Bijna 8 jaar en nog steeds broek/bed plassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Bijna 8 jaar en nog steeds broek/bed plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 16:11

Even een vraag aan de moeders van ons, ik zal proberen een kort verhaal van te maken maar mij kennende :o

Ik heb een zoontje die bijna 8 jaar wordt (in dec.), hij is 6 weken te vroeg geboren, maar heeft daar weinig last van. Hij doet het goed op school, lezen en rekenen gaan helemaal goed, alleen schrijven is hij iets langzamer omdat hij het netjes wil doen en links is.

Nu is hij zins enige tijd weer in zijn broek aan het plassen. In bed deed hij al, hij is nog nooit 's nachts zindelijk geweest. De huisarts zei dat dit zou kunnen komen omdat hij te vroeg was geboren en het ook aan mijn kant van de familie zit.

Er speelt veel in deze familie, voor hem is er een tweeling overleden, hier is hij niet bewust mee bezig geweest, hij was er uiteraard niet. Hij is alleen een jaar later op de dag geboren dat het met de tweeling fout ging, de tweeling wordt wel besproken, maar niet heel veel meer.

Ik ben ondertussen gescheiden, ze gaan elke week bij mijn ex langs, dit gaat eigenlijk zonder ruzie, we zijn ook zonder veel ruzie uit elkaar gegaan (we zijn binnen 6 weken gescheiden). Nu is mijn zoontje eigenlijk altijd al bang geweest van mijn ex, hij gaat ook niet graag langs. Mijn ex zegt dat als hij er is, hij het wel naar zijn zin heeft. Maar als hij er heen moet, gaat hij al zeggen dat hij liever niet gaat. Mijn zoontje is door toedoen van mijn ex een keer bijna verdronken (zonder toezicht hem met zijn zus naar het zwembad laten gaan, terwijl hij gezegd had dat hij mee zou gaan. Een meisje heeft hem toen in het diepe gegooid en toen is hij bijna verdronken, hij kan dus nu nog niet zwemmen en is bang om te douchen en te zwemmen) en laatst in de zomervakantie heeft hij hem dusdanig laten verbranden dat de blaren op zijn rug stonden en hij nu nog de littekens heeft.
Afbeelding
Afbeelding

Verder ben ik ondertussen hertrouwd en heb sinds 15 weken een kleine meid erbij. Hij is gek op de meid, doet altijd gekke bekken bij haar en als zij dan lacht, dan ligt hij ook in een deuk. Ook geeft hij haar knuffels en is zelfs een beetje bang om haar pijn te doen. Ook met mijn nieuwe man heeft hij meer dan met zijn echte vader. Bij hem zit hij altijd op schoot, knuffelt hij heel vaak en zitten samen spelletjes te doen.

Nu is hij dus sinds enige tijd weer in zijn broek aan het plassen, hij zei eerst dat een jongetje hem tegen hield om te gaan plassen. Dus ik heb gezegd dat hij hier voor de deur moest spelen, toen deed hij het weer. Daarna gezegd dat hij alleen nog binnen mocht spelen, ik weet het eigenlijk mag ik geen straf geven, maar nu kon ik in de gaten houden wat hij precies deed. Nu deed hij het dus weer... Terwijl hij achter de comp bezig was.

Hij is blijkbaar zo geconcentreerd dat hij niet precies meer weet dat hij moet plassen. Maar waarom had hij dat eerst niet? Ik heb hem nu in zijn luier naar buiten laten gaan, ik heb gezegd dat hij uiteraard niet in zijn luier moest plassen maar dat hij zo niet bang hoefde dat hij in zijn onderbroek zou plassen.

Ik heb hem nu net binnengehaald om te plassen en hij zei dat hij nu nog niet in zijn luier had geplast...

