Reanimatiecursus: Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Reanimatiecursus: Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 15:57

Hallo allemaal.

Naar aanleiding van de reclames over reanimatiecursussen ben ik eens gaan nadenken.
Ik wil dit toch graag doen voor het geval dat er iemand hulp nodig heeft.
Via www.6minuten.nl heb ik wel al wat informatie gevonden, maar ik vroeg me af of iemand hier ervaringen mee heeft?

Anoniem

Re: Reanimatiecursus: Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:25

Ja ik moet er binnenkort verplicht een volgen voor mijn studie. :j Los daarvan vind ik het zelf ook een prettig idee om het onder de knie te hebben. Ik laat je wel meer weten als ik die cursus gehad heb!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:28

Wat voor studie doe je? :D

Ik heb nog eens gekeken en de kosten vallen ook mee.
Zit alleen te denken of ik een volledige EHBO-cursus doe of alleen reanimatie.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:47

Ik heb dat vorig jaar gedaan en ben erg blij dat ik 't gedaan heb want ik zou me zo schuldig voelen als er iemand een hart aanval krijgt en ik niet weet wat te doen. Het neemt 1 avondje in beslag maar jij kan er vervolgens misschien iemands leven mee redden. Ik zou 't zeker doen! :)

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:21

Ik volg elk jaar zo'n AED cursus, hoort bij de studie (geneeskunde). Heb daarnaast ook nog (vrijwillig) een EHBO diploma gehaald, toch wel fijn om te weten wat je moet doen in geval van nood. :)

Goed dat je dat wilt doen!!
Laatst bijgewerkt door Talisa op 29-10-10 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:28

Hoort bij EHBO.
Handig om te weten, ik ben er ook voor bevoegd, maar ga mijn EHBO laten verlopen omdat dat nu net het enige is dat ik niet lang genoeg kan volhouden (beperking in o.a. handen). Maar wat ik eraan over gehouden heb is kennis van behandeling van allerlei ongevallen. En als de nood aan de man komt kan ik ook nog wel beperkt hartmassage volhouden. Maar hoop ik van harte dat er iemand komt met voldoende kracht, dan doe ik de ademhaling wel..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:29

van de week weer de herhaling gehad
vind het wel erg nuttig
gewoon dat je eerste hulp kan verlenen
Hoort trouwens bij me BHV

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:53

Ik heb een paar weken geleden voor m'n studie (gezondheidswetenschappen) verplicht een reanimatiecursus moeten doen. Ben wel blij dat ik het kan nu :)

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:55

Ik heb het precies vorige week gedaan. Vind het belangrijk dat je weet wat je moet doen, al weet ik niet hoe ik in de situatie zou gaan reageren!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:56

Ik heb voor mijn rijbewijs een reanimatie- en EHBO-cursus moeten doen.
Dit is namelijk verplicht in Duitsland.

Ik vond het zelf een vrij beknopte cursus van maar 1 dag, dus ik kan mezelf geen expert noemen helaas. Herhaling ieder jaar is zeker nuttig denk ik daarom.

Zelf vind ik het wel een fijn gevoel dat je in ieder geval niet totáál machteloos bent als er iets ernstigs gebeurd. :j

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:58

Ik zou zeggen doen! :)

Het is fijn om te kunnen handelen in een situatie dat het nodig is. Ik had net mijn reanimatiediploma toen ik op een reanimatie uitliep.

Dit jaar moet ik hem weer doen voor mijn opleiding (verloopt ook na 1 jaar dacht ik?) en ik vind het alleen maar fijn om het te kunnen. :j

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:01

Ben net op herhaling BHV geweest, toch wel fijn dat je kennis jaarlijks even opgefrist wordt.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:03

Ben BHV-er.
Belangrijk om te weten: wanneer je iemand aantreft met een hartstilstand mag je altijd gaan reanimeren, cursus of geen cursus.
Gewoon doen en niet bang zijn om het fout te doen: als je niets doet weet je zeker dat de persoon het niet redt.
edit: en natuurlijk leuk een cursus!

