iemand ervaring met blaasontsteking NA AB kuur bij kind??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

iemand ervaring met blaasontsteking NA AB kuur bij kind??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:36

Mijn dochter (9) heeft een goede week geleden een verstopping( of blinde darm maar later bleek een kleine verstopping) gehad, laxermiddel van de HA gehad, na 3 dagen diaree dus gestopt met laxeren.
Echter bleef ze wat hangerig en bleef ook klagen over buikpijn ( linker zij).
Na een dag of twee kreeg ze koorts, veel plassen ( pijnloos) en erg veel hoofdpijn.
Hoofdpijn vermoed ik van de koorts want die was steeds rond de 40 graden.
Urine na laten kijken en het bleek een blaasontsteking te zijn.
Kuurtje gehad, geheel afgemaakt, kind knapte lekker op en speelde weer buiten.
Vandaag ( 1,5 dag later) kom ik thuis uit mijn werk ligt ze weer met 39.8 op de bank ziek te zijn.
Gelijk urine opgevangen maar ik zag het zelf al.......weer een blaasontsteking.
De HA vond het minstens zo raar als ik omdat ze net een AB kuur gehad had.

De eerste keer had hij haar urine direct op de kweek gezet en nu bleek dat hij haar daar het juiste medicijn voor had gegeven.
Nu heeft ze capsules gehad, weer 3x daags 1 capsule ( eerder 3x daags 1 lepel drankje).
Direct bij thuiskomst de eerste gegeven maar nu ligt ze heel de tijd te braken, na ieder slokje drinken........
Het is een bijwerking maar nu krijgt ze weer niet genoeg vocht binnen, en ze drinkt al zo moeilijk.

Maar waar ik me het meest zorgen om maak.....hoe kan dat nou??
Na een kuur nog zo snel zo ziek worden?
Moet ik aan iets anders gaan denken?
Had ik haar nu al door moeten laten sturen??

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: iemand ervaring met blaasontsteking NA AB kuur bij kind??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:42

Het kan zijn dat ze een blaasontsteking gehad heeft met verschillende bacteriën en een AB kuur gehad heeft voor de meest aanwezige bacteriën. De bacteriën zijn dood gemaakt door de AB, alleen hebben nu de andere bacteriën de kans gekregen en krijgt ze opnieuw de blaasontsteking. Enige wat werkt is weer op kweek zetten en kijken welke bacteriën het nu zijn. Daar de juiste AB kuur voor geven.

Wat ook kan is dat er resistente bacteriën aanwezig zijn en ook dan werkt alleen een andere AB kuur. :)

Veel sterkte met je kleine meid! :(:)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:48

sja dat geeft te denken.
Ze heeft wel vaker een blaasontsteking gehad maar nog niet zo erg als deze keer.
Daar kreeg ze ook kuurtjes voor.......resistent.....maar ze knapte zo goed op.

Nu braakt ze na ieder slokje drinken en gaat er slechter uit zien, maak me best een beetje zorgen nu.
en het is al bijna tijd voor de 2de capsule.....

kleine stakker

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:49

Dat kan zeker, het kan zijn dat er (ondanks de AB kuur) toch nog wat bacteriën achter zijn gebleven en deze kunnen weer een nieuwe blaasontsteking veroorzaken. Of zoals Quir ook al zegt, bacteriën kunnen ook resistent zijn geworden, maar dan moet de volgende kuur alsnog aan gaan slaan.

Ik zou aanraden om naast de nieuwe kuur je dochter aan de vitamine C time-released te zetten (verkrijgbaar bij elke drogist) en een poosje 3 á 4 maal daags een glas cranberrysap te laten drinken. (cranberrypillen kunnen ook trouwens maar daar weet ik de dosering zo niet van). :)

Ik wens je heel veel sterkte, blaasontsteking is soms erg lastig om vanaf te komen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:52

wiseguy15 schreef:
Dat kan zeker, het kan zijn dat er (ondanks de AB kuur) toch nog wat bacteriën achter zijn gebleven en deze kunnen weer een nieuwe blaasontsteking veroorzaken. Of zoals Quir ook al zegt, bacteriën kunnen ook resistent zijn geworden, maar dan moet de volgende kuur alsnog aan gaan slaan.

Ik zou aanraden om naast de nieuwe kuur je dochter aan de vitamine C time-released te zetten (verkrijgbaar bij elke drogist) en een poosje 3 á 4 maal daags een glas cranberrysap te laten drinken. (cranberrypillen kunnen ook trouwens maar daar weet ik de dosering zo niet van). :)

Ik wens je heel veel sterkte, blaasontsteking is soms erg lastig om vanaf te komen.

Mits de andere AB kuur op een andere werkzame stof werkt.

Het kan inderdaad kloppen dat ze eerst zo goed op knapte, dat klopt ook. Ook de resistente bacteriën reageren toch op de AB, alleen zullen er niet aan dood gaan. Na de AB kuur gaan ze weer vrolijk verder met delen en wordt ze dus weer ziek.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:57

Ik heb het vaker gehad, hoor. Als de kuur begint, knap je vrij snel op, meestal merk je dezelfde dag al een verbetering. Alleen kan het zijn dat de kuur toch niet álle bacteriën doodt en die krijgen, wanneer de kuur stopt, weer opnieuw kans. Daarbij verlaagt AB je weerstand, dus krijgen de bacteriën extra kans.

