Stelselmatig liegen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Stelselmatig liegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 14:32

Hoe vaak komen we ze wel niet tegen op bokt, de onzin topics met zwarte arabieren hengsten die door TS zelf getemt zijn, of mensen die de meest vreselijke dingen verzinnen, dat ze chronisch ziek zijn, dat ze misbruikt zijn door hun vader etc.
Half bokt heeft gelijk hun woordje klaar. 'Leugenaar' 'Triest persoon' 'Ziekelijk wijf' als blijkt dat eerdere berichten van TS alles tegenspreken.
En er word gelijk maar van uit gegaan dat het om een schaduwaccount gaat.. maar zelden wordt er bij stil gestaan dat het een schreeuw om hulp kan zijn en dat dergelijke topics soms op waarheid berusten, ze zijn wel degelijk ziek, dan wel niet lichamelijk.. maar geestelijk is er zeker iets mis.
Zo laatst ook, ik zal de topics hier niet noemen omdat ze niet voor niets op slot gegaan zijn. Iedereen had gelijk zijn/haar oordeel klaar, maar niemand stond er bij stil dat dit misschien wel een schreeuw om aandacht/hulp was van TS.

Stelselmatig liegen komt meer voor dan je denkt, en vaak zit er meer achter dan je in eerste instantie zou denken. Helaas heb ik er van dichtbij ervaring mee, mijn zusje leidt ook aan een psychische aandoening waardoor liegen voor haar de normaalste zaak is. Alleen ziet ze het zelf niet als liegen.. sommige mensen kunnen hun eigen leugens namelijk als waarheid zien, en vinden het dan ook verschrikkelijk erg als ze uitgemaakt worden voor leugenaar, ze geloven hun eigen leugens tenslotte en zien dat als de waarheid..

Ooit is er eens iemand op bokt (via SA) geweest die er eerlijk voor uit gekomen is dat ze een dubbelleven leed, bestaande uit leugens en nog meer leugens. En dat ze gek werd van zichzelf.

Ik ben er van overtuigd dat er genoeg mensen zijn op bokt die hulp nodig hebben, maar niet weten hoe ze dit moeten aankaarten, zelf niet goed weten hoe ze er mee om moeten springen, die stelselmatig of dwangmatig liegen, maar die geen stap verder komen met reacties als 'het is niet waar, je banketstaaf, wat ben jij een triest wijf'

Het lijkt me interessant om daarom hier in dit topic de discussie over liegen en de verschillende vormen daarvan voort te zetten omdat dit in mijn ogen best interessant kan zijn, misschien helpt het zelfs sommige bokkers die zichzelf hierin herkennen.

En misschien opent het de ogen van andere bokkers om bij een dergelijk topic niet direct de TS af te branden, maar eens te kijken of het niet een overkapte schreeuw om hulp is..

Juangi

Re: Stelselmatig liegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:38

Zo nu en dan herken ik mezelf er wel in.. Kan bijvoorbeeld, als het voor mij beter uitkomt (bijv verslag later inleveren) heel gemakkelijk een leugen verzinnen, zo zonder moeite. Terwijl ik merk dat anderen er veel meer moeite mee hebben...

Alhoewel ik het niet zomaar doe, alleen als het me beter uitkomt en ik zeker weet dat ik er iemand meekwets. Op bokt bijvoorbeeld niet, want eerlijk gezegd schiet je er niks mee op.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 14:41

Een leugentje om bestwil vertellen we allemaal wel eens, ik heb ook heus wel eens gezegd als ik iemand tegen kwam in de supermarkt die ik liever niet sprak dat ik haast had.. denk dat dat niet helemaal te vergelijken is..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:44

Maar ik merk dat het bij mij veel makkelijker gaat.. floept er soms zo uit.

Maar goed, misschien is het idd niet te vergelijken...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:46

Ik realiseer me terdege dat zulke mensen hulp nodig hebben. In dat ene topic heb ik ook gepost dat ik hoopte dat TS hulp ging zoeken, omdat dit zo niet kon.
Probleem is alleen: zulke mensen zien het kwaad niet in van al dat gelieg, omdat het voor hen inderdaad de waarheid is. Ze realiseren zich niet dat ze liegen en ze realiseren zich het grootste deel van de tijd ook helemaal niet dat anderen het doorhebben. En dus zoeken ze geen hulp...

