Rugwervel gebroken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Guusje1

Rugwervel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 11:44

De moeder van mijn vriend heeft een pensionstalling, en samen met vrienden hebben zij zo'n 10 paarden. De ouders van mijn vriend zijn nu op vakantie, en normaal zouden die vrienden de verzorging van de paarden op zich nemen, maar die vrienden zijn met hun mee op vakantie en daarom kreeg ik samen met mijn schoonzus de taak om de paarden te rijden en uit te mesten.

Zo ging ik zondag op een jonge pony van hun rijden. Hij was al een tijdje niet bereden, dus had ik hem eerst goed gelongeerd. Daarna wou ik opstijgen, en godzijdank stond mijn schoonzus erbij, want dat beest begon ineens te bokken, steigeren, springen en wat dan al niet meer. Dus ik lag er natuurlijk meteen naast. Ik stond op maar voelde zo'n verschikkelijke pijn dat ik eigenlijk meteen weer door mijn benen op de grond zakte. Nou mijn schoonbroer heeft me naar binnen getild, ingesmeerd met uiercreme en in bed gelegd. Veel pijnstillers geslikt en toen werd t langzaam aan wat verdragelijker.

De volgende ochtend (gister ochtend) heb ik de huisarts gebeld. Ik mijn verhaal aan de assistente uitgelegd, waarna zij vraagt of ik denk dat mijn rug gebroken is of dat het de spieren zijn die ik voel. Nou ik kon gewoon normaal lopen en het deed wel constant zeer, maar ik kon nog wel wat. Dus ik zei dat ik dacht dat het aan mijn spieren lag.

Maar gisteravond was ik aan het koken, en ik vertrouwde het voor geen meter. Dus ik mijn vader gebeld en hij is me op komen halen en we zijn naar het ziekenhuis gereden. Daar aangekomen werd er naar mijn rug gekeken, foto's gemaakt en door de scan.
Na een tijdje kwam de arts vertellen dat mijn rugwervel gebroken is en dat ik erg veel geluk heb gehad. Ik had niet veel langer door moeten lopen of ik was misschien wel verlamd geweest.
Mijn vader en ik dachten dat ik gewoon weer naar huis zou mogen en dan een paar weken extreem rustig aan doen, maar de chirurg wilde me perse hier houden.

Nu moet ik de hele dag plat op me rug liggen. De chirurg wilde niet vertellen hoelang ik zou moeten blijven omdat ie het niet echt weet, en het dan altijd kan tegenvallen. Maar het zal minimaal een week duren en waarschijnlijk een aantal weken langer.

De foto's en scan is opgestuurd naar het ziekenhuis in Amsterdam, daar gaan de artsen kijken wat zij er mee zouden doen. Het kan zijn dat ik binnen een paar weken naar huis mag met een corset, maar het kan ook zijn dat de artsten van Amsterdam mij willen zien of zelfs opareren.
Ik zit dus nog helemaal in afwachting.

Nou dit was mijn verhaal even, ben blij dat ik het even kwijt kan.
Bedankt voor het lezen :)

upendo

Re: Rugwervel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:46

Jeetje wat heftig.. :\
het is maar goed dat je toch naar het ziekenhuis bent gegaan..

Heel veel sterkte!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:46

Oei wat een ellende! Beterschap!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:47

Zie je dus toch.Goed dat je het advies uit het andere topic hebt opgevolgd. Saai dat je nu daar plat moet liggen, maar beter nu een paar weken dan voor altijd in een rolstoel.

Heel veel sterkte

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:48

Jeetje zeg, veel beterschap in deze weken :(:)

En nu maar hopen dat bokt dr niet uit vliegt, zodat je iig nog ergens je tijd mee kunt doden :=

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:49

Dat is echt balen zeg! heel veel sterkte gewenst!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:55

Het is zeker maar goed dat je naar het ziekenhuis bent gegaan zeg! Het zal nu hoe dan ook een paar maanden investeren in de toekomst worden, maar dat is het wel waard denk ik zo ;-) .

Welke wervel(s) heb je gebroken?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:57

Jeetje, dus toch gebroken :oo Heel veel sterkte! Klonk natuurlijk al niet fijn maar dat ze dit constateren is natuurlijk best heftig.. Zeker als je er van uit gaat dat het waarschijnlijk "alleen erge spierpijn is". :(:)

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 11:57

Bedank allemaal :)
Ik baal er inderdaad ook echt van, het komt gewoon niet goed uit. Het komt natuurlijk nooit goed uit maarja.

