Hoe ben jij begonnen met roken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe ben jij ooit begonnen met roken?

In mijn vriendengroep werd ook gerookt dus ik wilde mee doen.
26 (40%)
Mijn familie rookt ook dus zo ben ik ook gaan roken
6 (9%)
Het leek me wel lekker dus wilde ik het eens proberen en ben er daarna nooit meer mee gestopt.
12 (18%)
Ik voelde me slecht/had stress en wilde daarom iets hebben om weer rustig van te worden.
11 (17%)
Anders....
9 (14%)

Totaal aantal stemmen: 64

Pebblesther

Hoe ben jij begonnen met roken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 20:33

Voor mij als niet-roker vind ik het wel interessant om te weten te komen waarom iemand begint met roken.
In mijn familie rookt er bijna niemand (ouders hebben in t verleden wel gerookt) en in mijn vriendengroep rookt er ook bijna niemand dus ik denk dat dat bij mij wel meespeelt waardoor ik nooit ben begonnen met roken.
Maar ik heb wel eens een sigaret aangeboden gekregen van een vriendin maar die heb ik bewust afgeslagen omdat ik er niet mee wilde beginnen ivm gezondheid.

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:37

Het is begonnen toen ik 13 was af en toe zo is..
Toen weer gestopt.
Was 16 jaar en rookte af en toe in het weekend tijdends het stappen. Toen is er iets vreselijks gebeurd in mijn leven en ben ik het *heel slecht* vaker gaan doen. Ben naar een festival geweest en had daar elk moment sigaretten bij want ja ik wist niet of ik tussen het eten en de avond nog bij mijn tentje kwam. Omdat ik ze bij had stak ik er vaker 1 op. Toen we smaandags thuis kwamen ben ik ermee doorgegaan en dat is mijn fout geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:38

Ben ik ook benieuwd naar eigenlijk. Als niet-roker weet je toch dat het niet slim is om te beginnen met roken?
Heb er zelf ook nooit behoefte aan gehad trouwens..

Anoniem

Re: Hoe ben jij begonnen met roken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:38

Vallyke; wat heeft voor jou de aanleiding gegeven om die eerste sigaret op te steken dan (toen je 13 was)?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:41

ik was 14 en eigenlijk iedereen om mij heen rookte wel.
op het schoolplein,bij de jeugdsoos waar we wel heen gingen
eerst vond ik het maar onzin en stinken,maar op een gegeven moment werd ik er eigenlijk wel nieuwsgierig naar :j

dus samen met een vriendin een sigaretje aan iemand gevraagd en die hebben we opgestoken.
die eerste vond ik echt helemaal niks joh!
maar we voelden ons wel heel stoer en stiekum dat we dat zomaar deden :D

dus toen nog es eentje opgestoken en nog een.
en nu ben ik onderhand alweer 25 jaar verder,en rook ik nog steeds :+ :D

zo ging dat dus bij mij

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 20:44

Oke, vallyke voor jou was het dus een combinatie. Je was al eens in aanraking geweest met een sigaret en doordat je iets vreselijks hebt meegemaakt ben je meer gaan roken

Plaudar: heb je ooit wel eens een sigaret gerookt? Ik heb een paar keer in m'n leven een trekje genomen maar moest steeds erg hoesten waardoor ik er op ben afgeknapt :P

ellepel: ooit wel eens gedacht van was ik maar nooit begonnen met roken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:47

ja echt wel dat ik wel denk van was ik er maar nooit aan begonnen!
was ik nu vast een stuk fitter geweest :j
mijn longen zijn er natuurlijk echt niet blij mee dat er zoveel rommel in komt.
en dat merk je wel als je je wat moet inspannen,dan volgt er soms een flinke hoestpartij.

maar toch heb ik nog niet echt zoiets van ik moet en ik wil stoppen :n
daar ben ik dan nog niet echt aan toe,heb toch nog teveel momenten dat ik echt denk van he lekker een sigaretje.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 20:49

Dan is het nu ook nog niet het juiste moment om te stoppen.
Net als met diëten, als je niet goed genoeg de knop om hebt of je bent er niet helemaal klaar voor dan wordt het ook niks.
Maar wie weet dat je ooit de moed kunt verzamelen als je er aan toe bent en kunt stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:49

Pebblesther schreef:
[naam]: heb je ooit wel eens een sigaret gerookt? Ik heb een paar keer in m'n leven een trekje genomen maar moest steeds erg hoesten waardoor ik er op ben afgeknapt :P

Nee nog nooit, maar dat is ook gewoon al uit principe :j

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:49

Toen ik 14 was had ik 2 vriendinnen die rookten en vroegen of ik het ook eens wilde proberen. Dat had ik dus beter niet kunnen doen, want ik rook nu nog steeds. Heb wel eens geprobeerd te stoppen dmv lasertherapie e.d., maar het is me tot op heden niet gelukt.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:50

Ik heb ooit een haaltje van mijn moeder sigaret genomen... Toen was ik ongeveer 4 jaar oud of jongen (kindje doet mama na, die rookte toen nog heel veel. Mams in ondertussen al 8 jaar gestopt hoor). Moest enorm hoesten, vieze troep. Heb verder nooit meer gerookt :P

