Weinig energie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 14:54

Hoi,

Ik heb best een druk leven. Ik heb altijd wel wat te doen. Alleen.. Ik heb er de energie niet voor.
Nu wil ik gaan paardrijden maar ik krijg mezelf echt niet zover omdat ik gewoon zo moe en uitgeput ben terwijl ik uitgeslapen heb? En dat heb ik met heel veel dingen. Sommige mensen noemen het lui, maar dat is het niet. Ik heb op dit moment geen werk, maar zou graag een baantje hebben zodat ik wat meer geld heb. Maar ik ben bang dat het niet kan omdat ik zovaak en zo snel moe ben.
Ik ben benieuwd of jullie misschien tips hebben omdat ik dit echt niet leuk vind.

Groetjes

91laura

Re: Weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:40

Hoe ziet je voedingspatroon eruit? Want van verkeerde voeding kan je erg moe worden! En heb je je bloed wel eens laten controleren? Misschien zitten daar wel afwijkingen in.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:42

Even wat vragen op een rijtje:

Heb je last van stress? (van veel stress kun je, in je hoofd, erg moe worden)
Eet je genoeg? (als in, krijg je voldoende calorieën binnen daags?)
Drink je genoeg? (drinken voert afvalstoffen weg uit het lichaam en af een ophoping van afvalstoffen kan je ook erg moe maken)
Drink je veel koffie/alcohol?
Eet je veel suikers? (van een overvloed aan suikers wordt je heel loom)

Misschien jezelf eens laten controleren op bloedarmoede?
Daar kun je namelijk verschrikkelijk moe (lusteloos) van worden.

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:45

pfeiffer?, heb ik op dit moment ook, en ik herken je verhaal.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 16:33

91laura schreef:
Hoe ziet je voedingspatroon eruit? Want van verkeerde voeding kan je erg moe worden! En heb je je bloed wel eens laten controleren? Misschien zitten daar wel afwijkingen in.

's Ochtends eet ik nooit, maar dat doe ik al sinds de brugklas niet meer. Ik begin meestal met eten rond 1 uur, 1 of 2 broodjes. Dan als ik thuiskom van school rond 4/5 uur eet ik nog een broodje of soms chips. Avondeten, en dan een paar uur naar het eten nog wat. Maar dat verschilt altijd. Soms brood of fruit, maar ook wel is chips of snoep. Heb nog nooit m'n bloed laten controleren nee. Maar ik denk ook niet dat dat mag van m'n vader, die vind me gewoon lui.
wiseguy15 schreef:
Even wat vragen op een rijtje:

Heb je last van stress? (van veel stress kun je, in je hoofd, erg moe worden)
Eet je genoeg? (als in, krijg je voldoende calorieën binnen daags?)
Drink je genoeg? (drinken voert afvalstoffen weg uit het lichaam en af een ophoping van afvalstoffen kan je ook erg moe maken)
Drink je veel koffie/alcohol?
Eet je veel suikers? (van een overvloed aan suikers wordt je heel loom)

Misschien jezelf eens laten controleren op bloedarmoede?
Daar kun je namelijk verschrikkelijk moe (lusteloos) van worden.

Nee heb geen last van stress.
Ik eet wel genoeg vind ik.
Ja dat sowieso.
Geen koffie, in het weekend wel altijd alcohol. Over het algemeen iets van 5/6 glazen. Maar kan er goed tegen.
Nee dat valt wel mee.

En ja ik heb me wel is afgevraagd of het pfeifer is, maar dat denk ik niet want dan zou het volgens mij wel erger zijn.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:36

Dan zou ik alvast eens beginnen met ontbijten. Al begin je maar met een bakje yoghurt smorgens, maar denk dat dit al heel veel zal helpen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:37

Tja, met zo'n eetpatroon is het niet zo gek dat je geen energie hebt natuurlijk. Begin maar eens met een goed ontbijt. Drie gezonde, normale maaltijden per dag en een aantal gezonde tussendoortjes (fruit etc). Volkoren producten kiezen en geen dingen overslaan en je energielevel gaat flink omhoog.

edit: en lege calorieen als in snoep en chips helpen ook niet echt mee natuurlijk ;)

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:39

Je eet veel te weinig. Daardoor krijg je niet genoeg voedingsstoffen binnen en zonder voedingsstoffen heb je geen energie. En het argument: dit doe ik al heel lang, telt niet. Het lichaam heeft altijd een voorraad reserves. Schijnbaar zijn jou reserves op en daardoor krijg je nu minder energie.

