Vraagje over de bevaling..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Vraagje over de bevaling..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 16:06

Hoeveel mensen mag je bij je bed hebben staan als je moet bevallen??

Wij zelf denken 3.. Normaal is het dan je man/vriend en evt beide moeders ofzo..

Maar mag je ook bv 3 of 4 vrienden erbij hebben?? Of doen ze daar moeilijk over?

guenivere

Re: Vraagje over de bevaling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:09

Ik weet niet hoeveel er officieel bij mogen staan, ik had me moeder me zus en me beste vriendin erbij en dat mocht in ieder geval wel :D Mischien is het een idee om het even aan een verloskundige te vragen ":)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 16:14

dan zullen ze over een evt 4e persoon ook wel niet heel moeilijk doen toch?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:18

Als je thuis gaat bevallen dan mag je dat zelf uitmaken.
In het z'huis sturen ze als het te vol wordt mensen naar de gang.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:21

ik zou het gewoon even vragen aan de verloskundige of gyneacoloog. Maar de vraag is natuurlijk wel, WIL je wel zoveel mensen bij je bevalling hebben ;-)
Zou in ieder geval van te voren duidelijke afspraken maken, dat je bijvoorbeeld op het moment zelf alsnog mensen naar de gang kan sturen.
Ik zelf vond het een best een intiem moment voor mij en mijn vriend, en vond het daarbij druk genoeg met de assistent gyn, de gyn zelf en verpleegkundigen. ( ben in het ziekenhuis bevallen )

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 16:24

ja ik wil er graag 4 in totaal bij hebben.. dus dat is het probleem niet.. vraag me alleen af of het mag..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:25

ik had: mijn moeder, mijn tante, mijn nichtje en mijn beste vriendin....
4 dus......
maargoed elk ziekenhuis is verschillend, en ik had geen "normale" bevalling....

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:26

ikdoemaarwat schreef:
ik had: mijn moeder, mijn tante, mijn nichtje en mijn beste vriendin....
4 dus......
maargoed elk ziekenhuis is verschillend, en ik had geen "normale" bevalling....

en je man?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:27

Pff ik wou alleen mijn vent erbij en niemand anders. Behalve het verplegend personeel natuurlijk. Ik zou dan echt niet op mijn gemak voelen als er zoveel mensen aan mijn bed staan. Maar gelukkig is dat voor iedereen anders. Hoeveel mensen erbij mogen weet ik echt niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:28

celano schreef:
en je man?

tja niet iedereen heeft altijd het geluk een lieve man te treffen ;)
mijn ex liet me zitten......

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:29

ikdoemaarwat schreef:
celano schreef:
en je man?

tja niet iedereen heeft altijd het geluk een lieve man te treffen ;)
mijn ex liet me zitten......

Sorry, ineens is het dan een beetje te persoonlijke vraag. Niet zo bedoeld!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:33

Hoi,

als je thuis bevalt is die keuze inderdaad aan jou, al zullen ze het wel vriendelijk verzoeken om even weg te gaan als het allemaal te druk wordt denk ik. In 'ons' ziekenhuis mag je naast je partner/man nog iemand er bij hebben. Ik weet eerlijk gezegd niet of ze blij zijn met 4 mensen, zo groot zijn de kamers vaak niet. Als het te druk wordt kan het best zijn dat ze 2 mensen verzoeken om even weg te gaan. In 'ons' ziekenhuis is het overigens ook niet toegestaan om op de gang te wachten als er een bekende van je ligt te bevallen.
Ik zou het zeer zeker ruim van te voren aangeven bij je verloskundige of gyneacoloog. Laat het dan wel in je dossier zetten voor het geval iemand anders je bevalling doet.

