Erg veel rugpijn na val van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Guusje1

Erg veel rugpijn na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 13:41

Anderhalf week geleden ben ik van mijn pony gevallen tijdens een springles, met me hoofd op de hindernis en plat op me rug. Deed wel even pijn maar kon eigenlijk vrijwel meteen weer op de pony en verder rijden.
In tussentijd zijn we verhuisd dus dan draag je nog wel eens een iets te zware doos. En zaterdag tijdens een wedstrijd bokte me pony iets te hoog waardoor het er weer een beetje inschoot. Ik had dus al een beetje last van me rug maar dat was te overzien.

Nu zijn mijn schoonouders op vakantie en heb ik (samen met mijn schoonzus) de taak gekregen voor de (pension)paarden te zorgen en te rijden. Nou ging ik gisterochtend dus nog even rijden, maar ik vertrouwde het al niet helemaal toen ik op wilde stijgen. Dus mijn schoonzus er bij geroepen en die heeft de pony vast gehouden. Toen ik er op zat begon die pony meteen te bokken, steigeren, springen en wat dan al niet meer dus ik lag er zo naast. Ik viel een beetje op me zij maar ik had vreselijk last van me rug. Ik wilde opstaan maar zakte gelijk weer door mijn knieën van de pijn. Uiteindelijk ben ik binnen gekomen, werd ingesmeerd met uiercreme en heb een paar ibuprofens op.
Langzaam aan werd de pijn wat verdragelijker maar vanacht heb ik amper geslapen omdat ik me geen houding weet te vinden. Als ik sta, zit, loop of lig, alles doet gewoon zeer.

Dus ik vanmorgen de dokter gebeld om te vragen wat ik er mee moest doen. Ik heb het idee dat het wat met de spieren te maken heeft en de assistente vertelde dat de dokter daar weinig aan kan doen, dus wat ik moet is veel warmhouden, toch bewegen en pijnstillers slikken. Toch heb ik het idee dat ibuprofen (400mg) niet echt werkt. Ze raadde me dan ook aan om paracetamol met brufen (?) te slikken. Als t dan morgen niet minder was geworden moest ik toch maar langs komen.
Dus ik vanmiddag naar de apotheek, blijkt er helemaal geen combinatie van deze medicijnen te zijn? Nou het zal wel dacht ik, dan maar verder met de ibu.

Ik vind het een erg vervelende situatie, het hele huis is een puinhoop maar ik kan amper bukken en ook niet stofzuigen of de stallen uitmesten.
Weet iemand dus toch een goede tip om de pijn wat te verlichten en vooral, hoe ik vanavond in godsnaam moet gaan slapen?
Bedankt alvast :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:45

TochIk zou toch sowieso morgen even alles willen laten checken.

En de combi is gewoon ibuprofen slikken en als je meer pijn krijgt nog paracetamol innemen. Moest ik ook toen ik net uit het ziekenhuis kwam en geopereerd was. 1 ibuprofen van 400 en dan eventueel versterken met max. 2 paracetamol en deze combi max. 3x per dag. Maar bij de apotheek zou je dat toch prima moeten kunnen uitleggen..
Zou toch nog even nabellen welke combinatie jij het beste kunt en mag gebruiken want het is natuurlijk gewoon troep wat je slikt.

8nnemiek

Re: Erg veel rugpijn na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:47

Ik ken het wel helaas. Pas nog door mn rug gegaan toen ik een geweekte baal hooi moest tillen.. En dan kun je inderdaad niks meer, dan doet staan en zitten en liggen allemaal pijn :=
Probeer een houding te vinden die je het minste last geeft, met kussens onder je rug enzo, en dan lekker een paar dagen rusten. Regelmatig een stukje lopen, en dan weer voor de tv lekker ontspannen gaan zitten. Goed opletten dat je geen onverwachte bewegingen maakt. Niet te veel pijnstillers (hooguit voor het slapen) want dan ga je juist sneller verkeerde bewegingen maken.
Met slapen hielp het bij mij goed om een warme kruik onder mijn rug of zij te leggen.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 13:52

Een kruik zat ik ook al aan te denken, hopelijk heeft mijn vriend die hier ergens in huis, zal eens op zoek gaan haha.

Ja aan die combinatie zat ik ook te denken, ibu+paracetamol. Want als ik een ibuprofen in neem merk ik eigenlijk helemaal niks. En t is echt vervelend.
Ik denk dat ik morgen inderdaad toch even de dokter opnieuw bel :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:53

Ik zou proberen je rust te nemen, maar niet stil te zitten. Dwz, niet meer tillen, stofzuigen, harken en meer van die zware dingen ( stofzuigen valt onder zwaar werk ;) ). Probeer wel, ondanks dat wanneer je met pijnstilling dalijk geen pijn of iig minder pijn zult hebben, je "rust" te nemen :j

En toch, misschien kun je beter een afspraak laten maken bij de HA idd, om het toch even na te laten kijken. Voor het zelfde geldt heb je dalijk iets beklemd zitten in je rug, of zoiets, en wanneer je dan door gaat, raak je alleen maar verder van huis :(:)

Beterschap!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:56

Juist wel bewegen als het echt in de spieren zit. Maar ja als je dat niet 100% zeker weet dat het in de spieren zit zou ik toch even naar de dokter gaan om erger uit te sluiten.