Ik ben blij dat ik gister toch maar gegaan ben, mijn gevoel was dus wel goed. Ik ben er wat dat betreft ook heel positief onder. Want stel je voor dat t erger was geweest.. Ik moet nu wel alles uit handen geven en alles moet voor me worden gedaan, maar daar geef ik dan maar aan toe. Als ik dan ook maar weer helemaal genees!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 11:58

Mac schreef:
Het is zeker maar goed dat je naar het ziekenhuis bent gegaan zeg! Het zal nu hoe dan ook een paar maanden investeren in de toekomst worden, maar dat is het wel waard denk ik zo ;-) .

Welke wervel(s) heb je gebroken?

Ze hebben het steeds over de L1 ofzo? Of L? Ik weet het niet precies. In ieder geval een stuk wat eigenlijk tussen me heup en borst zit zeg maar, een best belangrijk stuk zei de dokter. Maar van alles wat ze zeiden, is er ook veel langs me heen gegaan hoor.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:58

Dus toch een gebroken rugwervel?
Heel goed dat je toch naar de dokter bent gegaan :Y)

L1 is je eerste lendewervel

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:01

L is iig laag in je rug:
Afbeelding
Dat is idd een heel "beweeglijk" stuk in je rug.
Ik hoop dat de artsen snel een plan van aanpak maken, zodat je vooruit kunt gaan kijken.
Sterkte hoor!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 12:03

Klopt dat is hem!

Pff ik hoop ook dat het niet al te lang gaat duren.
Tot die tijd moet ik de tijd zien te doden met duizende tijdschriften, boeken, bokken, tv kijken, bezoekjes en dat soort dingen.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:10

Maar goed luisteren naar de artsen die er verstand van hebben hoor want voor je het weet heb je het geforceerd en kan je helemaal nooit meer een paard rijden of op de pensionstal helpen :o

Ik ken verschillende mensen die rugwervels hebben gebroken en dat is wel allemaal gelukkig weer goed gekomen :D

Mooie plaat van de ruggewervel

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:11

Een mederuiter bij ons op stal heeft 2 jaar geleden de zelfde wervel gebroken gehad en is daar bijna een jaar zoet mee geweest. Hij heeft na 6 maanden heeeeeeel rustig het rijden weer opgepakt door er in het begin 5 minuten te gaan stappen. Ik hoop voor jou dat je herstel sneller gaat en dat je de tijd kunt doden door lekker te lezen en zo.
Heel veel sterkte de komende tijd.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:46

Zo he , dat is niet niks !!!
Had t andere topic al gelezen.
Is behoorlijk kl*te he dat stilliggen :(
Maar als je (even) doorbijt, is het wel goed voor je genezingsproces !!

Wil je een dikke knuffel geven (heel voorzichtig) want snap hoe je je voelt nu je niet zo veel mag !!!!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:12

jeetje ben blij dat je mn raad heb opgevolgd gelukkig dat het goed gegaan is je moet er toch niet aandenken. meid heeeeel veel sterkte

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:20

Zo dan,ik was meelezer in dat andere topic en dacht toen al
ga maar naar het z'huis als je zoveel pijn heb.
Gelukkig heb je dat gedaan.
Sterkte en hopelijk herstel je snel.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:56

zo heftig zeg!! heel veel sterkte de komende tijd..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:23

Oei dat is niet zo fijn... Vooral veel rusten!

Zelf heb ik een half jaar geleden Th12 gebroken, net eentje erboven. Nachtje in het ziekenhuis gelegen, maar verder geen korset of operatie. Dus dat viel mee :)

Duurt wel een tijd voordat het weer helemaal goed is, ik moet vooral bewegen en naar fysio.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:27

Jeetje, dat is schrikken hé?!

Ik heb zelf L4 en L5 gebroken gehad. Ik heb onder narcose een gipscorset gekregen en heb ik totaal 10 dagen in het ziekenhuis gelgen. Het gipskorset heb ik 3 maanden om gehad (van onder de borst tot aan 1 kant heup en andere kant bovenkant knie). Daarna 3 maanden 'revalideren', nouja groot woord voor spieren weer laten aansterken en daarna kon ik weer op het paard :D.

Ik heb zelf totaal geen last meer, dus hopelijk kom jij er ook snel weer bovenop!

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:01

Ik hbe ook de L1 gebroken gehad, 2 jaar geleden!

