Gebroken teen/voet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

Gebroken teen/voet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 16:48

Ik heb nu sinds anderhalve week last van een pijnlijke voet.

Donderdag twee weken terug gingen we zelfverdediging doen met gym, en opzich ging dit allemaal prima op mijn half uit de kom gedraaide arm na (foutje van de andere partij), maar de volgende dag had ik super last van mijn teen. Het is de grote teen van m'n linkervoet, ik kon er gewoon niet op leunen zonder dat het ongelofelijk veel pijn deed, en hoewel druk op de bovenkant van mijn teen ontprettig was, maar ik niet door het plafond vloog ofzo, deed het wel erg pijn om de onderkant aan te raken (het dunne deel van de teen zeg maar, aan de binnenkant richting de kleine tenen).

Ben toen wel gewoon doorgelopen en kreeg daardoor nogal last van de buitenkant van m'n enkels, want mijn voeten staan van zichzelf juist erg naar binnen, maar ik heb het geprobeerd te ontlasten met lopen en daar kwam dat dus van. Inmiddels doet de teen opzich niet veel pijn meer, behalve als ik 'm echt ver buig, maar ik voel 'm wel de hele dag, en nu deed de teen ernaast ook erg veel pijn, ook met bewegen en aanraken, en de botjes middenin m'n voet en richting mijn enkel ook bij het bewegen van m'n voet, of als ik m'n voeten zo op de punt van de schoen laat rusten.

Daarnaast wordt de pijnlijke teen met fietsen echt superkoud, terwijl het vandaag op de fiets (ondanks de sneeuw) niet koud was en ik verder ook van de andere tenen en de andere voet geen last had. Ik fietste zelfs zonder handschoenen en merkte er niks van, maar de teen in kwestie voelde opgeblazen (zoals je pinken voelen wanneer je te lang op je ellebogen leunt) toen ik thuiskwam en deed weer erg veel pijn met bewegen. Ook voel ik met traplopen steeds kleine knakjes in m'n voet, alsof de botjes langs elkaar heen gaan. Dit is niet op zo'n manier dat je het hoort of voelt als je je vingers knakt, en het doet ook geen pijn, maar het is wel een naar gevoel. Overigens is er van buiten niet veel te zien, de teen staat iets verder naar links dan de andere teen maar dat kan net zo goed altijd al zo zijn (ik bestudeer m'n tenen niet zo vaak), en het was ook niet groen/paars/blauw/oranje of iets dergelijks, of gezwollen.

wat ik me nu dus afvraag is of de voet gebroken zou kunnen zijn, omdat ik wellicht toch iets verkeerd heb gedaan met de zelfverdediging, of verkeerd ben gaan zitten (ik herinner me wel dat ik ging zitten en mijn voet toen even pijn deed, maar daar heb ik verder de rest van de les / dag geen last van gehad).
Ik ben nog niet naar de huisarts geweest omdat het wel minder werd de afgelopen tijd, en omdat ik in principe van mijn ouders niet naar de huisarts mag (ik moet me niet aanstellen) en zolang ik er nog mee kan lopen en het voor m'n gevoel niet schots en scheef staat wil ik ook eerst zeker weten of ik niet 'voor niks' ga, maar wil toch even het advies van bokt inwinnen of ik misschien niet toch beter even kan gaan.

Met de zoekfunctie kreeg ik wel soortgelijke topics, maar ze beantwoordden niet geheel mijn vraag.

caroline_max

Re: Gebroken teen/voet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:51

uhm, en waarom mag je niet naar de HA dan? Daar ben je voor verzekrd lijkt me?

Ik kan je alleen maar aanraden zo snel mogelijk naar een arts te gaan, want het zou best kunnen dat er een breuk zit of dat er wat anders beschadigd is. Met een paar week tape is dat vaak zo opgelost én hersteld het goed. Zelf heb ik 2x mijn voet gebroken gehad, en ik was héél blij dat er tape omzat.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:55

Als je teen gebroken is wordt het doorgaans erg dik en kan je je teen in de "verkeerde richting" duwen vlak nadat het gebeurd is. Op basis van je verhaal denk ik niet aan een gebroken teen, het klinkt eerder als een verrekte spier/pees. Maar ik zou wel even langs de huisarts gaan wanneer je klachten aan blijven houden.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:08

@caroline_max: mijn ouders vinden dat ik me aanstel. Ik mag nergens over klagen, werkelijk. Hoewel m'n moeder wel elke dag aan tafel zit dat wij haar eten moeten opscheppen omdat ze haar armen niet kan bewegen.. Maargoed, dat staat even buiten dit verhaal.

