Is dit nog normaal?(Woede-aanvallen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Is dit nog normaal?(Woede-aanvallen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:38

Hallootjes ;)
Ik ben Melissa en ´k ben bijna 14jr.
Kheb dus meerdere keren per dag woede aanvallen en echt zo erg dat ik alles zeg wat ik denk.
Mijn moeder wou me naar zo´n arts sturen om te testen of ik ADHD had. Ik heb hier zo hard over lopen nadenken eh xs en mijn moeder is toen gaan praten met mijn dokter en die zei dat het gewoon was dat ik te weinig energie kwijt kon. Toen zei mn moeder: ja maar ze voetbalt 2x in de week 5u sport op school en ze rijdt ook nog eens paard. En toen zei de dokter dat het de puberteit was en dit en dat en dat ik geen! adhd had. Maar ik heb dus bijna iedere dag ruzie met mijn ouders om elk klein ding schiet ik in ´paniek´ en wordt ik echt laaiend kwaad, ik kan me dan echt niet beheersen en loop dan de hele tijd te vloeken. In de klas ben ik ook zo druk.
Is het nog normaal dat ik meerdere keren per dag woede aanvallen heb??
Iemand ideeen/vermoedens/tips??
Groetjessss

Anoniem

Re: Is dit nog normaal?(Woede-aanvallen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:48

Wat goed dat je je al zo bewust bent van je eigen toch best een beetje extreme gedrag!
Het "hoort" ook wel een beetje bij je leeftijd hoor, je moet nog even tot tien leren tellen (eehhh soms tot honderd hoor ;) ) voor je soms reageert en het kan geen kwaad af en toe ook even stil te staan bij wat jouw reacties weer bij anderen teweeg brengen. Je krijgt terug wat je geeft, dus jezelf wat prettiger en minder opvliegend opstellen is waarschijnlijk leuker voor iedereen en jezelf in het bijzonder.

Probeer eens om je woedeaanvallen 'uit te stellen' door tegen iemand die jou heel erg kwaad maakt te zeggen "ik ben nu te boos, ik kom er later op terug maar wil nu even weg" en loop gewoon weg. Maak een klein ommetje, of ga even naar je kamer etc. Laat je hartslag weer rustig worden, kijk rustig terug naar wat er nou gebeurde en waarom je nou eigenlijk zo boos werd (was iets wat gezegd werd écht zo bedoeld als dat jij het op dat moment oppikte? Probeer de goede bedoelingen van de meeste mensen te zien!) en ga daarna terug naar die ander om er even kort op terug te komen...

Succes, en nogmaals mijn complimenten voor je toch al heel eerlijke zelfreflectie!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:52

Sonja schreef:
Wat goed dat je je al zo bewust bent van je eigen toch best een beetje extreme gedrag!
Het "hoort" ook wel een beetje bij je leeftijd hoor, je moet nog even tot tien leren tellen (eehhh soms tot honderd hoor ;) ) voor je soms reageert en het kan geen kwaad af en toe ook even stil te staan bij wat jouw reacties weer bij anderen teweeg brengen. Je krijgt terug wat je geeft, dus jezelf wat prettiger en minder opvliegend opstellen is waarschijnlijk leuker voor iedereen en jezelf in het bijzonder.

Probeer eens om je woedeaanvallen 'uit te stellen' door tegen iemand die jou heel erg kwaad maakt te zeggen "ik ben nu te boos, ik kom er later op terug maar wil nu even weg" en loop gewoon weg. Maak een klein ommetje, of ga even naar je kamer etc. Laat je hartslag weer rustig worden, kijk rustig terug naar wat er nou gebeurde en waarom je nou eigenlijk zo boos werd (was iets wat gezegd werd écht zo bedoeld als dat jij het op dat moment oppikte? Probeer de goede bedoelingen van de meeste mensen te zien!) en ga daarna terug naar die ander om er even kort op terug te komen...

Succes, en nogmaals mijn complimenten voor je toch al heel eerlijke zelfreflectie!

Maar het rare is dat ik mijn woede aanvallen alleen bij volwassenen heb. Ik zit dus in een vrij drukke klas en als ik ergens moet gaan zitten waar ik niet wil kan ik ooit compleet flippen :o Gelukkig zit mijn beste vriend bij mij in de klas en zit ik in de meeste lessen vlakbij hem. En hij weet mij wel rustig te houden.. Maar toch ik vind het gewoon raar dat ik alleen tegen volwassenen flip en tegen mensen van mijn leeftijd niet.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:56

Is dat dan omdat je plotsling ergens anders moet gaan zitten dan je van te voren in je hoofd had?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:57

Beetje moeite met gezag nog misschien? Of omdat er op dat moment niet voldaan wordt aan jouw verwachting?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:57

hotchocolat schreef:
Is dat dan omdat je plotsling ergens anders moet gaan zitten dan je van te voren in je hoofd had?