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:52

Ik liep altijd met een grote meiden groep op de manege, waarvan een aantal al (stiekem) rookten.
Ik deed nooit mee, ik werd wel gevraagd, maar het was altijd Nee!, tot op een dag bleef 1 iemand zeuren, zeuren, zeuren, en toen kwam ik nog niet echt voor mijzelf op, waardoor ik toch een nam, daarna af en toe weer, ahhh neem nou eentje, gezellig toch!, en zo kwam van het een het ander, en had ik later mijn eigen pakje peuken in mijn tas! :=

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:27

Ik rookte mijn eerste sigaretje toen ik 16 was! (jaar geleden dus) ..
Dit was toen ik opstap was met een vriendin, ik wou het toch wel eens een keer proberen (terwijl ik eerst anti was := ) .. en sindsdien rook ik nu nog steeds :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:30

Ik ben gaan roken omdat mijn vrieden dat ook deden.
We rookten dan stiekum ergens op een bepaalde plek.
Ik vond het helemaal niet lekker maar het was zo stoer en uiteraard wilde je niet achter blijven op de andere.
Was ik er maar nooit aan begonnen!heb er zo'n spijt van.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:31

heb nummer 4 gekozen :) inmiddels rook ik praktisch niet meer en vind het stinken, heb een aantal jaar echt als een locomotief gerookt maar vind het zonde van mijn geld en rookte alleen nog maar ultra light waardoor mijn nicotine niveau gedaalt is en ik geen addicted persoon meer ben :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:34

ellepel schreef:
en dat merk je wel als je je wat moet inspannen,dan volgt er soms een flinke hoestpartij.

Oei... niet om je bang te maken, maar dat is vaak het eerste teken van een beginnende COPD. Ik werk met COPD'ers, en als je daar het gevolg ziet van roken, laat je het wel uit je hoofd :=

Ik ben gelukkig nooit begonnen met roken :) Snap er totaal het nut niet zo van.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:36

Ik heb nog nooit hoeven te hoesten na een inspanning :n wel wat pijn aan me rug en eff 5 minuten heftig ademen maar daarna weer tiptop in orde :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:44

Mijn optie is 'anders' ik heb ooit al eens aangegeven waarom ik ben begonnen met roken.
En moet zeggen......Het bevalt mij prima :) Helaas is het wat minder goed voor je gezondheid,
maar dat moet de pret niet drukken.
Ben begonnen met sigaretten, daarna hulsenproppen, en nu rook ik sinds een half jaar shag en dat bevalt mij toch wel beter.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:27

Ik was 14 toen ik begon geloof ik. Kwam door mijn toenmalige vriendje, die nogal wat ouder was, dus keek best wel tegen hem op. Het begon met een paar hijsjes, daarna sigaretten van hem mee roken, en na ongv. een jaar eigen pakjes kopen.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:55

Zijn er ook mensen die eigenlijk pas op latere leeftijd gingen roken? en waarom dan?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:08

Ik begon op 14 jarige leeftijd. Waarom, geen idee :=
Na 4 jaar, toen ik 18 was ben ik gestopt. Dit heb ik 2,5 jaar volgehouden. Daarna ben ik weer begonnen (Ho stom!), had erg veel stress, en snakte gewoon naar sigaretten.
Nu ben ik inmiddels weer 2 weken gestopt! :D

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:11

M'n vriendinnetje rookte en er is natuurlijk niets stoerder dan stiekem in een steegje te gaan roken met z'n tweeën. Ben er daarna nooit meer afgekomen, nu ruim 5 jaar verder...

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:12

Ik was 15 bijna 16 toen ik begon. Vrienden van me die ouder waren rookte en tja dan krijg je een peuk aangeboden en ach waarom niet.. Nu rook ik dus ruim 8 jaar en denk wel eens bij me zelf..waarom.. Maar ja stoppen lukt me dan ook weer niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:14

om me af te zetten tegen.. ja tegen alles denk ik.
het ging niet thuis, ik ging op kamers en dacht nou bepaal ik zelf wat ik doe en om dat te demonstreren kocht ik diezelfde dag nog een pakje sigaretten en 'leerde' mezelf te roken..
eerste dag ziek en misselijk op de bank maar toch stug doorgaan
tja ik denk niet dat ik het anders had kunnen doen als ik het 'over' mocht doen maar baal er wel van nu.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:26

Kiichi schreef:
Ik heb ooit een haaltje van mijn moeder sigaret genomen... Toen was ik ongeveer 4 jaar oud of jongen (kindje doet mama na, die rookte toen nog heel veel. Mams in ondertussen al 8 jaar gestopt hoor). Moest enorm hoesten, vieze troep. Heb verder nooit meer gerookt :P

Haha ik ook! Heb na dat ene hijsje een uur onder de kraan gehangen om m`n mond te spoelen. :')

Ik ben trouwens begonnen met vast roken tijdens een hele stressvolle periode in mijn leven. Daarvoor rookte ik heel af en toe eentje op een feestje ofzo.