AUWWWW me vingers, Reuma?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

AUWWWW me vingers, Reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 20:36

Elke winter is het weer een ramp.
Mijn vingers trekken het niet meer. Ze worden koud stijf en doen ontzettend zeer.

Ook na een nachtje lekker slapen zijn mijn vingers erg stijf en kan ik ze niet buigen.

Wat zou het kunnen zijn en wat kan ik er aan doen?

Nu wil ik voor op de scooter (tot ik me rijbewijs heb). Goede dikke warme handschoenen halen. Maar weet echt niet waar ik op moet letten. Hebben jullie daar nog tips voor?
Het liefst wil ik van die electrische maar die zijn dik 200 euro en dat heb ik nu even niet.

Mette

Re: AUWWWW me vingers, Reuma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:38

Ik heb enorme gore-tex handschoenen van mijn vader gekregen. Eigenlijk zijn het ski/sneeuw dingen, maar op de brommer gaat het ook prima, is heeeeerlijk warm :D

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:11

Reuma hebje niet alleen in de winter :n

Indd handschoenen kopen die voor skieën zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:17

Je zou het syndroom van Raynaud kunnen hebben, wat wel tot de reumatische aandoeningen wordt gerekend.
Als je wilt weten wat je hebt, kan je maar één ding doen, naar de HA.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 21:18

Dat snap ik ook wel. Dat reuma niet alleen in de winter is. Maar wat is het dan als ik s'morgens mijn bed uit kom en me vingers niet kan buigen?
En dat zomer en winter?
En dan die extreem gevoelige handen voor kou.

De huisarts neemt mij niet serieus. Elk jaar naar de huisarts en word dan weer naar huis gestuurd met de mededeling dat er niks aan te doen is. Maar verrek wel elke keer van de pijn.

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:21

Ik ken het.. Ben ook naar de huisarts geweest.. Winterhanden noemt ie het... ik heb het nu (gelukkig) nog niet, maar het komt er vast wel weer aan!
Een tip voor handschoenen is: wanten, waar je duim apart zit en je vingers bij elkaar, dan houden je vingers elkaar warm..

Ik heb echt precies hetzelfde wat jij zegt.. heb jij ook extra last van je pink? Die doet mij altijd zo'n pijn en is ook rood!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:21

Ibbel schreef:
Je zou het syndroom van Raynaud kunnen hebben, wat wel tot de reumatische aandoeningen wordt gerekend.
Als je wilt weten wat je hebt, kan je maar één ding doen, naar de HA.

Zelfs dat hebje niet alleen in de winter ;) (ik heb het beide) maar als je ergens erg last van hebt, zou ik sowieso aanraden om eens ernaar te laten kijken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:22

Ik heb precies hetzelfde.. begint 's avonds, net alsof alles stijf word en het doet pijn als ik lang zit bijv. en 's ochtends vroeg ook.. Ik heb het vooral als ik lang in dezelfde houding zit, ook op school bijv.
En bij mij voornamelijk mijn vingers maar ook ellebogen, schouders en knieën. Ben al bij de dokter geweest maar die heeft niks uit bloedtesten kunnen halen en verder gaat hij er niet op in :?
Mijn moeder heeft overigens fybromyalgie (soort reuma icm andere dingen) en die heeft wel vooral 's winters last van spieren.
Ik wil je wel sterkte wensen. :(:)
edit: mijn handen worden niet alleen rood, maar echt paars. :o

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:23

Hmm, lastig zulke artsen. Doorverwijzing eisen? Als jij denkt dat het echt iets is moet je vooral doorzetten, anders blijfje ermee lopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:24

Toch een keer zeuren dat je doorverwezen wilt worden naar een reumatoloog. Klinkt mij wel als Raynaud in de oren, hoewel stijfheid 's zomers daar niet echt bij hoort. Anderzijds komt Raynaud ook secundair voor bij een aantal reumatische aandoeningen, waarbij gewrichtsontstekingen nier per se op de voorgrond staan, maar waar je wel vage gewrichtsklachten van kunt hebben.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 21:26

Ik heb eigenlijk last van alle 4 mijn vingers. Mijn duim doet het minste zeer.

Maar echt bij de minste kou doet het al zo'n zeer. Bij 8 graden begin ik het al te voelen. Ik loop nu al met dikke winter handschoenen voor op de scooter. En nog heb ik het.
Ga maar een winterslaap houden denk.

Morgen ga ik naar een grote motorzaak in de hoop dat ie een uitkomst hebben.

