Second Opinion? L2/l3 gebroken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marijketjuh_

Second Opinion? L2/l3 gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 16:55

Hallo Allemaal,

2 jaar geleden ben ik behoorlijk hard van het paard gevallen.. diagnose: lendenwervel l2+l3 gebroken.
Ik heb de hele dag op de EHBO gezeten, men wist niet zo goed wat ze nu met mij aan moesten (dat idee had ik)
Ze wouden mij eerst een nacht in het ziekenhuis houden omdat ik mijn rechterbeen nauwelijks kon optillen. Dit was uiteindelijk niet nodig. Toen besloten ze dat ik 6 weken bedrust moest houden. Dit was uiteindelijk ook niet nodig want dan waren ze bang dat ik stijf zou worden.
Uiteindelijk was de conclusie van de doktoren dat ik naar huis mocht en dat ik het even rustig aan moest doen.
Eigenwijs als ik ben, ben ik een week erna weer rustig aan het werk gegaan. Paardrijden heb ik toen een half jaar niet gedaan(geluk bij een ongeluk zeg maar. Paard moest op rust)

Nu 2.5 jaar later heb ik (sinds 2 maanden) weer erg veel last van mijn rug. Elke beweging doet pijn. Momenteel heb ik een kantoorbaan, maar zelfs als ik op mijn bureaustoel zit doet mijn rug zeer.
Opstijgen op mijn paard lukt me nauwelijks, en als we draven/galoperen doet het ook zeer.

Nu ga ik binnenkort weer beginnen met fysio.. even kijken of dit gaat helpen.

Toch heb ik ook regelmatig verhalen van mensen gehoord die een soort van harnas(weet even niet de juiste benaming) omkregen toen ze ook een lendenwervel hadden gebroken. Misschien dat dit een andere wervel was?
Weet iemand hier iets meer over? Ervaringen??
Tevens de vraag of iemand weet of je in overleg met je huisarts een second opinion kunt krijgen? Hiermee bedoel ik, weer naar het ziekenhuis en opnieuw fotos laten maken?

Alle tips e.d. zijn welkom

eempiej

Re: Second Opinion? L2/l3 gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:04

tegenwoordig krijgen ze vaak wel iets van een harnas. Maar echt het ziekenhuis beschuldigen van nalatigheid oid kan denk ik niet meer. Weet niet of dat je bedoeling is? maar je bent zelf weer snel aan het werk gegaan. Ik zou idd nog even naar de HA gaan en het probleem voorleggen. Fysio is ook een goeie optie!

Hopelijk gaat het snel wat beter!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:09

5 weken geleden ben ik van een jong paard gevallen en verkeerd terecht gekomen. Na 1,5 dag ermee door te hebben gelopen ben ik toch ook maar naar de spoedeisende hulp gegaan. Omdat ik gewoon kon lopen enzo dachten ze dat er niet veel aan de hand zou zijn. Maar na foto's en een scan gemaakt te hebben bleek dat ik L1 gebroken heb.
Dus ik werd op bed gelegd en moest 10 dagen lang plat op mijn rug blijven liggen. Ik mocht mijn knieën nog niet optrekken zeg maar. Een zware tegenvaller.. Er was ook nog overlegd of ik geoppereerd moest worden maar dat hoefde uiteindelijk gelukkig niet.

Na die 8 dagen kreeg ik een corset (dat bedoelde je denk ik?) aangemeten. Met dat ding mocht ik langzaam aan weer zitten en uiteindelijk weer uit bed komen. De volgende dag mocht ik weer naar huis.

Nu ben ik dus ongeveer 4 weken verder en loop ik nog steeds met een corset rond. Ik mag van de dokter nog niet naar school (maar ik ga t nu ook niet meer halen anders was ik al wel weer gegaan) en verder mag ik ook weinig. Alleen liggen zitten staan en lopen, niet hardlopen, bukken, draaien, tillen, duwen en noem maar op.. Volgende week moet ik terug naar de chirurg en dan heb ik 5 weken dat corset om en van te voren zeiden ze dat ik ongeveer 6 weken ermee moet lopen..
Maar goed zodra dat corset af mag begint t dus eigenlijk, want dan moet ik zonder dat ding gaan lopen en bewegen en de spieren weer aan het werk zetten en dat gaat nog wel een aantal maanden duren voordat ik weer de oude ben. Nou is mijn wervel wel helemaal in elkaar geperst en dat zal ook nooit helemaal goed komen.

Ik vind het dus best vreemd hoe snel het bij jou is gegaan.. Maar ik zou niet weten wat je ermee moet doen. Misschien inderdaad toch naar de dokter en even een foto laten maken. Wie weet is het op de verkeerde manier genezen ofzo..

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 17:10

Hoi Eempiej,

Bedankt voor je reactie
Het is niet mijn bedoeling om het ziekenhuis te beschuldigen van nalatigheid.. Zeker niet. Ga er vanuit dat ze het goed hebben gehad.. maar ik ben benieuwd of het weer allemaal goed gekomen is in mijn rug. Dit omdat ik de laatste paar maanden echt weer pijn heb.

_Mellanie

Re: Second Opinion? L2/l3 gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:22

ik heb ook mijn l3 wervel gebroken gehad een half jaar terug :j
ik vind het wel raar dat ze naar 6 weken geen foto hebben gemaakt ? voor controle , dat kan ik namelijk niet uit je verhaal lezen.

opzich kan een l3 wervel hoe mijn dokter mij vertelde zonder korset best goed genezen maar voor de pijn heb ik 6 weken een korset gehad :j

verder heb ik naar een half jaar er nog altijd last van, ze beweren steeds je moet je spieren aan sterken ( gevoel dat het bot is wat pijn doet maar is niks te zien op de foto)

dus mijn vraag train jij je rug ook in de sportschool ofzo ?
als ik jou was afspraak maken bij je dokter, foto laten maken kijken wat er te zien is.
en als het goed verder is het gewoon heelveel trainen