Last van gespannen nek-/rug- en schouderspieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Last van gespannen nek-/rug- en schouderspieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:58

Alle tips zijn welkom. Ik heb er de laatste tijd weer erg veel last van. Deze keer zijn vooral schouder en nek aan de beurt. In die zin dat ik alles liefst zo min mogelijk beweeg. Oorzaak zal wel een combi van stress/spanning (grotendeels onbewust), weersomstandigheden en werk zijn. :) Niet al te veel aan te doen dus. Ik loop geregeld bij een manueel therapeut/osteo/fysio en accupuncturist. Werkt allemaal heel mooi, maar heb niet onmiddelijk een 9-5 job, dus niet altijd makkelijk om daar te komen. Maar zijn er ook dingen die ik zelf kan gaan doen, oefeningen,... Ik dacht zelf al aan Yoga :+ (die dingen kun je tegenwoordig ook met de Wii en zo, dus ervaringen zijn welkom ;)).
Maar goed tips zijn dus meer dan welkom!

VDB

Re: Last van gespannen nek-/rug- en schouderspieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:10

Neem een lekker warm bad zodat je spieren goed warm worden.
Voor jezelf wat kaarsjes aan doen en jezelf de tijd gunnen om te genieten van het bad. Wijntje erbij!
Ben ik benieuwd hoe het verschil is van voor en na je bad.

Let erop dat je houding correct is.
Goed rechtop zitten en niet scheef in de bank hangen, dat is het eerste wat ze je op yoga zullen melden. ;-)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:14

Warm bad geeft wel een kort effect :) gelukkig, vandaag erg veel last en dat is nu eindelijk een beetje minder na een bad.

Zet zich nu recht uit een scheefhangende bankpositie ;). Idd houding is belangrijk, en ik let er te weinig op.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:17

Tantum zalf proberen?? Of van die zakken die je in de magnetron doet en die lekker warm op je schouder en in je nek leggen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:18

Ik krijg therapie voor mijn nek en schouders en ik word ook gekraakt.
Volgens de therapeut zit het helemaal vast, vind ik niet zo gek als je er al maanden mee loopt.
Ik krijg oefeningen mee en ook bij de therapeut moet ik de sportzaal in.
Het was bij mij zo erg dat ik kramp in mijn schouders-armen kreeg, net of ze een stuwband aantrekken en dat deed zo zeer dat ik er gewoon van moest spugen dus ik hoop wel dat dit effect heeft!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:19

Kaatje64 schreef:
Tantum zalf proberen?? Of van die zakken die je in de magnetron doet en die lekker warm op je schouder en in je nek leggen.

die heb ik inderdaad ook. willen ook wel helpen. Tantum zalf ken ik (nog) niet. Ik gebruik wel een spray, warmt spieren op en zit een kleine hoev. nsaids in :).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:19

chanicha schreef:
Ik krijg therapie voor mijn nek en schouders en ik word ook gekraakt.
Volgens de therapeut zit het helemaal vast, vind ik niet zo gek als je er al maanden mee loopt.
Ik krijg oefeningen mee en ook bij de therapeut moet ik de sportzaal in.
Het was bij mij zo erg dat ik kramp in mijn schouders-armen kreeg, net of ze een stuwband aantrekken en dat deed zo zeer dat ik er gewoon van moest spugen dus ik hoop wel dat dit effect heeft!

Idd vanmorgen deed mijn bovenarmspier gewoon pijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:22

Ontspanningsoefeningen doen!! Kun je gewoon onder het werk doen, of even op het toilet!!
Ken het probleem van de spanning in schouders en nek heel goed :D Pas wanneer je goed weet wanneer je aanspant, kun je pas goed gaan ontspannen! Ik deed o.a. - schouders naar achteren, schouders naar boven, schouders naar voren en schouders weer naar beneden (soort van vierkantje 'draaien' :P )
Zeg maar 3x zo en dan 3x in omgekeerde volgorde (dus de andere kant op zeg maar...)
En de oefening schouders aanspannen (dus ze naar boven doen) en dan weer ontspannen (naar beneden) Als je dan tussendoor steeds je schouders eens naar beneden probeerd te doen, kom je erachter dat je ze toch weer had aangespand en op een gegeven moment heb je het ook door wanneer je dat doet!
Heeft voor mij wel geholpen!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:30

