Beugel er voortijdig uit laten halen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emma0705

Beugel er voortijdig uit laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:12

Heee!

Ja, ik weet het jullie zullen na mijn titel allemaal wel zeggen, niet doen! :+
Maar ik zal het even uitleggen.
Ik heb nu 3 jaar een blokjesbeugel. Eerste 2 jaar bij een slechte ortho waar ik altijd ruzie mee had.
Hij zei dat de beugel er bijna uitmocht voordat ik naar die andere ging.
Nu kwam ik bij een andere orthodontist en die zei dat ik nog wel 2 jaar mocht:(
Nou ben ik hem helemaal zat en mijn tanden staan helemaal recht (al een hele tijd) maar ik heb bij mijn ondertanden nog een spleetje (je ziet mijn ondertanden helemaal niet) en ik heb een beetje een overbeet, daarvoor heb ik nu elastiekjes die ik toch wel regelmatig draag. Heb eerder zo'n activator gehad. En ik merk ook wel weer verschil met de elastiekjes.
Overbeet is weinig van te zien en ik heb er helemaal geen last van dus hoeft van mij echt niet meer veranderd te worden. Die mini-spleetjes bij mijn ondertanden zie je ook helemaal niet, dus wat mij betreft is het goed zo.
Ik zou nu nog 1,5 jaar moeten en ik vind het gewoon écht te lang! Ben 'm helemaal zat.
Dus mijn vraag is zal ik 'm er vroegtijdig uit laten halen of niet.

Ik weet wel dat het misschein verstandiger is om hem te houden, maar ik heb er echt helemaal genoeg van.. :(
Laatst bijgewerkt door Emma0705 op 12-11-10 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Aelin

Re: Beugel er vroegtijdig uit laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:14

je weet dat verstandiger is om hem te houden,, dus ik ga niet zeggen dat je het er uit moet laten halen. Ik heb ook een beugel een aantal jaar gehad. Ik weet hoe vervelend is maargoed je hebt er wel de rest van je leven profijt van! dus denk er goed overna..

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:14

ik zou het eerst eens met je ortho overleggen.
ik heb ook een beugel gehad, niet omdat het daar mooier van werd, maar omdat ik anders later er last van kon krijgen ;)

En misschien moet je nog wel even omdat je tanden anders zo weer scheef groeien ;)

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:15

waarom vind je ortho dat je hem nog zo lang in moet houden? alleen om die spleetjes en overbite? of ook omdat je tanden gewoon steviger moeten worden? ik bedoel dat ze blijven staan!

ik snap wat je bedoeld hoor, ik was mijn beugel ook helemaal zat na 2.5 jaar. maar miss. het handigst om met je ortho te overleggen, hij weet wat de gevolgen kunnen zijn. enals jij nu toch tevreden bent met je gebit? :) waarom zou hij hem dan langer in houden?

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:16

Dankjulliewel.
@sharonalover: de reden dat ik nog zo lang moet is dat die onderbeet wegwerken erg lang schijnt te duren op deze manier.

Anoniem

Re: Beugel er voortijdig uit laten halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:25

Ik zou 't niet doen. Mijn vriend heeft vroeger jaren een beugel gehad en heeft op zijn achttiende de eigenwijze beslissing genomen 'm er toch maar uit te laten halen (hij ging verhuizen, studeren etc etc). Met als gevolg dat nu z'n gebit weer schots en scheef staat...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:26

mja meis ik heb ruim 8 jaar een beugel gehad, ik weet er alles van (alle mogelijke soorten)! Ik weet ook dat je later vette spijt krijgt dat je hem er eerder uit hebt laten halen. Liever nu nog even doorzetten en dan de rest van je leven een mooi gebit hebben. Je hebt dan nu misschien nog geen last van je overbeet, maar uiteindelijk is een overbeet heel slecht voor je gebit en zorgt het voor slijtage op de verkeerde plekken.. Ik zou dus toch even doorzetten en volhouden, wat is 2 jaar nou op de rest van je leven?

