Tanden: 7 zoet/zuur aanvallen per dag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Tanden: 7 zoet/zuur aanvallen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:50

Kreeg ik van de week van mijn mondhygieniste te horen.
Je mond kan 7 zoet/zuur aanvallen per dag verwerken. Dit is dus niet alleen je eten, maar ook je drinken (tenzij water, melk of koffie zonder suiker)
Ik heb zelf bijv op het werk een snoeppot staan, en als ik daar langs kom, snaai ik best weleens een snoepje.
Niet goed, je kan dan beter in een kwartier een hele zak leeg eten.
Ik heb geen geweldig gebit, en probeer ook best op te letten hoe of wat. Zo is suiker in de koffie vervangen voor zoetstof, en dacht ik de frisdrank (koolzuur = niet goed) te vervangen voor ijsthee. Dat laatste, ook weer niet goed ;)
Kortom, k moet maar op water en brood gaan leven denk ik ;)

Maar goed, redden jullie die max 7 zoet/zuur aanvallen per dag?

upendo

Re: Tanden: 7 zoet/zuur aanvallen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:50

Ik? Ja hoor.

Met dank aan mijn vreetkicks. :')

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:51

Ik drink energydrink bij het leven (en nee niet ineens een heel blik) en eet de halve dag door. Mijn gebit is super goed, dus ik denk dat ik daarmee dan gewoon geluk heb :=.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:52

Op advies van mijn tandarts kon ik beter geen drinken (behalve water/thee) op mijn bureau zetten. Steeds kleine beetjes/slokjes is inderdaad slecht voor je gebit, beter in 1 keer een heel glas!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:08

Daar kom ik ook wel aan, snoep enorm veel. :o

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:10

Ik studeer tandheelkunde, en dacht nadat we dit onderwerp hadden behandeld in het eerste jaar dat ik niks meer kon eten en of drinken :P

Wat vooral heel belangrijk is is om idd die zak snoep dan maar in een keer leeg te eten, en je glas in een keer leeg te drinken ipv elk half uur een slokje/ snoepje

Na een zoet moment kan je meteen je tanden poetsen om de plaquelaag te verwijderen en de suikers dus niet omgezet kunnen worden in zuren (die je glazuur aantasten) Terwijl je na het drinken van een glas appelsientje beter een uur kan wachten met het poetsen van je tanden. Als je een goede mondhygiene hebt, dus 2 keer per dag goed poest en daarnaast nog floss of tandenstokers gebruikt, zijn die zoetmomenten nieteens heel erg belangrijk, let wel op met zure drankjes! Als je graag fris wilt drinken probeer dan eens rivella, dat is gemaakt van een melkproduct en dus niet slecht voor je tanden.

Verder denk ik dat als je je gewoon houdt aan een normaal eetpatroon op een dag, dus 3 maaltijden, en smiddags en savonds evt een tussendoortje dat je die 7 zoet/ zuur momenten nieteens haalt.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:14

LZP --> MW

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:18

Ik kom er ook niet aan denk ik.
Ik heb 3 maaltijden per dag. En meestal wel enkele tussendoortjes. Van die lekkere ontbijtkoekjes ben ook gek van fruit :)
Tijdens werk eet ik een kwartiertje/halfuurtje en niks tussendoor. Kan wel water pakken, drink dan ook echt veel..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:21

Ik eet 3x per dag maar drink heel de dag door...vaak wel bijna meteen een glas leeg maar als ik 10x inschenk is dat 10x een aanval?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:22

Zonnetje81 schreef:
Ik eet 3x per dag maar drink heel de dag door...vaak wel bijna meteen een glas leeg maar als ik 10x inschenk is dat 10x een aanval?

Ligt eraan wat je drinkt, als je water drinkt niet.

Ik red dit trouwens absoluut niet. :n Had er ook nog nooit van gehoord moet ik zeggen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:23

Ik zit er dus overheen vroeger een heel goed gebit. En nu :( waardeloos.. En er is ook niks meer aan te doen. Mn eigen schuld hoor een paar jaar lang van smorgens tot savonds red bull/bullit drinken dus echt de hele dag door en sindsdien is het hopeloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:24

Yucca schreef:
Op advies van mijn tandarts kon ik beter geen drinken (behalve water/thee) op mijn bureau zetten. Steeds kleine beetjes/slokjes is inderdaad slecht voor je gebit, beter in 1 keer een heel glas!

