2 Pr.: Tanden klemmen (waakbruxisme) en door de mond ademen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

2 Pr.: Tanden klemmen (waakbruxisme) en door de mond ademen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 07:05

Wij zijn gisteren met het gezin naar de tandarts geweest, een andere dan normaal, en die signaleerde nogal wat probleempjes.

1.
Ikzelf klem mijn tanden (waakbruxisme). Mijn voortanden zijn in een rechte lijn afgesleten en op mijn kiezen zit al totaal geen glazuur meer en ze zijn diep gegroefd.
De eerste stap was bewustwording. Ik moest noteren wanneer ik klemde. Nou, opschrijven is geen beginnen aan, want ik ervaar het klemmen dus als normale mondpositie! Ik moet het echt bewust loslaten en dat lukt me niet de hele dag :o Ik moet donderdag terug voor het vullen van een gaatje (uitgerekend degene van het gezin die uitgebreid poetst :7 ) en wil dan ook informeren voor oplossingen.
Heeft er iemand ervaring met klemmen?

2.
Mijn dochter heeft een ander probleem. Zij heeft door het gebruik van een fopspeen twee kaken die verkeerd (schuin) op elkaar staan, een overbeet, de bovenkaak is vervormd en het gehemelte is bol. Dit kan nog correct groeien, maar moet gebeuren voor de definitieve tanden doorbreken. Het tutje voor de nacht is dus nu definitief verdwenen :(:) . De neusholte is nog niet dicht maar zij ademt wel door haar mond. Nou herinner ik me dat de arts bij Kind en Gezin (consultatiebureau) daar als baby al een opmerking over plaatste dus volgens mij heeft zij nooit door haar neus geademd! Ik moet haar nu attenderen dat ze haar mond sluit, maar wat doet ze nou, ze sluit haar mond en tussendoor opent ze om te ademen. Ik heb echt geen idee hoe ik een kind van 4 wat nooit door de neus geademd heeft nog aanleer hoe ze dat moet doen.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 07:17

Er zijn dingen voor om je kind door de neus te laten ademen. Heb het op het werk eens gehoord. Kan dat als er niemand is die het weet, volgende week wel even vragen aan de logopedist. Zij had het erover en zij is vandaag vrij. Maar bij geen antwoord van anderen, kan ik het dan voor je navragen...

AngeliqueB

Re: 2 Pr.: Tanden klemmen (waakbruxisme) en door de mond ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 07:36

Het best is het om naar een logopediste te gaan.
Mijn jongste zoon heeft ook zijn mond open (hij heeft een schisis en is geadopteerd als 3 jarige) en heeft ook verkeerde slikmethode. Wat je thuis kan oefenen zijn spelletjes waarbij haar mondspieren trainen. Zoals blaasvoetbal met een watje, kan met en zonder rietje. Een klein velletje papier ontspannen tussen de lippen houden, als het valt dan laat je los ;) Briesen als een paard, drinken met rietjes (voor onze schisiszoon was dat best moeilijk om te leren, toen eenmaal zijn gehemelte dicht was), Bolle wangen maken en lucht vasthouden, dan met een plofje bewust laten ontsnappen..
Maar het beste is logopedie, via de HA krijg je een verwijzing.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:58

Urielle schreef:
Ikzelf klem mijn tanden (waakbruxisme). Mijn voortanden zijn in een rechte lijn afgesleten en op mijn kiezen zit al totaal geen glazuur meer en ze zijn diep gegroefd.
De eerste stap was bewustwording. Ik moest noteren wanneer ik klemde. Nou, opschrijven is geen beginnen aan, want ik ervaar het klemmen dus als normale mondpositie! Ik moet het echt bewust loslaten en dat lukt me niet de hele dag :o Ik moet donderdag terug voor het vullen van een gaatje (uitgerekend degene van het gezin die uitgebreid poetst :7 ) en wil dan ook informeren voor oplossingen.
Heeft er iemand ervaring met klemmen?

