Wajong uitkering wat nu????

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rashja

Wajong uitkering wat nu????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 20:21

Wie heeft er allemaal een wajong uit kering.
En maakt zich ook zorgen over hoe het nu verder moet.
Sinds het nieuwe kabinet lig ik al dagen wakker.
Ik vind het maar helemaal niets.
Al die onzekerheid.
Maakt me gewoon echt ziek.
Je hoeft het nieuws maar op te zetten en ze hebben het er wel over.

Ik heb nu 9 jaar een wajong uitkering.
In de tussen heb ik al verschillende cursussen aan gepast werk gehad en vrijwilligers werk gehad.
Maar elke keer weer haalden het niets uit.
Elke keer was het weer een grote teleurstelling.
En duren elke keer weer meer dan een jaar om uit dat dal te komen.
Sinds 2 jaar hoef ik niet meer terug te komen en laten ze me eindelijk even met rust.
Begrijp me niet verkeert maar wil niets liever dan aan het werk.
En dat is misschien zijn grote val blok dat ik te graag wil en daar door elke keer te hard van stapel.
Ook elke keer weer die keuring deed me niet veel goed.
Elke keer als ik dacht dat ik weer voor uit was gegaan was het niet goed.
Altijd was er wel weer iets waar door ik nog verder in de put raakte of op nieuw in de put raakte.

Nu heb ik dit eindelijke en beetje een plekje kunnen geven.
Had er eindelijk iets wat vrede mee.
En was geen op sessie meer zeg maar.
Maar nu met die nieuwe kabinet ben ik al weer dagen over stuur.
Want nu moeten er 9 van de 10 wajonger straks aan het werk maar hoe.
Worden we dadelijk weer aan ons lot over gelaten moeten we straks weer die hele verrekte rot molen door.
Helemaal door het slijk gehaald worden (sorry zo voelt het voor mij).
Heb mijn keuren niet als prettig bevallen.
Snap best dat ze je soms even uit tent loken om te kijken of je niet over drijft of liegt maar iemand helemaal over sturen maken gaat me toch iets te ver maar goed.
Zeker als je elk jaar weer de zelfde keuring arts hebt.
Maar a dat is mijn mening mijn ervaring.

Wie maakt er zich met een wajong uitkering zich ook zorgen hoe en wat komen gaat.
Heeft ook iemand al enig idee wanneer ze dit allemaal willen gaan doen en hoe?
Heb al op internet al het nodige info op gezocht en het maakt me alleen nog maar zieker van.
Ik zie het echt niet zitten.

Princess_

Re: Wajong uitkering wat nu????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:55

Mja ik heb ook Wajong en ik lig er nou niet wakker van. Ik weet wat ik wel en niet kan en dat is erg duidelijk. Ik ben ook niet bang om gedwongen aan het werk te moeten.

Ik snap het wel, want er zijn veel mensen die toch wel kunnen werken. Mensen beperken vaak zichzelf. Ik zeg niet dat ELKE Wajonger dit kan, maar weet uit ervaring dat als je (zoals ik en mijn broer) voor je 18e al wordt afgekeurd dit een domper is op je motivatie. Mensen denken te snel dat niets mogelijk is.

Ik zie wel hoe alles loopt, voor nu maak ik mij geen zorgen. Er is mij ook verteld dat veel dingen niet eens gelden voor mensen die voor een bepaalde datum zijn afgekeurd.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:21

Maak je niet te veel zorgen hoor ;)

Ik werk bij het UWV en heb deze vraag vandaag al een paar keer gekregen.

Jij valt onder de oude regeling WAJONG en voor jou gaat er niks veranderen (tenminste niet bij ons bekend).
De WAJONG gaat wel veranderen voor de nieuwe WAJONG'ers, daar wordt meer gekeken naar wat men nog wél kan, en niet naar wat men niet meer kan.

In jou geval dus niks aan de hand, voor mensen die na 01-01-10 een aanvraag hebben gedaan is er al een hoop veranderd.

Wat er in de toekomst gaat gebeuren is moeilijk te voorspellen, maar ik kan me niet voorstellen dat de oude WAJONG op de schop gaat...