Ik heb ook schoolmaatschappelijk werk al geprobeerd in te schakelen, maar deze is vrij lastig om te pakken te krijgen, die probeer ik maandag na de vakantie weer. We hebben een nieuwe huisarts die weet nog niet veel vrees ik :(

Nou toch nog een lang vehraal maar korter ging helaas niet...

__Robijn__

Re: Bijna 8 jaar en nog steeds broek/bed plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:17

ik ben geen moeder, maar wij hadden ook een meisje op mijn stage. Ik liep stage bij een BSO. En dat meisje hielpen we iedere x herrineren dat ze naar de wc moest gaan. Dus als ze van school kwamen moest ze eerst plassen, als we gesport hadden ging ze gelijk plassen.. zo probeerde we het voor te zijn!

Wat ik ook weet is dat deze mensen met haar naar het ziekenhuis zijn gegaan voor meer onderzoek ( weet even niet welke afdeling? ) en naar mate het onderzoek ging het steeds beter en nu doet ze t helemaal zelf en plast ze niet meer in dr broek.

misschien een tip om ook langs t ziekenhuis te gaan als t blijft aanhouden?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:17

Ik denk dat de dingen die je zoontje in het verleden heeft meegemaakt, nog steeds een rol spelen in zijn gedrag van nu. Dat is niet niks wat je beschrijft, gescheiden, nieuwe 'papa', zusje erbij..
Als je lichamelijke oorzaken hebt uitgesloten, zou ik zeker naar bovenstaande dingen kijken; heeft hij bepaalde dingen niet of niet goed verwerkt?

Maar begrijp ik het nu goed dat je zoontje nog steeds bij de ex langsgaat terwijl hij dat niet wil?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:20

ik zou iig niet straffen dat werkt averechts

je hebt het nu met de luier goed gedaan,en prijs hem de hemel in als hij droog gebleven is
kinderen kunnen vaak psychisch in de knoop zitten waardoor ze weer in bed en broek plassen
misschien komt het door de bezoekjes aan zijn vader?
heb je al eens goed met hem gepraat waarom hij niet graag naar zijn vader gaat?
gebeuren daar dingen die hij niet prettig vind,bv enge films kijken of word hij aan zijn lot overgelaten en moet hij zichzelf vermaken
heeft de vader een vriendin wat niet klikt?
heeft hij vriendjes waar hij mee speelt als hij bij zijn vader is?

zijn voor een kind grote dingen waar ze mee kunnen zitten.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 16:24

@ robijntje ja dat wilde ik eigenlijk ook met schoolmaatschappelijk werk bespreken, ik wilde vragen of zij wilden kijken of zij een psychische oorzaak konden vinden. Vooral omdat hij het eerst niet deed en nu wel en zeker omdat er gewoon veel in zijn kleine leventje afspeelt.

Dank je wel voor de tip :))

@ aranel Ja hij gaat nog steeds langs, het gekke is dat hij mijn ex wel een knuffel geeft als hij hem ziet en ook een knuffel geeft als hij hem terug komt brengen. Verder doet mijn ex niet veel met ze, hij haalt ze zondags middags op en doet dan niks. Hij gaat dan 's avonds weg en laat zijn ouders oppassen, dan maandags brengt hij de kids naar school, gaat vanuit daar weer naar zijn ouders en "dumpt" ze dan weer bij mij. Vorige keer zei die op zondagmiddag (bij de voetbal waar we meestal zijn) dat hij zo niet naar zijn papa wilde. Ik heb hem toen thuis gelaten en zijn oudere zus ook, die wil ook niet graag maar dat is meer omdat zij hier haar vriendjes heeft.

@Mirgino Mijn ex doet niks met ze, hij zit daar dus de hele dag binnen. Vorige week is hij dan eindelijk wat met ze gaan doen omdat ik er wat van gezegd heb. Mijn dochter krijgt meestal meer haar zin en mijn zoontje dus nie. Hij wordt enorm achtergesteld maar mijn ex zegt dat dit komt omdat mijn zoontje geen mening geeft.