Ja, ik heb jammergenoeg ervaring met dit probleem. Zal je het verhaal besparen, maar de oplossing voor mij was een boxersgebitje (kan je in elke sportwinkel krijgen).
Gewoon zo'n rubberen ding dat zich vormt naar je mond als het warm is.
Je kan het ook in de orthodontische versie krijgen voor 80 euro meer ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:09

Ja TS, je kan daar een soort bitje, zo noemen ze het geloof ik, wel toepasselijk op Bokt. voor krijgen en bij mijn nichtje hebben ze dat bij de tandarts aangemeten want zij knarste heel erg.
Over de verdroeide kaken heb ik vaak gehoord dat zodra de tut niet meer gebruikt wordt het snel weer in de goede positie kan groeien.
Ze vroegen over mijn dochter, jaren geleden, ivm haar neusamandelen of ze door haar mond ademde.
Ze was toen anderhalf en ik moest daar toen ook op letten en steeds haar mondje dichtduwen als ze sliep, ze hadden er toen nog niets tegen.
Mijn dochter heeft trouwens wel een beugel gehad toen ze wat ouder werd maar of dat nu door de tut kwam dat durf ik niet te zeggen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:14

Klemmen met de kaken deed ik ook onbewust, vooral 's nachts.
Het is redelijk opgelost door mezelf bewust te maken.
Nou wordt ik 's nachts vaak (half) wakker dus dat ging vrij goed.
Ik was er wel van geschrokken hoevaak ik onbewust spanning op mijn
kaken zette! Wat ik welleens deed is mijn tong tussen de tanden zetten,
dan laat je het wel om te klemmen :+ Maargoed, dat is misschien weer
minder voor de voortanden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 09:27

Bedankt iedereen tot dusver!

1.
Knarsen doe ik dan gelukkig weer niet (thank god). Zo'n boksersbitje vind ik wel interessant, heb weinig zin in versleten kaakgewrichten naast mijn gebit wat ik nu vakkundig aan het slopen ben. Mag je daar ook gewoon mee sporten? Want de orthodontische bitjes moeten uit bij sporten en eten, maar aangezien ik normaal gesproken een groot deel van de dag op een paard zit, zou dat niet handig zijn.
Ik klem overdag EN 's nachts, op diverse manieren. Momenteel probeer ik overdag mijn tong breed tussen mijn kiezen te zetten, maar nu betrap ik mezelf dat ik aan het ontwijken ben door mijn kiezen los te laten maar mijn ondertanden klem te zetten op mijn boventanden }:0 Dat doe ik trouwens ook vaker, mijn ondertanden zijn ook heel netjes in een rechte lijn afgesleten.

2.
Ik ga eens overleggen met de tandarts voor een logopedist. Ze heeft volgens mij verder weinig problemen met de mondspieren, ze drinkt regelmatig met een rietje, ze is de laatste tijd veel aan het fluiten, dus dat lijkt mij als leek op zich prima, alleen heeft ze niet het besef dat ze lucht in moeten halen en uit moet blazen via de neus. Als ik met haar oefen afgelopen dagen, gaat ze doen alsof ze haar neus wil snuiten (en aangezien ze ook nog eens wat verkouden aan het worden is levert het nu leuke taferelen op hihihi).
De mond dichtduwen in de slaap hadden ze idd als baby ook gezegd, maar mijn dochter slaapt heel erg licht dus ik kan niet eens op haar kamer komen zonder dat ze wakker wordt (anders had ik nl ook al eerder die tutjes wel meegenomen nadat ze ingeslapen was, maar dat werkte dus niet, kind wakker en niet meer inslapen, wat een hel).
Mijn andere dochter duimt, dat wordt helemaal een leuke... :x

