Triggerfinger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anneert

Triggerfinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:45

Nee, hier geen verkeerd geplaatst topic over een band ;)

Ik heb sinds een paar dagen last van mijn wijsvinger en nu zit er onderaan (bij de hand) een bult. Lijkt wel alsof die aan mijn spier/pees zit.
De moeder van mijn vriend heeft dit ook gehad, en zij zegt dat het een Triggerfinger is. Maar ik heb geen last van het op slot staan.

Iemand een idee wat het kan zijn, of iemand anders bekend met een triggerfinger?
Ik las dat je het met ontstekingsremmers over kan gaan, want heb dus geen zin in een operatie ;)

Anoniem

Re: Triggerfinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:46

ooh haha ik dacht idd dat je de band triggerfinger bedoelde _O-

maar ik heb geen idee... kan je niet naar de huisarts?

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:48

eefj33 schreef:
ooh haha ik dacht idd dat je de band triggerfinger bedoelde _O-

maar ik heb geen idee... kan je niet naar de huisarts?

Ja, ga ik ook doen als het aan houdt, maar dat kan deze week nog niet, dus vandaar dat ik even vraag of iemand het heeft gehad ;)

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:49

Mijn moeder d'r pink, trok 's nachts ook krom, en wilde dan niet snel meer recht zeg maar. Ze is er mee naar de dokter gegaan en het was ook een triggerfinger. Geloof dat ze bij haar ook wat ingespoten hebben. En wanneer dat niet zou werken moest er idd een kleine operatie komen, maar tot nu toe hoor ik m'n moeder er niet meer over.

Dus misschien toch eens langs de huisarts?

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:51

Oke, bij de moeder van mn vriend hebben ze dus wel moeten opereren, maar als het zo ook verholpen kan worden.
Maar hij trekt juist niet krom, daarom twijfel ik ook. Het doet wel pijn, teugels vasthouden is ook niet echt een pretje.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:58

Ga even langs een goede fysio. Ik heb een beginnende triggerfinger gehad en hij heeft het met oefeningen kunnen oplossen. Succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:59

Ik heb er absoluut geen verstand van, maar heeft het iets te maken met Triggerpoint Therapie? :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:11

Nee, een triggervinger is een peesschade die kan ontstaan door o.a. druk van buitenaf. In het begin is dat slechts pijnlijk en gezwollen, maar op termijn kan het voor een verkramping zorgen, waardoor je vinger steeds in een houding blijft staan alsof je een trekker gaat overhalen. Vandaar de naam :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:16

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:24

Alwiene schreef:
Zou het, vanwege het ontbreken van de verkramping zoals ik begrijp, een ganglion/slijmcyste kunnen zijn?

http://www.plastisch-chirurgie.nl/index.php?page=763

Bedankt voor de link, dit lijkt er inderdaad erg op/
Het zit ook precies op de plek als op de tekening op die site, onderaan bij de vinger.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:29

Hallo,

Ik heb een keer zo'n ganglion bij mijn pols gehad. Had er geen pijn aan, alleen was het gewoon een irritant gezicht. Naar huisarts geweest. Die stak er een dikke naald in, trok al het vocht eruit. Ganglion is nooit meer teruggekomen.

Dusse.... volgende week toch maar even naar de huisarts? Weet je tenminste zeker wat het is.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:37

Ik heb door mijn reuma heel vaak triggerfingers gehad, je kon ze niet buigen, en als ie er dan doorheen "knakte" dan bleef je vinger krom en kreeg je hem niet meer recht, het deed ook mega zeer.
Eerst ontstekingsremmers gekregen, toen fysiotherapie, toen dat niet hielp injecties met depomedrol ingespoten, maar na 11 injecties in verschillende vingers toch overgegaan op operatie omdat ze anders je pezen kapot spuiten.
Vervolgens 13 keer aan mijn vingers geopereeerd met soms wel 22 hechtingen in 1 vinger, maar dat werkte wel.
Nu gelukkig goeie medicijnen en nooit meer last van triggerfingers gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:12

Hoe oud ben je?