Ga voor de gein eens naar een meubelzaak om goede stoelen te "passen".
Is heel leuk om te doen (neem vriend of vriendin mee) en zo kan je ook voelen hoe het is om een fijne comfortabele stoel te vinden die ook nog eens goed is voor je lijf.
En een goed bed en vooral matras is eveneens een investering voor je lijf. En een genot want je gaat dan graag naar bed en je nachtrust is dan geestelijk en lichamelijk een voldoening!

Je kan beginnen met kleine yoga oefeningen thuis. Die zijn wel te vinden op internet. :-)
Als je een goede yoga-instructeur zoekt zou ik ook kijken of deze ook bezig is met leef- en eetstijl. Altijd handig om ook goed voedingsadvies te krijgen. :-)

zitake schreef:
Warm bad geeft wel een kort effect :) gelukkig, vandaag erg veel last en dat is nu eindelijk een beetje minder na een bad.

Zet zich nu recht uit een scheefhangende bankpositie ;). Idd houding is belangrijk, en ik let er te weinig op.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:42

Het lekkerste zou zijn als je gewoon naar yogales toe gaat. Er op uit gaan hiervoor. Is veel fijner.
En maak niet dezelfde fout die ik heb gemaakt als je voor het eerst in de yogales komt en je ziet enkele bejaarden in de les.... "och gut, de bejaarden willen ook een uitje en proberen hun oude lijf nog wat lucht in te blazen"

NOT! die mensen zijn zo vitaal als een bloemetje in de lente en kreeg het schaamrood op mijn kaken en achter mijn oren toen ik getuige was van hun zeer lenige kunsten! :j

zitake schreef:
Maar zijn er ook dingen die ik zelf kan gaan doen, oefeningen,... Ik dacht zelf al aan Yoga :+ (die dingen kun je tegenwoordig ook met de Wii en zo, dus ervaringen zijn welkom ;)).
Maar goed tips zijn dus meer dan welkom!

Hele gekke tip: als het koud is in je slaapkamer ga je automatisch lekker knus onder de wol kruipen.
Valt jou dan iets op wat je dan doet met je nek en rug???? Kruip je dan knus "in elkaar" omdat het koud is?
Zelfs bij het inslapen in bed zou je op je houding KUNNEN letten. ;-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:53

Heb je geen oefeningen meegekregen van de fysio dan? Ik had een aantal maanden hetzelfde probleem en moest thuis ook oefeningen doen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:55

tijgerbalsem smeren :)

Of misschien een keer langs een manueel therapeut om alles los te laten kraken.

Ik heb er zelf ook onwijs last van, waardoor ik elke dag met ontzettende hoofdpijn loop en elke week bij de manueel therapeut te vinden ben..
Maar dit zou ook wel kunnen komen bij mij omdat ik hyper-mobiel ben (jaja, een slangenmeisje :P)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:59

VDB schreef:
Ga voor de gein eens naar een meubelzaak om goede stoelen te "passen".
Is heel leuk om te doen (neem vriend of vriendin mee) en zo kan je ook voelen hoe het is om een fijne comfortabele stoel te vinden die ook nog eens goed is voor je lijf.
En een goed bed en vooral matras is eveneens een investering voor je lijf. En een genot want je gaat dan graag naar bed en je nachtrust is dan geestelijk en lichamelijk een voldoening!

Je kan beginnen met kleine yoga oefeningen thuis. Die zijn wel te vinden op internet. :-)
Als je een goede yoga-instructeur zoekt zou ik ook kijken of deze ook bezig is met leef- en eetstijl. Altijd handig om ook goed voedingsadvies te krijgen. :-)

zitake schreef:

Ik ben idd van plan een nieuwe stoel aan te passen, al eentje op het oog. zit een stuk lekkerder.

