Medicijnen die overdatum zijn nog gebruiken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Medicijnen die overdatum zijn nog gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 02:28

Ha bokkers,

Ik vroeg me af of medicijnen die 28 dagen houdbaar zijn, gebruikt mogen worden na de houdbaarheidsdatum?

Mijn huisarts zegt mij namelijk dat ik bijvoorbeeld oordruppels kan gebruiken tot een jaar na openen... (Niet de zure oordruppels, maar Sofradex etc)
En dat is volgens hem bij meerdere medicijnen zo... hij zegt; Ik zou er ook 28 dagen op zetten als ik het verkocht. :$

Hoe doen jullie dat? Na de houdbaarheidsdatum terugbrengen naar de apotheek, of gewoon blijfen gebruiken?

Vjestagirl

Re: Medicijnen die overdatum zijn nog gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 03:13

Simpel, waarom zou je het risico nemen. Ik zou persoonlijk ze gewoon wegbrengen en nieuwe halen. Het is niet zo dat ze zomaar alle data erop kunnen zetten die ze willen, dat wordt gecontroleerd en daar zit gewoon een bepaalde periode aan vast.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 03:39

Hangt er vanaf wat voor medicijnen het zijn. Bepaalde antibiotica moeten echt binnen een paar dagen of hooguit een maand gebruikt worden en er zijn medicijnen die daarna gewoon minder gaan werken, maar ook die giftig worden na de houdbaarheidsdatum.

Bij lang goedblijvende medicijnen zou ik het er wel op gokken, meestal werken die gewoon wat minder (paracetamol, dat soort dingen) en moet je eventueel de dosering aanpassen. Bij medicijnen met een korte houdbaarheidsdatum zou ik het er niet op gaan gokken omdat je niet weet wat het kan gaan doen en ze niet voor niets kort houdbaar zijn. En zeker medicijnen die alleen op recept verkrijgbaar zijn met een korte houdbaarheidsdatum zou ik niet meer nemen na de vervaldatum.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:33

Ik zou die dus écht niet meer gebruiken. Het is wel je gezondheid waar je mee speelt en wat heb je er aan als de werkzamestof niet meer werkt in een medicijn die al te lang ligt? Helemaal niets.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:48

Heb mijn vriend ff gevraagd en die zegt dat het probleem niet zo zeer zit in de houdbaarheid van de produkten maar in de bacterieën die erin komen die zich gaan vermeerderen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:54

Wat urielle zegt klopt volledig!

Wat ik eraan wil toevoegen: gebruik je gezond verstand. Iets wat 3 jaar houdbaar is, zal een week na de vervaldatum heus niet slecht zijn. Iets dat binnen een maand na opening opgebruikt moet worden, daar kan je beter geen risico mee nemen. Sowieso zou ik niks vertrouwen waar een antibioticum inzit (pilletjes, zalf, druppeltjes, ...).

Edit: na de vervaldatum he ;)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:02

Zou het echt heel erg kwaad kunnen als je bijvoorbeeld nestosyl zalf op een wondje smeert wat al enkele jaren over datum is?