Hoe omgaan met oververmoeidheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe omgaan met oververmoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:33

Ok, nog weer eens een topic... Het is zo dubbel.
Vanaf mijn 13e (ben nu 18) heb ik zoveel last van oververmoeidheid en het beinvloedt mijn leven zo hard. Ik ben ooit begonnen op het gymnasium, keihard vanaf gedonderd. Omdat ik bleef zitten en Havo/Vwo ging doen kon ik de stof makkelijk volgen en ging ik dus naar VWO... Maar ook daar keihard vanaf gedonderd. En toen MBO gaan doen, wat ook helemaal niet ging.

Door concentratieproblemen (naar mijn mening als gevolg vermoeidheid) is de diagnose ADD gesteld en vorig jaar ben ik begonnen in 4 HAVO en gestart met medicatie. Nou, die medicatie werkt hartstikke oppeppend dus voelde ik me enerzijds beter dan ooit en ik haalde echt goede cijfers ed. Keerzijde van 't verhaal dat ik een enorme zenuwenlijer er van werd, en zo ongeveer in een sociaal isolement terecht kwam omdat ik een beetje last kreeg van een sociale fobie. Ook vrij deprimerend dus.

Inmiddels ben ik door de hele medische molen gegaan, maar er komt gewoon niets uit. Het werd altijd geweten aan stress (school dat niet goed ging) en slecht eetpatroon ed. Maar ik eet nu best wel gezond, heb geen overgewicht meer, heb geen stress van school want ik vind Havo echt heel makkelijk en er is niets mis met mijn cijfers, en eigenlijk gaat alles prima. En toch krijg ik het voor elkaar om gewoon midden op de dag in slaap te vallen omdat ik het niet meer trek (het is echt een vrij fysieke vorm van vermoeidheid) De afwezigheidsuurtjes op school stapelen zich ook weer op, en ik ben echt mega bang weer in dezelfde neerwaartse spiraal te komen als een paar jaar terug.
Echt... Wat moet je daar nu weer mee.. Ik weet ook niet of het nou nog weer zin heeft om wéér bij de huisarts aan te kloppen, of dat ik het maar gewoon moet accepteren.
Vooral dat mensen het gewoon niet serieus nemen, omdat er nooit ergens iets concreets uitkomen is erg vervelend...

antje_vip

Re: Hoe omgaan met oververmoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:37

Ik zou gewoon net zo lang doorgaan met onderzoeken totdat je de informatie hebt die je nodig hebt om je enigszins goed te voelen. Ik heb zelf iets soortgelijks gehad, alleen ipv moe was ik constant ziek zonder enige reden. na 5 jaar onderzoeken en therapieen weet ik nu eindelijk dat ik autistisch ben. En sinds die tijd is er toch wat stress van me afgevallen en als ik me niet goed voel weet ik waar het door komt. Het is zo ook makkelijker uit te leggen aan anderen.
Succes in elk geval! :)

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:57

Weet je of je vitamine B12 waarde al eens getest is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:07

ja, uiteraard... Was altijd goed. Ben wel vegatarier (hoewel ik wel 1x in de zoveel tijd vlees eet. Maar wel weinig en dan heb ik het echt over max. 1 x per maand) ... Dus vaak getest. Verder is schildklier getest, hart getest, buikecho gehad, hartecho gehad (hartfilmpje was wel afwijkend ofzo, maar echo verder goed) Hormoonspiegel is getest, suikerziekte, en uhm nou eigenlijk zo ongeveer alles... HA wilde me wel doorverwijzen naar een endocrinoloog, maar kinderarts wilde dit toen niet omdat zij geen reden hiervoor zag.

Verder heb ik wel vaak dat blauwe plekken heb uit 't niets.... Deze zomer waren het echt donkerpaarse/rode bulten omdat ik een legging aan had ofzo (dat elastiek dat drukte). Heb het nu zeer minimaal. Maargoed, arts is hiervan op de hoogte... En denk dat het opzich niet heel raar is dat je in periodes wat meer/minder blauwe plekken hebt. Hoewel het van de zomer wel echt extreme blauwe plekken waren imo. Mja, ik weet niet of dat toeval is en of daar een verband tussen is...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:08

Lastig he, zo'n 'ongrijpbaar' probleem. Sterkte ermee.
Het kan ook komen door voedsel-intollerantie.
Suiker en melkproducten (lactose) zijn vaak boosdoeners bij oververmoeidheid.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:42

Hier hetzelfde
Een tip die ik heb is : ritme
Hoe moe je ook bent, het gaat helpen
En het is doorzetten

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:17

Misschien een idee om je te laten doorverwijzen naar een slaapkliniek? Wellicht is er wat aan de hand met je slaapritme.