Waarom leefstijlcampagnes zo weinig effect hebben...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Waarom leefstijlcampagnes zo weinig effect hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 09:36

Ik heb net een interessante blog zitten lezen op de website van de unie, het gaat over waarom leefstijlcampagnes zo weinig effect hebben.

http://www.wur.nl/NL/onderzoek/Research ... 041110.htm

Ik vond het erg interessant om te lezen en ik denk dat het absoluut waar is. Ik merk het vooral sinds ik echt intensief aan het afvallen ben. Je wordt de hele dag door zo gebombardeerd met ongezonde en lekkere dingen. Op de unie loop ik constant tegen snackautomaten aan waar ik met moeite voor bij loop. Als ik in de kantine een gezonde soep of salade wil halen, moet ik eerst langs de cake, de brownies, de krokketen en de frikandellen. Op straat loop je constant reclames tegen het lijf van macdonalds, de burgerking. Maar ook thuis als mijn buurmeisje lekkere speculaas heeft gekocht en vraagt of ik ook een stukje wil. Op het werk als iemand jarig is en taart mee heeft, en je na 3 keer zeggen dat je echt niet hoeft en er alsnog wordt aangedrongen "Doe niet zo gek meisje, pak gewoon een stukje". Gezonde magere producten zijn stukken duurder dan de ongezonde keuzes in de supermarkt. Groente en fruit en mager vlees betaal je je scheel aan, terwijl een zak ships nog geen euro kost.

Maar dat is wat ik zelf merk, nu vooral omdat ik met afvallen bezig ben. Op andere gebieden is het natuurlijk net zo waar. Als je een avondje gaat stappen wordt je vaak (niet altijd hoor) maar raar aangekeken als je niet ook aan de alcohol gaat. En ook als je eigenlijk best een glaasje lust, maar je bijvoorbeeld bob bent, voelt het eigenlijk maar raar dat iedereen om je heen teut wordt, terwijl jij nuchter blijft.

Liften, roltrappen, auto's, internetwinkels.

Het is gewoon waar, een ongezonde levensstijl wordt ons veel te makkelijk gemaakt en de bewuste gezonde keuze wordt steeds moeilijker. Als je er zo over nadenkt, verbaast het me niks dat huidige campagnes niks helpen.

Maar als de overheid er zich tegenaan gaat bemoeien, dan is er gelijk weer teveel bemoeienis en moeten ze het allemaal met rust laten...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:56

Ik ben het met je eens. Ik heb zelf een aantal voedsel allergieën en ben anti alcohol, ik word ook vreemd aan gekeken als ik veel dingen weiger. En dan overal die reclames van lekker uitziende dingen :~ ....................ik waag me er toch niet aan. Ik weet wat me dan te wachten staat. Voor mensen die willen/moeten afvallen lijkt het mij een ramp om al die reclames te zien. Mede omdat ze vaak wel weten hoe het smaakt.

De overheid heeft toch de reclames van roken en alcohol toch ook verboden? En dit word toch ook nageleefd? Waarom dan geen verbod op ongezonde voeding? Ik vind het geen ramp. ;)

Het gaat om de :$ :$ , de gezondheid??????? Zal ze een worst zijn. (fabrikanten en verkopers)

HannahFrouk

Re: Waarom leefstijlcampagnes zo weinig effect hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:21

Nou die campagnes daar heb ik zelf soms ook m'n twijfels bij....
Op het werk zag ik bv op een instantsoep (waarvan ik zeker weet dat het in feite alleen maar uit zout en conserveermiddel bestaat) de kreet staan "0% vet, gezonde keuze" of zoiets ....

Dan denk ik : ja doeiiii. Dat maakt het er voor mij niet echt geloofwaardiger op. En ook de uitspraken van het voedingscentrum en voedingsraad vind ik soms heel discutabel.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:27

Inderdaad HannahFrouk, zoals dat mayonaise met minder vet een redelijk gezonde keuze is (oranje klavertje) bij de AH. Sinds wanneer is er ook maar iets gezonds aan, of er nu 20% minder vet in zit dan normale mayo of niet :=

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:54

Maar ja, dan kun je ook zeggen: sinds wanneer is vet ongezond.
Vet is helemaal niet ongezond, alleen teveel vet en van de verkeerde soorten is ongezond.

Helemaal vetvrij eten is ook super ongezond!

Grapjasjes12

Re: Waarom leefstijlcampagnes zo weinig effect hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:45

En daar komt het stukje eigen verantwoordelijkheid om de hoek.
Je word doodgegooit met allerlei troep. In 'gezonde' producten zit zoveel troep dat de term 'gezond' een lachertje is geworden. De wereld gaat gewoon verder, slimme business wil geld verdienen.
Maar je bent er zelf bij om je keuzes te maken en dat doe ik. Wat de rest zegt kan me gestolen worden. Word ik raar aangekeken? Hun probleem, niet het mijne. In feite moet je sch**t hebben :+