Het nemen van pijnstillers is juist goed zodat je weer gaat bewegen omdat je minder last hebt van je spieren en juist eerder door de pijn heen ben. Bewegen betekend namelijk dat je spieren doorbloed worden en ze dus sneller de afvalstoffen kwijt kunnen. Maar ja, dat kun je dus alleen doen als je zeker weet dat er niet iets verkeerd zit..

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 14:00

Jammer had net zo veel zin om te stofzuigen :o Nee maar t is echt even nodig, nouja dan zet ik mijn vriend maar even aan het werk.

Bewegen doe ik wel, loop genoeg hier in huis rond en anders is t wel even door de stal of naar de paarden. Ik bel morgen de dokter even :)

Bedankt allemaal iig

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 14:06

Maar ik kan naast 400 mg ibu dus gewoon paracetamol er bij slikken?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:10

Ja, dat kan maar zou voor de juiste dosis voor jou wel even de apotheek of huisarts bellen.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:14

vanuit het ziekenhuis hebben ze mij gezegt om 4X daags 2 paracetamol te slikken.
dit helpt erg goed (ook veel rugklachten) je moet het alleen wel een beetje op vaste tijden doen anders werken de medicijnen niet optimaal.

sochtends rond 8 uur, smiddags rond 12 uur, smiddags 4/5/6 uur hangt af van de last en de laatste 2 rond 10 uur
en dan lekker vroeg gaan slapen ;)

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:15

EvitaHitalia schreef:
Maar ik kan naast 400 mg ibu dus gewoon paracetamol er bij slikken?

ligt eraan hoeveel paracetamol je van plan ben erbij te slikken.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 14:19

Zoveel als nodig :P

Nee ik kijk inderdaad wel even op internet.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:22

probeer anders voltaren tabletten.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:26

EvitaHitalia schreef:
Zoveel als nodig :P

Nee ik kijk inderdaad wel even op internet.

haha, niet aan beginnen dan.
het beste is even met je huisarts overleggen, die weet meer over jou dan het internet.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:36

Ik zou je maar eens even laten nakijken door een chiropractor als ik jou was.
Hier mee door lopen is echt onzin het kan ook zo maar zijn dat je een gebroken rugwervel hebt en daar lekker mee door sjokt :o
Wees verstandig, ik weet niet hoeveel jaar je nog mee moet :(:)

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 14:42

Bedankt :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:45

Ik zou maar heel snel naar de dokter en door naar het ziekenhuis gaan. Een stalgenootje van mij is ook op d'r rug gevallen, kon nog goed opstaan (wel veel pijn) en bleek later gewoon d'r rug gebroken te hebben.

NOOOOOOOIT zomaar mee doorlopen, naar het ziekenhuis en foto's maken!!!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:51

ik heb het 4 weken terug ook gehad en ik ben toen naar de huisartsenpost gegaan. Ook recht op rug gevallen. ik heb toen diclofenac gekregen en dat hielp wel super. Moest toen ook naar fysio en gaat nu stukken beter.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:57

Naar een fysio! Krijg je oefeningen en goed advies mee. Als het goed is checkt hij ook of je geen breuken hebt. Hoe ging het met de pijn, had je direct na de val al erg veel pijn of is dat pas langzaam na de val begonnen?

Ik adviseer als fysio aan mensen bij zulk soort klachten om gewoon de pijnstilling te nemen, eventueel paracetamol en ibuprofen inderdaad. Door de pijnstilling kan je bewegen en daardoor worden je spieren beter doorbloed en soepeler waardoor je dus minder pijn krijgt. Als je helemaal niets kan wordt je alleen maar stijver en duurt het langer.

Lekker warm bad, goed veel oefeningen doen, liefst met begeleiding van fysio. Beetje standaard oefeningen zijn: Op rug liggen knieen optrekken, li knie richting re schouder en andersom, benen uitstrekken en om en om je benen lang maken (knieen blijven gestrekt), voeten met gebogen knieen neerzetten en knieen naar links en rechts laten zakken (rustig!).
Succes

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 14:59

Ja ik had echt meteen heel veel pijn. Daardoor kon ik ook niet gelijk opstaan.
Ik ga morgen ochtend de dokter gelijk bellen!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:01

Heel verstandig en laat je niet afschepen met een aspirine :(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:04

tellom schreef:
Ik zou je maar eens even laten nakijken door een chiropractor als ik jou was.
Hier mee door lopen is echt onzin het kan ook zo maar zijn dat je een gebroken rugwervel hebt en daar lekker mee door sjokt :o
Wees verstandig, ik weet niet hoeveel jaar je nog mee moet :(:)

Dus als TS een gebroken rugwervel blijkt te hebben naar de chiropractor. Beetje krom advies.
Bij hevige klachten ga je eerst naar je huisarts en daarna wordt een vervolgplan opgesteld. Maar als de klachten zo hevig zijn lijkt een foto me niet onverstandig.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:07

Ik zou toch even naar de Eerste Hulp gaan voor een foto' tje. Ben zelf ook op mijn rug gevallen, deed niet eens superveel pijn, maar was mooi gebroken, had er zo mee doorgelopen als ik niet op de foto was gegaan..

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:13

De dokter is als het goed is nog wel bereikbaar. Als je het niet vertrouwd, gelijk bellen. Gewoon vragen om een foto, beetje huisarts stuurt je door.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:14

1 ibropufen en 1 paracetamol mag samen
Het versterkt elkaars werking. Dus geen pijn meer.
Maar zou toch ff langs de HA of eerste hulp gaan voor een fototje voor je het neemt. Dadelijk overbelast je het.