ODD - Gedragsstoornis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jepper

ODD - Gedragsstoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 22:12

Ik heb toestemming voor een schaduwaccount.

Ik heb deze aangemaakt omdat ik in contact wil komen met bokkers die in hun naaste omgeving of zelf het gedragsstoornis ODD hebben of hebben gehad. Ik heb me hele leven al problemen. grote mond brutaal en voor me familie onuitstaanbaar en ondragelijk. Vroeger kreeg je de stempel " rot puber" veel al in politie aanraking geweest. etc. Ik ben ondertussen volwassen en huisje boompje beestje en kindjes. Omdat ik al jaren niet goed in me vel zit en hoop heb meegemaakt. Heb ik besloten begin van dit jaar hulpt te gaan zoeken. Ik loop nu bij ggz. Aangezien mijn kind ADHD heeft en daar nu goede begeleiding bij krijgt. Wilde ze graag mij ook laten testen hier op. Omdat ik al jaren kamp met problemen.
Ik heb deze test ondergaan en ook samen met me ouders. Het was heel confronterend en emotioneel. Maar alles voor een betere toekomst. IK kreeg bij de uitslag te horen dat ik ook ADHD heb, Maar dat stond niet zo op de voorhand. Er kwam uit dat ik ODD heb ( gehad) depressief en high sensetive, en achterdochtig. Ik ben er aardig van geschrokken als ik google op ODD.
En daar stond ik weer buiten. Ik heb nog een gesprek in verschiet over dit met me pychiater en pyscholoog. Ik ben zo bang voor de stempel dat mensen , buitenstaanders op me gaan drukken. Dat me kindjes er benadeeld van worden. Ik woon in een dorpje met weinig inwoners. IK kan me heel goed vinden in bovenstaande uitslag. Ik ben benieuwd hoe mensen er over denken en hoe ze er mee omgaan.
brand los!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel even aangepast, betekenis ODD: Oppositioneel-opstandige_gedragsstoornis

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:31

Ik kom heel regelmatig in contact met kinderen die deze stoornis hebben (werk op een crisisopvanggroep voor kinderen van 6-12 jaar) Fijn voor je dat 'het' nu een naam heeft.
Ik zeg altijd dat een problematiek van deze aard als een soort van 'blok aan je been' is, waar je met de juiste begeleiding mee om kan leren gaan zodat het blok wat minder zwaar wordt. Dit geldt niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen in je omgeving die jou veel meemaken.

Leven met een dergelijke stoornis kan heel moeilijk zijn als je niet wordt begrepen, en dan met name door onbegrip van de mensen om je heen die zo belangrijk voor je zijn.
Knap dat je dit zo kan opschrijven en ook zelf inziet dat het gedrag van eerder te maken heeft met een stoornis, en nog veel knapper dat je de stap neemt om er hulp en begeleiding bij te zoeken!

jepper

Re: Odd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 08:33

dank je wel. Ik ben een leek op gebied van ODD. Maar als je leest wat het allemaal in houd via google wordt je niet blij.
IK kan mijn verleden nu wel redelijk los laten. Been there done that. Al schaam ik me wel voor me acties tegen over mijn ouders en familie en vrienden van toen. Nu ik stuk ouder ben ben ik nog steeds een "moeilijk" persoon. en heb vaak ruzie. IK slik nu al tijdje prozac en de driftbuien zijn aan verdwijnen :j
voel me heerlijk in me vel.

maar ja.. ik wil het wel erkennen. maar ADHD of depressie is wat makkelijker te vertellen dat dit. Ben gewoon bang dat mensen niet snappen en gaan oordelen. Als ik weer ga werken zal ik het aan me toekomstige baas moeten vertellen? ik heb in afgelopen jaren vele bazen versleten. En langer dan 4 maanden heb ik nergens gewerkt.Oorzaak toch mijn gedragsstoornis.

Voel me zelf te goed om me zelf een stempel op te geven.. of zal het toch misschien zijn dat ik het nog niet geaccepteerd heb?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:37

Dat accepteren duurt natuurlijk een tijdje dat gaat niet van de ene op de andere dag, al lijkt het me wel een opluchting dat je nu weet waar 'het' vandaan komt. ODD is een redelijk ernstige gedragsstoornis maar Google is niet altijd betrouwbaar en het richt zich waarschijnlijk vooral op kinderen met ODD, ik denk dat je bij een psycholoog of therapeut meer relevante informatie kunt krijgen die gericht is op jou (psychoeducatie). Daar kun je ook die vragen stellen die je hebt, zij kunnen je vast verder helpen (je bent niet de enige). Kan me voorstellen dat je nu met een boel vragen zit, ook met betrekking tot je kind. Fijn dat de medicatie lijkt te helpen, vaak helpt dit in combinatie met therapie het beste.

Ik kan je verder weinig vertellen, ik heb wel wat ervaring met kinderen met ODD maar niet van mensen die dichtbij me staan. Ik wil je in ieder geval succes wensen met deze situatie, het zal wel even schrikken zijn geweest!

xxDanielleee

Re: Odd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:51

ik heb ook ADHD en ODD.. Maar dan de agressie ervan.
Ik schaam mij er niet voor.. en mijn vrienden en familie begrijpen mij als ik een keer een uitbarsting heb enz.
Ik heb ermee leren leven.. en het gaat prima.
Je moet niet gaan denken dat je anders ben dan andere.
Zo werk je jezelf alleen tegen

jepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 01:54

ik ben al wat ouder en mijn familie en nu gezin hebben altijd te horen gekregen :"onhandelbaar, gek in hoofd, stel je niet aan, agressief." dan ben je al gemaakt en gegroeid als je bent, dat is anders als je als kind er achter komt
Ze hebben nooit gedacht ( ook de tig psychologen niet ) of een woord laten vallen van gedragstoornis.
Momenteel gaat me verleden veel aan me voorbij... Dingen die ik toen dondersgoed wist fout te doen of te ver te gaan. Maar die ik niet kon onderdrukken. IK schaam me voor die erge dingen die ik gedaan heb. Nu probeer ik dat los te laten. Maar je gezin moet nu gaan accepteren dat een mooi gezicht aan buiten kant een speciale binnekant heeft. En dat je sommige dingen niet aanstel. Als je in een rolstoel zit ziet men wat je mankeert. Maar na jaaaren van zo geleefd te hebben en masker op gezet. Snappen die gewoon veel niet. Ik moet zeggen nu ik het paar weken weet gaat het goed met me. Ik heb het aan een paar dierbare vrienden en me ouders gezegd. Ook om begrip te krijgen en dat ik wil veranderen . mijn huwelijk is nu stuk stabieler en goed. Begrip over en weer. En ipv terug te schelden slikt hij het in en kalmeert mij. en nu ik verhoogte dosis prozac krijg heb ik geen woede buien of hysterisch aanvallen meer gehad :D