I T P ziekte.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Orlando

I T P ziekte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:21

heeft iemand hier van jullie een ITP ?

Bij idiopathische trombocytopenische purpura is sprake van een verhoogde afbraak van bloedplaatjes, die ook wel trombocyten genoemd worden. ITP is een auto-immuunziekte. Normaal richt de afweer zich op ziekteverwekkers, zoals bacteriën en virussen. Bij een auto-immuunziekte richt de afweer zich tegen het eigen systeem Bij ITP richt de afweer zich tegen de bloedplaatjes, de trombocyten. Met andere woorden bij ITP richten antistoffen zich tegen trombocyten. Hierdoor worden trombocyten versneld afgebroken door de milt (orgaan dat bij de afweer betrokken is) en ontstaat er een tekort. Het is niet precies bekend hoe de antistoffen tegen de bloedplaatjes ontstaan. Soms ontstaan ITP als gevolg van een bepaalde infectie.

Als er te weinig bloedplaatjes zijn, kan er op een wondje minder goed een korstje ontstaan, met andere woorden het bloed kan minder goed stollen. Hierdoor kunnen bij ITP bloedingen in de huid ontstaan. Ook kunnen er tandvlees- en neusbloedingen zijn. Soms kunnen er bloedingen in het maagdarmkanaal, nieren of urinewegen ontstaan. Of en de mate waarin bloedingen optreden, verschilt van persoon tot persoon.
Laatst bijgewerkt door __Orlando op 26-10-10 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:25

Idiopathische Trombocytopenische Purpura (google is je vriend ;))

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:36

En nu in het Nederlands? verschijnselen ?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:43

byjou1983 schreef:
En nu in het Nederlands? verschijnselen ?

Google dan eventjes zelf, heb ik ook gedaan, want ik ken het ook niet..

mirjamalvaro

Re: I T P ziekte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:52

Zoals in de beginpost nu staat staat ITP voor Idiopathische thrombocytopenisch purpura. Dit betekent dus een te kort aan bloedplaatjes.
Om bloed te laten stollen (wondjes dicht maken zodat ze niet meer bloeden) heeft ons lichaam onder andere bloedplaatjes nodig.
Als men heel weinig bloedplaatjes heeft zullen de wondjes heel lang blijven bloeden.

Symptomen zijn bij deze ziekte eigenlijk niet aanwezig. Het enige wat je er eigenlijk aan merkt is de lange bloedingstijd en je kunt snel blauwe plekken (purpura) krijgen.

Ik heb geen ITP trouwens.

Mars

Re: I T P ziekte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:11

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd in de categorie 'wat is dat??'. Dit soort berichten zijn offtopic en bovendien niet nodig wanneer de OP goed wordt gelezen of Google even zelf wordt geraardpleegd.