Astma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wiske23

Astma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 17:35

Zelf heb ik nu bijna 4 jaar astma gekregen, het schijnt dat ik het als kind heb gehad en als je volkwassen bent kan het terug komen. Dit jaar ben ik met de test weer 8 % achteruit gegaan.
Het belemmert mijn leven heel erg met sporten dus met inspanning, ik heb 2 paarden waarvan ik met moeite eentje nog niet eens kan rijden zoals het hoort. Als ik les heb dan moet ik best wel vaak een rondje rusten voor weer genoeg lucht te krijgen en dan gaat het weer even.
Mijn conditie is niet heel erg slecht en qau kracht en uithoudings vermogen is het ook wel goed. Ik woon en werk op de boerderij en dat is toch iedere dag aanpakken. Alleen die verdomde lucht, wie heeft dit ook en hoe ga jij er mee om en zijn er mogelijkheden voor het toch beter uit te houden.
Alle tips zijn welkom *D

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:40

Ook ik heb astma en de andere dingen die erbij horen. Heb exceem en ben allergisch voor alles wat los en vast zit. Zo ook paarden en stof enzo.
Mijn astma was vorig jaar minder maar dit jaar is het weer erger geworden. Bij mij belemmert het me ook bij inspanning, ook op school bij de shuttle-run test e.d. Ik Probeer er mee te leren leven maar op sommige momenten denk ik echt dat ik de enige ben en vraag ik me af waarom ik het heb. Ik weet wel dat er meerdere mensen zijn die het hebben maar alsnog vind je het erg vervelend dat het net jou moet overkomen..
Tips heb ik niet echt, mee leren leven is de enige. Volgens mij zijn er niet echt mogelijkheden om het beter uit te houden. Als dat wel het geval is zou ik dit ook graag weten!

edit; Ik loop hier ook voor bij het ziekenhuis, voor mijn exceem en voor de astma. Ik snap daar alleen niet echt het nut van. Het enige wat gedaan wordt is vragen hoe het gaat en luisteren naar mijn longen. Daarna mag ik weer naar huis.
Loop jij ook bij een ziekenhuis?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:54

Ik heb wel eens zon discus met ventolin aan een touwtje om mn nek. Als ik er dan last van krijg, dan inhaleer ik dat even en dat helpt wel!

jolmer20

Re: Astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:56

*googled even welke ookalweer ventolin is*

Die heb ik inderdaad ook, maar bij mij helpt tie wat minder om eerlijk te zijn..

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:00

Met atrovent voor het rijden en ´s winters QVAR lukt het aardig. Gebruik je medicatie?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:00

Hmm als ik benauwd ben, dan gebruik ik dat spul even en kan ik gelijk weer goed ademen!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:02

QVAR heb ik nooit van gehoord eigenlijk, wat is dat dan voor iets?

@ Undefined: hmm, ik gebruik het af en toe wel eens als ik met gym iets moet doen zoals die rentesten, dan neem ik het van te voren in, maar ik merk weinig verschil eigenlijk. Ook als ik benauwd ben merk ik er vrij weinig van.. Wel fijn dat het bij jou dan wel helpt :)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:05

Becotide en ventolin en de eerste is om een bescherm laagje op te bouwen voor dagelijks gebruik. Goede medicatie helpt een hoop.
De namen kunnen inmiddels veranderd zijn, ik zou officieel ook aan de medicatie moeten maar ik hoop altijd dat als het fout gaat dat ik nog ergens een reserve engeltje heb :Y)
Heb actief aan medicatie gezeten tot mijn 14de en daarna alleen in noodgevallen maar bij mij is het laksheid :o (totdat het weer zo erg is dat ik met spoed snachts ventolin moet halen en dan beloof ik heilig weer netjes medicatie te nemen wat ik dan weer niet doe...oeps)

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:07

Gekopieerd van een site over Astma
Wat is Qvar
Qvar Extrafijne Aërosol is een aërosol en bevat beclometasondipropionaat. Beclometasondipropionaat behoort tot de geneesmiddelengroep der corticosteroïden. Deze geneesmiddelen hebben een ontstekingsremmende werking in de luchtwegen en worden gebruikt om benauwdheidsaanvallen bij astma te voorkomen.

