1.
Ikzelf klem mijn tanden (waakbruxisme). Mijn voortanden zijn in een rechte lijn afgesleten en op mijn kiezen zit al totaal geen glazuur meer en ze zijn diep gegroefd.
De eerste stap was bewustwording. Ik moest noteren wanneer ik klemde. Nou, opschrijven is geen beginnen aan, want ik ervaar het klemmen dus als normale mondpositie! Ik moet het echt bewust loslaten en dat lukt me niet de hele dag
Ik moet donderdag terug voor het vullen van een gaatje (uitgerekend degene van het gezin die uitgebreid poetst
) en wil dan ook informeren voor oplossingen.Heeft er iemand ervaring met klemmen?
2.
Mijn dochter heeft een ander probleem. Zij heeft door het gebruik van een fopspeen twee kaken die verkeerd (schuin) op elkaar staan, een overbeet, de bovenkaak is vervormd en het gehemelte is bol. Dit kan nog correct groeien, maar moet gebeuren voor de definitieve tanden doorbreken. Het tutje voor de nacht is dus nu definitief verdwenen
. De neusholte is nog niet dicht maar zij ademt wel door haar mond. Nou herinner ik me dat de arts bij Kind en Gezin (consultatiebureau) daar als baby al een opmerking over plaatste dus volgens mij heeft zij nooit door haar neus geademd! Ik moet haar nu attenderen dat ze haar mond sluit, maar wat doet ze nou, ze sluit haar mond en tussendoor opent ze om te ademen. Ik heb echt geen idee hoe ik een kind van 4 wat nooit door de neus geademd heeft nog aanleer hoe ze dat moet doen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Briesen als een paard, drinken met rietjes (voor onze schisiszoon was dat best moeilijk om te leren, toen eenmaal zijn gehemelte dicht was), Bolle wangen maken en lucht vasthouden, dan met een plofje bewust laten ontsnappen..
Maargoed, dat is misschien weer
Dat doe ik trouwens ook vaker, mijn ondertanden zijn ook heel netjes in een rechte lijn afgesleten.