Ik kan zelf ook heel goed liegen, maar ik onthoud ook bewust wat ik vertel en tegen wie. Dat doen deze mensen niet. :n
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudologia_fantastica

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:48

Jeetje! Tis dus inderdaad niet hetzelfde.. Wat een ontzettend moeilijke ziekte, zowel voor de persoon zelf als de omgeving.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:49

Als je altijd liegt, maar je wel bewust bent dat je liegt, is de term anders: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pathologisch_liegen

Maar zo erg is het bij mij niet hoor, ik voel niet de onstilbare drang tot liegen...
Alleen soms komt het gewoon beter uit eventjes een halve waarheid te vertellen :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:51

Tja. Ik kan heel goed liegen, maar blijf toch het liefst zo dicht mogelijk bij de waarheid. Ik lieg wanneer het me uitkomt. :+

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:17

ik heb zelf een lange tijd in mijn kinderjaren hiervan last gehad. ik oog tegen iedereen, kleine leugens, grotere. niet altijd natuurlijk maar vooral wanneer ik dacht dat de waarheid mij als minder goed voor zou stellen.
ik heb namelijk een grote faalangst en ik vermoed dat ik een soort obsessie met perfectie heb. dus heb ik voor mezelf een beeld geschetst van hoe ik zou moeten zijn en daar werk ik naartoe. soms is dat goed. ik werk hard en ben heel precies. soms is dat minder goed, ik ben herstellende van een burnout omdat ik dingen van mezelf vroeg en me zo vastwerkte dat ik niet meer kon.
inmiddels heb ik mezelf geleerd hoe ik het beeld moet bijstellen. dus ik maak gebruik van mijn afwijking. zo zet ik mezelf nu toe tot leuk op stap gaan, of even dat extra rondje lopen. zo geef ik mezelf kans om nieuwe dingen te ontmoeten en dus een groter plaatje te kunnen schetsen.

ook dingen die ik voorheen als vals en verachtelijk afdeed gebruik ik nu positief ( in mijn beleving tenminste) zoals mijn gemak met liegen. ik gebruik het nu om te acteren. ik acteer heel graag en merk dat ik dus gebruik kn maken van het jaren oefenen met liegen.

maar ik denk dat ik best in de buurt zat van pathologisch liegen, de angst dat iemand zou zien dat ik niet perfect was zorgde ervoor dat ik een leugen verzon die wel perfect was. met het grootste gemak kn ik nu dus een leugen verzinnen. ik weet ook heel goed hoe je een geloofwaardige leugen verzint: niet teveel details, niet teveel in vastbijten. voorstellen als de waarheid, nonchalance of juist enthousiasme ( afhankelijk van de situatie)
gelukkig durf ik tegenwoordig niet te liegen. en kan ik het steeds beter hebben om minder prefecte dingen aan mezelf te laten zien. al verstop ik me soms nog achter een groot front van een zelfverzekerd meisje dat volkomen tevreden is over zichtzelf en helemaal op haar gemak ( wat ook een soort leugen is)
het "helpt" ook dat ik heel goed mensen kan lezen en dus mijn reacties kan afstellen op wat zij willen horen. wat dat betreft kan ik heel analytisch te werk gaan.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:27

leugentje om bestwil vertel ik ook wel eens (wie niet) maar een ingewikkelde leugen niet, simpelweg omdat het me zoveel moeite zou kosten om te zorgen dat het niet uit zou komen dat het me dat niet waard is.

Heb zelf een vriendje gehad die zelfs al loog over de kleur sokken die die aan had, over of hij wel of geen autorijbewijs had, over het werk wat hij deed, verzon hele verhalen over wat hij volgens zichzelf van mij MOEST doen :s de meest belachelijke dingen, waarvan ik zelf weet dat ik het nooit gezegd of gevraagd heb. Tot vreemde verzinsels waardoor ik neergezet werd als leugenaar in zijn omgeving.. (heeft even geduurd eer ik dat allemaal doorhad haha)

Mn man zn ex verdraaid ook alles liegt de hele boel bij elkaar. Tot je er gek van word de meest bizarre dingen tot dingen die gebeurd ZOUDEN kunnen zijn, maar dus niet gebeurd zijn.

Bijna iedereen heeft wel een ervaring met iemand die gelogen heeft en wat niet prettig is. Daar komt in elk geval mijn reactie vandaan (zal niet snel daadwerkelijk reageren op zo een topic maar ben altijd terughoudend in de zin van , ja ja, ik wil de andere kant wel eens horen) er worden zo veel dingen stuk gemaakt door liegen. Ik heb er echt een hekel aan. EN kan ook geen sympathie opbrengen voor mensen die zo liegen.