Angst voor de tandarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Angst voor de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:30

En de zoveelste herinneringskaart om een afspraak te maken komt binnen..

Ik ben zo bang voor de tandarts dat ik er zelf helemaal gek van word.
Als klein kind al deed ik m'n mond vaak gewoon niet open en kon m'n moeder me weer mee naar huis nemen want ik deed het echt niet.
Ook een keer ontzettend hard op de vinger van de tandarts gebeten toen hij me pijn deed.
(Heb overigens een prima opvoeding gehad hoor :D Deed het echt puur uit angst, mijn moeder schaamde zich ook dood)

Vanaf m'n 14/15e ben ik 2 jaar niet naar de tandarts geweest.
Daarna nog 1 keer omdat ik last van kiespijn had en ik had dus 2 gaatjes.
Hij heeft toen maar liefst 9 verdovingen erin gespoten omdat ik zo ongeveer dreef in de stoel van het zweten (uit angst).
Als ik dan een afspraak maak zeg ik hem of weer af of ik kan gewoon 3 dagen alleen maar stressen en bijna niet slapen.

Zijn er manieren om over die angst heen te komen? Meer mensen die hier ook zo erg last van hebben?

RelarDevi

Re: Angst voor de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:35

Is een angsttandarts geen optie?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:36

LZP -> MW

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:40

Heel herkenbaar ik ben er dus ook al een aantal jaren niet geweest. Ik heb geen tips maar lees wel even mee

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:40

Stipje! Ik ben ook een tandarts-bangerd...

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:42

Ik..
En toch moet ik 30 november weer. Ouders pushen me om ook echt te gaan, misschien maar goed ook want als ik 1 keer niet ga ga ik dit vaker doen en dan wordt het alleen maar erger.. Kan er nu ook al echt om janken.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:43

Ik zou ook aan angsttandarts denken... Dacht eerst ook dat ze MIJ nooit konden helpen omdat ik nog veeel banger zou zijn dan de mensen waarbij het allemaal goed was gegaan.. Dacht dus ook dat ik een hopeloos geval was en ze mij nooit konden helpen.

Had ik het even mooi mis toen ik naar de angsttandarts in Alkmaar (ziekenhuis) ging ;) Eindelijk een tandarts die heel fijn met mij omging, eerste paar gesprekken wordt alleen op jou ingegaan en een beetje gekeken naar je gebit. En stapje voor stapje helpen ze je van je angst af, toen het echt moest gebeuren was het enorm eng nog natuurlijk en moet zeggen dat ik de verdoving het ergst vond (had die nog nooit gehad) en die vond ik ook echt pijn doen. Maar daarna voelde ik echt niks meer al na 1 en was ik heel relaxt.

Nu heb ik zelfs maandag zélf een afspraak gemaakt bij de tandarts omdat er van uitstellen alleen maar meer problemen komen en ik ben enorm relaxed nu! Nu mag ik dus terug naar de angsttandarts als ik bv. weer wat heb zoals een gaatje maar voor controle ga ik nu weer naar mijn gewone. Heel veel succes, het kan zo'n verademing zijn zo'n angsttandarts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:47

Heel herkenbaar.

Het helpt bij mij ook niet echt dat ik hele slechte tanden van mijn vader geb geërfd. Poets braaf 2 x per dag, flos en spoel met mondwater, snoep amper en drink bijna nooit frisdranken. Ondanks dat heb ik toch elke keer een aantal gaatjes en ontstekingen.

Ik ben een aantal maanden geleden naar een angsttandarts gegaan, leek een goede stap maar na een aantal behandelingen die onwijs pijnlijk waren ondanks gigantisch veel verdovingen durf ik eigenlijk wederom niet mee heen. Echt niet. :=

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:49

Ik ben ook bang voor de tandarts maar dat is puur omdat ik echt heel soms me tanden niet wilde poetsen.. toen zei hij er wat van naja zei: schreeuwde hij tegen me dat ik beter moest poetsen.. ik was zo bang dat ik ging huilen sinds toen poetste ik altijd heel keurig.. maar ben nu wel heel bang voor hem.. hij is ook een onwijze stresskip.. we gaan nu gelukkig naar een ander..