Soms kan een zwaardere kuur of een (tijdelijke) onderhoudsdosis AB de oplossing zijn. Idd wel oppassen met resistentie! Dan ben je nl verder van huis.
Verder zijn cranberries een hele goede oplossing. Bij mij werkt dit in 9 van de 10 gevallen van een beginnende blaasontsteking, waardoor ik veel minder vaak een kuur AB nodig heb. Ik heb zelf goede ervaringen met de capsules, meestal 1 capsule per dag als onderhoudsdosis en 2 als kuur. Dit is misschien prettiger dan sap, omdat ze al zo moet braken. Verder groene thee laten drinken, dit houden ze vaak beter binnen en helpt ook bij een blaasontsteking (spoelt, net als water, goed door en droogt niet uit, zoals zwarte thee).

Succes iig! Ik weet hoe vervelend het kan zijn!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:59

ja de cranberrysap, kind krijgt het echt de strot niet door. maar goede tip van die pillen, ik zal morgen eens gaan winkelen.
k kan natuurlijk morgen even naar de HA bellen hoeveel ze daar dan van hebben mag.
Wel raar dat hij mij dit niet verteld heeft.
Hij vond het zelf minstens zo raar als ik......terwijl hij de persoon is die al die kuren uit heeft geschreven....

maar de kweek wees uit dat de kuur de juiste was voor de bacterie, dan zou de resistentie een rol gaan spelen?
Ronne, die thee zal ik ook gaan halen morgen ( heb het nu niet in huis en laat haar nu ook niet alleen) thanks

Bedankt wiseguy15 en Quir, ben weer een beetje gerust gesteld.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:03

Kan het zijn dat ze allergisch is voor amoxeline of claviaanzuur? dit zit vaak in de AB kuur voor blaasonsteking;) hiervan was ik altijd erg ziek, zodra ik een ander drankje kreeg was dit weer over. heb het zelf ook vaak achter elkaar aan gehad.
maar dat kwam ook doordat mijn nier ( bleek later) voor de helft was afgestorven.( niet om je bang te maken hoor!)

De dokter adviseerde ons toen altijd net zoals al gezegt is,
Cranberrysap of pillen te nemen, ook is appelsap erg goed, zure drankjes dus!

Succes ermee!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:03

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen welke AB kuur ze krijgt? :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 18:13

Nitrofurantoïne mc 50 mg, die krijgt ze nu en ze is er goed ziek van.
De vorige daar heb ik het flesje al van weg gegooid (stom)

Lisanne....geen van beide zit in dit medicijn

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:20

Heb je goed gekeken hoe je ze in moet nemen, sommige kuren moet je in water oplossen en dan zijn ze beter te verdragen voor de maag. (heb dit zelf 1 keer gehad nam ze zo in i.p.v oplossen werd er goed ziek van) Wat ook wel eens kan helpen yoghurt eten en dan AB in nemen de yoghurt legt een laagje in de maag en beschermd dan.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:25

Probeer om te zorgen dat ze toch genoeg drinken binnenkrijgt. Ik denk dat cranberrysap ed niet zo goed werkt op dit moment (maar mss wel heel goed op langer termijn om mee te helpen blaasontstekingen te voorkomen). Heeft je dochtertje ook pijn in haar flanken?
Ik zou het even afwachten, maar wel de HApost of HA morgen bellen als je het niet vertrouwt.
Hoevaak heeft je dochtertje nu al blaasontsteking gehad? Een blaasontsteking bij jongere kinderen is nooit goed. Trek daar eens over aan de bel bij de HA, je kunt dan een verwijzing krijgen voor de kinderuroloog/kinderarts.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 18:40

Moet inderdaad met melk of yoghurt maar dat blieft mevrouw niet :+
Fristi daarentegen, maar met moeite hoor.
ben net de HA post aan het bellen.....word de verbinding verbroken.....
wacht nu even tot ze me terug bellen.

Maar fristi spuugt ze ook binnen 1 minuut weer uit.....zucht.....
Ik heb haar uit gelegd waarom ze even iets moet eten en ze is nu aan het vechten met een beschuit.
Als het zo blijft moest ik morgen de HA weer bellen om te overleggen of ze het spul ook in drankvorm kan krijgen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:54

ik heb veel blaasontsteking gehad en ook heel heftig, en vaak ook vlak na een kuur weer door verminderde weerstand.

Ik zou, zoals je al doet volgens mij, wel even contact zoeken met de HAP voor bv een middel tegen braken, dit is ook niet gezond..

