Hernia, geen verbetering, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ShiningStar1

Hernia, geen verbetering, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 19:51

Ik heb een hernia op mijn onderste rug wervels en die zit tegen het rug merg, daardoor heb ik verschrikkelijke pijn in mijn benen ( dachten eerst dat het iets anders was).

Ik kan niet wandelen zonder pijn, als ik wandelen dan begin het na een tijdje pijn te doen in mijn rug en loop ik niet recht ( ik waggel dan meer)
Ik kan niet stilstaan zonder pijn in mijn benen en rug te hebben, als ik dan blijf staan slaag ik soms achterover en als ik lang stil sta en ik wandel dan even dan kan ik wel is door mijn benen zakken.

Ik kan ook niet lang zitten want dan beginnen mijn benen te slapen.

Ik moest naar de kinesist, heb dit gedaan en ik doe ook elke avond mijn oefening maar ik merk geen verbetering, niet in de rug en als zeker niet die pijn in mijn benen.
Ik ben dus vastbesloten om ermee verder te gaan, maar ik denk al serieus na over de alternatieven zoals opereren.

Iemand ervaring ermee?
Laatst bijgewerkt door xMarieke op 12-12-10 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

Wietsje92

Re: Geen verbetering, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:12

Mijn vader heeft ook een hernia gehad. Was een joekel van een hernia. Hij is ik dacht in Antwerpen geopereerd, eerst met fysio enz. geprobeerd maar het werd niet beter.

Ik denk dat als je echt veel last hebt je echt na moet gaan denken, en moet gaan overleggen met de arts over een operatie. Mijn vader was bijna in een rolstoel gekomen omdat ie bijna niet meer kon lopen, kon niet eens meer zijn eigen veters strikken..

Hoelang ben je al aan het tobben met die hernia?

Sterkte ermee!

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 10:10

Van september al. De dokter die dat had vastgesteld zei dat het met kinesist wel beter ging zijn maar dit was dus niet en het doet veel pijn ik kan mijn schoenen niet aankrijgen.

Ja ik moet worden nadenken want wie weet kom ik nog in een rolstoel terecht :?

siskeh

Re: Hernia, geen verbetering, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:13

Zo te horen heeft fysio niet zo veel effect, tijd om verder te kijken dus :=
Zelf zou ik eerst een second opinion willen eigenlijk, het is wel je rug, daar wil je toch wel voorzichtig mee zijn.
En als je het over doktor hebt is dat dan de Huisarts?

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 10:33

Ja inderdaad. Nee dat was een dokter van uit het ziekenhuis, zij wou mij eerst kraken maar dit geen niet en dan ben ik onder de scanner geweest, daaruit bleek dat ik een hernia heb.

Die dokter zei dat ik naar fysio moest en als dat niet hielp spuiten moest laten zetten maar hier was mijn huisarts tegen. Omdat dit cortizone bevat.
Ik moet in de week naar huisarts voor een vitamine B injectie te gaan halen en dan kan ik het eens vragen wat nu het beste is om te doen.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:08

Als je zoveel pijn heb zou ik overwegen om toch te opereren.
De hernia prikkelt ook constant die zenuw en dat is voor die zenuw ook niet goed,
dat kan de zenuw ook beschadigingen.
Let op dat je géén uitvalsverschijnselen heb anders moet aan de bel trekken.

Ik ben in maart dit jaar zelf geopereerd aan een dubbele hernia,
met als gevolg dat ik nu het cauda syndroom heb (www.cauda.nl)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:11

Opereren doen ze niet zo snel meer tegenwoordig omdat het gros van de hernia's binnen een jaar herstellen. Dat is dezelfde tijd die staat voor het herstel van een operatie. Tevens heb je vrij grote kans op litteken vorming en als je dat hebt is er niks meer aan te doen.
Zeker op de leeftijd van ts zullen ze niet zo snel overgaan tot opereren. Ze doen het alleen als er sprake is van uitval.

Dit is exact wat mijn neurochirurg mij vertelde zo'n 5 a 6 jaar geleden.
Wellicht dat het nu wat anders is omdat er nieuwe technieken zijn en TS in belgie woont.