Verder zou ik me in ieder geval afvragen of je echt zoveel mensen aan je bed wilt hebben. Je kunt tijdens een bevalling, als je pijn hebt ineens heel raar reageren ;). En daarnaast is het erg belangrijk dat jij je op je gemak voelt en je jezelf kunt 'laten gaan' voor het verloop van je bevalling. Hoe een goede band ik ook met mijn moeder heb, ik zou haar toch niet bij mijn bevalling willen hebben :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:35

nee dat lijkt mij ook maar niks :P

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:38

opisop_shop schreef:
nee dat lijkt mij ook maar niks :P

Haha ik had bij onze eerste vreselijke rug- en beenweeen en kon niet liggen. Ik hing zeg maar op mijn knieen over de rand van mijn hoofdeinde in mijn blote kont :o. Ook puffen lukte niet goed, ik kreunde liever de weeen weg :+ . Al met al erg charmant dus :D Moet er echt niet aan denken dat er buiten mijn man nog eens 2 of 3 mensen naar mijn blote kont stonden te staren. Ik denk echt dat ik me dan niet had kunnen overgeven aan de weeen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:41

wahahahah!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:53

Delphi schreef:
Verder zou ik me in ieder geval afvragen of je echt zoveel mensen aan je bed wilt hebben. Je kunt tijdens een bevalling, als je pijn hebt ineens heel raar reageren ;).

ook helemaal mee eens, ik had dan weliswaar op dat moment de 4 belangrijkste mensen om mij heen
maar na 36 uur van pijn was ik totaal van de wereld en niet meer aanspreekbaar, en schijn ik zelf iedereen uitgescholden te hebben en mn middelvinger tig keer heb laten zien (was fiks gedrugd ook!)
en dan boeit het je geen moer wie er allemaal zijn

denk dat je het beter alleen bij je partner (als je die hebt) kunt houden

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:53

wow dat klinkt wel hefitg!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:09

Ik kreeg geen pijnstilling, was gewoon high van mezelf :D. Deze keer wil ik graag thuis bevallen. Ik wil dan dat mijn dochter naar de opa en oma gaat, want ik zou niet willen dat ze ineens halverwege de bevalling de slaapkamer binnen komt. Je kunt dan zo raar reageren. Ik had bij de eerste ook zoveel behoefte aan rust en irriteerde me aan elk geluidje.

Ik denk dat dat ook de reden is dat ze liever in het ziekenhuis niet 4 mensen bij een bevalling willen hebben. En daarnaast kan het ook afleiden voor degene die de bevalling begeleidt. Vaak is er al de verloskundige (event. die van het ziekenhuis), verpleegkundige en iemand om het kindje op te vangen bij. Dus dan staat er gewoon een man of 7/8 om je heen. Het risico is dat als je je niet op je gemak voelt dat je weeen minder worden en je ontsluiting niet goed vordert.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:22

Ik zou het gewoon vragen. Mijn moeder had graag bij de bevalling willen zijn maar ik wilde dat absoluut niet hebben. Ik wilde het gewoon samen met mijn vriend doen. Ze was er immers ook niet bij toen we haar aan het maken waren :+

Achteraf gezien had ze niet eens mee gemogen want het werd een keizersnede.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:38

samantha5 schreef:
Ik zou het gewoon vragen. Mijn moeder had graag bij de bevalling willen zijn maar ik wilde dat absoluut niet hebben. Ik wilde het gewoon samen met mijn vriend doen. Ze was er immers ook niet bij toen we haar aan het maken waren :+

Achteraf gezien had ze niet eens mee gemogen want het werd een keizersnede.

Geniale opmerking :+

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:47

@ts: is dit je eerste kind?
En beval je thuis of in het ziekenhuis?
Ik ben in het ziekenhuis bevallen en had behalve mijn vriend ook nog 1 gync., 1 verloskudige en 1 verpleger (geloof ik) langs mijn bed, dus 3 mannen en 2 vrouwen (incl. ik hihi).

Als je thuis bevalt is sowieso je verloskundige en als het goed is ook de kraamverzorgster erbij, je man, jijzelf en dan wil je ook nog 4 man familie erbij hebben??