Hmmm, ik heb vrijwel standaard een pak ijsthee naast me staan :+

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:26

ik kom daar niet aan ...
ik drink normaal gezien alleen water dus dat mag een hele dag lang (gelukkig maar :D)
verder vind ik snoep niet lekker := (ik ruik het wel graag maar eet het niet graag) dus dat is ook geen probleem :+

ik eet mijn 3 hoofdmaaltijden en dan misschien tussendoor nog 2x iets anders dus dan kom ik maar aan 5 zoetmomenten per dag :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:55

suus_ schreef:
Van die lekkere ontbijtkoekjes ben ook gek van fruit :)

Denk je dat dat niet zoet/zuur is dan :P Beetje sinasappel of aarbei bijv. bevat volgens mij toch behoorlijk wat zuur/suiker ;)
K kom wel aan die 7 keer denk k, maar niet ver er overheen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:58

Ohh, vandaar dat ik niet zo'n best gebit heb :+ :D

Maar wat ik wel een goede tip vind, is om met een rietje te drinken!!! Die tip kreeg m'n schoonzus van haar tandarts!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:01

Ik kan absoluut geen heel glas ineens leegdrinken :=
Ik drink veel, maar kan bijvoorbeeld ook mijn keel niet open zetten en neem echt kleine slokjes, anders komt het weer terug :')

Die 7 gaan nu wel prima denk ik, wat eten betreft, nu ik op stage zit. Op school snaai ik gewoon de hele dag door en thuis het liefst ook..
Maar wat drinken betreft echt niet, dat doe ik de hele dag door.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:05

Ik kom denk ik ruim over de 7 aanvallen per dag heen! :D Ik ben 31 en heb nog nooit een gaatje gehad :P Ben helemaal vullingloos!! :D

En, mijn gebit is ijzersterk, en heb geen tandvlees problemen.. Ik poets toch "maar" 1x per dag..

Narya

Sinds ik heb moeten boren (auwauwauw!) hou ik mij er braaf aan, want dat wil ik niet nog eens meemaken. In het begin was het wel even omschakelen, want ik was ook gewend om de hele dag door te eten of te drinken. Maar het lukt prima, op een gegeven moment gaat het bijna vanzelf.

Zonnetje81

Hoeveel tijd mag er dan tussen zitten dat het nog 1 aanvalmoment is??

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:54

Ik vind het de grootste onzin ooit. Mijn tandarts had dat ook geadviseerd. Alleen.. daarbij zit dus ook je ontbijt, lunch en avondeten. En natuurlijk je tussendoortjes. Wat dat betreft mag je dus verder niets hebben, zelfs een kopje thee of koffie met suiker niet (of alleen tijdens die eetmomenten).
Sorry hoor, maar als ik honger of dorst heb, neem ik wat. Mijn tanden zitten er nogsteeds in he.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:21

Zonnetje81 schreef:
Hoeveel tijd mag er dan tussen zitten dat het nog 1 aanvalmoment is??

1x per dag is voldoende, als het maar zorgvuldig gebeurt :)

Ik ga zelf niet of nauwelijks over de 7 zuuraanvallen per dag heen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:26

Ik drink veel melk, dat telt dus niet mee?
Hmm, ontbijt, lunch, avondeten, 2 tussendoortjes en 1x op een dag een kopje koffie.. Ik kom er niet aan dan.
Ik heb ook wel een heel goed gebit, maar of dat dan daar aan ligt?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:49

WillemYntJee schreef:
suus_ schreef:
Van die lekkere ontbijtkoekjes ben ook gek van fruit :)

Denk je dat dat niet zoet/zuur is dan :P Beetje sinasappel of aarbei bijv. bevat volgens mij toch behoorlijk wat zuur/suiker ;)
K kom wel aan die 7 keer denk k, maar niet ver er overheen.

Die telde ik toch mee? ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:51

Een blokje kaas werkt neutraal na een snoepje

Lekkkerrrr :')

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:01

klopt lieveli, ga maar een met een stukje kaas over je tanden heen, ze voelen gelijk weer glad aan .