Autistisch en manipulatief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Autistisch en manipulatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 16:10

Ik heb twee mensen in mijn redelijk directe omgeving die autistisch zijn, namelijk een vriend en een neefje van 10. Van die vriend weet ik dat hij behoorlijk manipulatief kan zijn. Dat zegt hij zelf ook. Mijn neefje is het volgens mij ook, al is dat moeilijker te zeggen bij een kind.

Nu ben ik er eens naar gaan zoeken, maar ik kan er eigenlijk niks over vinden. Sommige mensen zeggen zelfs dat autistische mensen niet manipulatief kunnen zijn omdat ze zich niet kunnen inleven in anderen.

Heeft iemand hier ervaring mee of een mening over?

Alwiene

Re: Autistisch en manipulatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:39

Dat kan wel degelijk hoor! Inleven is weliswaar moeilijker, veel mensen met autisme kunnen héél prima oorzaak en gevolg doorkrijgen, dus als ik A. doe dan gebeurd er B. Dus als ik wil dat B. gebeurd dan moet ik A. doen. Vanuit die beleving kan ook iemand met autisme (de meesten denk ik) wel degelijk manipulatief gedrag vertonen :j

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:33

Een grote inschattingsfout die vaak gemaakt wordt is dat autistische mensen minder begaaft of een lager IQ hebben maar niets is minder waar.. manipulatief gedrag is aangeleerd, geconditioneerd. Juist atistische mensen die moeite hebben met sociale gedragingen leren dit soort dingen aan.. dus het kan weldegelijk!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:36

Idd RomyV. En het "erge" eraan is denk ik, dat ze niet kunnen invoelen wat het met een ander doet :j

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:36

Geen ervaring mee en heb enorm veel autisten in mijn omgeving en in mijn gezin.
Denk dat inderdaad hoe ouders ermee omgaan, dat het niet te maken heeft met autisme maar meer de aanpak/ opvoeding.

Hier worden ze gewoon hetzelfde opgevoed met een klein beetje aanpassing.
Andere waar veel eitjes onder gelegd zijn snap ik wat je bedoeld, maar dat zie ik bij normale kinderen ook

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:08

Autisme en manipulatief gedrag kan samengaan. Althans zo kan het worden opgevat.
Voor een autist is het makkelijker om grip op de zaak te houden, dat dingen gaan zoals hij/zij ze in het hoofd had. Wanneer het dan ergens klem loopt omdat dingen toch anders gaan kan het er manipulatief overkomen als geprobeerd word grip te houden.
Van mezelf weet ik dat ik ook wel eens dwingend overkom terwijl ik het bedoelde als een voorstel. Ik zeg dan iets van 'Op die dag om die tijd gaan we dat doen', dat komt dwingend over maar ik wil gewoon zekerheid hebben. Dus maak ik een duidelijk voorstel, en als iemand ander een beter voorstel weet dan zegtie het maar. Tegenwoordig heb ik door dat ik wel eens dwingend over kan komen, eerder had ik geen flauw idee.
Mijn vriend voelt zich ook wel eens gedwongen/opgesloten, omdat ik zaken dus zo formuleer. En dan zegt hij dat achteraf en dan snap ik niet waar hij een punt van maakt, voor mij was het gewoon een duidelijk voorstel. Ik ben er slecht in om iets af te spreken en te zeggen 'we zien wel hoe laat het word', ik moet duidelijke richtlijnen hebben omdat het anders een warboel word in mijn hoofd. En dat komt kennelijk manipulatief over. Nu heb ik hierboven een voorbeeldje genoemd over een zaak waarin het heel duidelijk is met afspraken en tijden, maar het kan natuurlijk in allerlei vormen voorkomen. Iig, als je lekker alles zelf voor het zeggen hebt en iedereen doet zoals jij dat wil, dan geeft dat rust in je hoofd. En dat is van de buitenkant zichtbaar als manipulatief.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 14:53

Orchid, dat wat jij omschrijft had ik niet direct in gedachte bij 'manipulatief', maar ik vind het wel leuk dat je het noemt, want ik lig daar regelmatig over in de clinch met die vriend. Hij zegt dan dat het aan mij ligt omdat hij het met andere vrienden nooit heeft, dus ik ben blij dat jij het ook omschrijft.
Het zou wel kunnen dat ik er wat gevoeliger voor ben dan een gemiddeld mens natuurlijk...

Hij kan dingen zo recht in mijn bakkes zeggen dat het bij mij heel hard aankomt. Ik heb al eens gezegd dat hij wat woordjes als 'misschien' of 'volgens mij' of 'ik vind dat' in zou kunnen bouwen. Dat zwakt opmerkingen wat af waardoor ze minder hard zijn. Maar dat vindt hij erg moeilijk.

Wel fijn dat jij omschrijft waar het door komt. Het geeft hem grip.

Ik zal straks op de rest reageren. Moet nu weg.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:21

hahahha je hoeft niet autistisch te zijn om dat niet te kunnen hoor.. pfff ik ken een hoop mensen die een b*k als een scheermes hebben :S Naast dat het niet prettig is om daar kritiek van te krijgen vind ik het ook heel simpel en ordinair overkomen!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:13

Nee dat is idd niet het eerste waar je aan denkt bij manipulatief, maar het was voor mij een makkelijker voorbeeld om de achterliggende gedachtes uit te leggen :) Maar dan nog kan hij er best rekening mee leren te houden.
Mijn vader, mede-autist, kan ook ontzettend harde opmerkingen maken. Ik kan dat in andere gevallen dan wanneer ik iets wil sturen naar hoe ik het wil ook wel eens goed. Bij mezelf is het wel eens omdat ik vaak verkeerd begrepen word en ik er zat van raak mezelf steeds uit te leggen, erg vermoeiend als iemand steeds hapt op iets wat je niet bedoelde. Dus dan maar een wat hardere duidelijkere opmerking :+
Mijn moeder heeft er ook wel eens moeite mee, dat hij zulke harde opmerkingen maakt. Ikzelf heb daar minder last van, het zijn gewoon zwart-wit opmerkingen. Ik zie dat mijn moeder vaak heel veel betekenissen bij zo'n opmerking 'verzint'. Dus dat hij dat niet letterlijk heeft gezegd maar zij dat zo opvat. Dan zijn zulke opmerkingen wel extra vervelend. Ik kan ze zo opvatten zoals hij ze bedoelde en dan zitten wij gewoon op 1 lijn :+ Het is sowieso wel een mannelijke eigenschap om een beetje zwart-wit te praten denk ik, zeggen wat je bedoelt. En een vrouwelijke eigenschap om allerlei opvattingen van te maken :P