Meer eten! :)

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:45

Zoals aan aangeven komt het door het weinige eten.
Als je een standaard basislijst eet ziet er er zo uit:

Basislijst voor een gezond voedingspatroon

Ochtend:

2 boterhammen met margarine
1x vlees of kaas
1x zoet
1 beker zuivel

Tussendoor:
Pakje sultana/evergreen/milkbreak o.i.d
1 stuk fruit
1 glas koffie/ thee/ sap

Middag:
3 a 4 boterhammen met margarine
1x kaas
1x vlees
1x zoet
1 beker zuivel

Tussendoor:
1 stuk fruit
1 glas koffie/ thee/ sap

Avond:
3 a 4 opscheplepels groenten
3 a 4 opscheplepels aardappelen( 4 a 5 stuks), rijst ( ca 100 gr droge rijst) , macaroni (ca 100 gr) o.i.d.
2 juslepels jus/saus
1 stuk vlees (a 100/120 gram)
1 glas sap
1 bakje vla/yoghurt/kwark

Tussendoor:
1 stuk fruit
1 of 2 glazen thee/ sap

N.b. drink minimaal 1,5 liter vocht op een dag.

Hier kan je natuurlijk veel in variëren!

Probeer zoiets te gaan volgen, vaste eetmomenten en ook meer eten!! Ik durf je te beloven dat je snel meer energie krijgt.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 17:34

91laura schreef:
Zoals aan aangeven komt het door het weinige eten.
Als je een standaard basislijst eet ziet er er zo uit:

Basislijst voor een gezond voedingspatroon

Ochtend:

2 boterhammen met margarine
1x vlees of kaas
1x zoet
1 beker zuivel

Tussendoor:
1 stuk fruit
1 glas koffie/ thee/ sap

Middag:
3 a 4 boterhammen met margarine
1x kaas
1x vlees
1x zoet
1 beker zuivel

Tussendoor:
1 stuk fruit
1 glas koffie/ thee/ sap

Avond:
3 a 4 opscheplepels groenten
3 a 4 opscheplepels aardappelen( 4 a 5 stuks), rijst ( ca 100 gr droge rijst) , macaroni (ca 100 gr) o.i.d.
2 juslepels jus/saus
1 stuk vlees (a 100/120 gram)
1 glas sap
1 bakje vla/yoghurt/kwark

Tussendoor:
1 stuk fruit
1 of 2 glazen thee/ sap

N.b. drink minimaal 1,5 liter vocht op een dag.

Hier kan je natuurlijk veel in variëren!

Probeer zoiets te gaan volgen, vaste eetmomenten en ook meer eten!! Ik durf je te beloven dat je snel meer energie krijgt.

Maar dit is toch superveel! Dat krijg ik echt niet naar binnen hoor.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:40

Superveel? Nee hoor...

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:44

Als je basis, voedingspatroon, voldoende nachtrust en je bloed, als deze goed zijn. Dan zou de vermoeidheid psychisch kunnen zijn. Dit kan hele vage klachten, maar ook juist vermoeidheidsklachten geven. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je teveel nadenkt over dingen en daar moe van wordt (zonder dat je dit misschien door hebt).

Daarom zou ik eerst alles proberen uit te sluiten binnen je basis. Als dat allemaal goed is, dan zou ik je aanraden om eens met je huisarts te praten en te kijken of je hulp van een psycholoog of bijvoorbeeld haptonoom kunt krijgen om aan je denkpatroon te kunnen gaan werken.

