Ontstoken talg klier laten verwijderen. Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Ontstoken talg klier laten verwijderen. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:18

Ik heb al vanaf mijn 15e regelmatig last van een ontstoken talgklier. (ben nu 24).
Hij zit in mijn lies en het is erg vervelend. Als hij goed ontstoken is kan ik bijna niks.
Nu heb ik er ook nog eens 1 aan de andere kant gekregen en ik zit er nu sterk over te denken om ze te laten verwijderen.
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben om het weg te laten halen?
Hoe lang heb je er last van en voel je veel van het weghalen? En kan het weer terug komen of ben je er dan voor goed vanaf?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:30

Poeh meis.. Ik heb dit ook al jaren lang, in mijn oksels en in mijn liezen.. Het doet echt veel pijn als ze groot zijn.
Ik heb in mijn oksels heel vaak laten snijden en dichtbranden en het komt ernaast net zo hardnekkig weer terug.. Het weghalen word onder verdoving gedaan, je hebt er dan nog wel een week napijn van, want het is gewoon een wond die weer moet genezen. Gaat het bij jou vanzelf open als ze groot worden of trekken ze weer weg?
Ik zou je door de huisarts door laten verwijzen naar een dermatoloog, hun kunnen jou het beste adviseren wat je moet doen
Ik kom net weer terug van de dermatoloog en bij mij gaan ze nu over op botox in mijn oksels spuiten.. Omdat al het andere niet werkt, wil je niet bang maken, want dit is natuurlijk bij iedereen weer anders ;)

KimL86

Re: Ontstoken talg klier laten verwijderen. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 13:05

Bedankt voor je reactie.
Dat is wel erg vervelend als je er zo veel last van hebt. Hopen dat de botox werkt.
Bij mij trekt het meestal vanzelf weg.
Een enkele keer klapt het open. Ik ben er 3 keer voor bij de dokter geweest. 1 keer heb ik antibiotica gehad en de andere keer een zalfje. De zalf werkte wel goed, maarja dan zit het er natuurlijk al en heb ik er toch al weer last van. De laatste keer zei de dokter dat als de ontsteking weg was dat ik dan maar terug moest komen om het in het ziekenhuis weg te laten halen. Maar toen durfde ik niet. En inmiddels heb ik weer 1 bij gekregen en vrees ik dus ook dat weg laten halen niet de oplossing is. Maar ik zal binnenkort toch weer eens een afspraak maken bij de dokter.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:23

rook jij? Stoppen met roken helpt in veel gevallen ook tegen ontstoken talg klieren.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:29

Welkom dan bij de club van Hidradenitis patienten
Ik ben begin januari geopereerd beide liezen door een plastisch chirurg.
Ik heb deze kwaal al 26 jaar en zal er niet meer vanaf komen maar ik moet zeggen dat mijn liezen na de operatie wel een stuk rustiger zijn.
Ken mensen die zich er al wel 40 keer aan hebben laten opereren.
Bij mij is het met een ruggeprik gedaan, was mijn keus.
Ik denk dat jij een Deroofing ingreep krijgt.
Google maar eens op de woorden Hidradenitis en deroofing.
Sterkte, het is een vervelende (chronische) huid aandoening. :(:)

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:34

heb het ook. hoewel het de laatste jaren erg goed gaat. ik ben meerdere malen bij de dokter geweest om ze open te laten maken in mijn liezen. maar toen ik 2 tennisballen (echt zo groot) onder mijn oksel had en die gingen niet open, had er koorts van, ben ik geopereerd. onder narcose en ze hebben de wonden open gelaten. gek genoeg deed dat helemaal geen pijn. ik moest toen meerdere malen per dag onder de douche de wonden spoelen met shampoo, zeep en noem maar op. tot de huid zich vanzelf zou sluiten. heb nu wel 2 flinke littekens onder mijn armen, maar heb er daar nooit meer last van gehad, dit is zo'n 7 jaar geleden...

