Pijnlijk en dik gehemelte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Pijnlijk en dik gehemelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 08:49

Hoi,

Ik hoop dat iemand dit herkent.

Gisteravond kreeg ik ineens een doof gevoel achter mijn voortanden. Daar zit nu ook een klein rood plekje. Maar later voelde ik ook een ander bultje. Achter je tanden loopt het recht en op de plek waar het dan rond gaat daar zit het bultje. Het plekje is hard en als ik er tegen druk doet het pijn.

Ik heb geen pijn aan mijn tanden ofzo. We ben ik al een hele tijd verkouden, maar of het daar van komt....
Gister heb ik ook iets hards gegeten. Maar ik ben er neit helemaal gerust over.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:08

Dat bobbeltje is je papil waarschijnlijk heb je het bezeerd met heet of scherp voedsel. Een hard broodje ofzo.

Je kunt het spoelen met lauw water en een beetje zout. Dan ontsmet je het een beetje en over het algemeen genezen wondjes in je mond heel erg snel. Binnen drie dagen zal het of over zijn of in ieder geval een stuk minder!

Het voelt als een gigantische bult omdat je tong zo'n gevoelig orgaan is en alles wat "vergroot" maar blijf er vanaf met je tong en dan is het zo weer over!

MarChak

Re: Pijnlijk en dik gehemelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:13

Papillen zitten op je tong, niet achter je voortanden?
Het zou een aft kunnen zijn, een soort zweertje, je bent al een tijd verkouden, en dan vermindert je weerstand. Even extra vitamine C slikken, je kan ook proberen de aft kapot te drukken (doet wel heel erg zeer), maar zoals Fred_Kroket al schrijft, iets in je mond is vaak binnen enkele dagen vanzelf over.
Beterschap!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:37

MarChak schreef:
Papillen zitten op je tong, niet achter je voortanden?
Het zou een aft kunnen zijn, een soort zweertje, je bent al een tijd verkouden, en dan vermindert je weerstand. Even extra vitamine C slikken, je kan ook proberen de aft kapot te drukken (doet wel heel erg zeer), maar zoals Fred_Kroket al schrijft, iets in je mond is vaak binnen enkele dagen vanzelf over.
Beterschap!

Papil is het stukje tandvlees tussen je tanden.

Ik denk niet dat het een afte is, die zitten op het zachtere weefsel in je mond, dus op de tong, mondbodem en wangslijmvlies. Druk de afte niet kapot maar stip die aan met alchohol (jenever bijvoorbeeld als je geen "pure" alcohol hebt) doet wel pijn maar droogt het uit.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 16:04

Bedankt voor de reacties :)

Een aft is het niet dit lijkt wel een soort heel harde blaar. een stukje achter mijn tanden zit plekje maar verder naar achter zit het bultje. Achter mijn tanden is mijn gehemelte opgezet en er is dus iets te zien. Maar op de overgang van hard naar zacht gehemelte zit het bultje, precies in het midden.

Ik probeer er zo min mogelijk aan te denken en eraan te zitten, maar toch voel ik steeds met mijn tong of er iets is verandert. Ik spoel al een paar keer met zout en water en met ontsmettend mondspoelmiddel.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 11:13

Ben maar naar de huisarts gegaan vandaag.

Volgens hem ziet het er normaal uit en hoef ik me geen zorgen te maken. Hij dacht dat het bultje er waarschijnlijk altijd al heeft gezeten ( voor zover ik weet niet ). Het is wel gevoelig en mijn hele gehemelte is nog gevoelig, maar kwam waarschijnlijk door een beschadiging of verbranden. Ook nog een mogelijkheid dat ik al heel lang verkouden ben, koppijn, neus verstopt druk rond mijn ogen en neus.

Maar het komt er dus op neer dat er niets vreemds is volgens de arts en dat ik het maar moet aankijken.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 09:28

Nou ik weet neit zeker of ik het weekend nog kan doorlopen met mijn mond. Wat een verschikkelijke pijn heb ik er van. Gisteravond had ik bruiloft en ik ben tegen 11 uur naar huis gegaan want hield het niet vol. Ik kan niet praten, eten , drinken. Alles doet zeer. Maar nu als ik tegen mijn voortand tik voel ik dat ook. Kan zijn dat het uitstraalt, maar ook dat het daar vandaan komt.

Ik neem nu ibuprofen en dan kan ik het wel goed volhouden. Maar ik ben bang dat het toch een ontsteking is.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:31

Gewoon even volhouden en misschien een paracetamol pakken.
Ik heb dit ook wel eens en het gaat vanzelf over en spoelen met zoutwater helpt.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:34

Ahh beterschap!! :(:)

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:34

Je kan ook een wortelpuntontsteking hebben aan die voortand.. het ontstekingsweefsel kan ook een bultje op het tandvlees of gehemelte veroorzaken. Anders dus niet naar de huisarts gaan maar naar de tandarts.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:26

_Sas_ schreef:
Je kan ook een wortelpuntontsteking hebben aan die voortand.. het ontstekingsweefsel kan ook een bultje op het tandvlees of gehemelte veroorzaken. Anders dus niet naar de huisarts gaan maar naar de tandarts.

Precies! Ga maar naar de tandarts en zeker als het gezwollen is of een kloppend gevoel geeft. Sterkte hoor!! :(:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:30

Op naar de tandarts zou ik zeggen!

Paracetamol(2 stuks) oplossen in water, even in je mond doen (ja heel smerig ik weet het) spoelen 1x, en de rest opdrinken. :)