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:32

duimen is niet zo slecht (hebben ze mij verteld iig). Mijn dochter van 10 duimt nog steeds, maar de tandarts zegt dat het nog helemaal niet te zeggen is dat ze een beugel gaat moeten. Dat mondje dichtduwen als ze slapen is mij ook verteld op het cb, maar ik weet eigenlijk niet meer of ik dat veel heb gedaan. Is inderdaad moeilijk bij een lichte slaper.

vorig jaar heeft dezelfde dochter een keer meegedaan met een schoolhockeytoernooi, en daarvoor moest ze toen ook zo'n bitje, kost een paar euri in de sportwinkel.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:44

Ik heb dat tanden klemmen ook, heel veel problemen door gehad ook. Ik had een bitje maar daar bleef ik op klemmen, alleen knarsetanden wat minder en natuurlijk wat minder beschadiging aan je tanden.
Vaak doe ik het door stress, misschien kan je daar eens op letten? Dat je ook echt je kaak en alles ontspant voordat je gaat slapen zeg maar. Er schijnt ook een soort fysiotherapie voor te zijn maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Ik zou zon bitje gewoon bij de tandarts halen trouwens, zit gewoon bij je verzekering en dan maken ze hem zo dat je tanden netjes op elkaar rusten, anders gaat je kaak alsnog naar de maan.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:49

juval schreef:
duimen is niet zo slecht (hebben ze mij verteld iig). Mijn dochter van 10 duimt nog steeds, maar de tandarts zegt dat het nog helemaal niet te zeggen is dat ze een beugel gaat moeten. Dat mondje dichtduwen als ze slapen is mij ook verteld op het cb, maar ik weet eigenlijk niet meer of ik dat veel heb gedaan. Is inderdaad moeilijk bij een lichte slaper.

vorig jaar heeft dezelfde dochter een keer meegedaan met een schoolhockeytoernooi, en daarvoor moest ze toen ook zo'n bitje, kost een paar euri in de sportwinkel.

mijn nicht van 27 duimt ook en die heeft echt wel een beugel nodig alleen wil ze dat niet
ja jullie lezen het goed ze is 27!!!
haar tanden staan ook te ver naar voren

even een klein grapje tussen door voor het probleem van je dochter
onze dochter ademt ook door haar mond en tegen ons zeiden ze ''ducktape'' :+
maar dat is natuurlijk een flauwe grap
wij hebben het maar gelaten voor wat het is want het lukte toch niet
en ze heeft er verder ook geen last van

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:46

Ik heb er geen last meer van, maar ik heb dat tandenklemmen heel erg gedaan. Soms zo erg dat ik mijn tanden niet meer dan een cm van elkaar kreeg, omdat mijn spieren helemaal vast zaten.
Ik heb van de tandarts een bitje gekregen wat ik 'snachts in moest doen. Wat een drama zeg, bitje was best wel dik, dus klemmen was echt geen optie meer, maar toen kon ik niet meer slapen door dat gekke ding in mijn mond. Uiteindelijk wende het wel. Daarna heb ik nog een keer een ander bitje gehad, maar daar bleef ik van kokhalzen.
Na een jaar ofzo (weet niet meer precies) had ik het bitje niet meer nodig 's-nachts, en overdag was ik er inmiddels zo op getraind dat het me opviel als ik weer aan het klemmen was.
Nu ben ik er nagenoeg vanaf. Alleen als ik een tijdje veel stress heb, val ik weer even terug in mijn oude gewoonte.

Je kan eraf komen, maar het kost ook veel zelfdiscipline. Misschien is zo'n bitje voor 's-nachts wel wat voor je. 't zou mooi zijn als je verzekering dit vergoedt.
Succes ermee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 06:11

Verzekering vergoedt dat bij ons, maar je zit in Belgie altijd met een groot deel wat je zelf moet betalen.
Op internet vond ik dat de kosten rond de 200-250 Euro liggen en dat de verzekering hiervan zo'n 80 Euro terugbetaald wanneer er slijtage aan de tanden is opgetreden.