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:51

Mmm niet echt angst voor de tandarts, gaatjes vullen enz..
Maar die BOOR in mijn mond Brrr..
Zodra hij daarmee afkomt duw ik mijn hoofd zo ver mogelijk in de stoel weg in de hoop dat ding te kunnen ontwijken. Hij doet wel heel voorzichtig maar het voelt gewoon zo kil en raar en soms echt pijn.
Zodra dat ding weg ik ga ik weer lekker naar het TV schermpje kijken dat boven me hangt en kan hij weer in alle rust verder ;D

Voel me al blond terwijl ik het typ, maar is het niet een idee om op advies van een dokter/apotheek een kalmeringsmiddel te nemen zodat je gedurende je bezoekje rustiger bent, en niet zoveel besef hebt van alles?
( of zeg ik nu wat heel stoms? )

Succes ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:53

Het is opzich geen raar idee, weet alleen bij mijzelf dat het mijn angst absoluut niet weg neemt. Niet eens vermindert.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:44

Okee, dan is dat al geen oplossing :s

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:34

kun je voor jezelf definiëren waar je precies bang voor ben? Is het angst dat hij/zij je pijn gaat doen, of ben je bang voor slecht nieuws? Heb je altijd al dezelfde tandarts? Misschien klikt het gewoon niet tussen jullie, of misschien juist wel en moet je het er gewoon eens met hem/haar over hebben. Zonder dat je afspraak maakt voor een behandeling. Zo zou je met hem/haar kunnen overleggen hoe hij/zij dan gaat behandelen (de eerste keer is sowieso alleen controle, en dat doet geen pijn). En wie weet is er wel niks aan de hand.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 11:12

Bedankt voor alle reacties! Misschien ga ik eens zo'n angsttandarts bellen.

Alexx schreef:
kun je voor jezelf definiëren waar je precies bang voor ben? Is het angst dat hij/zij je pijn gaat doen, of ben je bang voor slecht nieuws? Heb je altijd al dezelfde tandarts? Misschien klikt het gewoon niet tussen jullie, of misschien juist wel en moet je het er gewoon eens met hem/haar over hebben. Zonder dat je afspraak maakt voor een behandeling. Zo zou je met hem/haar kunnen overleggen hoe hij/zij dan gaat behandelen (de eerste keer is sowieso alleen controle, en dat doet geen pijn). En wie weet is er wel niks aan de hand.

Ik ben dus gewissels van de tandarts de laatste keer (oude tandarts is overleden). Echt een hele vriendelijke jongeman die weet dat ik echt heel eng vind dus hij doet alles rustig aan enzo.
Ik ben bang voor slecht nieuws, voor pijn, het geluid van al die apparaatjes en al die slangen die er liggen.
Als ik me ergens helemaal niet op m'n gemak voel is het daar wel. Misschien ook omdat je op je rug ligt en je voor je gevoel dus geen kant op kan.
Ik ga ook nog steeds met mijn moeder als ik ga := En als zij dan eerst gaat breekt bij mij het zweet al uit als ik alles hoor/zie.
Zelfs in de wachtkamer zit ik al te kronkelen op de stoel..

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:58

Hier nog een bangschijter, maar ik ben er nu zo goed als af.

Ik ben ongeveer 10 jaar niet geweest. Ik ben er nog 3 keer geweest ivm tandpijn waarvan 1 keer een verwijzing naar de kaakchirurg. Ik ging alleen maar als ik echt niet meer kon eten. Als ik vroeger naar de tandarts ging had ik 4 scenario's:
1) niet gaan
2) gaan en flauwvallen in de wachtkamer
3) gaan niet flauwvallen in de wachtkamer, maar de apparten uit je mond slaan
4) gaan niet flauwvallen, niet de aparaten uit je mond slaan, maar de tandarts voor rot schelden.

Ik had een half jaar geleden ene oude vulling uit mijn tand gebeten, hier had ik geen last van alleen bleef mijn eten erin steken. Echter een 1,5 maand geleden ging ook een andere kies zeer doen. Toen bleek dat ik daar een tandstokker in kon stoppen had ik zoiets van: 'Het is klaar nu, ik kan of zo blijven doorgaan met alle ongemakken van dien, of ik ga er nu iets aan doen en behoud mijn tanden.