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:40

Inderdaad, Kehdra. Voor de huidige wajong gaat er niets veranderen, dus Rashja, ga maar weer rustig slapen en maak je niet druk. Tijdens het debat van vandaag werd wederom bevestigd dat voor de huidige wajong er niets veranderd en die hoeven ook niet herkeurd te worden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:48

Tja ik heb ook een wajong maar echt heel erg zorgen maken doe ik niet :)
Ik begin morgen met mn opleiding en probeer zo goed mogelijk mn best te doen om dat diploma enzo te halen zodat mn kansen kwa werk vinden ook groeien .

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 06:16

Fijn te horen dat ik de enige ben die zich weer gek loopt te maken.
Ik ken meer mensen met een wajong en ook die hebben zo iets van we zien het wel.
Ik kan dit echt niet.
Ben echt eentje die wil weten waar ik aan toe ben ik moet van me zelf altijd 2 tot meer stappen voor zijn.
Stel dat het fout gaat dat ik een hou vast heb zeg maar.
En ik kan het gewoon niet uit staan dat ik dit nu niet kan.
Ik ben eigenlijk al voor me 18 afgekeurd.
Maar kon die niet accepteren.
Ik moet en zo al de wereld laten zien dat ik het wel kon.
Uit eindelijk heb ik mijn diploma's gehaald maar vraag me niet hoe.
Maar ik had ze eerst me ivbo toen mavo en een paar havo certificaten.
Daar na nog me mbo niveau 4.
En daar ben ik helemaal ingestort en daar ben ik eindelijk nog steeds niet over heen.
Omdat ik het simpel weg gewoon niet wil en kan accepteren.
Voor mij gevoel laat ik nu aan iedereen zien dat ik maar een zwakkeling ben.
En dit kreeg ik vaak bevestig bij mij arbo arts.(mijn gevoel kan goed zijn dat hij dit nooit zo bedoelt heeft)
Waar door ik vaak nog kwader werd en nog harder tegen de muur aan liep.
Daarom hebben ze 2 jaar geleden besloten om mij er uit te halen.
Zo dat ik de tijd krijg om het te verwerken.
Het begon een beetje te komen had en deels een plekje geven.
En het was geen dagelijkse op sessie meer.
Maar nu begint het weer van vore af aan.
Hoop echt dat het snel duidelijk word hoe en wat.
Heb echt geen zin om straks weer door dit hele poses heen moet.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:58

Het is heel duidelijk! Jij hoeft je geen zorgen te maken, want wijzigingen in de WAJONG zijn alleen voor de nieuwe gevallen.
Dus niet kniezen, voor jou is er niks aan de hand.
Hop, hop, positief. ;-)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:42

Moderatoropmerking:
Op verzoek van de plaatser een bericht verwijderd dat verwees naar informatie die vermoedelijk niet correct is.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:39

Rashja schreef:
Fijn te horen dat ik de enige ben die zich weer gek loopt te maken.
Ik ken meer mensen met een wajong en ook die hebben zo iets van we zien het wel.
Ik kan dit echt niet.
Ben echt eentje die wil weten waar ik aan toe ben ik moet van me zelf altijd 2 tot meer stappen voor zijn.
Stel dat het fout gaat dat ik een hou vast heb zeg maar.
En ik kan het gewoon niet uit staan dat ik dit nu niet kan.
Ik ben eigenlijk al voor me 18 afgekeurd.
Maar kon die niet accepteren.
Ik moet en zo al de wereld laten zien dat ik het wel kon.
Uit eindelijk heb ik mijn diploma's gehaald maar vraag me niet hoe.
Maar ik had ze eerst me ivbo toen mavo en een paar havo certificaten.
Daar na nog me mbo niveau 4.
En daar ben ik helemaal ingestort en daar ben ik eindelijk nog steeds niet over heen.
Omdat ik het simpel weg gewoon niet wil en kan accepteren.
Voor mij gevoel laat ik nu aan iedereen zien dat ik maar een zwakkeling ben.
En dit kreeg ik vaak bevestig bij mij arbo arts.(mijn gevoel kan goed zijn dat hij dit nooit zo bedoelt heeft)
Waar door ik vaak nog kwader werd en nog harder tegen de muur aan liep.
Daarom hebben ze 2 jaar geleden besloten om mij er uit te halen.
Zo dat ik de tijd krijg om het te verwerken.
Het begon een beetje te komen had en deels een plekje geven.
En het was geen dagelijkse op sessie meer.
Maar nu begint het weer van vore af aan.
Hoop echt dat het snel duidelijk word hoe en wat.
Heb echt geen zin om straks weer door dit hele poses heen moet.

