Kan een psychiater dit doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

crownjumper

Kan een psychiater dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:14

Hallo allemaal,

Gisteren ben ik bij de psychiater geweest omdat ik heel veel problemen met mezelf heb.
Nu heb ik tijdens dit gesprek een nare ervaring opgedaan,graag wil ik weten wat jullie hier van vinden.
Dit is een kopie van een mail die ik naar de klachtencommissie heb verstuurd.

Geachte Dames en Heren,

Met deze email wil ik graag attenderen op het volgende.
Vandaag ben ik in de instelling **** geweest voor een afspraak bij de heer ****.
Het adres op de door u gezonden brief, was niet het juiste adres voor de navigator. Ondanks dat we om moesten rijden was ik op tijd. De heer **** was een kwartier te laat en de receptioniste vertelde, dat er een gesprek van een halfuur was gepland.

Iedereen die in de wachtkamer op zijn afspraak wacht, wordt opgehaald door de behandelaar, die vervolgens de naam en voornaam noemt voor de afspraak en geeft een hand ter kennismaking. De heer **** blijft aan de andere kant van de wachtkamer staan en roept 'mijn naam'. Ik schrok me rot.

Ik ga er vanuit, dat dit een kennismakingsgesprek is,de heer **** heeft me dit niet helder uitgelegd.
Tijdens dit gesprek komt er iemand binnen en gaat in gesprek met de heer **** dit gaat dus van mijn tijd af.

Tijdens dit gesprek heeft de heer **** een aantal vragen en stelt al meteen een diagnose een ontwikkelingsachterstand.
De heer ***** is hier zo zekerder van, dat hij zelfs zijn maandsalaris hieronder zou verwedden.
Hierop heb ik natuurlijk veel vragen, na een korte vraag te hebben gesteld zei hij dat de tijd om was en dat ik de vragen voor de volgende keer moest bewaren. dan worden er namelijk test gedaan voor een diagnose.

Mijn schoolopleiding raadde de heer ***** mij meteen af op mij onduidelijke redenen en gezien de kortstondige afspraak zeker ongepast.Ook kreeg ik een website mee om te kijken of ik me hier mee kon identificeren. De vraag is waarmee identificeren, dat moet de heer ***** nog nader uitleggen.

De diagnose kwam hefig bij mij binnen, waardoor ik nog meer vragen kreeg, als waarmee ik binnen kwam!
Hierdoor voel ik me nog meer in de war/paniekeriger/wanhopiger als dat ik al was, en denk nu heeft het dan zin?
Zal ik door te gaan met de therapie en behandelingen?
Ben zeer gemotiveerd om mezelf te ontwikkelen en aan mezelf te werken maar krijg helaas geen concrete dingen om mijn gedrag te veranderen.

Op grond van deze eerste afspraak voel ik me niet prettig genoeg, dat de heer **** verder mijn behandelaar is. Is het mischien mogelijk om een andere psychiater te krijgen?

Toen ik in oktober bij mijn huisarts kwam en hij mij doorverwees zei de arts, dat het allemaal niet zo lang zou duren. Inmidels is het twee maanden verder. Heb ik twee maal een gesprek gehad met een mevrouw in die ook allerlei adviezen gaf zonder verder geïnformeerd te zijn.
Kunt u mij alstublieft helpen?

Heb onmiddellijk een brief gestuurd naar de klachtencommissie, van hun kreeg ik een brief dat ik het beter met de therapeut kan oplossen omdat een officieel klacht indienen een lang proces is.

Ben door dit voorval al twee dagen helemaal van de kaart, maar ik begin nu echt woedend te worden!
Ik heb me vooral opgegeven om aan traumatische ervaringen te werken en zelfmoord, ben ook iemand die het gevoel kan hebben dat de wereld stopt met draaien.
Weet niet goed naar wie ik me moet wenden mijn traject begeleider(afspraak op vrijdag,zit er een weekend tussen) weer terug naar de huisarts.
Graag wil ik jullie mening horen!Alvast bedankt.

JuliaMaria

Re: Kan een psychiater dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:17

Ik denk dat je beter een andere psychiater kunt zoeken, want je zult je nu niet gauw meer op je gemak voelen bij hem, dan hebben de sessies niet zoveel zin.

Zo'n zoektocht hoeft overigens niet via de organisatie waar je nu bij loopt, er zijn ook veel onafhankelijke therapeuten die je zelf op kunt bellen, de huisarts kan er vaak wel een aantal noemen.

Vervelend dat het niet liep zoals verwacht. :(:)

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:24

Het is niet netjes, mijn ervaring tot nu toe is dat er een heleboel psych's rondlopen waar je niets aan hebt en er maar een paar zijn waar je wel iets aan hebt.
Ik ben er helaas nog geen een tegengekomen.

Je mag gewoon zelf je psych uitzoeken.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:30

Allereerst wat ontzettend vervelend voor je, dat komt zeker erg rauw op je dak.

Ik denk dat je verder weinig kunt beginnen. Niet iedereen heeft voldoende sociale vaardigheden om dergelijke zaken op een gepaste manier over te brengen. Als jij je niet prettig voelt bij deze psychiater, dan raad ik je aan om een ander te zoeken. Je zou ook nog een afspraak met hem kunnen maken en dit met hem bespreken. Als je er dan nog niet uit komt, kun je denk ik je conclusies trekken.

Ik zou inderdaad ook geen officiële procedure starten, denk dat jij je energie veel beter in jezelf kunt steken dan in al die regeltjes en zaken betreft de klacht.

Heel veel succes, laat je niet ontmoedigen om toch hulp te zoeken!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:41

Vervelend voor je..
Ik heb zelf een zelfmoordpoging gedaan..mijn huisarts heeft mij toen doorgestuurd naar psych ik kon daar de zelfde week nog terecht..ik ben een persoon die niet snel mij egte gevoel op tafel gooi..ze doen hier echter weinig mee..ik zit nu gwn in een adolecenten groep..

Als ik jou was zou ik gwn nog een keer gaan..en kijken wat je er dan van vind..ala je het niks vind je huisarts bellen en die moet dan een andere psych regelwn..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:58

Ik ben ook al bij een paar verschillende psychiaters/psychologen geweest. Helaas heb ik ook op het moment nog geen echt fijne hulp. Bij mij was er een vrouw die me niet wou begrijpen. Deed echt geen enkele poging om een beetje te begrijpen waar ik mee zat. Alleen maar zeggen dat alles wat ik deed fout was en dat ik mijn toekomst kapot maak. Daar zit ik niet op te wachten.

Nu hou ik het bij de hulpverlener en hoop ik dat ik nog wordt doorgestuurd naar een psych via de kliniek die wel wat kan betekenen bij mij.

Je kunt gewoon kijken of het met een ander beter klikt. Je moet degene die je helpt wel echt goed kunnen vertrouwen en het moet wel echt klikken. Deze persoon zal je moeten helpen met psychische, vaak moeilijke en emotionele problemen. Iemand die je vertrouwt kan je vaak beter helpen.