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:00

na jaren heb ik bio freeze ontdekt. Kun je bij de drogist halen. Werkt bij mij beter dan de producten welke je spieren opwarmen.

En yoga. Een goede houding scheelt al zoveel!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:02

Lekker warm douchen en dan arnica olie van weleda in de vochtige huid smeren, helpt fantastisch.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 21:04

@kentaro: daar kan ik al mee aan de slag.
@vdb: toch maar even kijken of er zo'n lessen hier in de buurt zijn, lukt niet altijd om elke week lessen te kunnen volgen ivm werk.
Ik slaap snachts ook vaak gespannen, daarvan ben ik mij bewust, vandaar ook dat ik zeg dat ik onbewust (oa in mn slaap) heel erg gespannen ben/kan zijn. vroeger bv ook hele erg pijn aan kaakspieren enzo omdat ik zo mn kaken opeen klem bv tijdens het slapen. Ik heb nu een speciaal hoofdkussen, dus dat scheelt ook.
@gabbjje: ik zit onder behandeling van een manueel therapeut, maar die zit in belgie nog en ik zit het grootste deel in nederland ivm werk. lukt dus niet altijd om regelmatig bij hem te komen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:46

Als ik last heb van stramme / stijve spieren / spierpijn smeer ik altijd Mustang op. Heerlijk spul, alles komt los.

Mocht je van de spanning afwillen, raad ik je aan om eens op deze website te kijken: www.bodystressrelease.nl
Ik heb zelf bij verschillende therapeuten gelopen, ik ging BSR volgen en met 8 behandelingen was ik 6 jaar rugklachten kwijt... :)

Khareem2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:41

Magnesiumolie, in de natuurwinkel

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:51

Ik lees dit even mee :) ik heb een chronische aandoening aan me rug, dit & stress, spanning enz. helpt mij er ook aan dat ik elke dag last heb van schouders, nek ik loop/liep bij een manueel/fisio . Nu heb ik als 'tik' dat ik me nek en schouders probeer te kraken, dus net zo long rekken en doen tot het kraakt, het ergste is dat het niet losser gaat zitten.

Van deze 'tik' moet ik af komen, vanaf vandaag wordt er elke avond warmend spul op me nek gesmeerd voor te ontspannen, ik zit zo dwars. Iemand nog tips?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:56

Tai Chi ipv yoga zou ik proberen. Da's meer bewegen en minder steriel vind ik.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:29

Als je in bad gaat doe er dan jeneverbes in, helpt bij mij goed.

Wat ik ook wel doe, als het echt al vast zit en het duurt nog een paar dagen voor ik bij mijn manuel terecht kan, is warmtepleister. Niet iedereen is daar een voorstander van, maar bij mij is dat echt een redmiddel als het echt vast zit.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:51

Slaap je mischien met 2 kussens ? Ik deed dit vroeger altijd, Sinds kort met nog maar 1 en nu voelt mijn nek en en schouders veel beter aan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 07:42

Ik slaap niet met 2 kussens, ik heb nu zo'n ergonomisch hoofdkussen voor zij-en rugslaper. vervelende is dat ik alle 3 doe in een nacht, dus zij, rug en buik :D wordt moeilijk dan. Maargoed vanmorgen weer bagger wakker geworden en geslapen, dus vanaf vandaag weer ontstekingsremmende gel erop :). Even iets extra's kan handig zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 07:54

Vacuem (of hoe schrijft je dat) gebruiken,die zet je op je rug en schouders en zuigen dus vast.Is heel pijnlijk maar na 20 minuten voel je dat alle spanning er uit is.Ik gebruik ze in mijn praktijk op internet zijn ze wel ergens te vinden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 07:56

Dat is oa een onderdeel van de accupunctuursessies die ik krijg. worden idd van die vacuum cups gebruikt, heel effectief en volgende afspraak probeer ik begin nov te maken.