rauw gehakt frankrijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rensje101

rauw gehakt frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:47

Ik ben voor een weekje naar frankrijk geweest, rondom parijs.
in een restaurantje in parijs heb ik gisteren een hambuger met frietjes gegeten, toen ik hem kreeg was hij compleet rauw van binnen, helemaal gewoon nog rood, niks mee gedaan leek wel. iIk heb deze ook weggestuud en daarna een nieuwe gekregen (gewoon dezelfde, aangezien mijn broodje en de hamburger nog door de midden waren, haha. Maar die rauw had dus ook lekker al op het broodje en me bord gezeten enz). Nu was hij nog niet helemaal gaar, maar oke, ik at hem toch maar aangezien ik geen zin had in nog meer gedoe. Achteraf hoorde ik van een kennis dat hij iemand kent die door het eten van rauw vlees in FR een vleesetende bacterie heeft opgelopen en ontzettend lang in het ziekenhuis heeft gelegen. Ik heb de hamburger gisteren op en heb sinds toen nog niet veel klachten ergens van gehad. Fr is niet echt een bepaald hygiënisch land qua het bereidden van eten, en het restaurant+ keuken was ook echt 10 x niks. Kan ik hier ziek van worden of had ik dan na 24 uur al wel wat moeten merken? maak mezelf nu een beetje bang door op internet te kijken en lees daar allerlei enge verhalen over gevaarlijke ziektes/bacteriën.

Yucca

Re: rauw gehakt frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:50

Veel hamburgers (behalve bij de mac :+) worden inderdaad net zo gebakken als een biefstuk, dus nog 'rare' of 'medium' van binnen.

Ik denk niet dat je er meteen ziek van wordt hoor, het kan natuurlijk wel, maar als je hier in NL filet american eet je ook rauw vlees...en KAN je er ook ziek van worden.

Als je niet meteen ziek bent geworden zou ik me zelf niet zo druk maken!

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:52

Zolang het rundvleesvlees (of kalf, hert kan nog wel even doorgaan :+)
is het geen enkel probleem! ;)

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:55

HRE schreef:
Zolang het rundvleesvlees (of kalf, hert kan nog wel even doorgaan :+)
is het geen enkel probleem! ;)

dat is het hem juist, waarschijnlijk was het gehakt haha
wel apart vind ik dan fransen hun hamburger ook rare of medium eten! :P

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:56

Ja maar je hebt ook rundergehakt he! ;)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:56

ik denk dat je steak hachee hebt besteld ?? dat is inderdaad rauw gehakt :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:58

Niets mis het rauw gehakt.

Filet american is hetzelfde soort vlees, ook rauw.
Biefstuk eet je ook niet doorbakken.

Niets mis mee! :))

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:28

Ik denk dat als er iets mis was geweest, dat je dat ondertussen al gemerkt had! Ik moet eerlijk zeggen dat ik in Frankrijk ook niet graag bij het doorsnee restaurantje eet. Op de een of andere manier hebben we het daar nog nooit goed getroffen (waarschijnlijk gewoon op de verkeerde plaatsen geweest denk ik). Dus we koken tijdens ons weekje Frankrijk gewoon zelf en gaan 1x naar de Mac (waar we thuis overigens nooit komen!).

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:30

In Frankrijk vinden ze het nou eenmaal zonde van het vlees om het volledig te doorbakken. En dat moet je maar even heel letterlijk nemen. Ze vinden mij altijd schandelijk als ik een goed doorbakken stukkie vlees vraag.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:38

Vlees etende bacteriën komen via een wondje binnen en hebben dus weinig met eten te maken. Ik denk dat er een verhaal halfbegrepen is doorverteld met een eigen draai eraan toen je hoorde van dat meisje en de vlees etende bacterie.
Als voedsel bacteriën bevat die we niet kunnen verwerken, heeft ons lichaam een prima afweersysteem, binnen twee uur ga je zweten, meestal ook trillen, wordt je misselijk en zul je overgeven.
Neemt niet weg dat er soms best wat schadelijks verder komt, vooral als het maar een kleine hoeveelheid was, dat later meer gaat broeien in je darmen, maar dan krijg je de scheiterij om daar dan weer snel af te komen.
Kortom, je lichaam weet zich redelijk te beschermen tegen schadelijk voedsel.
Als je niet binnen 24 uur verschijnselen als misselijkheid en buikpijn/winderigheid had, is er niks aan de hand.
Rood vlees kun je idd rauw eten, maar vieze handen kunnen wel degelijk bacteriën er op aanbrengen.
Maar mensen hebben zelfs bacteriën nodig voor een gezonde darmflora en de schadelijke worden dus vrijwel meteen uitgekots of gepoept, dus je hoeft je niet echt zorgen te maken.