Ik ben trouwens ook nog vergeten te zeggen dat hij nu ook door ons scheiden, nieuw huis van mijn kant (mijn ex wilde het huis niet uit) en nu weer verhuisd naar grotere woning, hij op 3 verschillende scholen heeft gezeten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:31

ik denk dat jouw zoon zich niet begrepen voelt en misschien eenzaam
pas op dat hij straks niet helemaal in zijn schulp kruipt
vraag hem wat hij graag zou willen en maak voorlopig even geen punt van het broekplassen
geef hem gewoon een luierbroekje aan en zeg dat wanneer deze nat is hij een droge aan moet trekken
geef hem een lekkere knuffel en laat hem voelen dat hij gewenst is
misschien heeft hij het idee dat jullie niet van hem houden?

kinderen denken anders dan wij, mijn kind heeft zich ook ooit erg druk om gemaakt iets waar wij helemaal niet bij stilgestaan hebben dat zijn hersentjes dat zo op die manier verwerkten

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:49

Het kan best zo zijn dat je zoontje niet voelt dat ie moet plassen/dat ie aan het plassen is. Meer info hierover graag via pb;)!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:54

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:09

wat heeft jou zoon al veel meegemaakt in zijn leventje
ik zou me even niet druk maak over het plassen maar meer bezig zijn met rust en ritme in zijn leven
er veranderd steeds zoveel voor hem

ik vermoed dat als er rust en ritme in zijn leven komt het plassen ook wel beter zal gaan
ik zou zoveel mogelijk vaste tijden gaan inlassen voor eten , slapen , spelen enz
kijk ook eens hoeveel hij drinkt en wanneer

eerlijk gezegd heb ik geen fijn gevoel over dat je zoon naar zijn vader gaat
ik weet niet, krijg het idee dat daar dingen gebeuren die je zoon niet leuk vind

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 17:51

Mirgino dat hij gewenst is weet hij zeker wel, hij krijgt heel veel knuffels (gelukkig) en knuffelt ook graag terug. Heel vaak komt ide op me af en knuffelt me en zegt dan dat hij me heel lief vindt, uiteraard zeg ik dan ook. 's Avonds voordat de kids naar bed gaan, zeggen we dit ook altijd en wordt er door iedereen geknuffeld.

Ik denk eerder dat het met mijn ex te maken heeft (misschien dat mijn zoontje denkt dat het door hem komt dat we gescheiden zijn of wat dan ook) ik weet dat mijn ex-schoonouders namelijk heel vaak zeggen dat de kids zielig zijn omdat ze uit een gescheiden gezin komen en dat ik de schuldige ben enzo. mijn ex zegt bijvoorbeeld ook vaak dat hij geweldige kids heeft maar dat ze uit het verkeerde gat komen (en dat waar de kids bij zijn) Misschien dat hij zich schuldig voelt omdat hij mijn nieuwe man liever vindt dan zijn eigen vader? Daarom wil ik graag dat schoolmaatschappelijk werk er even naar kijkt.

Roxxxiejjj ik pb je even. Mijn huisarts zei dat namelijk ook over 's nachts, maar het rare is dat hij het overdag nooit had en nu dus pas sinds een tijdje. Ook vooral sinds hij zegt dat hij niet naar zijn vader wil. Hij heeft er zelfs een keer om moeten huilen dat hij niet wegwilde bij mij en zijn nieuwe papa.

@spatter, dat gevoel heb ik ook. Ik weet dat ze liever een meid wilden (mijn ex en mijn ex-schoonmoeder) ze trekken mijn dochter ook enorm voor (ik heb dus 2 kids van mijn ex, mijn dochter van 10 en dus mijn zoontje van bijna 8, daartussen zit mijn tweeling). mijn ex-schoonvader heeft ooit ook gezegd dat hij geen kids meer wilde (alsof hij dat bepaalde) en misschien dat ze dat nu ook elke keer zeggen als de kids erbij zijn?
Laatst bijgewerkt door Biancaa op 16-10-10 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 17:52

Tienus ik kijk even naar de link...