Ik heb voor optie 2 gekozen. Gebeld met de tandarts, verhaal uitgelegd. Controle gehad en foto's gemaakt. Stand van zaken 8 gaatjes en een kies die getrokken moest worden. Inmiddels heb ik 2 afspraken gehad. De eerste afspraak 3 gaatjes geboord en helemaal niks geen pijn van gevoeld, ook de verdoving viel helemaal mee. Na 30 minuten stond ik buiten. Gisteren heeft afspraak 2 plaatsgevonden. 2 gaatjes onder geboord en eentje boven. De kies met het grote gat, was niet meer te redden. Deze is getrokken. Dat was het enige wat heel vervelend was, hij brak af waardoor het ipv in 1 minuut trekken 2 minuten heeft geduurd.

En nu, nu ga ik woensdag weer terug. De laaste 2 gaatjes worden gevuld en uit een andere kies heb ik ZELF gevraagd om de vulling te vervangen naar een witte :D. Tevens wordt er nog tandsteen verwijderd en volgt een doorverwijzing naar de ortho. Er liggen al 2 doosjes Merci klaar voor de tandarts en de assistente.

Als je maar de juiste tandarts kiest waarbij jij je prettig voelt! Dat is heel erg belangrijk!!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:56

Ik ben dr ook niet fan van :o om 't zo maar te zeggen..

Kzat donderdag mn cruesli&yoghurt te eten (ontbijt) tot ik een hard stukje proefde.. Vulling dr uit gebeten! Afijn.. Ik moest om 8uur gaan werken, dus ff laten bellen naar de tandarts en kon om 11uur terecht. Nou zo gezegt zo gedaan, ik zat er om 11uur. Om half 12 kon ik eindelijk naar binnen en hebben ze er een nieuwe vulling in gedaan. Moest ik meteen op de foto.. Hebben ze nog 'n paar kleine gaatjes gevonden. Dus nu moet ik 13 dec. nog een keer! Brrr.. Maargoed 't hoord erbij hé! Maar ik vind het echt NIET prettig om ernaartoe te gaan. Ik ben BTW veranderd van tandarts, bij die andere durf ik al helemaal niet meer.. Die man heeft me zo een pijn gedaan met mn 2½jr lange beugel die ik heb gehad :=

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:00

Ik vraag me af hoe het met verzekering en zo'n angsttandarts zit.
Zelf ben ik er ook schijtsbenauwd voor. Kan toch iedere keer gaan uiteindelij kmaar vraag me niet hoe..
Heb aan de de andere kant niet veel geld en er staat nog een stuk eigen risico open.
Heb hoe ik ook poets altijd gaatjes en ben altijd de zak (en zit dus nu al weer te wachten hoeveel gaatjes de volgende keer gaat zijn..)

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:10

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:41

ik vind de geluiden bij de tandarts vooral eng eigenlijk, ik heb met mijn tandarts afgesproken dat ik naar mijn ipod mag luisteren zodat ik de geluidjes niet zo erg hoor

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:43

Ik ben er ook wel wat angstig voor.

Maar ga wel gewoon trouw 2x per jaar erheen, zorg wel altijd dat er iemand met me mee gaat :P

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:54

Ik was heel heel bang om mijn verstandskies te laten trekken.
Van de HA oxacepam gekregen en ik voelde mij een stuk beter.

Uiteindelijk alles goed gegaan en als ik nu weer zou moeten zou ik me minder druk maken door de 'goede' ervaring.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:07

Ik was ook altijd spookbenauwd voor de tandarts, begon meestal al te huilen als ik in de stoel ging zitten.
Ben 15 jaar lang niet naar de tandarts geweest.
Maar ja op een gegeven moment krijg je last en moet je wel en heb toen ook alles laten doen wat nodig was en ga nu weer trouw naar de tandarts.

Ik heb wel via de huisarts rustgevende tabletjes gekregen, wanneer ik een behandeling moet ondergaan neem ik een paar uur ervoor een pilletje, dit zorgt ervoor dat ik minder gespannen en zenuwachtig ben, ik ben soms zelfs zo ontspannen dat ik bijna inslaap val tijdens de behandeling :)
Ben wel instaat om gewoon auto te rijden, het zorgt er gewoon voor dat ik me tijdens de behandeling helemaal kan ontspannen.
Daarnaast zou ik voor een tandarts kiezen waar je je thuis bij voelt en die begrip heeft voor bange patienten, maar daarvoor worden de meeste tandartsen tegenwoordig wel opgeleid.