antidepressiva

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 14:01

ik vroeg me af of meer mensen antidepressiva nemen en hoe lang?

omdat ik het nu al bijna twee jaar neem en ben daar eigenlijk niet altijd even gelukkig mee dat ik elke dag medicatie moet nemen. En als ik het vergeet dat ik zéér zware hoofdpijn heb en dergelijke... (maar ik mag nog niet afbouwen van de psychiater)
Vraag me echt af of ik de enigste ben die het al zo lang neemt.

hebben jullie daar ook bijwerkingen van als gewichtstoename en minder zin enzo?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:02

Ik heb het vroeger een half jaar genomen maar merkte er niks van. Geen positieve en geen negatieve dingen.
Ben er gewoon mee gestopt na een half jaar en niks gemerkt.

Jenny_B

Re: antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:06

Ik neem ze nu ruim een jaar. Pas bij de huisarts geweest en ik moet ze zeker de winter door nog nemen.

Van bijwerkingen heb ik geen last, alleen als ik ze vergeet word ik wel erg ongeduldig. Jarenlan heb ik last gehad van spanningshoofdpijjn, maar deze is door het gebruik van antidepressivia haast verdwenen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:18

He Charlot, ken je nog uit het topic!
Ik gebruik nu een jaar ad en voorlopig ben ik ook nog niet klaar..
Bijwerkingen vooral hele droge mond en moeite met plassen! Verder eigenlijk niet.

De psychiater laat je niet voor niets nog niet afbouwen. Meestal moet je dan heel lang stabiel zijn :)
Opeens stoppen niet doen, ik merk het al heel heftig als ik een uurtje te laat ben met innemen, kan dan al niet meer normaal op m'n benen staan..

Je mag altijd een pb sturen:)

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:23

Ik slik nu ad sinds vorige week zondag. Had erg veel last van hoofdpijn, waarschijnlijk spanningshoofdpijn. Eigenlijk geen last van bijwerkingen maar ik merk wel dat ik het heel consequent moet innemen. Als ik een uurtje te laat ben wordt ik heel licht in m'n hoofd etc...
Heb ook elke dag verhoging aan het einde van de dag, komt niet door de ad hoor, dat had ik hiervoor al...

Ik slik trouwens 75 mg per dag in één keer. Hoeveel hebben jullie en slik je dag eens per dag of meerdere keren?

Hoorde btw van m'n moeder dat volgend jaar de ad niet meer vergoedt zal worden door de zorgverzekeraar mits je een hele goede rede hebt ofzo? En spanningshoofdpijn zou hier waarschijnlijk niet onder vallen. Hebben jullie hier enig idee van?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:30

Er zijn zoveeeel verschillende soorten antidepressiva, dat het moeilijk vergelijken is..

Edit; ik bedoel vergelijken van hoeveelheid etc..

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 16:44

je kunt het idd moeilijk vergelijken. ik neem sipralexa 10mg.
voor spanningshoofdpijn helpt het bij mij niets. daarvoor moet ik een pijnstiller nemen.
Wanneer nemen jullie het? 's morgens of 's avonds?

bij ons in belgie wordt dat deels terugbetaald. maar best.

Ben eigenlijk ook wel blij dat ik niet de enigste ben die het al een tijd neemt.
Wat ik wel onlangs las, is dat antidepressivum eigenlijk heel slecht is voor de maag..

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:52

Ik heb ook 3 medicijnsoorten voor m'n maag, omdat ik ook nog andere medicijnen gebruik die slecht zijn voor je maag.

Ik gebruik nu clomipramine 150 mg en neem het 's avonds, na het eten, in. Hierdoor heb je al wat eten in je maag en kan je maag het beter verwerken ofzo.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 16:56

ik zou eigenlijk ook beter iets voor mijn maag erbij nemen. heb er ook vaak last van. ik neem het eigenlijk bij mij medicatie om te slapen omdat ik het anders vergeet. goede tip om het na je avondeten in te nemen

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:57

Fluoxetine 40 mg, tegen paniekaanvallen, helpt erg goed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:01

Ik heb ongeveer een jaar lang 20 mg Fluoxetine geslikt (echt een hele minimale dosis dus) ivm PTSS en lichte straatvrees, en het heeft me heel goed over het drempeltje weten te duwen (soms letterlijk :+ ) Inmiddels heb ik nergens last meer van :) Kon ook gewoon cold turkey stoppen en niets gemerkt van het afbouwen.

Ik hoefde er geen maagbeschermer bij, alleen wanneer ik bijvoorbeeld wegens ziekte antibiotica moest slikken.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-12-10 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:07

ik heb 30 mg mirtazapine, werkt bij mij heel goed
vorigjaar zat ik op 60 mg maar toen voelde ik mij zo slap als een vaatdoek
ik ben er niks van aangekomen, zelfs wat afgevallen

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 17:25

ik neem ook geen maagbeschermer, maar voel wel dat ik er vaak last van heb, misselijkheid enzo.
mijn AD werkt ook tegen paniekaanvallen en angsstoornissen. al voel ik daar wel niet zoveel van.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:29

Oh ja, moet ik er natuurlijk wel bij vermelden dat ik naast 20mg Fluoxetine ook nog 50mg Topamax kreeg tegen ernstige nachtmerries. Ik ben eerst met de Topamax gestopt en een half jaar later met de Fluoxetine.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:33

Ik zit er nu dik 2 jaar aan al denk ik, wel eens gestopt (langzaam afgebouwt) maar kreeg toen rare bijwerkingen dus toen weer begonnen.. Ben er ook enorm ziek van geweest in het begin, was compleet van de wereld. Maar heeft me wel veel geholpen :).