Moest 3 dagen in ziekenhuis liggen, plat. Toen naar huis 8 weken plat liggen niks doen.. zo weinig mogelijk lopen..
In die 8 weken heb ik een corset gekregen maar niet van gips.. mocht ik zo nu en dan eraf en daarmee lopen..

na 8 weken fysio gehad,, denk wel 4 a 5 maand. en precies een half jaar later zat ik weer op t paard wel met corset..
en denk een jaar na de tijd deed ik alles weer zonder corstet.. maar je merkt goed dat de spieren aan moeten sterken!!

Sterkte, en rustig aan en ben benieuwd hoe jou behandelplan eruit ziet!!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:09

mm wat een geluk dat je toch gegaan bent...in zoon geval als daar (wat dus heel fragiel kan zijn en snel verkeerd kan gaan) zou ik altijd ff naar t ziekenhuis gaan als je toch erge last ondervind, ik hoor liever dat het idd "maar" gekneust is dan dat het dalijk te laat is... wat naar voor je!

wel vervelend dat je int ziekenhuis moet verblijven! ik had dat echt echt niet gewilt..dan maar thuis op bank/bed maar daar zou ik me dood ongelukkig voelen.
Ik ken iemand die een stuk van dr rug als dr nek gebroken had (ook HEEL veel geluk gehad dus) maar die mocht na wat daagjes gewoon naar huis met allemaal dingen om

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:29

ahhh ik weet hoe je je voelt!! Ik heb 7 weken terug de L1 en L2 gebroken!!!

Ik mocht gelukkig na 3 a 4 weken beginnen met fysio, nu ben ik langszaam de cardio aan het opbouwen en na oud en nieuw ga ik weer kracht training opbouwen.. Ik heb het geluk gehad dat ik geen pijn had maar het belemmerd je wel!

Sterkte komende tijd, geloof me het vliegt om!!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:16

Vervelend zeg! Ik weet precies hoe je je voelt, zit op het moment ook thuis met een gebroken rug. Ik was op stage in België en ben 5 weken geleden van het paard gevallen, op de bovenkant van mijn rug. Ik voelde wel meteen een flinke pijn, en had verminderde controle over mijn benen maar dacht dat dit spierpijn was. Ik ben opgestaan en ben nog gaan longeren. Daarna voelde ik me niet zo lekker en heb een pijnstiller genomen en ben op bed gaan liggen. Twee dagen rustig aan gedaan, en ik bleef pijn in mijn rug houden. Ach niet zo aanstellen dacht ik en ik ben weer heel rustig aan het werk gegaan. Op vrijdagavond ben ik voor een weekend naar huis gegaan, had flink pijnstillers genomen dus thuis voelde ik mij redeleijk tot ik zondagochtend mijn bed uit wilde komen, het ging gewoon bijna niet. Dus toen toch maar naar de huisartsenpost en die stuurde mij meteen door naar het ziekenhuis voor een foto. Dus een foto gemaakt en toen zagen ze daar eerst niets op. Wel had ik mijn ruggenmerg beschadigd en zou ik een paar dagen later door de mri moeten. Dus ik ben naar huis gegaan, werd ik de volgende dag gebeld dat ik met spoed terug naar het ziekenhuis moest, ze hadden toch een afwijking gezien op de foto en ik moest meteen door de ct. Maarja er was op dat moment niemand thuis en ik had geen auto dus kon niet zo snel naar het ziekenhuis. Ik moest toen ook plat op mijn rug gaan liggen en mocht niet meer bewegen tot iemand me naar het ziekenhuis kon brengen. Dus snel diezelfde middag nog heen, door de ct scan en toen bleek dat ik T7 en T8 gebroken heb, en in T9 en T10 een inzakking en een kneuzing van mijn ruggenmerg. Daar kwam nog bij dat de breuk in T8 radiologisch instabiel was, dus ik was een twijfel geval of ik geopereerd moest worden. Uiteindelijk hoefde het niet, omdat ik een week met die breuken gelopen heb, hadden ze het vermoeden dat het wel op de plek zou blijven. Ik mocht toen naar huis, en moest heel rustig aandoen. Nu ben ik inmiddels 5 weken verder en de pijn neemt wel af maar ik kan nog steeds maar heel kort achter elkaar zitten en moet dan weer gaan liggen. Ik moet over 2 weken terug voor een controlefoto dus ben benieuwd hoe het er dan voor staat. Heel veel beterschap want het is geen pretje. Hoelang gaat de revalidatie bij jou duren? Ik moet rekenen op zeker 6 maanden voordat ik weer helemaal kan functioneren. Momenteel heb ik eigenlijk ook nog het meeste last van de beschadeging op mijn ruggenmerg, zodra ik iets teveel doe zwelt dat op waardoor ik uitval krijg in mijn benen en armen en das erg vervelend.