Misschien is het bij jou niet zo, maar stel je voor dat het wel zo is en je kunt het oplossen door anders te gaan denken! Ik spreek uit ervaring en ik ben hierdoor veel minder moe. Zonder dat ik het doorhad, dacht ik zoveel dat ik er onbewust heel weinig energie door had.
Door alles uit te sluiten binnen mijn basis (die goed was) wist ik dat mijn geestelijke gestelheid ook aandacht nodig had.

Succes!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:54

vervelend die vermoeidheid..
Ik ken het, ik heb zelf last van een soort winterdepressie ( Niet zo heel erg, en nu nog minder met exta vitamine B).
Je vader kan jou misschien Lui vinden. Daar zou ik me niet zoveel van aan trekken. Je kan ook gewoon zelf een afspraak maken met de dokter, zodat je je bloed kunt laten testen.
En de goede eetgewoontes zijn ook heel belangrijk (:

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:25

Peuk schreef:
Maar dit is toch superveel! Dat krijg ik echt niet naar binnen hoor.

Dat is gewoon normaal.. Ik vind het niet zo raar dat je weinig energie hebt want je eet gewoon te weinig. En wat je eet is niet eens gezond als je zo'n minimaal voedingspatroon hebt.

Begin ieder geval met normale eetmomenten, stuk of 6.. En dan voel je echt wel verschil hoor!

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:29

En ondanks je vermoeidheid proberen tóch te gaan bewegen. Dan komen de stoffen vrij die je nodig hebt om je blij en fit te voelen.
Moe zijn en vervolgens niks doen om uit te rusten kan averechts werken.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 19:35

Oke bedankt voor de reacties, ik zal wel proberen om beter te eten. Want ik weet wel dat het niet echt goed is, maar dat het te weinig was wist ik niet echt.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:59

Phoe jij eet echt weinig ja! Je schrijft dat je het echt niet naar binnen krijgt die lijst maar dit is natuurlijk wel iets wat je op moet bouwen. Je zult je ongetwijfelt beter voelen als je weer ´normaal´ eet. Ontbijt is trouwens heel belangrijk dus begin daar maar mee.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:21

Voor mij is dat ook wel erg veel hoor moet ik zeggen. Als ik dat elke dag eet ben ik eind dit jaar waarsschijnlijk 10 kilo aangekomen! Maar ik zou alvast eens beginnen met gewoon op vaste tijden een vaste portie eten. Dan zul je ook al een heel eind komen.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:55

5 boterhammen, 2 a 3x een tussendoortje en normaal avond eten is toch niet zoveel...?

Ik wil niet veel zeggen maar dit is een reuze normaal eetpatroon! Veel mensen denken dat je veel aankomt van zo'n eetlijst maar dat valt heel erg mee. Door een bepaalde structuur aan te houden in je eetgewoonte gaat je lichaam zich daarop richten, en snaai je niet zo snel naar vette dingen.. Dus daarom is dit wel een goede lijst hoor ;).

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:50

In het begin zul je niet zoveel naar binnen krijgen maar op een keer lukt het wel. Gewoon opbouwen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:53

Char_elle schreef:
Voor mij is dat ook wel erg veel hoor moet ik zeggen. Als ik dat elke dag eet ben ik eind dit jaar waarsschijnlijk 10 kilo aangekomen! Maar ik zou alvast eens beginnen met gewoon op vaste tijden een vaste portie eten. Dan zul je ook al een heel eind komen.

Dat denk je, maar ik weet (bijna) zeker dat jij nu aan dezelfde hoeveelheid calorieën komt als die lijst. Alleen heb je dat niet zo in de gaten omdat je er niet zo mee bezig bent.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:35

ik kan dat echt niet allemaal eten, als k een broodje meer eet dan normaal zie ik mezelf al dikker worden hoor, zo'n eetlijst is echt niks voor mij (ben ook gewoon op gewicht, dus zou er niks mis moeten zijn toch?)