Zeer slecht slapen (volwassene)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

Zeer slecht slapen (volwassene)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 18:26

Hallo bokkers,

Graag wil ik jullie om advies vragen. Het gaat hier niet om mijzelf (want ik kan echt overal slapen 8-) ) maar om mijn moeder.
Ze is nu 54 jaar, woont alleen (mijn vader is bijna 10 jaar geleden overleden) en slaapt bijna niet. Ze loopt als een dronkenman door het huis overdag en nog slaapt ze nauwelijks.
Ze heeft werkelijk alles geprobeert. Verschillende soorten slaapverwekkende thee, bananen voor het slapen, warme melk, melatoninepillen. TV kijkt ze nauwelijks dus daar kan ze ook geen prikkels van hebben. Ze heeft een zeer goed verduisterde slaapkamer, bijna geen lichtinval. Het is een groot en rustig huis. Zoals ik al zei woont ze alleen. Ze heeft een vriend die in het weekend bij haar slaapt maar ook dan slaapt ze bijna niet.
Ze slaapt alleen wanneer ze slaappillen gebruikt maar dit wil ze niet. Ze slikt ze alleen als ze de dag erna een belangrijke afspraak heeft.
Ze is behoorlijk ten einde raad maar ik kan haar geen goed advies geven. Haar huisarts kan haar ook geen goede tips geven en is helaas ook niet bepaald inlevend dus overweegt ze over te stappen naar een andere arts.

Maar ondertussen hoop ik hier wat tips te kunnen krijgen en misschien helpt het?

tootje71

Re: Zeer slecht slapen (volwassene)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:28

..is joga niet iets ?? ik ken iemand die door joga te doen van haar slaapprobleem is afgekomen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:30

Is ze niet in de overgang?

Kan de huisarts haar niet doorverwijzen naar een slaapcentrum?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:30

Piekert ze veel? Ik moet mijn hoofd echt compleet legen anders kom ik niet in slaap, gebeurt me geregeld dat ik weken maar 3 uur per nacht haal daardoor.

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:34

Misschien 3 kwartier wandelen 's avonds. En daarna een half uurtje een boek lezen?
Als je geen (fysieke) inspanning levert, verbrand je geen energie. En dan helpen al die middeltjes ook niet. Bewegen helpt ook je hoofd leeg te maken.

Koffie, thee, suiker, snoep, frisdrank etc. vermijden na 20.00 uur 's avonds.

's Morgens vroeg opstaan dan ben je 's avonds ook eerder moe.

En er zijn in het uiterste geval wel middeltjes die je gedachten wat op rust brengen (minder piekeren).

:Z

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:37

Doet ze overdag fysiek en mentaal genoeg?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:41

Wat bij mij goed helpt, en hele warme douche (of bad) met ontspannende douchegel (de geur van de douchegel dan).
Niet om je te wassen, gewoon even lekker onder de douche ontspannen.

Misschien helpt het?

En inderdaad beweging gedurende de dag.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 19:02

Bedankt voor alle tips.
Sorry, ik heb de andere topics niet gezien.

Mijn moeder heeft jarenlang aan joga gedaan maar kon door lichamelijk problemen niet meer mee komen.
Ze heeft ook tijden zeker een half uur gewandeld voor het slapen maar dit werkt ook niet.

Of ze voldoende doet overdag weet ik dus niet maar ze zegt van wel.

Ze wil verhuizen dus kan er inderdaad wel eens teveel over piekeren. Ze kan een kavel kopen in haar woonplaats maar dit is allemaal nog onzeker (verschillende gegadigden).

Ze zou inderdaad ook last kunnen hebben van de overgang. Maar daar zat ze een jaar of 5 geleden ook al in. Ik weet niet hoelang dit aanhoudt :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:08

Toevallig hoorde ik gisteren (of de dag er voor := )op het nieuws dat bepaalde muziek slaapverwekkend kan werken, zelfs beter dan slaapmedicatie, men kan zo beter het hoofd leeg maken, wat een pre is voor een goede nachtrust :) En hier ging het niet om van die natuurlijk geluiden oid, maar over het gewone top 40 nummers :) Misschien kan je er eens op googlen en zo voor je moeder een cdtje samen stellen?
(meest slaapverwekkende artiesten meen ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:33

als ik niet kan slapen pak ik m'n telefoon en duw daar m'n oordopjes in en ga muziek luisteren. doordat ik niet over dingen ga nadenken val ik dus gewoon in slaap of word in iniedergeval zo moe dat ik hem weg leg en daarna in slaap val. ik slaap ook niet als ik over dingen ga nadenken. als iets niet goed gaat of ik me niet lekker in m'n vel voel dan ga ik veel nadenken en slaap ik dus ook gewoon niet. muziek luisteren helpt dan heel goed.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:22

Welke dosering melatonine heeft ze geslikt? Die vrij verkrijgbaar zijn (0,1 mg) of van de huisarts?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:23

Zou toch nog een keer naar de huisarts gaan en om een verwijsbrief naar een centrum voor slaap en waakstoornissen vragen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:40

91laura schreef:
Welke dosering melatonine heeft ze geslikt? Die vrij verkrijgbaar zijn (0,1 mg) of van de huisarts?

Dat wilde ik inderdaad ook vragen! Dat kan nogal een verschil maken nl. Vervelend dat de huisarts haar het gevoel geeft niet serieus genomen te worden, zeker van arts veranderen dan, want daarvan alleen zou je al slapeloze nachten hebben toch ;)