Zoals ik al zei: maak je er niet druk om ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:47

Princess_ schreef:
Ik snap het wel, want er zijn veel mensen die toch wel kunnen werken. Mensen beperken vaak zichzelf. Ik zeg niet dat ELKE Wajonger dit kan, maar weet uit ervaring dat als je (zoals ik en mijn broer) voor je 18e al wordt afgekeurd dit een domper is op je motivatie. Mensen denken te snel dat niets mogelijk is.

Ik kom in mijn werk vrij veel met WAJONG-ers in aanraking en ben het hier mee eens. Er zijn toch vrij veel mensen die na een paar jaar er eigenlijk wel van af willen, omdat ze dan toch hun draai hebben gevonden en op een normale manier hun brood willen verdienen - willen worden gewaardeerd om wat ze kunnen en niet op basis van hun percentage loondispensatie....

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:03

hoi ik zit ook al 8 jaar in de wao , ik was over de 20 maar meisje stop met vechten en ga proberen in te zien dat bepaalde dingen voor jou er niet in zitten, je stort niet voor niets in, wat heb je? mag ook per pb. wees eerlijk tegen jezelf je hoeft je4 niet voor iedereen te bewijzen echt niet. en ja ook ik heb het er nog vaak moeilijk mee hoor dat is niet makkelijk. ik baal ook verd......
maar helaas niets aan te doen. overal hulp gevraagd en ben met een nieuw trajest bezig maar ik heb eigenlijk liever dat ze me met rust laten. ik ben bang voor de maatschappij want ik geef veel te veel en krijg niets terug ja scheve blikken en onbegrip. mn keel knijpt ook nu weer dicht mede omdat ik het jaren alleen heb moeten doen zonder hulp. zovan stel je niet aan doe bniet zo raar.
ik heb adhd en misschien pddnos neigend naar autisme en ik kan het gewoon niet. al weet ik heel veel maar dat vind de mens interessant. echt probeer naar jezelf te luisteren een nader kan dat niet zo goed als jij , stop met jezelf te straffen door te blijven vechten. liefs een mede patient. :(:)

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 07:37

Wat ik precies heb weten ze nog steeds niet.
Je wil niet weten hoeveel diagnose heb gehad.
Na jaren lang vechten hebben ze me gelijk geven en houden ze het op een ernstige persoonlijk stoornis.
De ene noemt het borderline en de ander weer anders.
Loop al van me 6de het ggz riagg plat.
En als het nu iets hielp nee ze hebben alle maar meer kapot gemaakt.

Door mijn dyslexie ben ik jaren lang gepest.
Door klasgenootjes leer krachten stage begeleiders en werk gevers zelf mijn ouders.
Hou hard ik me best ook deed kwam eigelijk nooit verder dan een 2 voor diktee ander vakken waren nooit geen probleem .
Dit deed me altijd heel veel verdriet zeker omdat leerkrachten altijd zeiden dat ik maar lui was.
En als ik niet beter me best ging doen nooit verder dan plee schrobben kwam.
Als je maar vaak genoeg dit te horen krijgt moet maar eens kijken wat dat met een mens doet.
Als je dag in dag uit te horen krijgt dat je maar een waardeloos iets bent.
Want welke sukkel kan nu niet goed lezen en schrijven zelfs met spelling controle.
Ja ik ben dus z'n geval.
Ik ben dus zo sukkel z'n waardeloos hopeloos geval.
En zo is er toen eens een draadje geknapt.
En moest ik voor me zelf aan iedereen bewijzen dat ik dus geen waardeloos hopeloos geval was.
Mocht van me zelf alleen nog maar 10e halen en als wat daar onder zat was een teken van zwakte.
En daar stond een straf op.
En ja dat hou je even vol maar niet je hele leven.
Zeker als je allemaal maar hoort van welke sukkel kan dit wel maar een simpel verslag tippen niet.
Nooit eens een complimentje.
Dat breed je gewoon.
Mijn diploma's rapporten ik schaam me er gewoon voor.
Ook al is me laagste cijfer op mijn diploma een 8.
Een normaal persoon zal apen trots zijn op 4x een 8 en 3 x een 9.
Ik heb als een klein kind staan janken omdat het geen 10en waren.
Mijn ouders waren trotse op mijn broertje omdat hij naar de havo ging en ik naar het ivbo.
Ook al had mijn boertje allemaal 6jes en ik allemaal 9 en 10 op me rapport.
Ze hebben het niet expres gedaan.
Zeker toen ik het ze vertelde hoeveel verdriet me dit deed.
Zeide ze van dat hebben we nooit geweten.
En ik neem ze het ook niet kwalijk maar het heeft me wel zo gemaakt zo als ik nu ben.

