Wanneer nou precies vruchtbaarst?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vlaatjee

Wanneer nou precies vruchtbaarst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 13:56

Hallo!

Ik heb even een vraagje. Wanneer in je cyclus ben je nou het meest vruchtbaar?
Ben zelf aan de pil, maar had laatst AB kuurtje gehad en me pil een keer vergeten.
Doe dan wel voorzichtig, maar ben nooit zo bang dat ik zwanger zou kunnen worden, want ik ben toch aan de pil.
En als je de dag voor je ongesteld moet worden onveilige sex hebt, heb je dan kans om zwanger te worden (ook al ben je aan de pil)?

Misschien beetje rare vragen, maar ik vraag het me gewoon af :)
Kan nergens echt vinden wanneer je nou het meest moet opletten.
Ik snap dat als je je pil gewoon goed slikt dat er dan zozo niks aan de hand is, maar dat is nu niet helemaal goed gegaan.

Hopelijk kunnen jullie het me duidelijk uitleggen :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:01

als je seks hebt kan je altijd zwanger worden, punt. met voorbehoedsmiddelen kan je die kans verkleinen tot een zeeeeeeer kleine kans, dan moeten ze wel correct gebruikt worden.
Als jij aan de antibiotica zit waarvan bekend is dat de pil daardoor slecht werkt en je de pil dan óók nog eens vergeet en daarna onveilige seks hebt, dan vraag je toch wel een beetje om problemen in mijn ogen :=
Wanneer de kans het grootst is om zwanger te worden hangt van je cyclus en je eisprong af, dat is bij iedereen weer anders, bovendien hangt dat ook weer van het sperma van je partner af, hoe lang dat overleefd, hoe lang jou eitje bevrucht kan worden, dat zijn zoveel factoren.
De pil zorgt ervoor dat je eigenlijk geen eisprong krijgt en dat mocht er toch een eitje komen het zich niet kan nestelen in het slijmvlies, en zo nog meer dingen, daardoor is de kans dat je zwanger word dus heel erg klein, maar alleen als je de pil correct gebruikt.
Als je aan de AB zit of de pil vergeet lijkt het me geen overbodige luxe om een condoom te gebruiken, hoewel ik dat persoonlijk sowieso geen overbodige luxe vind.

vlaatjee

Re: Wanneer nou precies vruchtbaarst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 14:06

Ik heb ook wel een condoom gebruikt hoor, het is niet zo dat gewoon vrolijk onveilig door ben gegaan ;). Of voor het zingen de kerk uit (ja ik weet het, ook voorvocht bevat spermacelletjes). Alleen gister niks gebruikt, ik zou vandaag ongesteld moeten worden, maarja, je raad het al. Ben het nog niet. Zal morgen dan wel komen, maar vroeg het me toch even af hoe het nou precies in ze werk gaat qua cyclus.
Want als je de pil slikt, dan gebeurt er vanbinnen toch niet zo heel veel (als je hem helemaal correct slikt bedoel ik dan)?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:10

dan is het goed... er zijn zoveel mensen die nog in de veronderstelling leven 'dat gebeurt alleen anderen en mij niet'... verstandig van je +:)+

nouja theoretisch kan minder dan in de praktijk, maar was net nog een topic over iemand met hele vroege eisprong of juist hele late, dus zelf heb ik meer zoiets van, zwanger kan altijd, de kans is alleen klein.
Juist omdat je de pil niet goed geslikt hebt/aan de AB zit is het al vrij logisch dat je ongesteldheid niet op dezelfde dag/tijd komt als anders, omdat alles toch beetje verstoord is, dus zou me eerst niet al teveel zorgen maken, want van stress duurt het allemaal alleen nog maar langer.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:12

Verstandig dat je ook een condoom hebt gebruikt. Als je de pil vergeet of bijvoorbeeld AB gebruikt dan bestaat er een kans dat je eigen cyclus weer op gang komt en je dus een eisprong krijgt.De kans hierop is met name groot wanneer je na je stopweek een dag of twee te laat begint met het slikken van je pil. Doordat je dan niet goed weet wanneer het allemaal weer op gang is gekomen is het moeilijker om te bepalen wanneer een eisprong optreedt.

Met een natuurlijke cyclus als je geen anticonceptiemiddelen gebruikt ben je meestal het vruchtbaarst tussen de 10-14e dag. Dit is in principe bij een cyclus van 28 dagen. Verder is het inderdaad van een aantal andere factoren afhankelijk zoals Isemarie al zegt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:12

Er zijn zelfs vrouwen die tijdens hun ongesteldheid nog zwanger worden. En vrouwen die het vlak na hun ongesteldheid worden.

Geen peil op te trekken hoor. Neem het risico gewoon niet.

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 14:17

Ja het komt soms wel vaker een dag later, en ik maak me dan wel zorgen. Ik heb dat topic ook gelezen ja. Het is natuurlijk moeilijk om te zeggen omdat het per persoon verschilt.
Ik ben zelf soms wel makkelijk, dan denk ik: ach dat zal toch niet gebeuren. Gelukkig is mijn vriend heel streng erin, en ik weet het zelf ook wel dat het moet.
Dus als je AB slikt of je pil vergeet, kan je dus alles in de war sturen waardoor je dus toch een eisprong kan hebben? En dan is het natuurlijk helemaal lastig om te bedenken wanneer dat is.
Nou ja, ik wacht nog even in spanning af op mijn ongesteldheid, zal wel komen denk ik.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:27

vlaatjee schreef:
Dus als je AB slikt of je pil vergeet, kan je dus alles in de war sturen waardoor je dus toch een eisprong kan hebben?

Jep want dan vallen de hormonen die alles 'tegenhouden' weg... daarom is de pil dus ook met overgeven/diarree al gauw niet meer veilig.
om die reden gebruik ik nu nuvaring, dat geeft mij een veiliger gevoel, maar dat is weer een heel ander verhaal ;)

de kans is groot dat je gewoon ongesteld word en er niks aan de hand is maar je moet er niet teveel op vertrouwen, zeker in de toekomst niet. better safe than sorry, het gaat sneller mis dan je lief is.

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 14:29

Ja ik snap het.
Ja ik denk ook wel dat het komt, maar ga dan meteen denken: ja ben wel veel misselijk de laatste tijd enzo. Maarja, t zal wel loslopen allemaal!
Bedankt voor je heldere uitleg!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:15

Eerste helft cyclus ben je het vruchtbaarst dus vanaf menstruatie t/m eisprong. Tweede helft cyclus vanaf je eisprong tot je volgende menstruatie ben je het minst vruchtbaar. Je ei kan geloof ik wel 48 uur blijven leven dus meteen na je eisprong ben je nog zeker wel vruchtbaar. Eisprong kun je o.a. vaststellen door je lichaamstemperatuur te meten.

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 12:20

Oke bedankt voor de uitleg! :)
Ben inmiddels wel ongesteld geworden, dus heb al een feestje gevierd.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:16

Gelukkig voor je!