Maar die stijve vingers na het slapen? Waar dat vandaan komt? Ik kan dan geen vuistje maken. Lijkt wel of ze dan langzaam op gang moeten komen. Als ik ze gewoon beweeg heb ik nergens last van.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:27

Verkleuren ze ook? En je tenen, hebje daar ook last van?

Je hebt btw van die kleine "kruikjes" voor in je handschoenen, ik zal eens voor je vragen hoe die heten en waar je ze kan kopen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:28

Macs schreef:
Ben al bij de dokter geweest maar die heeft niks uit bloedtesten kunnen halen en verder gaat hij er niet op in :?

Geen enkele vorm van reuma is door bloedonderzoek aan te tonen of uit te sluiten. Hoewel veel HA's denken dat als je reumafactor-negatief bent, je geen reuma kunt hebben.

Niet dat ik wie dan ook reuma hier wil aanpraten, maar laat je bij langdurige gewrichtsklachten in hemelsnaam doorverwijzen. Er is tegenwoordig ontzettend veel te doen aan veel vormen van reuma, maar alléén als je er snel bij bent. Iedere HA die iemand met terugkerende klachten níet doorverwijst is een kluns...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:30

Ik heb gister thermohandschoenen voor ónder je normale handschoenen gekregen. ik deed ze aan en voelde gelijk de warmte. 25 euro bij perrysport..
ik kan mijn vingers 's ochtends juist niet recht maken..
Ik denk dat me dokter vind dat ik me aanstel..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:32

Ibbel schreef:
Macs schreef:
Ben al bij de dokter geweest maar die heeft niks uit bloedtesten kunnen halen en verder gaat hij er niet op in :?

Geen enkele vorm van reuma is door bloedonderzoek aan te tonen of uit te sluiten. Hoewel veel HA's denken dat als je reumafactor-negatief bent, je geen reuma kunt hebben.

Niet dat ik wie dan ook reuma hier wil aanpraten, maar laat je bij langdurige gewrichtsklachten in hemelsnaam doorverwijzen. Er is tegenwoordig ontzettend veel te doen aan veel vormen van reuma, maar alléén als je er snel bij bent. Iedere HA die iemand met terugkerende klachten níet doorverwijst is een kluns...

Die bloedtesten waren ook voor andere dingen.. zoals veel griep en moeheid etc.
Ik heb ook dat na het rijden mijn knieën enorm koud zijn en pijn doen. Ook door zelfde houding?

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:33

Ik heb ook reuma(jeugdreuma) en er alleen in de winter last van de laatste paar jaren. Dus het kan wel degelijk (beginnende) reuma zijn die zich tot nu uit in de winter. Ik zou toch maar naar de huisarts gaan en je laten verwijzen naar de reumatoloog.

Het kan goed zijn dat het geen reuma is maar ik weet hoe lastig het is in de winter. Ik moet ze ook vaak zat opwarmen onder de kraan en ochtendgymnastiek met ze doen ;)

Je moet je echt niet zo maar laten afschepen hoor want je kunt er namelijk heel erg veel last van (gaan) krijgen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:16

Heb even aan me moeder gevraagd wat de dokter ook al weer zei: Hij wil het aankijken omdat het groeipijn kan zijn. Of het is psychisch omdat me moeder ook last van haar gewrichten en spieren heeft, dat ik daar dan ook aan ga denken..
Maar waarom niet gewoon een testje erop gooien, en dán aankijken? Dan sluit je gewoon uit dat er iets is.. Mijn dokter is raar..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 22:18

Dat ze stijf zijn sóchtends. Daar kan ik mee leven. Dat doet verder geen pijn. En is even lastig maar gauw over.
Maar die verrekte pijn als er een beetje kou komt. Dat vind ik het ergst.
Ik ga toch maar weer een afspraak maken bij de huisarts. In de hoop dat ie het serieus neemt en wat voor me wil doen.

Die onder thermohandschoentjes klinken ook wel heel fijn. Zijn die heel dik of kunnen die gewoon onder goed passende handschoenen?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:19

Ze zijn best dun, heb even snel 1 hand aangedaan. Mijn mams heeft ze gekocht voor onder mijn rijhandschoentjes maar denk dat dat te krap word.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:23

Winterhanden lijken me ook niet helemaal, daarbij heb je vaak ook uiterlijke symptomen zoals roodheid, uitslag enz.

Je hebt van die handige handenwarmertjes die je lekker in je handschoenen kunt stoppen. Te koop bij de Action, kosten niet veel en zijn herbruikbaar.