maagklepje sluit niet operatie zinvol ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

maagklepje sluit niet operatie zinvol ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 23:59

mijn dochter van 20 is maagpatient
na verschillende onderzoeken is gebleken dat haar maagklepje niet goed sluit
slikt al aantal jaar omeprazol
nu hoorde we dat er een operatie mogelijk is
is er iemand die deze heeft ondergaan
heeft iemand ervaringen hierover ?

Jorinda

Re: maagklepje sluit niet operatie zinvol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:47

Heb het even aan mijn moeder gevraagd (ook maagpatiënt, en haar moeder, mijn oma, ook).

Zij vraagt zich af of jullie weleens Gaviscon hebben gebruikt?
Dit maakt een filmlaag in je maag waardoor het maagzuur en ook de maagsappen en dus ook de maaginhoud niet snel terugloopt.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 01:40

Jorinda__ schreef:
Heb het even aan mijn moeder gevraagd (ook maagpatiënt, en haar moeder, mijn oma, ook).

Zij vraagt zich af of jullie weleens Gaviscon hebben gebruikt?
Dit maakt een filmlaag in je maag waardoor het maagzuur en ook de maagsappen en dus ook de maaginhoud niet snel terugloopt.

nee nooit gebruikt
vanmiddag hoorde we dat er een operatie bestaat
en dat de 40 mg die ze nu slikt teveel is en uiteindelijk het klepje weg brand

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 02:00

Ik heb ook al jaren geen goed klepje meer door vele jaren zware medicatie. Voor de maag gebruik ik pariet. 2x per dag 20mg. Dit is via de mdl arts. Ik heb eerst meer gangbare merken gehad, maar ik kreeg daar bijwerkingen van en ik reageer goed op de pariet.
Door mijn darmziekte is de mdl arts altijd voorzichtig. Ik hebe en tijd geen pariet geslikt na 2 operaties, omdat ik geen zware mediactie meer hoefde en dacht dat ik zonder kon. Ik heb toen meteen een plekje in mijn slokdarm gekregen. Had veel klachten en is dus bekeken. dat is nu weer weg en blijf voor altijd pariet slikken.
het legt een beschermlaag en ik heb geen klachten.
rennies etc doen iets anders, die neutraliseren meer.

We hebben het weleens over die correctie gehad, amar mijn mdl arts was daar niet zo enthousiast over en ik geloof mijn nieuwe mdl arts ook niet ( UMCG )

Ik zou dus persoonlijk advvies inwinnen bij de mdl arts en evt als ze je doorsturen bij de chirurg, want elk persoon is anders. Ze doen het niet zo snel en als het goed gaat zonder met juiste medicatie is dat prima te doen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 07:12

TS, bedoel je de fundoplicatie volgens Nissen?

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 16:45

kanniet schreef:
TS, bedoel je de fundoplicatie volgens Nissen?

ik heb geen idee
zal eens op google kijken

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:58

Wat voor klachten heeft je dochter precies?
Ik heb jarenlang onwijs veel last van mijn maag gehad (misselijk en branden maagzuur). Arts zei dat het kwam doordat mijn maagklep niet goed werkte. Allerlei medicatie geslikt, wat allemaal niet hielp (ook Omeprazol). Uiteindelijk zijn ze er achter gekomen dat het werd veroorzaakt door een bacterie (Helicobacter Pylori).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:15

Ik ken iemand die deze operatie gehad heeft. Op een gegeven moment waren de klachten zo erg dat een hele pot Omeprazol niet meer hielp. Na de operatie kun je er veel pijn van hebben, en ook langere tijd uit de roulatie zijn. In dit geval 2 maanden.
Maar de klachten zijn wel helemaal weg, ook geen Omeprazol meer nodig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:19

Wat zegt je arts er van?
Maagbeschermers en remmers helpen tegen de symptomen, maar niet tegen de oorzaak. Feit is dat de kans op slokdarmkanker ernstig vergroot is als het maagzuur terug in de slokdarm kan lopen. Die gok zou ik niet nemen...

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:48

Wat bedoelt je arts met 'die 40 mg die ze nu neemt is te zwaar en het klepje zal helemaal wegbranden'.
Het is wel door die pillen dat het maagzuur onder controle wordt gehouden.
Dus zonder zal het klepje, wat trouwens een spier is, zeker helemaal wegbranden en mss zelfs een Barett-slokdarm veroorzaken.
Ik kijk even voor de link naar een forum waar ik info vroeg over de Nissefundoplicatie. Er is ook een nieuwe techniek, waarbij men een soort nieuwe maagmond maakt, maar de mensen die het hebben laten doen, geven allemaal aan dat het niet DE oplossing is.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1080106

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:08

secricible schreef:
Wat zegt je arts er van?
Maagbeschermers en remmers helpen tegen de symptomen, maar niet tegen de oorzaak. Feit is dat de kans op slokdarmkanker ernstig vergroot is als het maagzuur terug in de slokdarm kan lopen. Die gok zou ik niet nemen...

dat is niet helemaal waar. Ik loop in UMCG nu en heb voorheen al gastro's gehad en laatst ook 2x daar. Mijn vader is overleden aan slokdarmkanker en ik heb een darmziekte. Er was iets te zien, waarschijnlijk door alle xware medicatie. Dit was echter NOOIt kanker geworden. Het is een heel technisch verhaal, maar als je aanleg hebt kunnen drank, roken, medicijnen en maagzuur etc inderdaad alles erger maken, maar er zit een heel technisch verhaal achter.

Ik kan stoppen met pariet, maar heb dan klachten van het maagzuur etc.
een maagbeschremer kan dan wel alleen het symptoom voorkomen of bestrijden, maar dat moet toch ook. de maagpijn door zuur is erger. En het geeft geen schade verder.

Mijn klepje is niet goed, ik heb heel veel endo's en gastro's gehad en ben 2x geopereerd, als mijn arts dat had willen verhelpen had ie het echt gedaan, want hij staat altijd vooraan om iets te doen als het kan. Hij vond het zelfs niet echt iets dat voldoende helpt en voldoende positief resultaat geeft om dat te doen.

Het wordt toch niet zomaar gedaan, dus alleen goede gesprekken met een goede mdl arts zal je wijzer maken.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:57

Ik heb ook wel eens gekeken maar ik weet niet eens wat ik heb. De mdl arts zeggen allemaal wel wat anders. reflux,PDS enz slik nu 2x 40 mg omeprazol ik heb niet echt maagzuur maar hele erge brandigere aanvallen bij me borstbeen doordtralend naar me rug enz Ik slik er ook nog ulcogant bij als het nodig is.
Ik lees ook even mee hier