Ik heb er 3 gehad en ben 3x niet geopereerd, alle drie de keren heb ik een jaar nodig gehad om te herstellen.
Van de laatste keer wel chronische klachten aan over gehouden. Zo heb ik bijna altijd rugpijn, doodgevoel op mijn boven been, ik loop soms wat raar(vind ikzelf) en mijn houding is bagger geworden.

Maar met genoeg fitness en de de behandelingen van de ostheopaat afgelopen jaar is het wel een stuk verbeterd en kan ik veel meer.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:20

ik heb vorig jaar van juli tot begin sept plat gelegen
ik kon niet lopen zitten of staan ik kon zelfs niet eens gaan plassen. was echt diep ellende. had dezelfde pijn die jij beschrijft in je benen en rug. ik liep al jaren met rug pijn, soms kon ik niet lopen of opstaan week je plat en dan ging het wel weer nu was het echt niet meer te houden. Ik had voornamelijk dat mijn rechterbeen kracht verloor enz tintelde. in nederland werd ik volgestopt met morfine en oxycotin! uiteindelijk werd er toch maar een mri scan gemaakt. ik was toen 22 en ze dachten ach gaat wel over.
ik ben toen naar belgie gegaan en daar werd ik binnen een paar dagen geopereerd omdat het echt niet anders kon, toen ik in turnhout in het ziekenhuis lag werd er vanuit nederland gebeld dat ik ze de scan hadden bekeken en ik toch wel echt geopereerd moest worden.
toen was het gelukkig al gebeurd.

ik zag heel erg op tegen de operatie want dat was het laatste wat ik wilde maar uiteindelijk is het me alles megvallen. de pijn was acuut weg. heb daarna wel rustig aan weer moeten gaan lopen moest echt spieren op bouwen omdat ik zo lang heb stil gelegen maar heb nu nooit meer last (klopt even af) van mijn rug.
Ben in turnhout geopereerd en dat vond ik echt super.
laat het goed nakijken en laat je niet zomaar naar huis sturen met wat pillen.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 10:45

Ik moet er gewoon mee door gaan.
Als ik dit allemaal lees :(:) dan moet ik er gewoon mee door gaan ;).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:13

Hernia's hebben tijd nodig, 3 maanden is echt niks. Vraag je dokter ondertussen spierontspanners en pijnstillers en lekker verder gaan met je spiercorset sterker maken.
Ik zat toen ook in het stukje 'te erg om mee door te lopen niet erg genoeg om te opereren' en het heeft bloed, zweet en tranen gekost maar ben nu toch wel blij dat het niet geopereerd is. Het komt echt goed als je je spieren sterk genoeg weet te trainen!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:17

Ik zou BSR (Body Stress Release) proberen. Er zit zoveel spanning in je rug op dit moment dat alles alleen maar erger wordt. Als je eerst van die spanning afkomt, gaat alles beter. Als je geluk hebt krijgen ze je hernia daar zelfs mee weg. Zie www.bodystressrelease.nl

Of het werkt? Ik liep al zes jaar met rugklachten, waaschijnlijk ook een hernia gehad, van kwaad tot erger. Alles al geprobeerd. Tot iemand me dit tipte. Acht behandelingen en ik ben weer zo goed als nieuw. Twee weken geleden voor het eerst in drie maanden weer geweest voor een onderhoudsbeurtje. Herstel is veel sneller gegaan als verwacht.

En om mijn punt dat ik hierin geloof en dat het werkt extra te ondersteunen: ik wil de opleiding graag zelf gaan doen. Die is in Zuid-Afrika en je moet alles zelf betalen. Kost klauwen vol met geld. Maar ik wéét dat het werkt, ik heb zelf versteld gestaan toen ik de resultaten merkte. Fantastisch, onbegrijpelijk bijna. Maar het is géén hocus pocus, alles kan simpel onderbouwd worden. BSR heeft een groot stuk kwaliteit in het leven teruggegeven voor mij. :)

Tot zover mijn tip, en heel veel sterkte...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:22

Mijn moeder is gisteren geopereerd aan een hernia, nu haar 3e, tweede keer van operatie.

Eerste operatie is ontzettend goed gegaan en heeft goede resultaten gehad, had geen pijn meer en kon alles weer! Tot er bleek dat er boven in de rug nog een hernia zat. Ze kon met moeite lopen, slapen etc. Alles deed zeer en is daarom geopereerd. Ook deze operatie is goed gegaan, ben benieuwd of ze er nu geen last meer van gaat krijgen.