Ik heb het nu redelijk onder controle met veel drinken, maar dat moest wel heel erg wennen in het begin.
Beterschap

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:06

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:13

Quir schreef:
Is ze pas ziek geworden na de AB kuur? Zoja, zou ik even snel contact opnemen met HA of HAP, omdat dat een frequent voorkomende bijwerking is van deze AB.

http://www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/N ... Print=True

ik heb net de HAP aan de lijn gehad, ik moest er echt voor zorgen dat ze die 2de capsule meer dan een uur binnen zou houden ( ik moet `m nog geven) anders moet ik er nog 1 geven tot ze het wel binnen houd pppfffff.
Als het niet verbeterd moet ik morgen de HA bellen om te zien of hij de medicatie aan kan passen.

Al met al een heel gedoe. Kind kan inmiddels alleen nog maar huilen maar die hapjes beschuit zitten er nog in.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:19

Is ze niet ziek door de AB kuur? Zou toch contact opnemen en vragen of ze geen andere kuur kan krijgen dit klinkt niet goed.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:22

vanmiddag had ze al koorts, sinds de kuur is er braken en misselijkheid bij gekomen.
Haar beschuit is nu half op, ik ga haar zo die pil maar geven ;(
Het komt volgens mij door die kuur maar zonder die kuur gaat het ook niet goed komen.......
Ik sta een beetje met mijn rug tegen de muur nu

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:24

Dan zou ik zeker aandringen op een andere kuur, er zijn meerdere kuren die dit oplossen en misselijkheid en braken door de kuur is niet goed en zal haar ook niet helpen.

Beterschap voor haar, ik hoop dat ze snel opknapt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:36

Ik denk dan inderdaad dat het van de AB kuur is, zeker omdat ze er na pas ziek is geworden. Ook heeft ze natuurlijk al een zwakkere weerstand van de vorige kuur.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:42

Morgen vroeg ( als dit niet verbeterd is) bel ik voor een andere kuur.
Ik heb nare ervaringen met zieke kinderen vandaar dat ik even in paniek schoot.
Ze is nu weer rustig, zolang ze niet gaat zitten houd ze het nog binnen.
Ze mag van mij over een uur pas weer zitten, k hoop maar dat ze niet naar de wc moet intussen.

Heel erg bedankt voor het mee denken allemaal.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:57

Ik heb ook vaak blaasontstekingen/schimmelinfecties gehad op haar leeftijd :(:)

Je krijgt al goed advies, maar 1 ding wil ik nog zeggen:

Time release vitamine C is grote onzin, geef je geld maar uit aan normale vitamine C bruistabletten (1000 mg op z'n minst).
Alleen de maag kan vitamine C verwerken. Tegen de tijd dat de pil in de darmen zit kan het lichaam er niks meer mee en is er nauwelijks vitamine C vrijgekomen. Gewoon een stukje biologie :)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:17

Resistentie hoeft geen rol te spelen, hoor! Soms is het gewoon wat hardnekkiger dan op gerekend is met de kuur. Ze proberen natuurlijk altijd zo min mogelijk AB te geven en de ene persoon en de ene infectie is de andere niet. Er hoeft maar een heel klein beetje van de infectie achter te blijven om daarna weer net zo hard aan te wakkeren.

Ik zou haar nu idd erg goed in de gaten houden en morgen om een andere kuur vragen, want afgezien van de blaasontsteking is het nooit goed om geen drinken binnen te kunnen houden ivm uitdroging!

Verder, als ze dalijk wat opgeknapt is, is het toch verstandig om eens een uroloog te raadplegen. Ik heb ook een tijd enorm veel blaasontstekingen gehad, echt de ene na de andere. Toen bleek, na een serie onderzoeken, dat mijn plasbuis te smal was. Normaal gesproken worden de bacteriën (die altijd in je blaas komen, omdat de weg naar boven nu eenmaal niet zo lang is) weggespoeld als je plast, maar wanneer je plasbuis wat versmald is (of de blaas verzakt is, of je niet vaak genoeg naar de wc gaat, of wat dan ook...) blijven er wat bacteriën achter, die uiteindelijk een infectie veroorzaken. Bij mij is ie toen opgerekt (wat inderdaad echt heel erg pijnlijk was) en daarna heb ik er bijna geen last meer van gehad. Dus het is imo altijd goed om de oorzaak te achterhalen.

Overigens staat de dosering voor kinderen op het potje van de cranberry capsules.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:47

De apotheek kan ook een drankje nitrofurantoine maken als ze hier de grondstoffen voor hebben maar ik ben bang dat dit niet de oplossing is want ze wordt waarschijnlijk misselijk van de stof zelf en dan maakt het niet uit of het via een drankje of capsule binnen komt.
Morgenochtend gewoon de huisarts weer bellen voor een andere kuur maaar ik zou toch ook een beetje aandringen of hij overleg wil plegen met een kinderartys/kinderuroloog je hbet best kans dat die je dochter willen zien.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:52

Heb even voor je gekeken(makkelijk he een apothekersassisitente op Bokt) maar als je denkt dat het spugen en misselijk zijn komt door de capsules en niet door de stof mag je de capsule evt openmaken en het geneesmiddel wat erin zit oplossen eerst in een heel klein beetje water ongeveer 10 ml en dan weer wat water erbij doen tot ongeveer 30 ml dit op een lepel geven en dna snel iets lekkers er achter aan.

Sterkte ermee!