In't gips korset!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

In't gips korset!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 15:33

Hallo bokkers,

Omdat ik kyphose heb, groeit mijn rug in een verkeerde houding.
Ik heb er nooit last van gehad, maar op latere leeftijd zou ik er wel last van krijgen.
Ik heb eerst 1 of 2 jaar cesartherapie gehad, maar omdat het met trainen van mijn spieren niet lukte om in de goede houding te blijven moest ik naar het ziekenhuis voor een controle. Dus er werden rontgenfoto's gemaakt en ja hoor. Ik moest in april een gips korset! Wat een drama zeg.
In de periode dat ik zou groeien zou mijn rug weer in de goede houding groeien dus gelukkig was ik er nog optijd bij.
Ik heb eerst een afneembaar gips korset gehad, dat ik heel de dag en nacht aan moest houden alleen met douchen mocht hij af.
Maar omdat er geen erge vooruitgang te zien was op de rontgenfoto's moest ik een vast korset (waar ik dus ook niet mee kon douchen).
Het was soms echt niet te houden in de zomer, zo warm zat het. Ik kan er niet mee zwemmen, gymen en het ergste ik mag ook niet paardrijden! Ik heb het daarom maar ook niet geprobeerd.

22 November moet ik weer terug en word het gips eraf gehaald en worden er weer foto's gemaakt.
Ik hoop dat ik er dan vanaf ben, maar waarschijnlijk moet ik dan weer 3 maanden met een gipskorset lopen.

Het was echt een drama wat voor kleren ik er nou overheen kan doen want ik zit vanaf mijn heupen tot iets boven mijn sleutelbenen.
Dus een normaal t-shirt was geen oplossing. Blousjes gaat prima dus daar heb ik er even een vooraad van ingeslagen. :D

Heeft iemand hier op bokt ook wel eens een gipskorset gehad? En heb je daar mee paardgereden?

Groetjes,
Tineke
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 20-10-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Re: In't gips korset!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:36

aanwezig :') Ik heb het gehad omdat ik eerst een gewoon korset had maar omdat ik dat té vaak losprutste heb ik 2 maand een gipskorset gekregen. Verdorie dat was lastig, en JEUKEN!!! En stinken...

Ik heb er niet mee paardgereden, was gewoon niet mogelijk :') Ik kon niet opstappen want ik kreeg mijn been niet over mijn paard. Als ik erop getakeld zou worden zou ik wel kunnen stappen maar niet echt trainen.

Ik hoop dat je een goede uitslag hebt en dat je er vanaf bent :D

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 15:40

Ja, dat hoop ik ook. Nou dan ga ik ook maar niet proberen om er op te komen.. idd, het jeukt vreselijk.
Ik pruts altijd m'n zweepje tussen me korset dan kan ik even terug jeuken. :D :')
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 20-10-10 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:45

waar zweepjes allemaal goed voor zijn :D

sterkte gewenst tot de 22e november

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:46

ik stsk overal van die lange satéstokjes tussen :D En maar huilen als er eentje was afgebroken die continu zat te steken :')

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 15:47

Hahaha..

@marimba; Jaa :') Bedankt..

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:49

Er zijn sprays tegen de jeuk verkijgbaar bij de apotheek, minder kans op verwondingen onder het gips.

Ik heb meerdere mensen met een gipscorste verpleegd en paardrijden lijkt me onmogelijk, of bijzonder onpraktisch en ook wel gevaarlijk.
Mocht het paard bijv struikelen kun je dat nauwelijk nog opvangen.
Ik zou ook niet weten hoe je dat op en afstappen zou kunnen doen.....

Ik denk dat het lange lijnen, longeren en alternatieven worden.

Het lijkt me echt vreselijk so'n corset.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:06

Owh, ik ga zeker die spray kopen wat ik heb ook kleine wondjes want het schuurt overal. Bedankt voor de tip!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:29

Ah ik vind je zielig :(:)
Bij mij was er ook sprake van maar omdat ik niet veel meer groeide ofzo hoefde ik geen korset. Ik heb trouwens een scoliose, onder een kleine S en boven een grotere S.
Ik stond wel voor de optie om geopereerd te worden maar het enige wat daar mee bereikt zou worden is het rechtmaken van mijn rug, de pijn verdween niet en zou erger worden. Dan komen ook nog de risico's zoals zenuwbeschadiging en botsplintering erbij + een minimaal een half jaar revalideren. Ik red het zo (nog) wel. :)
Veel sterkte voor jou!!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 17:34

@Macs;
Ik heb ook een beetje scoliose.. Wat vervelend voor jou ook.
Bedankt, jij ook veel sterkte!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:03

Iemand op stal had een keer een korset, was ook ivm een vergeoeiing, maar hoe en wat precies weet ik niet, zij heeft een hele brave fjord die altijd doodstil staat met opstappen, en ging met een ladder op een hoge kruk staan en dan zo op het paard maar wel alleen stappen, maar zag er nou niet echt uit alsof het dagelijks gedaan word zeg maar. En dat paardje stond ook echt doodstil.
Sterkte, gelukkig is het nou niet zo warm meer, had toen een been in het gips en was echt niet te harden

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:08

Ik heb ook een gipskorset gehad (gebroken rug), maar dan van onder de borst tot aan 1 kant heup en 1 kant net boven de knie.

Ik kon dus niet zitten (!!), traplopen ging maar op een manier, voetje voor voetje (en dan het 'losse' been als laatste) en paardrijden al helemaal niet :+

Ik heb het ook 3 maanden om gehad, dat lijkt erg lang, maar echt, als het nodig is doen hoor, de tijd is toch redelijk snel weer om!

De jeuk enzo vond ik nog redelijk meevallen (mei-juni-juli). Kleding, tja, ik had vaak joggingbroeken aan, en heb wel wat wijdere broeken gekocht die ik wel paste.