Maar bedenk je wel dat er veel risico's aan zo'n operatie zitten, bij mijn moeder ligt nu een man die ook een herniaoperatie heeft gehad, maar daar is iets fout gegaan: ze zijn dwars door een vlies heen gegaan en die man moet nu verplicht 3dagen op bed blijven in de hoop dat het goed komt. Ook zijn er kansen op verlammingen. De operatie zelf heeft (dacht ik) 20 % van slagen (geenlast meer van hernia.)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:23

Cowgirl schreef:
Opereren doen ze niet zo snel meer tegenwoordig omdat het gros van de hernia's binnen een jaar herstellen. Dat is dezelfde tijd die staat voor het herstel van een operatie. Tevens heb je vrij grote kans op litteken vorming en als je dat hebt is er niks meer aan te doen.
Zeker op de leeftijd van ts zullen ze niet zo snel overgaan tot opereren. Ze doen het alleen als er sprake is van uitval.

Ik ben begin dit jaar geopereerd en ik was net 17 geworden had een dubbele hernia. Was geen sprake van uitval. Heb bijna 2 jaar met klachten gelopen. Eerst fysotherapie, hielp niet.. Toen naar een neurochirurg. 2x MRI scan gemaakt en uiteindelijk een operatie geworden.. En wat ben ik blij dat ik het gedaan heb. Ik kan weer staan wat ik voortijd níet kon, ik heb geen pijn meer.. Wat een opluchting! De operatie en het herstel is me allemaal 100% mee gevallen.

Volgens mij TS is het voor jou zeker tijd om verder te gaan kijken. :j Succes ermee!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:26

Ik heb zelf net een paarden maanden bed rust en een zenuwblokkade achter de rug. Ik had maarliefst 4 hernia's op de onderste wervels. Het opbouwen ging zonder zitten, dus liggen of staan. Zitten is de meest belastende houding!

Wat mij veel heeft geholpen is een goede therapeut. Iemand die je niet klakkeloos gaat kraken etc! Dat kan ook veel schade aanrichten.

Hebben ze van jou rug ook een MRI scan gemaakt?

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 13:32

Nee een CT scan :) maar ik moet maandag naar de HA dan ga ik vragen of hij een MRI wil aanvragen.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:22

Op een mri-scan kunnen ze het beste bekijken wat er aan de hand is!

Zoals als al zei ik ben zelf met spoed in maart 2010 geopereerd aan een dubbele hernia.
Ik had uitvalsverschijnselen in mijn rijbroek gebied,het was zodanig ernstig bij mij,
dat ik in een rolstoel had kunnen belanden en incontinent had kunnen raken.
Ik mag van geluk spreken dat ik dus nog loop!
Ik heb een half jaar op een bed in de woonkamer gelegen.

Ik zal moeten leren met beperkingen ,ik kan niet lang liggen niet te lang zitten,
niet lang lopen en als ik loop,loop ik met een stok.
Ook lig ik regelmatig op de dag door dat is enige marnier om mijn rug te ontlasten.
Ik slik medicijnen om naar de wc te kunnen omdat dat de zenuw bij mijn endeldarm ook beschadigd is.
Heb regelmatig zenuwprikkels/steken doordat mijn zenuwen zijn beschadigd.
De achterzijde van mijn rechterbeen voel ik niet en ik heb een klapvoet.
Het staat bekend dat zenuwen lang de tijd nodig om te herstellen maar,
ik hou hoop dat het beterder gaat,maar de oude zal ik niet meer woorden,
hopelijk kan ik wel weer werken in toekomst.
Doordat ik dit heb,kon en kan ik niet meer mijn paard verzorgen,
laat staan rijden is echt een te groot risico voor mijn rug.
Ik heb dus mijn paard moeten verkopen.....de meeste moeilijk beslissing die ik heb moeten maken.

Wees dus zuinig op je rug en ga er bedachtzaam met om!

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 15:51

Je paarden moeten verkopen dat is echt.. ik heb er zelfs geen woorden voor :(:)
Maar ik ga ervoor zorgen dat ik MRI kan laten doen, wie wat zit er al allemaal niet goed ;(