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:15

Inderdaad. En mij is zelfs verteld, dat als je niet zeker weet dat het om een hartstilstand gaat, maar de persoon ademt (in de 10 sec dat je controleert) niet 2 of 3 keer (dat is normaal) en hij reageert niet op je aanroepen. Dan mag je al beginnen met reanimeren. Mocht het toch geen hartstilstand zijn reageert die persoon wel, als je met de borstcompressies begint.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:31

Doen! Is altijd goed om te weten hoe je moet handelen als je in zo'n situatie terecht komt. Ik heb voor mijn studie geleerd te reanimeren (verpleegkunde), vind het fijn dat ik weet hoe het moet.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 14:31

Goede ervaringen dus. :j
Heeft iemand het al eens moeten gebruiken?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:50

Ik heb het op school gehad (januari weer herhaling)
Ik kan het iedereen aanraden :)
Heb het gelukkig nog niet hoeven te gebruiken..

Ik hoorde trouwens dat je ook een deel van je zorgverzekering vergoed kan krijgen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:50

ik volg elk jaar een BHV cursus voor mijn werk.
denk dat het wel heel fijn is als je weet wat je moet doen als er wat gebeurd.
vind eigenlijk wel dat ze elke burger een simpele ehbo cursus met reanimatie moeten gaan aanbieden, vrijwilligers genoeg die het willen geven.
heel mooi als iemand het uit eigen beweging wil gaan volgen,ik heb het gelukkig nog niet nodig gehad.
maar mocht er ooit wat gebeuren dan weet ik tenminste wel wat ik moet doen :j

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:15

Ik heb vorig jaar (voor mijn werk in het zwembad) EHBO met reanimatie en AED gedaan.
Ik vond het wel leuk om te doen, en heb er veel van geleerd.
Weet niet wat het verschil in kosten is tussen alleen reanimatie en complete EHBO, anders zou ik zeggen: complete EHBO.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 01:08

Ik ging ook voor een reanimatiecursus maar er zat een hele EHBO-cursus aan vast. Het is nu 2,5 jaar geleden dat we het hebben gehad. Het kostte toen € 175,00. Als je bent verzekerd bij de Menzis met een aanvullende verzekering, dan kreeg je een gedeelte terug. Of dat nu nog zo is weet ik niet.
Let wel op dat reanimatie en AED aparte cursussen zijn, tenminste hier. Misschien dat je nu standaard EAD erbij krijgt. Elk jaar op herhaling, dat kost hier ongeveer € 8,00. Het is zeer zeker de moeite waard, je weet nooit waar het goed voor kan zijn. Ik hoop het nooit te hoeven gebruiken maar het zal een geweldig gevoel geven als je hiermee iemands leven red.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:29

Flyfly, tegenwoordig zit bij reanimatie automatisch ook AED training.
In ieder geval wel bij een hele EHBO cursus, maar ik neem aan ook bij alleen reanimatie.
Collega's die een half jaar eerder dan ik hun EHBO hebben gehaald hadden nog geen AED erbij, en kregen dat dus bij hun eerste herhaling.
Helaas heeft mijn werkgever ivm bezuinigingen besloten niet meer aan herhalingen te doen, dus al onze diploma's gaan binnenkort verlopen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:47

Ook ik heb het op school geleerd met BHV en EHBO enzo. Vond het wel nuttig en ben blij dat ik nu weet hoe het moet. Niet dat ik er nou om sta te springen om iemand te helpen, maar mocht ik de enige zijn, dan weet ik wel wat ik moet doen :).

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:49

Inge_83 schreef:
Flyfly, tegenwoordig zit bij reanimatie automatisch ook AED training.
In ieder geval wel bij een hele EHBO cursus, maar ik neem aan ook bij alleen reanimatie.
Collega's die een half jaar eerder dan ik hun EHBO hebben gehaald hadden nog geen AED erbij, en kregen dat dus bij hun eerste herhaling.
Helaas heeft mijn werkgever ivm bezuinigingen besloten niet meer aan herhalingen te doen, dus al onze diploma's gaan binnenkort verlopen.

Je kunt even bellen om te vragen waar ze een herhalingscursus doen. Het zou jammer zijn dat je diploma verloopt. Alleen even uitzoeken waar je naartoe moet bellen.