Als dit je eerste is, mijn tip: doe het niet, het is echt te druk... je hebt echt al meer dan genoeg aan je eigen en de tips/adviezen van de verloskundige. Het is keihard werken, zweten en ploeteren (meestal dan), dan is het echt niet zo fijn als er zo ontzettend veel mensen zich om je bed staan te verdringen en tegen je staan te praten. Ik neem aan dat je ze echt in de buurt wilt hebben ipv op de gang, anders kunnen ze net zo goed thuis blijven.

Het lijkt me sterk dat de verpleging in het ziekenhuis het prettig vind als je een bevalling moet doen en er staat zoveel familie in de weg/rond het bed te koekeloeren.

Ik zou het laten filmen als ik jou was (vond ik toen echt geen prettig idee, maar heb er achteraf spijt van dat ik het niet heb gedaan), dan kan iedereen die dat wil (en jij) het altiijd nog terugzien zonder dat er zoveel mensen in de weg lopen.

Succes alvast he! ;) Je krijgt er iets prachtigs voor terug.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:54

Daar is geen vast aantal voor denk ik.

- jij moet je er goed bij voelen en niet afgeleid raken (en dat kun je niet voorspellen, ik had de eerste keer nog de illusie dat ik het heerlijk ontspannen in de armen van mijn vriend ging doen, of dat hij mijn rug masseerde enzo, in het echt deed ik het tot twee keer toe het liefst helemaal alleen. Andere mensen voelen zich er juist super relaxed en gesteund bij als de hele familie erom heen zit, zeker bij vrouwen uit niet-westerse culturen komt dat veel voor).

- er moet ruimte zijn voor het medische personeel (verloskundige met evt. assistentie en/of kraamhulp, en in het ziekenhuis komen daar ook verpleegsters, gynaecoloog en missch. kinderarts bij)

- er moet ruimte zijn voor alle nodige apparatuur.

Daarnaast zou ik me afvragen of je het leuk vindt dat iedereen je ontplofte egel ziet, en je ziet poepen bij het persen en bij een groot deel van de ontsluitingsweeën, of projectielbraken of nog meer genante dingen die je zouden kunnen overkomen en die je op dat moment niks uitmaken maar achteraf misschien wel :o Tijdens en net na je bevalling ben je gewoon niet echt op zijn charmantst.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:59

Inderdaad, ik ben ook zo eentje die het liefst mensen om me heen heeft om me moed in te praten ;)
Maar tijdens de bevalling heb ik me angstvallig aan m'n vriend vastgeklampd haha en heb ik me vooral op degene gefocust die me hielp met het wegpuffen van de weeen en het persen later.
Toen alle 3 de artsen om me heen stonden en m'n vriend tegen me ging praten had ik al zoiets van: lààt me nou even met rust wil je, 1 tegelijk alsjeblieft! Ik heb al genoeg aan m'n eigen!
Dus al hoewel ik het normaal fijn vind als er mensen zijn om me te helpen, vond ik nu prettig om me in alle rust op 1 persoon te concentreren die me er doorheen ging slepen.

Zoals gezegt: er gebeurt al zoveel tijdens zo'n bevalling, zelf ben je meestal verre van charmant, zeg of doe je misschien dingen waarvan je niet echt wil dat iedereen dat ziet/hoort en het is nog maar de vraag of de verpleging het fijn en handig vind dat er zoveel mensen zijn die zich er mee zitten te bemoeien (want dat gaan ze toch doen).

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:26

Ik denk dat het idd per ziekenhuis/verloskundige afhangt.

Ik had alleen mijn moeder en zus erbij, maar daar kwamen in totaal nog 5 verloskundige/stagaire/verpleegster/arts etc bij.
Heerlijk vond ik het! ;) Hoe meer hoe beter, gevoel van controle ofzo? ;)

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:25

Staat vaak wel op de website van het ziekenhuis waar je naar toe zou gaan.