Kind van dementerende ouder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynniiie

Kind van dementerende ouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 19:27

weet niet of het hier wel goed staat.

Heb even gezocht, kon hier geen topic over vinden.

2 jaar geleden heb ik te horen gekregen dat mijn vader alzheimer heeft.
Ik vind het nog steeds lastig hoe ik hem precies kan benaderen
Als gezin hebben we het ook moeilijk, moet hij nou wel naar een verzorgingstehuis en wanneer zou dat moeten.
Hoe vaak naar die dagopvang. Hier zitten we erg mee in de knoop.
Wie van jullie heeft hier ervaring mee.
Zou het erg leuk vinden om met mensen te praten die hetzelfde meemaken (die mogen altijd pben)

Groetjes lynn

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:50

Hoi Lynniiiie,

Dit is heel lastig ...mijn vader was dementerend , en het lastige is dat het proces zo is dat het langzaam berg af gaat .
En je vooral zelf helemaal niet zo in de gaten hebt dat je ouder achteruit gaat .
Mijn ouders woonden nog lang zelfstandig in een veel te groot huis , ik woonde boven dus ze waren s,nachts nooit alleen .
Mijn moeder heeft mijn vader lang verzorgd , wassen , katheter wisselen ,opletten dat hij drinkt etc .
In 2007 gingen ze samen naar een bejaarden tehuis in het dorp , mama was toen 80 , papa 95 .
Daar verzorgde het personeel mijn vader met wassen etc , maar moeders lette op eten, drinken , en medicijnen .
Toen al wist mijn vader niet meer wie ik was , al herkende hij mij wel .
In 2009 ging paps naar een verzorgingstehuis hoe poedersuiker we dat allemaal vonden , maar moeders was gevallen en had al problemen
genoeg met zich zelf .We hadden geen andere keus , want het personeel van het bejaarden tehuis , wilde niet de extra zorg op zich nemen .
Ik kan je zeggen hoe hard de maatschappij is , een echtpaar dat dit jaar 53 jaar getrouwd zou zijn geweest uit elkaar te halen .
Mijn moeder en ook ik hebben daar zeer onder geleden .En toch ..had mijn vader het naar zijn zin in het tehuis , het was daar echt super .
En vooral deze mensen moeten hun regelmaat hebben , alles wat op een dag anders is brengt onrust .
Helaas heb ik ze dit jaar beide verloren , met moeders ging het hard achteruit , was erg ziek overleed binnen 3 weken na opname het ziekenhuis.
Nog geen twee maanden daarna overleed vader , door een longontsteking wilde hij niet meer eten en drinken .

verootjoo

Re: Kind van dementerende ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:01

Mag ik vragen hoe oud je vader is? Jij bent nog heel jong, heeft je vader het zo jong gekregen?

Ik werk met o.a. dementerende ouderen. Ik vind het enorm leuk, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het erg verdrietig is als het een van je ouders is die gaat dementeren.

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:27

Ditano: Het is en blijft een vreselijke ziekte, ik zit alleen wel in een iets andere situatie, mijn vader is dus nog maar 56 en mijn moeder 44 (die heeft dus nog de helft van haar leven te gaan zeg maar) Mijn moeder had gedacht om echt oud te worden met mijn vader, wat dus nu niet het geval is. Het is gewoon zo lastig, want mijn vader weet nog wel wat er speelt en is een hele slimme man die je gewoon nog niet naar een verzorgingstehuis kan brengen, maar mijn moeder heeft een eigen bedrijf en thuis gaat ze gewoon door met werken om mijn vader te verzorgen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:32

@ Lynniiie , dat is idd een behoorlijk leeftijd verschil tussen jou en mijn ouders .

Heel lastig allemaal , het mooiste zou natuurlijk zijn als vader thuis zou kunnen blijven .
Wij hebben toen ook overwogen paps zelf te verzorgen , maar dat is al bijna onmogelijk omdat bijna
iedereen fulltime aan het werk is .
De last zou dan op de schouders komen van die 2 die niet werken .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:35

Klein puntje: houd er rekening mee dat je een zng indicatie nodig hebt om hem naar een tehuis te kunnen brengen.