Ik ben nu al best lang van school af maar zo dra ik test hoor cursus sla ik door.
Kan dan niets hebben.
Want o iemand zal me weer houden van me 10.
Hoe triest kan je zijn.
Dat vraag ik me dagelijks af elke keer weer zeg ik tegen me zelf van en dit keer ga je niet als een kip zonder kop reageren.
En ja hoor zo dra ik weer test hoor of er word iets verwacht ja hoor daar ga ik weer.
Het is een hoofdstuk wat ik niet afgesloten krijg.
En helaas heb ik nog meer van die hoofdstukken die ik niet kan afsluiten.
Mijn laste spy die mij moest testen voor een nieuwe diagnose (die had ik weer nodig voor me pgb) dat is nu bijna 2 jaar gelden stond verbaast hoe ik reageerde.
Hij zei echt van heb veel mee gemaakt maar heb nog nooit iemand zo heftig op een test zien reageren.

@Franka Wat je zegt ik weet het.
En deze zin
“overal hulp gevraagd en ben met een nieuw trajest bezig maar ik heb eigenlijk liever dat ze me met rust laten. ik ben bang voor de maatschappij want ik geef veel te veel en krijg niets terug ja scheve blikken en onbegrip. mn keel knijpt ook nu weer dicht mede omdat ik het jaren alleen heb moeten doen zonder hulp. zovan stel je niet aan doe bniet zo raar”.Ik weet er alles van :(:)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:42

NM --> MW

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:10

Nou als we hier toch allemaal de openhartige kant op gaan :P
Ook ik heb jarenlang aangesukkelt met school nooit een rapport waar ik trots op kon zijn maar voor lager onderwijs vonden ze me toch weer iets te pienter. Dus viel en val altijd tussen wal en schip... Normale baantjes en onderwijs moet ik keihard voor werken wil ik het een beetje aan kunnen poten en speciaal werk of onderwijs is weer net iets te makkelijk. Tijd geleden nog bij de riag testen gedaan op kunnnen ,snelheid, geheugen. En toen toch niet zo heel goed die test doorgekomen als de gemiddelde mensen dus toen toch de wajong gekregen . En ik heb heus wel pogingen gedaan kwa school 3x een opleiding over gedaan om maar die nivo 2 mbo uit te persen maar nog steeds niet gelukt dan weer stage fout dan weer theorie iets te hoog gegrepen. Zoek een baantje in de winkel of supermarkt zou je zeggen Ja heb ik gedaan en ook daar na een maandje ontslagen omdat ik het tempo niet kon volgen of achter de kassa foute maakte...

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 18:08

@ shilady
Lijkt me ook niet echt prettig.
Ook lijkt het me heel verstrerend.
Uit mijn testen kwam uit dat ik kwa ruimtelijk inzicht boven het gemiddelde schor.
En mijn taal kant zit onder het gemiddelende.
Leuk combo daar in loop ik ook vaak vast.
Omdat mensenhet gewoon niet snappen.
Ach ja
Wat vor opleiding ga je trouwens doen?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:27

Nou ik ben nou sinds donderdag begonnnen aan een cursus van fabius.nl telefoniste rectioniste .. Maar als ik dan zie wat we zoon beetje allemaal moeten verrichten in een half jaartje begin ik me toch weer zorgen te maken of ik het waar kan maken... Dit is tenslotte al de 4e keer dat ik een opleiding begin...

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:18

ik heb ook een wajong uitkering sinds 2 weken
ik zou ook wel willen weten wat dsaar allemaal bij komt kijken