Jaa ik denk het wel. En omdat ik problemen heb in de klas met sommige mensen ;) maar dat terzijde ook als ik om 2uur ergens heen moet en dat wordt verzet naar half 3 kan ik ook ooit flippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:58

Misschien handig om op zulke momenten een beetje te proberen te relativeren? Want WAT is er nou helemaal erg aan ergens anders moeten zitten of iets een half uur later gaan doen?

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:01

Mmmm.. Woede aanvallen betekend niet meteen adhd hoor :=
Ik zelf heb adhd en 2 vrienden van me hebben het ook.. En we hebben geen van alle een paar keer per dag een woede aanval..

En ik denk dat je er vrij weinig aan hebt als adhd word gezegd en er daarna niet veel meer mee word gedaan op medicatie na. Want dat lost het hele probleem niet op.

Ik denk eerder dat je moet na gaan waarom je die woede aanvallen krijgt en goede hulp erbij gaat zoeken. Ik kan me namelijk voorstellen dat je je niet goed voelt als je steeds zo kwaad word.
Laatst bijgewerkt door Change_ op 30-10-10 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:01

Sonja schreef:
Beetje moeite met gezag nog misschien? Of omdat er op dat moment niet voldaan wordt aan jouw verwachting?

Ik weet niet. Ik heb het ooit zelf niet eens door dat ik zo´n grote mond heb op school tegen een leerkracht. Ik roep dingen als Jaah jong en Whatever en Fack you hard op door de klas, terwijl ik toch echt wel een goeie opvoeding heb gehad. Dit is echt pas sinds het middelbaar het 1ste jaar dat ik op t middelbaar zat had ik dit ook wel maar niet zo erg. Weetje wel is een meningsverschil maar niet zoals vorig jaar en dit jaar..
Ik heb het 1ste jaar moeten overdoen en voelde me echt gewoon anders als de rest waardoor ik zo´n grote mond heb gekregen om stoerder? te zijn misschien ik weet het niet... Ik merk wel dat als iemand anders dan mijn beste vriend tegen mij zegt van: Melissa hou je in! dan flip ik alsnog maar als mijn beste vriend dat tegen mij zegt hou ik me wel rustig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:02

Ik denk dat je jezelf een schop onder je reet moet verkopen ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:03

even nadenken voordat je iets zegt misschien? en vooral waarom.
dingen als ''fack you'' naar een leraar roepen, flippen als je ergens anders moet gaan zitten? stoerder ben je d'r iig in mijn ogen niet mee.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:04

Ik kan me op momenten echt wel inhouden(op school bv.) maar thuis lukt dat echt niet... Mss komt t door de thuis situatie op t moment( dat zeg ´k liefst via pb) Ik heb soms gewoon echt het idee dat ik echt een k.ut kind ben en gewoon ondergewardeert wordt.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:05

Illusion schreef:
even nadenken voordat je iets zegt misschien? en vooral waarom.
dingen als ''fack you'' naar een leraar roepen, flippen als je ergens anders moet gaan zitten? stoerder ben je d'r iig in mijn ogen niet mee.

Zo voel ik me ook totaal niet... Ik voel me er echt niet stoerder door en toch doe ik het :7

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:05

Oeh heel herkenbaar! ik kon me zo mateloos irriteren aan m'n ouders. Om elk klein dingetje. Een grapje, een gezichtsuitdrukking, een opmerking je kan het zo gek niet verzinnen of ik kon er giga kwaad om worden.

Hoe het goed gekomen is? Ouders ontwijken, niet reageren op de dingen waar je kwaad om bent en als het te hoog zit er gewoon uitgooien.

Heeft een paar jaar zo geduurd. Uiteindelijk helemaal goedgekomen. Heb gewoon een erg sterke persoonlijkheid :) kan me inmiddels wel aanpassen en als ik me irriteer dan kan ik gewoon rustig een discussie aangaan en die ook heel simpel afkappen :)

Dus vooral: maak je niet te druk, komt vanzelf wel weer goed. Jeugdzorg ed zou ik vooral NIET heen gaan die drijven jou en je ouders alleen maar meer uit elkaar :)

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:06

En heb je enig idee waar die woede aanvallen vandaan komen?

Ik denk dat je je echt in moet zullen houden hoe moeilijk het ook is ;)
Zowiezo hulp gaan zoeken, want dit kan voor jou en je omgeving niet langer

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:07

vibabu schreef:
Oeh heel herkenbaar! ik kon me zo mateloos irriteren aan m'n ouders. Om elk klein dingetje. Een grapje, een gezichtsuitdrukking, een opmerking je kan het zo gek niet verzinnen of ik kon er giga kwaad om worden.

Hoe het goed gekomen is? Ouders ontwijken, niet reageren op de dingen waar je kwaad om bent en als het te hoog zit er gewoon uitgooien.

