Hertenbloed in wondjes gevaarlijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Hertenbloed in wondjes gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 23:48

Ik heb zojuist zeer bloederige hertenharten in 2 gesneden zonder handschoenen aan en met verse wondjes op mijn vingers. (katten eten vers vandaar)
Ik had hier verder niet bij nagedacht ik draag namelijk nooit handschoenen tijdens het klaarmaken van het voer maar het begon te prikken in mijn wondjes en ze werden rood.
Toen kwam mijn vriend ermee of dit niet heel gevaarlijk was en ik op deze manier geen ernstige besmetelijke ziektes kan oplopen. (herten aids? Overdraagbaar op mensen?)
Weet iemand hier meer van want ik maak me nu behoorlijk zorgen.

Edit: Overgens is het wel bevroren geweest bij -25
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 29-10-10 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

FromNorway

Re: Hertenbloed in wondjes gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:49

Ziekte-overdracht via wonden/bloed kan altijd.
Even goed ontsmetten (niet alleen Dettol, maar ook even Alcohol, hoe pijnlijk het ook is) en even afwachten of het bijtrekt. Anders maandag even langs HA...

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:53

Ja duh, bloed-bloed contact is nooit slim. Absoluut niet met (wilde) dieren...

Je bent nu wel wat laat met ontsmetten, heeft niet veel zin meer.. Je moet het direct ontsmetten en bloed eruit knijpen (uit je wondjes) als je zo min mogelijk kans op een infectie wilt krijgen.

Wat ik nu zou doen is maandag naar de huisarts gaan en hem om advies vragen..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 23:54

Even ter verduidelijking het is wel bevroren geweest bij -25 dus ik weet niet of er dan nog iets overleefd

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:58

bacteriën passen zich aan aan de temperatuur volgens mij,
ik zou toch even naar een huisarts gaan.
want vooral wilde dieren dragen vaak ziektes bij zich.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:06

met min 25 overleefd er inderdaad niet zoveel meer, herten aids.. bestaat het? voor zover ik weet heb je naast de mensen variant (afkomstig van apen) de katten (FIV) en koeien (BIV) varianten en die zijn beide niet overdraagbaar omdat het virus niet geschikt is voor mensen... niet teveel zorgen over maken dus.... de kans dat er inderdaad na het invriezen iets overblijft dat jou ziek kan maken... ik zie er niet veel kans in hoor...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:09

als je je zorgen maakt morgenochtend even met de hap bellen

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:16

Ik zou ook even met ha bellen maandag, ik werk in de keuken en heb altijd handschoentjes aan als ik met vlees of vis werk en die bacterieen gaan niet dood in de vriezer alleen werken op dat moment niet echt maar dood gaat het niet zodra de temp weer hoger word gaat het weer gewoon in werking, gewoon even de huisarts bellen

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 08:48

oke maar als ik er wat aan over heb gehouden zal dat een simpel infectietje zijn?
Ik zal er niet aan dood gaan en kan gewoon veilig uit hetzelfde flesje als mijn vriend drinken en hoef er niet van wakker te liggen?

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 08:56

Bacterien gaan zeker niet dood in de vriezer. Ze worden zelfs 'bewaard' in een glucose oplossing bij min tachtig om vervolgens na ontdooien weer op te kunnen kweken.
Ik persoonlijk zou me niet zo druk over maken, denk dat het ergste kan zijn dat je wondjes beetje geirriteerd zijn of een kleine ontsteking die vanzelf wel over gaat. Maar vertrouw je het niet dan zou ik als ik jou was de dokterswacht bellen..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:00

Je kan toch ook even naar de huisartsenpost bellen en vragen om advies? waarom wachten tot maandag als je het niet vertrouwd

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:06

Even een beetje googelen op zoönose en herten...

Er zijn wel een paar zoönosen bekend, maar die worden niet door bloed overgedragen en zijn ook niet dodelijk.

Escherichia coli O157 (E coli O157) - contact met mest, geeft darmklachten
Cryptosporidiose - contact met mest, geeft griepachtige verschijnselen
Rundertuberculose - contact met (neus)slijm, geeft longklachten

Hepatitis E (enige ziekte waar wel bloedcontact nodig is) schijnt wel van varkens naar mensen en van varkens naar herten overgedragen kunnen worden, maar van herten naar mensen is niet beschreven, en een besmetting (bij contact met besmette varkens) komt bovendien zelden voor.

Ga er overigens maar van uit dat HA's geen kaas gegeten hebben van zoönosen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:20

Hertenaids is wel het minste waar ik me zorgen over zou maken. Het kleine risico wat er is waar je ha je tegen kan inenten zijn:
- hondsdolheid - herten kunnen dragers zijn van dit virus, daar je niet weet waar het dier is geschoten kan dat een risiko zijn
- tetanus - je weet niet waar dat vlees wat niet voor mensenconsumptie gebruikt wordt overal mee in contact is geweest

die -25 maakt de meeste pathogenen niet zoveel uit.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 09:27

henkb schreef:
Hertenaids is wel het minste waar ik me zorgen over zou maken. Het kleine risico wat er is waar je ha je tegen kan inenten zijn:
- hondsdolheid - herten kunnen dragers zijn van dit virus, daar je niet weet waar het dier is geschoten kan dat een risiko zijn
- tetanus - je weet niet waar dat vlees wat niet voor mensenconsumptie gebruikt wordt overal mee in contact is geweest

die -25 maakt de meeste pathogenen niet zoveel uit.