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 17:33

wat is dat juist topamax cayenne?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:36

ik heb nu een 2e soort AD, de 1e keer fenlafaxine vanwege PDS (in de hoop rust in mijn hoofd te krijgen) een week gestrekt gelegen vanwege bijwerkingen (duizelig, hoofdpijn, slap enzo). daarna van de 1 op andere dag gestopt (niet goed, maar geen bijwerkingen gehad toen)
Nu sinds een maand ongeveer sertraline, geen bijwerkingen gehad en ik had het idee op een roze wolk te zitten := (positief gevoel, dingen gingen weer lekker), helaas van het wolkje afgevallen, maar begin nu weer verbetering te zien in mijn manier van reageren, dingen los kunnen laten etc.
Ik merk wel verschil in eetlust, maar dit kan ook vanwege andere medicijnen komen (ritalin), heb nu 50mg en neem hem in de ochtend in

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:42

Ik neem aan dat Fluoxetine iets gelijks is als Fluvoxaminemaleaat? Dat slik ik nu alweer zo'n 10 jaar (schrikt er zelf van :o ), begonnen met 50 mg, nu op 200mg. Bij mij tegen depressie en angstaanvallen. Dat heb ik evengoed nog steeds, maar door de medicatie blijft het werkbaar en verzwelg ik er niet in zoals dat gebeurt zonder. Eerst geprobeerd met Seroxat maar dat werkte voor geen meter. Doodziek was ik er van. De Fluvoxamine werkte snel en zonder dat ik in een gevoelloze zombie veranderde.
Ik denk dat je voor korte tijd slikken niet zoveel bijwerkingen hebt dan als je het langer slikt. In het begin misselijkheid gehad, duurde een paar dagen. Daarna een week in een soort euforische stemming verkeerd, jammer dat dat verdwenen is, die bijwerking beviel me uitstekend :D .
In de loop van de jaren idd een stuk dikker geworden, wat er ook onder geen beding af wil, ook al eet ik weinig en beweeg ik veel en ik merk het direct als ik het eens vergeet. Idd dat zweverige gevoel dan. Verder ook geen eetlust en een veel gevoeligere maag die het niet fijn vind als ik eens pijnstillers neem. Daar heb ik dan wel maagbeschermers voor, als ik eens wat zwaardere pijnstillers nodig heb.
Heb meerdere malen geprobeert af te bouwen om te stoppen maar merk dan dat mijn depressies in alle hevigheid terugkeren. Erg jammer, maar ik ben toch liever een vrolijk dik propje dan een levenloze drijfnatte vaatdoek...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:55

charlotvanre schreef:
wat is dat juist topamax cayenne?

Topamax (werkzame stof = Topamiraat) wordt eigenlijk voornamelijk toegediend voor migraineaanvallen en soms ook tegen epilepsieaanvallen, maar in combinatie met sommige antidepressiva (waaronder dus Fluoxetine) werkt het ontzettend goed tegen nachtmerries. Ik had last van hele erge nachtmerries en dat is dankzij die combinatie (en EMDR traumaverwerking therapie) vrijwel helemaal verdwenen.

Het was eigenlijk een omgekeerd sneeuwbaleffect. Door de Topamax durfde en kon ik weer goed slapen zonder nachtmerries, waardoor de Fluoxetine de rest van het werk deed en ik ook weer meer dingen aandurfde zoals therapie volgen. En uiteindelijk heeft het allemaal goed geholpen bij het herstel, dus ik ben erg blij dat ik het toen voorgeschreven gekregen heb.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:02

Ik zit nu ruim 2 weken aan de ad. Slik lexapro, 10 mg, neem het elke dag om 23:30.
Heb veel last van bijwerkingen (heb elke dag hoofdpijn en soms misselijk) maar volgens mijn behandeld psychiater moet dat binnen 2 tot 4 weken over zijn en moet de ad dan gaan werken, dus ben benieuwd.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:26

ik heb ze ook een tijdje gehad.. maar ik kwam er van aan (bijwerkingen) nu ben ik gestopt op verzoek van de arts.. en gaan we kijken wat ik nu krijg

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:59

Ik zit er ook nog steeds aan. Heb verder geen bijwerkingen. Maar ik flip behoorlijk als ik het n dagje vergeet..
Ahja ik hoop er binnen nu en een jaar toch wel een keer vanaf te zijn..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:11

Dagmar_1995 schreef:
Ik zit er ook nog steeds aan. Heb verder geen bijwerkingen. Maar ik flip behoorlijk als ik het n dagje vergeet..
Ahja ik hoop er binnen nu en een jaar toch wel een keer vanaf te zijn..

Wanneer je een dag vergeet flip je al?
Doorgaans duurt het weken voor de stof uit je bloed is, dus dan vraag ik me af welk antidepressiva je slikt :)

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:17

ik heb ze gister voorgeschreven gekregen maar heb het idee dat ik de verkeerde mee heb gekregen bij de apotheek. er staat op het doosje en bijsluiter dat het is om te stoppen met roken en dat het depressieve klachten verergert. heeft iemand hier ervaring met zyntabac?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 20:56

leuk al die antwoorden!

pluizebolpum: je hebt gelijk beter dat pilletje dan je helemaal slecht te voelen! voelde je dan beterschap alleen door dat pilletje of ook door intensieve therapie of dergelijke? leuk dat er nog iemand is die het al lang(er) neemt

cayene:dank je voor de info, ik heb er ook heel erg last van van die nachtmerrie's, dat had ik samen met inslaapmoeilijkheden. Heb daar mediciatie voor gekregen om in te slapen en door te slapen...

Ik ga maandag eens vragen aan mijn psychiater (heb er twee..), of het wel goed is wat ik neem, ik neem dat nu al bijna twee jaar, en ik voel er zoveel niet van. Maar miss voel ik het gewoon niet meer?