Kan je been krimpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Kan je been krimpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:53

Even vooraf.

In juni heb ik mijn been gebroken daar hebben ze een pen in mijn scheenbeen gezet en mijn enkel is ook gebroken maar daar hebben ze niks aan gedaan.

Over een week kan ik pas bij de dokter terecht. Niet omdat mijn been krimpt (nouja zo voelt het) maar omdat het allemaal zeer doen.
Maar ik zit net met mijn laptop op schoot en dat ding staat gewoon scheef, ik zit helemaal recht en ik heb ook het idee dat mijn benen niet lekker naast elkaar staat, alsof er een langer is (niet het been dat gebroken is)

Maar zou het zo kunnen zijn dat je been krimpt nadat hij is gebroken, mijn been is wel gefixeerd met een pen dus eigenlijk zou het niet moeten kunnen toch?

Ik kan pas over een week naar de dokter maar ben nu vooral benieuwd of het kan, het zou namelijk ook wel een verklaring zijn voor de rest van mijn klachten, slepen met mijn hak, zere heupen.

Wie heeft de oplossing of weet een logische verklaring?

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:59

Als je in Juni je been hebt gebroken lijkt het me logisch dat het de afname van je spieren is. Je hebt een halfjaar je been alleen maar meegezeuld... Ik denk dat dat de logische verklaring is :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:00

je bent 21 dus in principe groei je niet meer. wel zou het kunnen dat je dor onderbelasting van een kant je spieren daar minder zijn geworden. ( het lichaam past zich aan aan de belasting ) het zou kunnen dat je dus juist in je bekken/heup gebied bepaalde spieren onbewust minder hebt belast waardoor je iets inzakt in je heup. al zou dat met zitten niet zo moeten schelen.
maar je enkel was ook gebroken? het zou kunnen dat je daar qua spieren en pezen aan je gebroken kant minder mobiliteit hebt waardoor je scheef loopt/zit.

ik kan het eigenlijk moeilijk zo zeggen zonder een foto te zien ( of je in levende lijve natuurlijk :P )

maar zere heupen en slepen van hak klinkt als een probleem in je spierapparaat voor mij. dus te hoge of juist te lage ( of verkeerd gebruikte) spanning.

kan je je hier een beetje in herkennen? staat je bekken recht als je recht voor de spiegel staat? kan je je beide voeten evenveel buigen als strekken? zak je door je heup als je op een been gaat staan?

belle_boef

Re: Kan je been krimpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:09

Wat een verhaal :p
Ik heb alleen een oude foto van een week na de operatie in levende lijve wordt wat moeilijker:P

De voet waarvan de enkel gebroken is is inderdaad wat stijver, voor mijn gevoel is het erger (de fysio vind het wel meevallen)
Ook loop ik teveel op de buitenkant van mijn voet(en)

Kwa bespiering in omvang zijn mijn benen al weer bijna gelijk (minimaal verschil) kwa kracht loopt mijn ene been duidelijk nog wel achter.

Een verkeerd gebruik van mijn spieren kan ik me wel in herkennen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:12

Ik heb vier jaar geleden m'n bovenarm gebroken en die is nu een pietsje korter dan de ander :') Dus ja, het kan wel :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:13

Maar is jouw arm ook ''gezet met een pen''?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:14

Ja, dat kan. Als je creatief botten aan het breken geweest bent kan het ook creatief aan elkaar gegroeid zijn en je kan dan een korter been gekregen hebben. Zo heeft mijn neef na een ski-ongeval zijn ene been 3 cm korter. Dubbele beenbreuk, met een pen weer aan elkaar geknoopt. Carriere in het leger of athleet niet meer mogelijk. Gelukkig had hij toch al geen plannen in die richting. :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:15

Nou ik zo allemaal hoor dat het wel kan, kan het dan ook weer worden opgelost?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:20

als het inderdaad "verkeerd" aan elkaar gegroeid is dan kan je dat alleen verhelpen door het opnieuw te laten breken en het opnieuw laten helen.

maar als het wat creatief, zoals hierboven al gezegd word, gebroken is en ook dus zo geheeld is zou het inderdaad net wat cms kunnen schelen. maarja dat weet je niet zonder rontgen.
dus ik hoop dat het spieren zijn, dat is namelijk veel makelijker ( en minder pijnlijk )op te lossen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:21

Hmm, bij elke controle werd er wel gezegd dat het mooi aan het genezen was, maar natuurlijk niet of het been ook korter is geworden.
Toch even een puntje om na te vragen.