Ik heb er nu 1,5 week last van. Heb eerst gezegd dat ik een aantal weken zou wachten, maar aangezien m'n teen er nu praktisch afvriest en ik 12,5 km per dag moet fietsen, wil ik misschien toch eerder gaan

@ Heino: ligt dat er ook niet aan waar hij gebroken is? Ik kan m'n tenen sowieso alle kanten op duwen en ik gebruik ze ook regelmatig om dingen van de grond op te pakken als ik te lui ben om te bukken, dusja, dat is een beetje moeilijk testen :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:31

Hmm dan wordt het lastig ja :+ Maar over het algemeen zwelt een breuk sowieso erg op :)
Als je er echt zoveel last van hebt zou ik gewoon een afspraak met dr dokter maken. Better safe than sorry.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:34

ik had poos geleden erg last van me schouder en na 2 weken pijn doorstaan en me ouders van je stelt je aan ben ik toch naar de huisarts gegaan en blij toe want er zat een ontsteking en het was overbelast.

gewoon langsgaan :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:36

Ik heb van de zomer een teen aan m'n rechter voet gebroken. Boel was enorm dik (nam af als ik netjes met m'n voetje omhoog ging, liep ik weer verder zwol het weer op) en heeft netjes ingetaped gezeten.

Maar op de foto was ook nog een andere breuk midden in mijn voet te zien. Die niet van dat 'grapje' was en waar ik dus verder niets van wist. Arts wou dus mijn hele voet in het gips zetten, ik vond van niet :+ (en ik had gelijk ;) ).

Daar ben ik dus eerder (geen idee waneer, springt wel vaker wat op mijn voet) al eens op door gelopen. Dat zal dus niet dan een paar daagjes wat gevoelig geweest zijn toen het gebeurd is.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:41

Tja als je je teen breekt doet het pijn.
Ben ooit op mijn slippers naar bataviastad geweest en daar is een vrouww met naaldhak op een klein teentje gaan staan. Ik hoorde hem kraken en ja het deed wel wat pijn. Ben nog verder gaan winkelen en namate de dag vorderde ging mijn teen ook meer pijn doen.
Volgende dag aan het werk geweest en daar er achter gekomen dat ik toch niet mijn schoenen aan moest houden. Bij het uitrekken van mijn schoenen zette ik mijn teen scheef. Dus ja die was stuk.

Heb ook jaren daarvoor 3 maanden gelopen met al mijn middenvoetsbeentje kapot.
Was te dik om een foto te maken, maar na 3 maanden liep ik nog niet op mijn voet. Dus toch maar foto laten maken en ze waren allemaal kapot geweest. Konden ze nu niets meer mee.
Dus zie maar wanneer je er weer op kan lopen........... Duurde 5 maanden helaas.
Maar al met al mijn advies:
Als je het niet vertrouwd naar de huisarts. Desnoods beetje aandringen op een foto. Je zal niet de eerste zijn die er gewoon mee door blijft lopen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:52

Dennis schreef:
(geen idee waneer, springt wel vaker wat op mijn voet)

Volgens mij heb ik ook aardig wat kapotte delen in mijn voeten ja, paardenvoeten zijn groot, lomp en zwaar :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:54

Heino schreef:
paardenvoeten zijn groot, lomp en zwaar :+

De voeten niet zo zeer, paarden die er aan vast zitten deste meer, die zetten ze zo hier en daar op minder handige plekken neer ;).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:56

Je bent niet afhankelijk van je ouders om naar de huisarts te gaan, gewoon bellen voor een afspraak en er heen gaan, succes.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:09

idd, zou echt wel gaan hoor. Ik heb vorig jaar sept. alle middenvoetsbeentjes van mijn linkervoet gebroken gehad (jaja, hockey...). Daar heb ik 4 weken tape omheen gehad, waardoor ik er wel wat gewicht op kon zetten, maar niets kon beschadigen. Uiteindelijk heb ik ook nog fysiotherapie gehad ( jaja topsporter haha), en inmiddels kan ik mijn voer weer helemaal goed gebruiken. Daarvoor heb ik mijn teen al eens gebroken (ook hockey), en daar ook tape omgehad. Mijn teen was trouwens niet eens super dik, en ik kon er ook nog wel mee lopen met wat pijn en moeite.

Sterkte ermee, en doe voorzichtig! Mischien voor op de fiets even een extra sok aan?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 20:48

@caroline_max: en dan op school m'n schoen uit en m'n sok weer uit en dan als ik weg moet weer aan, haha 8)7

ik heb van volgens mij dezelfde voet ook al eens een of meerdere middenvoetsbeentjes gebroken, toen ik nog jong was (sprong van het bed af op een grote knuffelbeer en toen was het *pats*) maar toen heb ik tot halverwege m'n kuit in het gips gezeten, snap dan ook niet waar dat voor was. :o?

En ik zal dan in elk geval als het eind van de week nog zo blijf even bellen. Overigens met afspringen van het paard is ook zeer naar gevoel. Vorige week wel overleefd, maar je voeten worden al ijskoud met rijden in die rubberlaarzen dus prettig is het sowieso nooit, en nu nog minder.

j0j0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:58

Heb ook wel eens een teen gebroken. Mijn teen stond toen helemaal scheef en heb het toen ook even geen aandacht gegeven. Maar mijn voet werd steeds pijnlijker en dikker. Werd zelfs flink blauw. Dus toch maar even foto's van laten maken toen :)
Enige manier om zekerheid te krijgen lijkt me dus ook om naar de huisarts te gaan.
Succes!