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:57

Bedankt weer voor de reacties. Ik heb even gegoogled op hidradenitis en deroofing en kan niet zeggen dat ik er heel vrolijk van word.
Ze zitten bij mij erg laag. (echt tussen mijn benen zeg maar) dus als ze dat open gaan halen dan word het denk zowiezo een week plat liggen, want met lopen schuurt het al weer open denk ik.
Ik moet zeggen dat ik erg snel ingegroeide haren heb, dus ik vermoed dat het daar van komt.
Ik moet er nog even goed over nadenken of ik het aandurf om het weg te laten halen.
@dehp ik rook wel. Ik zag het net ook staan op google dat dat een grote oorzaak is.
Dat heeft mijn huisarts me nooit vertelt.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:58

Ik rook ook en het idd niet bevordelijk maar ja.....
Ik heb het ook veel in mijn liezen, binnenkant boven benen.
Er is bij mij tijdelijk een kleine drain in geplaatst om het open te houden.
Dat is weg gehaald toen de hechtingen eruit gingen.
Ik kon na de operatie wel lopen hoor, je ligt echt niet een week plat.
Ik liep na 6 dagen alweer zakken paardenbrok te sjouwen,maar dat was niet erg verstandig want toen zijn er een paar hechtingen gesprongen.
dus ik had het domweg aan mezelf te danken omdat ik veels te ongeduldig was.
Ik zou het zo weer doen, alleen dan onder narcose want de ruggeprik was op zich goed te doen en fijn om bij te zijn, alleen had ik de pech een post spinale hoofdpijn ervan op te lopen (gaatje in het ruggemerg was niet gedicht en daar druppelde bloed uit wat voor hevige hoofdpijn zorgde)
Ik lag daarom zaterdags alweer op de ok voor een bloodpatch.
Maar d eoperatie op zelf stelt echt niet veel voor vond ik.
Maar ja, de een heeft misschien wat meer kriebels bij een operatie dan een ander.
Met een deroofing kunnen ze ook al veel doen, alleen was het bij daarvoor te erg.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:08

Wat een hel,ik heb er vorig jaar een op mijn rug gehad zoooo pijnlijk.
In je liezen lijkt me nog veel verschrikkelijker.
Ik heb tig x huilend van de pijn bij ome doc gezeten maar steeds werd ik weer weggestuurd: nog niet rijp!
Maar toen hij rijp was hebben ze de praktijk heel lang moeten luchten pffffffff wat een lucht en wat een vies iets.
Werd doorgestuurd naar een chirurg om het talgklierzakje te verwijderen maar toen was het inmiddels dicht gegroeid en is er niets meer aan gedaan.
Helaas begint het zelfde plekje weer wat te verdikken:(

Foto vorig jaar :Afbeelding

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:11

Hey Binky das een vrij ongebruikelijk plek voor HS.
Ik heb vorig jaar ook foto's gemaakt van mijn liezen, maar die toon ik hier maar niet ;)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:25

Onassa schreef:
Hey Binky das een vrij ongebruikelijk plek voor HS.
Ik heb vorig jaar ook foto's gemaakt van mijn liezen, maar die toon ik hier maar niet ;)

Nee dat moest je maar niet doen :D ik durfde mijn rug foto nog wel aan ;)
Meer ook voor de mensen die geen idee hebben hoe zo iets er nu uitziet.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:34

dat is idd nog wel om aan te zien ja :D
Mijn liezen zagen er "iets" gehavender uit.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:51

Nog iets vergeten trouwens. In het begin is het bij mij een heel klein knobbeltje onder de huid. Dan is het echt heel rond. En dan na een tijdje begint het echt te ontsteken en word het zichtbaar en is het ook niet meer rond. Begint het bij jullie ook zo?

Het weghalen valt dus mee. Ik heb nog nooit een operatie of iets in het ziekenhuis gehad (alleen op mijn 4e mijn kiezen laten verwijderen onder narcose), dus ik heb echt geen flauw idee wat ik kan verwachten.

Inderdaad wel erg apart op je rug. Ik ken een paar mensen die het ook hebben gehad en dat was allemaal in de liezen. Alleen niemand die het heeft laten verwijderen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:02

ja zo begint het bij mij meestal ook.
Hoewel het ook kan zijn dat ik 's morgens opsta en ineens een mega ontsteking heb ten grote van een knikker.

Nou uhhhhhh...ik laat me nog liever tig keer aan mijn liezen opereren dan kiezen laten verwijderen (ben als des doods voor de tandarts ;))

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:44

goh dat daar een naam voor is.
Heb er zelf al heel lang last van bij mn liezen, dacht altijd dat ik gewoon niet goed kon scheren.. dat er haartjes ingroeide en daarom een 'pukkel' kwam.
Dat ik soms amper normaal kon zitten en lopen omdat er een broekplooi tegen aan kwam, oke.