Bloedarmoede, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Froexiie

Bloedarmoede, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:08

Hallo!

Een paar weken terug is bij mij vastgesteld dat ik bloedarmoede heb. Mijn klachten waren snel moe, snel hartritme, duizeligheid en tja niet fit voelen. Nu heb ik ijzertabletten gekregen, maar de dokter zegt dat dit 3 maanden duurt voor het weer normaal is(mijn waarde is 5.7, normaal waarde is 7,5-10, ik ben 15 jaar).

Heeft iemand tips(bijv. voeding e.d.) waardoor dit sneller gaat? Ik snap wel dat het niet na een weekje over is maar het zou fijn zijn als het iets sneller zou gaan.

Alvast bedankt :)

eilleen333

Re: Bloedarmoede, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:09

Ik heb het zelf ook gehad, en ineens stond er elke dat spinazie op tafel ;) . Ik heb toen de pil gekregen en sindsdien gaat het heel goed.
Maar ijzerrijke voeding kan iig geen kwaad ;) .

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:10

Tja de pil ben ik al aan. :)
Maar wat voor voeding precies? Spinazie heb ik gehoord, de dokter had het over veel groente en fruit, maar voor de rest?

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:11

Ja je moet nootjes o.a eten, aardappelen, vlees.

Ik heb het zelf ook best vaak. Maar die ijzertabletten krijg ik echt niet door me keel, ik vind ze zo ontzettend vies :o

Ik eet ook bijna geen vlees, dus ik moet het voornamelijk met nootjes, spinazie, aardappelen etc doen..

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:13

Vlees eet ik wel maar helpt dat? Sorry heb er totaal geen verstand van!
Die tabletten zijn zo groot toch niet? Ik vind het wel meevallen. Maar ik kan gewoon al een hele tijd niet sporten en dat vind ik zo vervelend!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:13

Froexiie schreef:
Tja de pil ben ik al aan. :)
Maar wat voor voeding precies? Spinazie heb ik gehoord, de dokter had het over veel groente en fruit, maar voor de rest?

Google is je beste vriend ;) . MAar hier een klein overzichtje:

IJzerrijke producten -
Graanproducten Bruinbrood, volkorenbrood, roggebrood, muesli, volkorenmacaroni, zilvervliesrijst, volkorenbeschuit.
Vlees, vis, kip en ei Alle soorten vlees, vis en kip, eieren, vleeswaren.
Aardappelen en groente Aardappelen, alle soorten peulvruchten zoals bruine en witte bonen, linzen en sojabonen, alle soorten groente, met name andijvie, artisjok, broccoli, courgette, doperwten, druivenblad, postelein, tomatenpuree, raapstelen en schorseneren.
Overige producten Noten, appelstroop, gedroogd fruit, met name abrikozen en vijgen, tomatensap.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:18

haha juist, mooi lijstje :j

meest ijzerrijke producten zijn toch vlees (hoe roder hoe beter geloof ik), nootje en spinazie. Ik merk echt verschil als ik s'avonds een half pakje nootjes op eet..

Maar jij bent voornamelijk moe? Ik word altijd heel duizelig, vooral als ik buk ofzo, dan krijg ik een klap in me gezicht, wordt het zwart..

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:19

Roosvice Ferro

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:21

Duindoorn is kampioen vitamine C en bevat veel ijzer..met
yoghurt een heerlijk toetje...verkrijgbaar bij de reformwinkel.
Ook kant en klaar.... heerlijk fris.
Laatst bijgewerkt door papagroom op 05-11-10 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:22

Je hebt een variant van Roosvicée, namelijk Roosvicée Ferro, waaraan een bepaald soort ijzer toegevoegd is wat (volgens de beschrijving) snel in het bloed wordt opgenomen, en daarnaast bevat het vitamine C voor een goede ijzeropname. Wellicht zou je dit product naast je medicatie kunnen gebruiken, in ieder geval om die eerste 3 maanden te overbruggen? Als je dit wilt doen is het misschien wel handig om het in overleg met je huisarts te doen. Ik weet namelijk niet of het schadelijk is om dit naast ijzerpillen te gebruiken (téveel binnenkrijgen is immers ook niet goed!!) dus ik zou dan voor de zekerheid altijd even de huisarts raadplegen. Ik weet ook helemaal niet op dit product nuttig is als je zo'n bloedarmoede hebt. Zelf gebruik ik het omdat ik het idee heb dat het voor mij geen kwaad kan wat extra ijzer binnen te krijgen, omdat ik me ook vaak moe voel en wel eens twijfel aan het ijzergehalte in mijn bloed. Dus met name als je ongesteld bent geeft het mij wel een goed gevoel dit product te gebruiken (maar of het echt het effect van het product is of een placebo-effect weet ik natuurlijk niet ;) )

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:46

ik heb ook vastgesteld gekregen denk half jaartje geleden dat k bloedarmoede had maar die ijzertabletten hielpen echt totaal niet :S

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:52

Floortje88 schreef:
haha juist, mooi lijstje :j

meest ijzerrijke producten zijn toch vlees (hoe roder hoe beter geloof ik), nootje en spinazie. Ik merk echt verschil als ik s'avonds een half pakje nootjes op eet..

