Bril aanmeten, hoe lang lenzen er niet in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bril aanmeten, hoe lang lenzen er niet in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:00

Ik draag lenzen maar heb een bril voor 'erbij'. Nou heb ik nieuwe bril uitgezocht, alleen had ik tijdens het uitzoeken m'n lenzen erin en konden m'n ogen dus niet opgemeten worden.

Nu ben ik vandaag onverwachts vrij. Vanmorgen om 6.45 heb ik mijn lenzen erin gedaan, maar nu bedacht ik me net dat ik vanmiddag m'n ogen wel kan laten meten voor de nieuwe bril. Dan doe ik m'n lenzen er nu weer uit. Zou het erg zijn dat ik ze er dan drie uur in heb gehad?

Het ziekenhuis, waar ik mijn lenzen vandaan hebt, zegt zelfs dat het helemaal niet uitmaakt, ook al doe je ze net voor de meting uit...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-10 10:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bril aanmeten, hoe lang lenzen er niet in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:03

Waarom kon je niet gewoon voor de meting je lenzen even uitdoen dan?
Wat zou het uitmaken dat je lenzen ingehad hebt als je een oogmeting gaat doen?
Je hoeft toch ook niet op je sokken naar de schoenenwinkel als je nieuwe schoenen gaat passen?

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:06

ik moest ze toen even een half uurtje uit hebben..
Maar bel anders die zaak even :) dan weet je het zeker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:07

Sonja schreef:
Je hoeft toch ook niet op je sokken naar de schoenenwinkel als je nieuwe schoenen gaat passen?

Bij Hans Anders zeggen ze altijd dat je je lenzen een x aantal uren voor de meting niet in mag hebben gehad. Hoeveel uur weet ik zo niet, en het verschilt volgens mij ook per opticien..
Waarom, geen idee.

Ik kan niet bellen want ze zijn nog gesloten. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:08

Volgens mij verandert bij het dragen van lenzen de bolling van je oog, en daardoor is de precieze sterkte inderdaad niet te controleren.
Ik dacht ooit gehoord te hebben dat het 8 uur duurt voordat het helemaal terug naar normaal is.. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:08

Sonja schreef:

Je oog past zich aan aan de bolling van de lens. Als je je lenzen uitdoet, hebben ze even nodig om weer in de 'normale' stand te gaan staan. Hier merk je niets van, maar het gebeurt wel. Daarom moet je ze dus even uitgehad hebben voordat je kunt meten, ik denk dat je als je ze nu uitdoet, vanmiddag makkelijk kunt meten!

*edit, ik zie dat 8nnemiek hetzelfde al zei ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:09

Wat grappig, nooit van gehoord. Weer wat geleerd! :)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:10

Je ogen veranderen wanneer je lenzen in hebt. Ik moest vorige keer gewoon op de dag van de meting mijn bril op doen, dus in de avond uit, nachtje slapen en dan de volgende ochtend je bril opdoen en dan naar de opticien.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:11

Bij mijn opticien houden ze altijd het volgende aan:
Voor brilmeting 4 uur lenzen uit gehad hebben
Voor lensmeting 4 uur lenzen in hebben

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:13

ik heb een keer 2 weken mijn bril op moeten houden omdat lenzen inderdaad mijn oogbolling veranderd hadden en de sterkte niet goed gemeten kon worden. Scheelde een heel punt op sterkte :o

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:27

LZP --> MW

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:00

Ik moest toen 24 uur mijn lenzen uit hebben, maar het verschilt dus per opticien... Van tevoren even vragen of het heel veel uitmaakt. :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:14

Ik dacht dat dat alleen bij het opmeten van je ogen was bij lenzen.
Althans dat zei Specsavers tegen mij. Bij lenzen was een uur van tevoren ook al voldoende.
Nu snap ik gelijk die slechte meting :+

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:18

Het heeft te maken met het type lenzen wat je draagt en het doel van de bril die je laat aanmeten. Een "even iets zoeken maar ik heb mijn lenzen niet meer in"-bril is anders dan een "vandaag maar eens een bril in plaats van lenzen"-bril.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:19

ik moest ook 24 uur mijn lenzen uit hebben voordat ik mijn ogen kon meten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:27