Ojee tetanus heb ik vorig jaar nog laten verversen maar hondsdolheid niet dan toch maar even de huisartsenpost bellen

Overgens komt het vlees wel uit een slachterij voor menselijken consumptie en is de rest van het hert daar ook gewoon voor gebruikt. (anders zou ik het zeker niet aan mijn dieren geven alles wat ik voor mijn katten in huis heb kan je als mens zijnde ook eten)

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:20

Denk ook even aan de ziekte van Lyme!
Elk hert zit onder de teken! Mijn oom is wildbeheerder en moet zich hier regelmaatig op laten testen aangezien hij ook afschiet.

Of het er na -25 nog in zit weet ik niet zeker, dan zou je het inpincipe ook nooit kunnen eten wat wel gebeurd ;)
Gewoon ff de HA bellen of evt een afspraak maken voor een bloedje.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:24

maar als het een hert is uit het slachthuis zal het toch niet geschoten zijn? ik zie de kans op besmetting met enge ziektes dan ook als nihiel

over de bacterien: die zitten (als het dier gezond is) niet in het bloed.... hondsdolheid komt nauwelijks voor hier.. een verdwaalde vleermuis misschien maar zeker geen hert....

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 17:32

Mjay schreef:
maar als het een hert is uit het slachthuis zal het toch niet geschoten zijn? ik zie de kans op besmetting met enge ziektes dan ook als nihiel

over de bacterien: die zitten (als het dier gezond is) niet in het bloed.... hondsdolheid komt nauwelijks voor hier.. een verdwaalde vleermuis misschien maar zeker geen hert....

Een hert valt onder wild en wordt dus ook voor menselijke consumtie geschoten daarom is hert ook minder duur in het wild seizoen herten worden dus niet gevangen en in het slachthuis geslacht.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:35

heb je al contact opgenomen met de huisartsen post?
zou toch het minste zijn wat ik zou doen..

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:50

Mjay schreef:

de meeste herten die over de "toonbank" gaan komen ook niet uit West Europa - die komen uit andere delen van de wereld - Polen - Nieuw Zeeland of waar ook. De herten die worden geschoten worden meestal eerst onder niet al te hygienische condities "schoongemaakt" en opgehangen te "rijpen" voordat ze naar de slager gaan. Hondsdolheid vind je in andere landen iets vaker als in Nederland - en zeker niet alleen onder vleermuizen.

De kans is klein - heel klein - wellicht te verwaarlozen klein.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:52

Zijn al die ziektes die hier genoemd worden ook niet "gevaarlijk" voor katten en/of honden?
Tenminste, ik zou niet graag vlees van hondsdolle herten aan mijn hond geven, vandaar dat ik toch denk dat het er wsl niet is..
Tja, ik maak me eigenlijk geen zorgen :=
Wel als die plekjes straks beginnen te ontsteken of dat je verder "rare" dingen krijgt.
Maar nu..
Het is bevroren geweest, dat zal ongetwijfelt wel weer wat "doden" en als jij een hertenbiefstuk/tartaar eet wordt je toch ook niet ziek?
Oke, je maag beschermt je, maar je moet het ook bakken e.d., als het risico zo hoog zou zijn zouden we het toch niet eten?
(of zouden alle koks doodsangsten uitstaan elke keer als ze met hertenvlees in aanraking komen..)

(ik las net wel dat je toxoplasmose kan krijgen van het eten van hertenvlees, maar aangezien je meer kans hebt om het van je katten te krijgen zou ik daar ook niet bang voor zijn)

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:53

NiNM schreef:
Denk ook even aan de ziekte van Lyme!
Elk hert zit onder de teken! Mijn oom is wildbeheerder en moet zich hier regelmaatig op laten testen aangezien hij ook afschiet.

Dat moet je oom waarschijnlijk doen omdat hij vaak in het bos is :)*

NiNM schreef:
Of het er na -25 nog in zit weet ik niet zeker, dan zou je het inpincipe ook nooit kunnen eten wat wel gebeurd ;)

ik hoop - en ga er vanuit - dat je je vlees nog keurig in de pan of oven bakt of braad :Y)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:05

Moontje1991 schreef:
Even ter verduidelijking het is wel bevroren geweest bij -25 dus ik weet niet of er dan nog iets overleefd

Dan kunnen ze zich niet meer vermenigvuldigen, omdat de omstandigheden niet optimaal zijn. Overleven doen de meeste soorten echter perfect, dus zodra ze ontdooit zijn doen ze vrolijk verder.

Verder ben ik niet bekend met wat er in hertenbloed kan zitten, maar je kan er dus maar beter van uitgaan dat wat er in zat, nog/weer leeft.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 09:51

annehoe schreef:
heb je al contact opgenomen met de huisartsen post?
zou toch het minste zijn wat ik zou doen..

Ja daar wisten ze het ook niet precies maar mocht ik nou verschijnzellen krijgen die niet horen moest ik langs komen. (Hand dik worden, benauwd, hoofdpijn of wat dan ook)\