Maar jij bent voornamelijk moe? Ik word altijd heel duizelig, vooral als ik buk ofzo, dan krijg ik een klap in me gezicht, wordt het zwart..

Nou vooral tachycardie(versneld hartritme), als ik alleen de trap op loop blijft mijn hart 2 minuten bonzen alsof ik net een uur hardgelopen heb ofzo, dus sporten lukt ook niet. En moeheid sowieso..

@ susannex; hoe is het bij jou 'overgegaan' dan? Of heb je er nog steeds last van?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:57

Tja ik heb ook bloedarmoede. Was in juni naar de dokter gegaan en bloed wezen prikken. Ja hoor weer een te laag ijzergehalte. Heb toen een maand ijzertabletten (bruis) gehad. En ging toen steeds beter. Daarna weer bloed wezen prikken en ik zat weer goed. Nu gaat het eigenlijk nog steeds wel goed. Krijg af en toe er ineens last van dat ik ook elke middag na school moet slapen... Maargoed dan weet ik dat ik gewoon een te laag ijzer gehalte heb. Ik ben trouwens niet aan de pil. Wel geweest, maar kreeg er alleen maar hoofdpijn van en het was toen niet echt nodig, ja voor me bloedarmoede, maar ik merkte geen verschil. Ben er toen ook maar meegestopt. Ga hem wel weer slikken als ik het nodig vind!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:00

Appelstroop op je boterham.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:02

Appelstroop (ook lekker op pannekoeken:))

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:49

Volgens een arts van Sanquin moet je bij je brood geen melk of melkproducten eten. Dat verstoord de ijzeropname zei hij. Verder zit in alle groene groentes ijzer. En wat al eerder gezegd is, Roosvice Ferro.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:07

Hetzelfde geld voor thee bij het brood.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:10

Appelstroop op je brood en Roosvicee Ferro is echt goed. In roosvicee Ferro zit volgens mij iets van 200 % van je dagelijkse behoefte aan ijzer, lekker door je yoghurt of iets dergelijks.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 20:22

flyfly schreef:
Hetzelfde geld voor thee bij het brood.

Thee bij brood moet niet? Dat heb ik altijd namelijk!
Het is niet de gewone thee, van die korrelthee van Zonnatura en daar zit geen theïne in dus ik meende dat het daar niet voor opgaat?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:04

Hé wat een lotgenoten hier. Ik slik al bijna 3 jaar ijzertabletten. Eerst altijd 2 per dag en ben nu aan het afbouwen naar 1 en straks om de dag.
Wanneer ik stop met slikken daalt het meteen weer. Ik herken mezelf erg goed in je verhaal en heb eigenlijk nog nooit iemand gesproken die hetzelfde had. Bij mij was het nog wel iets erger dan bij jou, mijn HB was 3,5 en moest dan ook meteen aan de bloedtransfusie, daarna dus ijzertabletten en aan de pil. Ook meerdere onderzoeken gehad naar darmbloedingen etc, maar tot nu toe nog geen oorzaak gevondne helaas.

Mij is verteld om in combinatie met deze tabletten geen melk te drinken bij je eten. Het blijkt dat ijzer goed opgenomen wordt in een zuur milieu. Ik weet niet wanneer jij ze in neemt, ik altijd een half uur voor mijn ontbijt. Bij het ontbijt drink ik dan ook standaard sinaasappelsap.
Verder is die roosvice aan te raden. Ook in vlees zit veel ijzer, vooral in rood vlees als ik het goed heb, dus lekker aan de biefstuk ;) Verder is de lijst van eilleen erg uitgebreid.

Ik hoop dat het allemaal snel gaat werken en je je snel weer fit voelt. Ik wordt nu eindelijk weer een beetje de 'oude' heb erg veel conditie en energie moeten inleveren. Sterkte!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:14

floradix WERKT OOK ERG GOED KRIJG JE GELIJK EEN HEEEELEBOEL(ANDERE GOEDE DINGEN BINNEN.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:19

Oh ja floradix. Dat woord zocht ik! Is mij inderdaad ook aangeraden. Is dat ook niet een soort roosvice?...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:46

Phylos schreef:
Oh ja floradix. Dat woord zocht ik! Is mij inderdaad ook aangeraden. Is dat ook niet een soort roosvice?...

Is een drankje van een heleboel vruchten en sporenelementen...werkt goed bij mijn vrouw wij kopen het bij de DIO

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 08:47

Ja Floradix heb ik gister gehaald, ik hoop dat het werkt :)

@ Phylos dat is wel erg laag :oo Zit het bij jou in de familie ofzo? Ik nam ze altijd een halfuur voor het eten in, maar ik ben gister helemaal misselijk geworden enzo alles kwam eruit, en toen zei de dokter dat ik ze dan beter na het eten in kan nemen want dat kon van die pillen komen..

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:30

Ja inderdaad, als je er misselijk van wordt kun je ze beter erna innemen.

Het zit niet echt bij mij in de familie. Alleen 1 van mijn oma's heeft het vroeger eens gehad