Qvar is niet voor iedereen geschikt en kan ook bijwerkingen veroorzaken. Raadpleeg daarom altijd de bijsluiter die u bij uw geneesmiddel heeft gekregen.

Ik gebruik een zo laag mogelijke dosering en heb dus nagenoeg geen bijwerkingen. Maar het is een prednisonachtige, dus wel troep.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:08

Ow okee, dan weet ik dat ook weer. :) Dankje!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:53

Medicijnen laten checken en longfunctietest laten doen.
Ik heb vanaf mijn negende astma en jaren later kwam meneer de huisarts er achter dat mijn longfunctie wel heel slecht was en daar betere medicatie voor bestaat :+
Mijn longfunctie is toen van 62% naar 78% gegaan en is nu een aantal jaar stabiel.

Ik sport niet, dat scheelt :=
Verder hou ik rekening met kou, virussen en rokerige ruimtes.
Ik heb ook hooikoorts en een lichte(?) allergie voor katten.
Heb zelf al jaren twee katten, heb geen last wanneer ze niet op mijn slaapkamer komen of op mijn kleren :n

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 08:17

Helaas zonder medicijnen redt ik het niet iedere dag seretide 4 x pompen en ventolin 3 tot 6 x per dag daarbij iedere ochtend een pilletje zyzal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:05

Hier ook astma, ben nergens allergisch voor, maar krijg vooral last met verandering van weer en luchtjes zoals rook en parfum.

Ik moet 2 maal per jaar naar het ziekenhuis, ik krijg dan altijd een longfunctietest en de ene keer moet ik naar de longarts en de andere keer naar de longverpleegkundige.
Ben laatst geopereerd en dan krijg je een extra doorverwijzing naar de longarts ivm narcose en krijg je ventolin geneveld.
Ik gebruik seretide met voorzetkamer en als snelwerkendmiddel salbutamol in de novolizer. Het meest irritante vind ik de kriebelhoest in de nacht.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:13

Mijn vriend heeft astma. Behoorlijk heftig helaas.
Als kind heeft hij ook exzeem gehad. Nou lees ik net dat die 2 heel nauw met elkaar in verband staan en dat de astma een gevolg is van de exzeem. 70% van de exzeemkindjes krijgt astma.

Mijn vriend gebruikt Becotide (2x pd) en Ventolin (zoveel als nodig is, daar red ie het de afgelopen tijd aardig op gelukkig. Maar als we 18+ dingen gaan doen moet ie ook altijd eerst even aan de Ventolin want anders ligt ie een half uur te piepen. :')

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:20

Ik heb ook astma, maar door te accepteren dat ik soms even een stapje terug moet gaat het eigenlijk veel beter. Voorheen ging ik altijd maar door en werd daardoor benauwder dan nu, nu doe ik met rijden even een stukje intensief, dan weer stappen, en zo verder. Als ik echt heel benauwd ben is het stapstuk langer en een andere keer is een half rondje genoeg.
Ik heb wel altijd Ventolin bij me

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:07

Ook ik heb astma, kreeg het rond mijn 4de, en heb sindsdien zo'n blauw pufje, met een luchtkamer erbij, zodat het inhaleren rustiger gaat. Ik heb er de afgelopen jaren eigenlijk alleen last van gehad met inspanningen, maar helaas sinds een paar weken ook gewoon. Ik denk door het weer, want ik krijg er snel last van wanneerhet vochtig is. Ik puf nu ook 2 á 3 x per dag, sowieso een keer voor het slapengaan om het te voorkomen; anders word ik 's nachts wakker omdat ik niet goed kan ademen.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:15

Ik heb het ook, is sinds een jaar of 2 weer teruggekomen. Ik heb ook altijd het pompje bij me. Vooral onder gym want daar kan het nog wel eens voorkomen dat ik duizelig raak door te weinig adem. Ik piep in bed heel vaak en bij gym dus. :j
En ook ik heb exceem, aan mijn benen. Krijg ik last van in de zomer, dan zweet ik en krijg ik er jeuk

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:20

Ik gebruik overigens een seretide pompje :j