Dry Needling ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Dry Needling ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 21:24

Heb de zoekfunctie gebruikt, maar kwam alleen oude topics over behandeling bij paarden tegen en aangezien paarden nog steeds niet kunnen praten zou ik graag wat ervaringen van mensen die Dry needling behandelingen hebben gehad horen!

Even van internet geplukt:
Wat is dry needling?
Dry needling is een invasieve behandeltechniek, waarbij een zeer dunne, niet-holle naald in huid en spier gestoken wordt. Deze techniek is uiterst effectief voor behandeling van myofasciale pijn en triggerpoints. Myofasciale triggerpoints zijn kleine verhardingen in een spier, die voor flinke, uitstralende pijnklachten kunnen zorgen. Dry needling is gebaseerd op Westerse anatomische en neurofysiologische principes en moet dus niet verward worden met acupunctuur."Dry" duidt aan dat er niets geïnjecteerd wordt met de naald, er wordt alleen geprikt in het triggerpoint.

Hoe werkt dry needling?
Een triggerpoint zorgt er altijd voor dat in de betreffende spier een strakke band onstaat. Het triggerpoint is voelbaar als het meest pijnlijke punt in deze strakke band. De spier kan minder goed functioneren door deze plaatselijke verkramping: naast pijn kunnen zwakte en verlies van coördinatie ontstaan. Door in het triggerpoint te prikken met een naaldje, wordt een "Local Twitch Response" (LTR) opgewekt. Dit is een onwillekeurige samentrekking van de spiervezels (segmentale reflex), die ervoor zorgt dat de spier meteen ontspant en de spierstofwisseling gaat herstellen. Hierdoor verdwijnt het pijnlijke gebied dat door het triggerpoint veroorzaakt werd.

Aanstaande donderdag heb ik mijn eerste behandeling voor mn rug. Mn rugspier staat namelijk veeeel te gespannen om uberhaupt door de manuele therapeut te kunnen worden behandeld, dus kwam ie met dry needling om de spier eerst te laten ontspannen en daarna verder te gaan met behandelen.

Ben vooral erg benieuwd naar of t geholpen heeft, pijnlijk of niet, hoeveel behandelingen had je nodig etc?

Faringo

Re: Dry Needling ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:37

Ben ik ook wel benieuwd naar. Mijn fysio wil dit ook graag bij mij doen, maar heb het niet zo op dit soort dingen.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:44

Ik krijg ondertussen al een jaar deze behandelingen. Het heeft heel erg goed geholpen en ik kan ondertussen mijn werk weer gewoon doen!

Ik werk als programmeur in een ICT bedrijf en dan zit je 8u per dag achter de computer. Hier heb ik KANS (vroeger RSI) van gekregen in mijn schouders en nek. Hiervoor eerder naar een 'gewone' fysio geweest die alleen massage deed. Dat hielp ongeveer 5 minuten, als ik weer buiten stond zat het al weer vast. Via een collega ben ik toen bij Dry Needling gekomen, hij had eenzelfde soort klachten en is er nu ook helemaal vanaf.

Mijn klachten waren zo erg dat ik naar bed ging met pijn en op stond met pijn. Alles zat compleet vast. Na een jaar behandelingen ben ik er nog niet vanaf, maar kan ik nu weer normaal mijn werk doen en heb nagenoeg geen pijn meer. Het blijft wel een zwakke plek, en zodra ik ga stressen schiet het gelijk in mn schouders ;)

Het is een heel raar gevoel. De naald zelf voel je niet, maar als ze de trigger point raken 'schiet' het door de spier heen. Na afloop heb je ook echt spierpijn en dat kan rustig 2 dagen aanhouden. Ik ben begonnen met 1 behandeling per week en dat is langzaam afgebouwd naar 1 per 4 weken (dit gaat natuurlijk nog verder naar beneden, tot het helemaal stopt). Afhankelijk van hoe vast de spier zit is de reactie heftiger en dat kan best heftig zijn! Persoonlijk vind ik het echt de moeite waard, zeker als je al een (lang) traject hebt gehad dat niet voldoende werkt.

Zorg wel dat je een goeie fysio hebt die dit doet! Erkend en een die netjes elke keer een schoon naaldje pakt. In leeuwarden zit TopFysio, daar ga ik heen en dat bevalt heel goed :) Zij geven bv ook lessen aan andere fysiotherapeuten zodat zij dit later kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:12

Ik heb deze behandeling ook gehad en vond hem zeer pijnlijk. De naald zelf voel je idd niet, maar de spier... Maar mijn schouderspieren zaten dan ook erg vast en lieten zelfs na 50x prikken niet los. Ben er uiteindelijk ook mee gestopt aangezien het echt niet hielp bij mij.
Ik hoop dat jij er wel baat bij hebt!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:20

Hier ook een ervaringsdeskundige :-)
Of het pijnlijk is hangt beetje af van de ernst van de klachten. Ik kamp dagelijksmet flinke pijnen na paardrij-ongeluk 7 jaar geleden. Bij mij leek het in het begin te helpen maar helaas kon het uiteindelijk niets voor me doen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:51

Kijk dat klinkt positief Caeruleus ! Ik zit bij de huizemerpoort bij Fysiopraktijk Gilliam :) Moet zeggen dat mn schouders ook niet geweldig los zijn, maar mn rug is voorlopig t grootste probleem. Hoe erg is die spierpijn na afloop? Ik heb namelijk vrijdag een verjaardag :P

Jammer dat t bij de anderen niet hielp..
Faringo, ik heb al jaaaren last van mn rug en vrijwel dagelijks. Ondertussen ben ik dus wel op een punt beland dat ik 'alles' bereid ben om te doen om er vanaf te komen.

Ben wel bang dat t bij mij ook behoorlijk zeer gaat doen, aangezien de spier niet eens normaal aan te raken is zonder gevoelig te reageren. Dus als ze dan eerst dat triggerpoint moet gaan zoeken door te knijpen.. Had een filmpje gezien op internet dat de spier ook samentrok tijdens de behandeling, k zie mezelf al stuiptrekken op die tafel :P

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:34

Bij mij zit het overal in mijn rug, beklemde zenuwen in mijn bekken, schouderspieren die vast zitten en mogelijk nog de ruimte tussen twee wervels die niet goed is (hoe het komt geen idee)....maar ja de huisarts en fysio zeggen allebei wat anders dus zit nu op een punt dat ik het ff niet meer weet. Mag 4 uur per dag werken en verder veel lopen. De rest moet ik vermijden. Ga binnenkort terug naar de huisarts om een verwijzing voor het ziekenhuis te vragen, want dan weet ik wat het is ongeacht ze er wel of niet iets aan kunnen doen.

Wel prettig om hier wat ervaringen te lezen zowel positief als negatief :-)