De 'ruiterspier'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zarena

De 'ruiterspier'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 12:38

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die ook last hebben (gehad) van de ruiterspier.. Ik heb sinds maandag echt heel erg last aan de binnenkant van mn bovenbeen, bij mn lies.. Echt een verschikkelijke pijn.. Ik denk dus dat het de ruiterspier is.. Ik kan me niet echt herinneren wanneer het moet zijn gebeurd, maar halverwege het rijden kreeg ik opeens heel erg last daar..
Dus gister dagje rustig aangedaan maar ik heb jonge paarden dus vandaag toch maar alle moed bij elkaar geraapt en erop gestapt (wel met krukje hoor, anders verga ik echt van de pijn), en het rijden viel nog wel mee, maar kon echt heel slecht mn been eraan houden, waardoor mn paarden dus wel wat sterker werden.. Niet echt fijn..
Maar nu doet het dus ook echt weer heel zeer..
Ik lees overal dat je juist rust moet nemen en naar de fysio moet.. Maar ik kan nu echt niet stoppen met rijden, mn paarden zullen zo fris worden, en vanavond moet ik ook weer werken (ik moet veel lopen met mn werk) en morgen en vrijdag en zaterdag moet ik ook werken! Ik kan dit er nu echt niet bijhebben eigenlijk..

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en advies? Ik baal dr zo van

Mar_Nimbus

Re: De 'ruiterspier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:39

heb ik ook gehad
en inderdaad veel rust
anders kom je er moeilijk vanaf

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:42

dit hoort bij een ander subforum. medisch is voor gezondheid van paarden ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:07

Ik verplaats dit topic van MD naar MW.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:03

Ik zou maar heel snel heel veel rust nemen. Anders wordt zo'n blessure snel chronisch en dan heb je er a.l.t.i.j.d. last van . En a.l.t.i.j.d. is heel lang! Ik heb vroeger op de manege zo'n blessure opgelopen aan de spier in de lies (kwam door het vele moeten aandrijven) en zelfs nu heb ik er NOG weleens last van!

Nog een tip is om jezelf het aandrijven in elk geval tijdelijk veel makkelijker te maken (spoortje om?). Anders gaat dit erg lastig over hoor!

Ook kun je de spier dagelijks insmeren met arnica zalf, traumeel of spiroflor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 08:48

Ja die spier heb ik ook al een paar keer overbelast. Dat was geen pretje.
De 2e keer kon ik niet eens meer lopen :+
Rust is het belanfrijkste idd.
Kan je je paarden tijdelijk niet gewoon longeren, hebben ze toch hun beweging..

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:13

die doet bij mij ook alteid zeer ;) ik hoef maar een week niet te rijden (wat niet vaak gebeurt) en daarna als ik weer rijd heb ik er weer last van, dar rijd ik gewoon bijna iedere dag en het gaat vanzelf weer een beetje over :+

Aleen ik weet dat ik wel rust moet nemen alleen is het vaak niet zo heel erg dat ik niet meer kan lopen ofzo, voor 2 jaar terug heb ik alteid getrunt, ik had toen alteid heel veel spierpijn dus ik ben het een beetje gaan negeeren...

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 19:15

Haha iedereen raad doordoen af he :P
Ik ben naar de HA geweest en mag 2 (!!!!!!) weken niet rijden, maar heb nu al twee dagen gelongeerd en ze zijn zo fris! Ben bang dat ik er morgen toch ff opstap :o..

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:07

Ik denk als je dat doet, dat je alleen jezelf er maar mee hebt.
Wees wijs en neem rust, da's 't enige dat ik je aanraad. Zoek eventueel iemand anders voor je paarden. Maar als je doorgaat kun het straks wel helemaal vergeten. Ik zou zeggen: pick your choice. :)
Beterschap.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:10

Ik heb het ook wel eens gehad, maandenlang last van gehad! Dus je kan beter nu even rust nemen zodat het over gaat en later weer lekker rijden. Ik kan me goed herinneren dat ik mijn paard niet opkwam zonder opstapje en dat het enorm zeer deed, soms ook met rijden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:13

Jup, ook kennisgemaakt met die spier :(
Gebeurde tijdens het rijden (springparcours). En pijn dat het deed! Ik dacht eerst dat de beugelriem dubbel zat en daardoor duwde ofzo. Binnen 1 minuut kon ik totaal niks meer met dat been doen.

Ik ben er heen snel mee naar een fysio gegaan. Het losmaken van die spier was geen pretje. Daarnaast mocht ik een paar weken lang absoluut niet rijden, want dan maak je het alleen nog maar erger.
Na een paar weken mocht ik voorzichtig beginnen. Na een paar keer voorzichtig rijden en totaal nergens last van hebben ging ik weer vol er tegenaan. En halverwege mijn les was het weer raak.

Weer naar de fysio. Toen een paar maanden niet mogen rijden. En toen het eenmaal wel weer mocht had ik echt schrik om dat been te gebruiken. Stel dat het weer mis zou gaan...
Dat heeft ook nog enkele maanden geduurd. Verder het hele jaar dat ding toch wel een beetje gevoeld.
Tijdens de warme zomer geen last ervan gehad. Maar nu het kouder weer wordt knijp ik hem een beetje.

Dus neem rust, en ga evt naar een fysio.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:39

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is om welke spieren het nu gaat. Veel lees ik over de adductoren, maar daar zit bij mij de pijn niet. Het zit meer in het begin van de sartorius en dan eigenlijk in het aanhechtingspees in de lies. Is dat dan ook de ruiterspier?
Dit is voor mij de tweede keer dat ik er nu last van heb, en dit keer doet het echt zeer. Morgen naar de fysio en eigenlijk wil ik van te voren nu wat meer informatie voor hem hebben, zodat hij me echt goed kan helpen.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:46

Jah, mijn linker schouder, ik kan daar zo'n spier helemaal spannen.
Komt dus boven op mijn schouder helemaal zo'n bobbel te zitten.
Tijdens het rijden zet ik dus ook de hele tijd mijn arm "vast".
Terwijl ik nu gewoon stil zit voel ik het ook, span hem ook heel erg vaak onbewust aan.

Daarvoor had ik mijn heup altijd op slot. En mijn nek, vooral in de galop.
Gelukkig is dat nu minder.

had dus eerst heup, toen nek en nu schouder. Word er soms helemaal gek van.

Vraagje voor jullie:
Weten jullie een oefening ofzo om dit te verhelpen, of te verminderen?
Liefst pb'tje