In het gevolg, als je je zorgen maakt om voedsel in buitenland, neem dan na het eten Norit (6 stuks) dat neutraliseert eigenlijk bijna alles en voorkomt dus problemen.
Je kunt er verstopt van raken en je poep wordt zwart, maar dat is dus een normale reactie.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:17

hou ook rekening met een evt parasietenbesmetting, dat is niet heel schadelijk, word je (in de eerste instantie) ook niet ziek van en is relatief makkelijk te behandelen.
Maar daarvoor hoef je niet naar Frankrijk, dat kan ook gewoon in filet americain zitten.. of als je tijdens het uitmesten een keer aan je neus krabt.

Niet te druk maken zolang je geen klachten hebt, anders kan je altijd eens je huisarts bellen voor informatie

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:09

Ik verwacht niet dat je nog ergens last van gaat krijgen, als je een voedselvergiftiging oid zou hebben van het vlees, dan had je het al lang geweten!

Een vriend van mij reist regelmatig naar landen waar het met de hygiene nog niet zo is als in NL. Hij drinkt bij iedere maaltijd daar een glas Coca Cola. Volgens hem een echte bacterie-killer. Ik heb geen idee of hij gewoon mazzel heeft dat ie nooit ziek geworden is, of dat het klopt wat ie zegt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:31

Gooya schreef:
Een vriend van mij reist regelmatig naar landen waar het met de hygiene nog niet zo is als in NL. Hij drinkt bij iedere maaltijd daar een glas Coca Cola. Volgens hem een echte bacterie-killer. Ik heb geen idee of hij gewoon mazzel heeft dat ie nooit ziek geworden is, of dat het klopt wat ie zegt.

schijnt inderdaad een bakterie-killer te zijn. vandaar dat het ook wordt aangeraden als je buikgriep/voedselvergiftiging hebt met bijv. diaree om coca-cola te nemen. ook als je misselijk bent door bijv. zwangerschap of chemo-therapie nemen mensen vaak cola en dan trekt het weg of wordt misselijkheid minder.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:07

Sorry hoor, maar alleen maar zelf koken en zelfs naar de Mac gaan in Frankrijk vind ik echt een misdaad :wow: Frankrijk is het land van de gastronomie! Waar maken jullie je druk om?! Ik ben heel vaak op vakantie naar Frankrijk gegaan en at alles wat los en vast zat, nooit problemen gehad, behalve dan dat ik niet kon stoppen met eten :P
Bij de Mac heb je nog eerder kans om je beroerd te voelen, gewoon omdat het eten (de producten) beroerd is.
En rauw gehakt hoef je je geen zorgen over te maken, weleens filet americain gegeten? Ik zou me eerder zorgen maken dat ik het heb teruggestuurd, je weet nooit wat ze er mee doen als de kok een beetje boos is := (en dat is overal, ook hier in NL :+ )

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:44

phormicola schreef:
Sorry hoor, maar alleen maar zelf koken en zelfs naar de Mac gaan in Frankrijk vind ik echt een misdaad :wow: Frankrijk is het land van de gastronomie! Waar maken jullie je druk om?! Ik ben heel vaak op vakantie naar Frankrijk gegaan en at alles wat los en vast zat, nooit problemen gehad, behalve dan dat ik niet kon stoppen met eten :P
Bij de Mac heb je nog eerder kans om je beroerd te voelen, gewoon omdat het eten (de producten) beroerd is.
En rauw gehakt hoef je je geen zorgen over te maken, weleens filet americain gegeten? Ik zou me eerder zorgen maken dat ik het heb teruggestuurd, je weet nooit wat ze er mee doen als de kok een beetje boos is := (en dat is overal, ook hier in NL :+ )

Wat ik al zei, we hebben het juiste restaurantje daar nog niet kunnen vinden! Nu gaan we ook met een bepaalde reden naar een bepaalde plek elk jaar, daar zit ook gewoon niet zoveel bijzonders in de buurt. Ik ben niet bang om ziek te worden, maar wel een miepert met eten. Er moeten niet teveel botjes inzitten, geen orgaanvlees, geen vetranden enz. enz. Of je moet me vooraf niet vertellen wat ik zit te eten, dan is er niks aan de hand.... :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:45

Wat jammer dat je nog niets fijns hebt kunnen vinden! Ik vond Frankrijk kwa eten echt geweldig :j

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:47

Wat denk je dat tartaar is, dat hoort roze te zijn van binnen.
Héérlijk, mjam.