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 18:36

Gelijk even een reactie op de link Tienus, ik heb al zo'n plaswekker gehad. Maar mijn zoontje raakt helemaal in paniek daardoor, dus daar begin ik niet aan. Hij was echt helemaal hysterisch erdoor, dat was zo sneu.

Even nog extra info, mijn zoontje is dus echt een heel gevoelig kind. Trekt zich veel aan en is een echt opkropper (net als ik), ik heb niet het gevoel dat hij gepest wordt op school, maar dus meer door de vele veranderingen komt. hij slaapt thuis met zijn clowntje, dat is zijn alles. Helaas neemt hij die niet mee naar mijn ex, dat hoefde van mijn ex niet. tijdens de zomervakantie heeft hij die op aandringen van mij wel meegenomen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:18

Biancaa schreef:
Gelijk even een reactie op de link Tienus, ik heb al zo'n plaswekker gehad. Maar mijn zoontje raakt helemaal in paniek daardoor, dus daar begin ik niet aan. Hij was echt helemaal hysterisch erdoor, dat was zo sneu.

Even nog extra info, mijn zoontje is dus echt een heel gevoelig kind. Trekt zich veel aan en is een echt opkropper (net als ik), ik heb niet het gevoel dat hij gepest wordt op school, maar dus meer door de vele veranderingen komt. hij slaapt thuis met zijn clowntje, dat is zijn alles. Helaas neemt hij die niet mee naar mijn ex, dat hoefde van mijn ex niet. tijdens de zomervakantie heeft hij die op aandringen van mij wel meegenomen.

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat je de oorzaak niet in het lichamelijke hoeft te zoeken :n
Plast je zoontje ook in bed als hij bij je ex is? En beschouwd hij het zelf ook als probleem(schaamt hij zich ervoor?)

Is hij op een bepaald moment begonnen met het in zijn broek plassen? En is er rond die tijd iets gebeurt dat ingrijpend kan zijn op zijn leven?

In ieder geval is dit erg vervelend voor jou en je zoon :(:)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 19:59

ik denk zelf ook niet dat het lichamelijk is, alhoewel na het pb'tje van roxxxiejjj zou het wel kunnen.

Het is begonnen nadat hij zo erg heeft lopen huilen dat hij dus naar zijn vader moest. Hij wil daar absoluut niet douchen (en dat was al voordat zijn zus hem verteld heeft dat zijn vader de "schuldige" is dat hij hem alleen naar het zwembad heeft laten gaan), mijn ex zei dat hij niet wilde dat mannen hem douchede. Maar mijn man kan hem gewoon onder de douche doen zonder problemen.

Bij mijn ex plast hij ook in bed en ook in zijn broek. hij schaamt zich er wel voor, want hij verstopt zijn onderbroeken. Ik kwam er dus achter dat zijn kamer stonk. Ik ben toen niet boos geworden, heb het gewoon opgeruimd. Ik heb alleen gezegd dat hij zijn onderbroeken niet hoef te verstoppen maar gewoon in de was moet gooien omdat zijn kamer zo gaat ruiken.

verder probeer ik hem overal bij te betrekken, hij houdt ervan om klusjes voor me te doen. Dan doet hij bijvoorbeeld de sokken in een waszakje zodat ik ze niet kwijt raak. Dat doen hij dan vol overgave, gewoon kleine dingetjes samen doen. Dat doet mijn ex dus niet, die hangt de hele dag o pde bank, vraagt aan mijn dochter wat ze wilt eten of wat voor lekkers ze wil en aan mijn zoon wordt dus niks gevraagd. Als ik hem erop aan spreek zegt hij alleen maar dat hij het vergeten is (hoe kan je je eigen zoon nou vergeten maar ja...)