Ik had die diagnose eerst ook namelijk (in groep 7 oid) en toen bleek dus dat het vrijwel nooit voorkomt onder de 18.. Bleek dat ik een peesontsteking had. Leek erg op een triggerfinger, errug pijnlijk.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:13

Ze dachten bij mij ook eerst aan een peesschedeontsteking, maar bij mij kwam het echt van de reuma af.
Ik was trouwens 23 toen ik reuma kreeg.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:23

Dat moet ik onthouden Darwin, want ik heb ook (op moment gelukkig in lichte mate) reuma (artritis psoriatica) en bij mij is het nooit in verband gebracht met de peesontstekingen die ik regelmatig heb. Thanks voor de tip!

Ik heb trouwens wel ook ganglions... stom dat ik daar niet op was gekomen!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 06:52

Nueve schreef:
Hoe oud ben je?

Ik ben 22.

Zo te lezen kan het dus van alles zijn. Bij mij is ook ooit aan reuma gedacht (door kromme pinken en pijnlijke knieën), hoop niet dat het dat is.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:42

Anneert schreef:
Nueve schreef:
Hoe oud ben je?

Ik ben 22.

Zo te lezen kan het dus van alles zijn. Bij mij is ook ooit aan reuma gedacht (door kromme pinken en pijnlijke knieën), hoop niet dat het dat is.

Ze hebben aan reuma gedacht, maar is dat toen ook daadwerkelijk onderzocht ?
Hebben ze je ooit geprikt op de reuma factor (die overigens niet altijd in je bloed aanwezig, ook al heb je wel reuma ) ?
Wat ook typerend voor reuma is, is dat het vaak heel symetrich verloopt, dus dat je dezelfde klachten aan beide kanten krijgt.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 12:11

Nee, ben er niet op onderzocht. Is ook alweer een jaar of 5 geleden.
Heb nu ook niet echt klachten behalve kromme pinken maar die doen niet zeer. Scheelt ook dat ik toendertijd veel spring en door te rijden met korte beugels deden mijn knieën echt heel veel pijn met het lopen.
Heb ook soms wat last van mijn hand, maar denk dat dat komt omdat ik bij de post werk (zaterdags) en soms de bundels nogal dik zijn.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 16:07

Toch maar naar de dokter geweest vanmiddag.
Waarschijnlijk is het een ontstoken pees, hoewel het wel apart was omdat ik niks geks heb gedaan met die hand.
Nu even afwachten en als het erger wordt weer terugkomen.

Bedankt allemaal voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:22

I know how you feel. :(:) Sterkte ermee!

Ik moest trouwens wel geopereerd worden, maar die ontsteking was dan ook zeer ver gevorderd.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 16:24

Dankje :)
Maar Oei, hoe kwam dat bij jou dan? Ontstekingsremmers niet geholpen of er te lang mee doorgelopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:24

Veel te lang mee doorgelopen inderdaad. Niet eens ontstekingsremmers meegekregen, maar direct naar de reumatoloog.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:49

Eerst begint zoiets met verkramping (niet op slot springen), maar door irritatie en/of teveel overbelasting komt dat op den duur wel.
Mijn duim werd door klussen overbelast, resultaat dat op den duur niet meer kon terug buigen als die door het bandje was geschoten.
Na fysio enz, toch opereren en is opgelost.
Nu andere duim, uitstellen en resultaat is nu een duim die in een verstijfde staat is, ben ondertussen gewend om op die manier mijn hand te gebruiken, tot ik probeer die te buigen en niet terug kan ( vloeken en au/au/au) en neem mezelf voor ooit ook deze te laten opereren.

uitleg

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:56

Als het een enkele keer voorkomt is het niet zo'n probleem, maar als het iedere keer maar terug blijft komen, dan moet je je toch eens afvragen of er niet meer aan de hand is als alleen een "peesontsteking.
Bij mij hebben ze het elf keer weggespoten en 13 keer geopereerd, dus totaal heb ik het 24 keer gehad aan 6 vingers.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:23

De ergste keer zag het er zo uit.
Afbeelding