Nou ik heb ze er vanmorgen om tien uur maar weer uitgedaan, heb ze dan alleen vanmorgen 3 uurtjes in gehad. Hopelijk kunnen ze gewoon een meting doen. :=

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:33

Heb je harde of zachte lenzen? Bij zachte lenzen is 15 min. voldoende bij harde lenzen licht het eraan hoe je je bril wilt gaan gebruiken.. wil je hem voor erbij gaan gebruiken moeten harde lenzen een uurtje wat uit, wil je hem helemaal gaan dragen is het bij harde lenzen zelfs tot 2 wkn uit..
Maar met zachte lenzen dus gewoon een kwartiertje is voldoende als je je bril erbij wilt gaan gebruiken.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:34

Je moet ze een half uur van tevoren uit doen.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:34

Hierboven is al uitgelegd waarom het zou moeten.. Wel heb ik het idee dat opticiens er steeds wat soepeler in worden... Ik heb ondertussen ook meerdere keren lens/brilmetingen gedaan met dat ik mijn lenzen net een kwartiertje uithad. Dit onder andere doordat bijvoorbeeld mijn bril (voor erbij) zover verzwakt was dat autorijden met die bril gewoon geen optie was, vervolgens hebben ze gewoon kunnen meten en zie ik echt prima met de toen aangemeten bril en lenzen.
Bij lenzen zelfs vaker meegemaakt, spontaan besluiten te meten (mijn sterkte is niet stabiel dus ik meet minimaal jaarlijks) en lenzen half uurtje eruit en meting kon gedaan worden..

Ik draag zachte lenzen, wellicht dat dat er ook nog mee te maken heeft.

Ik zou effe opticien bellen, zou zonde zijn als je voor niks heengaat!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:45

Vroeger maakte het wel uit idd. vandaar dat sommige opticiens de tijd nog aanhouden.
Zelf heb ik net de eerste helft van mn opleiding voor oogmeten erop zitten en een van de leraren daar (die dus les geeft voor officiele diploma's) die vroeg ook aan ons hoe het zat met zachte lenzen hoelang die uitmoesten voor een meting. Veel zeiden 1 a 2 uur. Nee zei hij 15 min. is meer als genoeg. Met idd het verhaal erbij dat we tegenwoordig betere lenzen hebben als vroeger en dat het daarom nu niet meer uitmaakt met zachte lenzen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:30

Ze zeggen 8 uur, maar volgens mij zijn 4 uurtjes ook wel voldoende. Moest toen ik mijn bril kapot had laten vallen om half 5 komen, maar had tot half 2 mijn lenzen in gehad. Daarna een paar uurtjes blinde mannetje gespeeld en zwaar hopend dat mijn ogen goed waren. Ze hebben er niks van gezegd en gewoon een meting gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:21

Nou het was geen probleem! En de man die er zaterdag was zei dat ik ook de sterkte van m'n lenzen mee moest nemen, was ook helemaal niet nodig zei deze vrouw. Vaag! :?

Maar het is in ieder geval gelukt, volgende week kan ik m'n nieuwe bril halen! Hij lijkt een beetje op die van m'n avatar. :D :Y)

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:38

Dan zou ik naar een andere opticien gaan.
Ik ben nou al bij verschillende opticiens geweest en telkens raden ze aan om 24 uur van te voren je lenzen uit te doen.
Zo zijn je ogen op het tijdstip van de oogmeting op hun ware sterkte.
Ik weet niet of je het zelf merkt, maar ik heb vaak dat ik waziger zie direct na het uitdoen van de lenzen dan dat ik ze een hele dag niet in heb.

Het is natuurlijk je eigen keuze, maar als je straks de verkeerde sterkte qua glazen hebt heb je er ook weinig aan!

Succes :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:27

Beste is een nacht uit en 's ochtends met je bril op naar de opticien :)

Saphia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:58

Ik moest toen ik een oogmeting wilde doen voor mijn bril mijn lenzen minstens een uur niet gedragen hebben, dus het handigst is inderdaad wat Zamora zegt :)