afrekening eigen risico zorgverzekering 2008, nog betalen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

germie

afrekening eigen risico zorgverzekering 2008, nog betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 12:32

Ik heb zojuist een afrekening van mijn zorgverzekering 2008 gekregen, ik zou nog even moeten betalen omdat ik medicijnen gehad heb die onder het eigen risico zouden vallen. In de begeleidende brief staat netjes dat ze een achterstand in de verwerking hadden, waardoor ik nu pas iets hoor. Leuk en aardig, maar dat zij de zaakjes niet op orde hebben betekent niet dat ik van plan ben om alsnog te betalen. De specificatie is enorm slecht: 2 keer medicijnen, geen datum, geen soort, geen merknaam, niets. Ik heb dus geen idee waarover dit gaat. Alleen dat het is ingediend door mijn huisarts.
Ik ben vanaf 1 januari 2009 daar al niet meer verzekerd, ik heb netjes een royementsblad ontvangen.
Ik heb dus al die tijd niets meer gehoord.

UIteraard ga ik wel navragen om wat voor medicijnen het gaat. Maar ben ik wettelijk verplicht om zoiets nog te betalen? Het is immers niet mijn fout, ik heb 2 jaar lang niets gehoord. En ik heb zelfs eenmalig een afrekening gehad met gedeclareerde zorg. Daar stonden deze medicijnen niet op, maar wel andere dingen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:04

Ik was nieuwsgierig hoe het zat en heb even gegoogled. Misschien had je dat zelf ook al gedaan, maar goed, ik vond hier iets van de consumentenbond over betalen van zorgverzekeringen. Misschien heb je er iets aan.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:18

Hm, kan me heel vaag herinneren van toen ik er werkte dat dat idd zo lang kon duren.. Veel telefoon over gehad. Maar ze mogen dat tot 5jr later afhandelen meen ik me te herinneren.
Dat het zo slecht omschreven is, is wel bagger.. Maar ivm privacyblabla is geloof ik datum, en bedrag voldoende? Hoop dat je er iets mee kan.. maar ben bang dat je onder de betaling niet uit gaat komen..

Edit: Zie dat hierboven een link staat waarin staat tot 12mnd nadien.
Ik zou dus gewoon even bellen met je maatschappij..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 15:05

thanks, ik hoef dus niet te betalen, kijk maar, want het gaat om het eigen risico van mijn zorgverzekering:
Citaat:
Hoe lang kan een verzekeraar nog geld terugvragen voor zaken die niet worden vergoed?
Een huisarts, tandarts of andere zorgverlener mag tot 5 jaar na een behandeling een rekening sturen. Ook een zorgverzekeraar heeft 5 jaar de tijd om de kosten voor een behandeling die niet onder de dekking valt, aan de verzekerde terug te vragen. In de praktijk zullen verzekeraars en zorgverleners daar zelden zo lang mee wachten.

Gaat het om een bedrag dat onder het eigen risico valt, dan is de termijn korter. De verzekeraar mag zo'n bedrag uiterlijk een jaar na afloop van het verzekeringsjaar nog terugvragen.

In mijn brief van die verzekeringsmaatschappij staat het volgende:
Indien het eigen risico op uw zorgkosten van toepassing is, dan wordt het door 'XXXX naam verzekering' voorgeschoten bedrag achteraf met u verrekend. Een deel van de verrekening van het eigen risico over 2008 heeft echter vertraging bij ons opgelopen. Met deze brief wordt u op de hoogte gesteld van de verrekening van het eigen risico.

Dus wat ze ook doen, ik betaal gewoon niet, dat hoeft dus niet meer. Het gaat bij mij om een bedrag van die verplichte 150 euro eigen risico.