Alternatief voor diazepam als spierontspanner?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Alternatief voor diazepam als spierontspanner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 14:53

Mijn vriend slikt diazepam als spierontspanner na een operatie aan zijn nek/ruggenmerg. Maar hij heeft ook last van behoorlijk wat van de bijwerkingen. Alleen ipv dat hij naar de dokter gaat, is hij meer het type dat meteen stopt ipv om iets anders te vragen omdat ie die troep sowieso al niet wil slikken. :D Maar de bijwerkingen zijn dusdanig dat we er toch wel vanaf willen :+ Dus op zoek naar een vrij verkrijgbaar alternatief, maar wat? Ik kom eigenlijk steeds op valeriaan terecht, maar als ik dat lees is het vooral om mee te slapen, niet voor het ontspannen van de spieren. (ja, dóór te slapen :+ ) Iemand hier die een alternatief weet?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:45

Het lijkt mij het verstandigst als jouw vriend toch even contact opneemt met de huisarts, die weet waarschijnlijk wel een goed alternatief met minder bijwerkingen.

En anders kan je misschien hier iets mee? http://www.consumed.nl/medicijnen/groepen/2286 . Links staan ook twee zelfzorg mogelijkheden.

Char_elle

Re: Alternatief voor diazepam als spierontspanner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:35

Volgens mij heb ik wel eens van die valeriaan tabletten gebruikt. Maar dat was meer omdat ik toen door omstandigheden niet kon slapen. Dit werkte heel goed, want zogauw ik deze pillen niet nam dan lag ik heel de nacht te panieken in bed.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:50

Dat is nu juist niet de bedoeling, slapen. We willen graag van het lam zijn, zomaar omvallen en suf zijn, depressie enz af. En alleen de werking voor de nekspieren houden.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:52

Lijkt mij verstandiger om gewoon naar de huisarts te gaan, sowieso voor een recept.
Als je hier een advies krijgt en je vriend is bijvoorbeeld allergisch terwijl hij het niet weet, ben je niet blij...

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:54

Mijn vriend gebruikt nu ook diazepam, vraag me af wat voor bijwerkingen jou vriend heeft.
Hier duf, last van zijn maag, stemmingswisselingen, benauwd, moeilijk in slaap kunnen vallen.
Gelukkig hoeft hij nog maar 2 dagen, maar ben ook benieuwd of er wat anders voor is.
Beterschap voor je vriend

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:01

Oxaxepam voor het slapen gaan, zeker als je een hoge dosis moet gebruiken zijn je spieren de volgende dag echt wel verslapt.
Oxaxepam is een spierverslappende inslaper, in de bijsluiter staat dat het 6 uur werkt, maar ik kan uit eerste hand vertellen dat je de 24 uur na inname nog steeds flink slapjes bent (bij hoge dosis).
Heb zelf geen echte bijwerkingen gehad ook.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:05

Oxazepam kan nog versuffender werken als diazepam.
Ga gewoon naar de dokter.
Je kan gaan klooien met allerhande spullen maar daar zal het niet beter van worden. Hij heeft een operatie gehad en krijgt de diazepam niet voor niets.
Je kan voorleggen aan de dokter waar je mee zit en die kan je beter vertellen of het wel of niet slim is om bijv. gewoon te stoppen. En diazepam heeft inderdaad vooral als effect om versuffend en kalmerend te zijn. Spierontspanning is ook een positief bijkomend effect.
Vraag het even aan de dokter, die kan je net zo goed adviseren over homeopatische producten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 13:12

Boheme schreef:
Mijn vriend gebruikt nu ook diazepam, vraag me af wat voor bijwerkingen jou vriend heeft.
Hier duf, last van zijn maag, stemmingswisselingen, benauwd, moeilijk in slaap kunnen vallen.
Gelukkig hoeft hij nog maar 2 dagen, maar ben ook benieuwd of er wat anders voor is.

Duf, omvallen, constant slapen, stemmingswisselingen, depressie en afgenomen lichamelijke gevoeligheid.
Ook voor die van jou beterschap. Wij moeten nog bijna 2 maanden.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:14

Lyonesse schreef:
Boheme schreef:

Duf, omvallen, constant slapen, stemmingswisselingen, depressie en afgenomen lichamelijke gevoeligheid.
Ook voor die van jou beterschap. Wij moeten nog bijna 2 maanden.

Oke eigelijk hetzelfde dus.
Die van mij heeft onstoken ribspieren en daar dus de medicijnen.
Hij werkt wel gewoon, alleen ik vind het best eng, hij doet lichamelijk werk.

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:26

Magnesium kan helpen spieren te ontspannen, het wordt om deze reden ook veel door sporters gebruikt.
Misschien kan het een beetje helpen maar ik denk niet dat het de medicijnen helemaal kan vervangen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:50

Gewoon naar de huisarts gaan, hij zal die medicatie niet voor niets krijgen en iets wat vrij te verkrijgen is zal nooit hetzelfde werken, anders was het niet vrij te verkrijgen. ;)
Laat hem navraag doen daar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:35

ik zou ook naar de HA gaan.....niet zelf gaan dokteren, valeriaan is geen spierverslapper. Vergeet niet dat diazepam verslavend is en je vrij snel meer nodig heb voor hetzelfde effect.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:57

Lolleke schreef:
Oxazepam kan nog versuffender werken als diazepam.
Ga gewoon naar de dokter.
Je kan gaan klooien met allerhande spullen maar daar zal het niet beter van worden. Hij heeft een operatie gehad en krijgt de diazepam niet voor niets.
Je kan voorleggen aan de dokter waar je mee zit en die kan je beter vertellen of het wel of niet slim is om bijv. gewoon te stoppen. En diazepam heeft inderdaad vooral als effect om versuffend en kalmerend te zijn. Spierontspanning is ook een positief bijkomend effect.
Vraag het even aan de dokter, die kan je net zo goed adviseren over homeopatische producten.

Van oxazepam word ik compleet hysterisch... het kan dus ook precies een andere uitwerking hebben.
Ik zou het idd ook met de dokter overleggen, en niet hier. Bovendien krijg je die medicijnen toch niet zonder recept ;)