En nu je nog jong bent wordt het grootste deel nog vergoed, moet je later alsnog een beugel, grote kans dat je alles zelf kunt gaan betalen.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:30

wat ik nu ga zeggen bedoel ik echt niet gemeen
maar je bent 15 en je moet nog 1,5 jaar dus rond of net na je 17de mag hij eruit
ik zou hem laten zitten (ik heb zelf ook tot mijn 16de gelopen met een buitenboordmotor :+
was echt niet leuk en nog opvallend ook.
ik kon alleen maar wensen voor blokjes.
ik zou hem lekker later zitten dan heb je straks een mooi gebit

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 15:42

Nee, eigenlijk weet ik ook wel wat het verstandigst is, maar waarom zou ik het niet doen? Dat wil ik graag weten:)
Mijn ondertanden zie je toch niet, en de overbeet is nog maar een heel klein beetje en dat hoeft van mij ook niet veranderd te worden.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:24

Emma0705 schreef:
Nee, eigenlijk weet ik ook wel wat het verstandigst is, maar waarom zou ik het niet doen? Dat wil ik graag weten:)
Mijn ondertanden zie je toch niet, en de overbeet is nog maar een heel klein beetje en dat hoeft van mij ook niet veranderd te worden.

Waarom niet doen?! Omdat naar zeggen het zo is dat je tanden op zijn oude plek terug kunnen gaan staan omdat de boel nog niet volledig is gevormd.Daar is dus tijd voor nodig.Vraag het anders eens na aan je Ortho.Gewoon waarom mag mijn beugel er nog niet uit?Welk risico zit er aan vast als ik dat wel doe?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:04

Je geeft zelf ook al aan dat je eigenlijk wel weet dat het verstandiger is 'm te laten zitten... Een orthodontist heeft wel gewoon moeten studeren voor z'n vak dus hij/zij doet het niet uitsluitend om jou te pesten. Het kan inderdaad zo zijn dat de zaak weer terug gaat schuiven in de oude stand, en in dat geval heb je er al die tijd voor niks mee rondgelopen.

Als je dat risico wil nemen, zodat je hem er nu uit kunt laten halen in plaats van en over een tijdje, dan moet je het doen. Maar houd er dan dus rekening mee dat deze moeite (+ geld) voor niks kan zijn geweest. ;)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:06

Je hebt hem nu al zo lang, dan zou ik hem er gewoon in laten zitten,
dan krijg je er zeker geen spijt van ;)

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 17:14

bedankt voor de adviezen.:)
nee, maar hij moet er niet inblijven omdat het nog kan verschuiven. Het gaat alleen om de overbeet en het spleetje.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:09

Iedereen wil zijn/haar beugel er zo snel mogelijk uit, dat is altijd zo, maar ik zou nog even volhouden als ik jou was. Je bent pas 15, ik weet het, dat is geen excuus. Maar als je mij nu ziet, ik ben 18 en ik heb ook nog steeds een beugel. Liever op je 15de een beugel dan op je 18de pas. Ik heb sinds mijn 12de een beugel, gebit was een ramp. Dus: volhouden! :)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:15

ik mocht op een gegeven moment mijn beugel wel uit. En kreeg een plaatje achter mijn voortanden om ze bij elkaar te houden. De beugel was ook voor de overbeet. Dat laatste kwam niet terug. Het spleetje tussen mijn voortanden wel. Het plaatje knapte namelijk.

Ik was toen ook helemaal klaar met beugels en heb gewoon een stukje tussen mijn voortanden laten zetten. Was het ook klaar :+

Maar de kans dat je tanden weer scheef gaan staan is wel aanwezig.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:18

Emma0705 schreef:
bedankt voor de adviezen.:)
nee, maar hij moet er niet inblijven omdat het nog kan verschuiven. Het gaat alleen om de overbeet en het spleetje.

Denk jij dat of zeggen de röntgenfoto's dat? Ik zou het niet doen, een spleetje van 3mm is binnen 1 nacht dichtgetrokken maar is ook weer binnen een dag terug!

Gewoon nog even volhouden, het is 'maar' 1,5 jaar en dan heb je de rest van je leven rechte tanden. Je gaat echt spijt krijgen als je hem er nu uit haalt en al die jaren voor niets is geweest!