Heeft een paar jaar zo geduurd. Uiteindelijk helemaal goedgekomen. Heb gewoon een erg sterke persoonlijkheid :) kan me inmiddels wel aanpassen en als ik me irriteer dan kan ik gewoon rustig een discussie aangaan en die ook heel simpel afkappen :)

Dus vooral: maak je niet te druk, komt vanzelf wel weer goed. Jeugdzorg ed zou ik vooral NIET heen gaan die drijven jou en je ouders alleen maar meer uit elkaar :)

Dat komt me inderdaad erg bekend voor :) Ik heb inderdaad een aparte persoonlijkheid. Mijn ouders/broer zijn alledrie verrekte eigenwijs en ik ben nog 3x zo eigenwijs en kan vreselijk koppig zijn en dat botst gewoon.. Af en toe denk ik echt dat ik geen echt kind ben van hun :o

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:10

Change_ schreef:
En heb je enig idee waar die woede aanvallen vandaan komen?

Ik denk dat je je echt in moet zullen houden hoe moeilijk het ook is ;)
Zowiezo hulp gaan zoeken, want dit kan voor jou en je omgeving niet langer

Ik zou echt niet weten waar die woede aanvallen vandaan komen.. Mijn beste vriend denkt dat het komt omdat ik alle emotie´s opkrop. En soms wordt het me teveel en dan flip ik. En hij zegt ook dat ik moet uitkijken met wat ik zeg/doe want soms zeg ik kwetsende dingen en daarna voel ik me poedersuiker omdat ik t gezegd heb. Maar hij zegt ook: ik snap best dat je je rot voelt omdat je bent blijven zitten en je thuissituatie met je broer enzo... Dat is moeilijk dat weet ik maar hou je in...
En dat helpt me wel maar toch blijf het af en toe terug komen...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:12

turbo6 schreef:
vibabu schreef:

Dat komt me inderdaad erg bekend voor :) Ik heb inderdaad een aparte persoonlijkheid. Mijn ouders/broer zijn alledrie verrekte eigenwijs en ik ben nog 3x zo eigenwijs en kan vreselijk koppig zijn en dat botst gewoon.. Af en toe denk ik echt dat ik geen echt kind ben van hun :o

best wel grappig om dit te lezen.. ik had precies hetzelfde. Later zal je er achter komen dat je juist heel erg op je ouders lijkt en dat het daarom botst ;)

Ook grappig dat ik het ook op m'n 14e had... niet echt super leuke klasgenoten (veel drugs en drankgebruik) kon met alle 2 de groepen overweg (nerds en drugsgebruikers) maar omdat ik met niemand echt meedeed hoorde ik ook net niet helemaal bij.

Probeer je niet te kwaad te maken om de meeste dingen, sommige zeggen krop het niet op maar ik denk dat dat toch wel beter is dan het er altijd uit te gooien :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:13

als je idd je emotie's opkropt, wil het nog wel eens helpen om veel te praten(of schrijven in bijv. een dagboek) gooi 't eruit en blijf er niet mee rondlopen tot 't teveel wordt.. dat is heel oneerlijk tegenover je ouders,leraren,klasgenoten enz.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:14

Illusion schreef:
als je idd je emotie's opkropt, wil het nog wel eens helpen om veel te praten(of schrijven in bijv. een dagboek) gooi 't eruit en blijf er niet mee rondlopen tot 't teveel wordt.. dat is heel oneerlijk tegenover je ouders,leraren,klasgenoten enz.

Dat is juist het probleem, door mijn verleden durf ik er niet over te praten en schrijven kan ik wel maar t helpt niet..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:16

je hebt toch 'n vriend met wie je erover kan praten?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:21

Jaa maar ik zie hem eigenlijk alleen op school en dan is het meestal al te laat...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:22

mail,msn,telefoon? als dat mogelijk is.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:27

Dat doen we wel geregeld maar doordat ik zoveel paardrij, voetbal en ook nog aan hardlopen doe heb ik bijna geen tijd :+ msn zit ik echt niet veel op en gsm gaat wel maar meestal heb ik geen beltegoed of is het via gsm niet uit te leggen. En dan schrijf ik het op een briefje en geef ik hem het in de klas. Dat helpt wel :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:34

Ik heb hier hormonaal gestuurd last van, in de puberteit had ik erg agressieve woedeaanvallen en ook tijdens mijn zwangerschap en nu de PND kan ik enorm uit mijn plaat gaan (zij het dat ik na wat meer levenswijsheid al beter kan reguleren dan op mijn 15e). Een bepaalde combinatie van hormonen, teveel energie, gevoel van controleverlies en/of gevoel van afwijzing zorgen er samen voor dat ik ontplof.
Ik slik nu kruidenpilletjes (meidoorn, Crataegus oxyacantha) die net de scherpe kantjes er wat af halen, waardoor ik minder extreem reageer.

Misschien dat het ook iets voor jou is, het is verder niet echt medicatie ofzo, maar mij helpt het om toch wat binnen de grenzen te blijven.