Tand rechtzetten, mogelijk!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bermudaa

Tand rechtzetten, mogelijk!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 00:32

Ik had even een vraagje..

Over 2 weken moet ik bij de tandarts zijn, en ik wou graag ter sprake brengen of mijn voortand rechtgezet kan worden.

Ik ben er vroeger op gevallen, en hij heeft nu jarenlang scheef gestaan. Hij was ook onstoken dus ik heb een wortelkanaalbehandeling moeten ondergaan. Nu ben ik benieuwd of het eventueel mogelijk is om een voortand weer recht te zetten, want hij is goed scheef.

Iemand enig idee of dat zomaar snel kan, of dat je daarvoor een beugel nodig moet hebben?

iemand ervaring hiermee?

DeadxStar

Re: Tand rechtzetten, mogelijk!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:35

Geen idee, maar ik denk dat daar wel een beugel voor nodig is?
Ben wel benieuwd..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 08:51

Het gaat niet om een neptand, ofwel? Je kan sowieso eens de tandarts vragen wat precies de opties zijn die je hebt. Maar aangezien je tanden niet zomaar even opgepakt kunnen worden en weer recht terug gezet kunnen worden, kom je nogal snel op een beugel ;)

Al is het alleen al omdat je tanden ook anders weer in hun oude stand terug zullen gaan staan.

Maar gewoon vragen aan de tandarts wat voor mogelijkheden je hebt. Dan kun je er daarna altidj alsnog even over nadenken of je dat ervoor over hebt :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 09:29

Ik gok erop dat je een beugel moet, want ken geen andere methode om tanden recht te zetten..
Hoe snel het gaat en hoe ingewikkeld de beugel is hangt ervanaf hoe dicht de andere tanden erop zitten.

Anders zul je waarschijnlijk eerst een buitenboordbeugel moeten die de kiezen naar achter trekt om zo meer ruimte te creeëren en dan een slotjesbeugel om alle tanden naar achter te plaatsten zodat de voorste (scheve) tand de ruimte heeft om te draaien.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 09:38

hier ook een hele scheve tand. beugelen was geen optie omdat het maar om 1 tand ging en het dan een erg langdurige en dus kostbare procedure zou worden. HIer is de tand opgedikt (stond ook naar achter namelijk) en lijkt weer keurig in het gelid te staan. Een andere optie (als de tand niet ver genoeg naar achteren had gestaan), was een kroon geweest.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:59

Ik denk dat het per persoon verschilt en je dat niet zo vanaf internet kunt beoordelen.
Bij mij kon het met een enorme ingreep. Mijn hoektanden staan wat te ver naar voren/scheef en 1 voortand staat wat gedraaid.
Volgens de orthodontist die het beoordeelde zouden ze wel mijn boventanden naar voren kunnen halen, dan zou de verhouding echter niet meer kloppen dus zouden ze mijn onderkaak moeten breken en ook naar voren moeten halen. Dan steekt je kin te ver uit, dus die moeten ze dan bijwerken in de gewenste vorm.
Die man zegt doodleuk: ben je tevreden over de vorm van je kin? Want dat kan dan heel makkelijk worden aangepast als ze daar mee bezig gaan.
Ik lag compleet perplex in die stoel en dacht: "kunt u dan meteen even een borstvergroting erbij doen als jullie toch bezig zijn???" :+ :D

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:09

Equimotion schreef:
Volgens de orthodontist die het beoordeelde zouden ze wel mijn boventanden naar voren kunnen halen, dan zou de verhouding echter niet meer kloppen dus zouden ze mijn onderkaak moeten breken en ook naar voren moeten halen. Dan steekt je kin te ver uit, dus die moeten ze dan bijwerken in de gewenste vorm.
Die man zegt doodleuk: ben je tevreden over de vorm van je kin? Want dat kan dan heel makkelijk worden aangepast als ze daar mee bezig gaan.
Ik lag compleet perplex in die stoel en dacht: "kunt u dan meteen even een borstvergroting erbij doen als jullie toch bezig zijn???" :+ :D

Woehahaha...multifunctioneel...zal ook wel een hele aparte stoel hebben... :9

Maar effe zonder dollen...@ Bermudaa...mijn dochter, 22, heeft laatst nog een schuin, naar achter staand voortandje in haar onderkaak recht laten zetten met een beugel. Gaat best snel hoor...
Gewoon gaan informeren bij een orthodontist...

En uhm....eerst effe kijken wat voor stoel hij heeft...voor je het weet ga je compleet verbouwd de toko weer uit...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:01

Ik volg dit even, heb vroeger ook door een ongeluk een scheve voortand gekregen, en zit er de laatste tijd ook aan te denken om hier wat aan te laten doen.

En moet binnenkort ook naar de tandarts, dus dan kan ik meteen om advies vragen.,