Dochter (bijna 6) wil oorbellen: te jong? En waar (Utrecht)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Dochter (bijna 6) wil oorbellen: te jong? En waar (Utrecht)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 12:34

Mijn dochter van bijna 6 (wordt ze eind december) zit op zwemles. Ze is tevens gek van paarden (zoals je kunt zien in mijn profiel). Nu heeft ze van haar zwemjuf 2 paarden-oorbellen gehad die zij nog had liggen. Het zijn stekers. Heel lief natuurlijk, maar... dochter heeft geen gaatjes!!!

Nu is dochter een echt meisjes-meisje met roze kamer, gek van K3, draagt altijd jurkjes etc. En nu wil zij dus heeeeeeel graag gaatjes. Om die oorbellen te kunnen dragen! Hmpffff ik had er wat langer mee willen wachten en deze discussie willen voeren als ze 10 was. Situatie is als volgt:

> Papa vindt het prima en wil het bijv doen als kadootje als ze haar A diploma straks gehaald heeft. 8-)
> Dochter wil het supergraag *D
> Mama twijfelt.... of ze niet te jong is?? :o

1. Dus hoe oud waren jullie/ je dochter?
2. Hoe lang moeten die eerste oorbellen zitten en wat mag je er wel of niet mee? Ik hoor verhalen over enkele weken niet mogen zwemmen? (Terwijl ze toch daarna door zal wilen gaan voor B en er in ons geval geen wachtlijst is)
3. Zijn er nog speciale dingen (schoonhouden bijv) die je moet doen?

En waar/ hoe vind ik een goed betrouwbaar adres in Utrecht of Maarssen die kindvriendelijk is en dus 2 oren tegelijk doet?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:37

Tja, persoonlijk zou ik het niet doen. Van mijn ouders mocht het eigenlijk pas als ik een jaar of 16 zou zijn, uiteindelijk heb ik ze met een jaar of 13/14 gehad (2e klas de vrijdagavond voor de voorjaarsvakantie ;) ) weet ik nog heel goed! :D
Ik wilde het al jaaaaaaren en draag nu nog steeds dagelijks oorbellen. Bij die 'kleintjes' vind ik het toch wat gevaarlijk met spelen en wie zegt dat ze ze straks nog steeds leuk vind? Het is toch een beetje een bevlieging op die leeftijd. De een zegt, een gat in 't oor is niks, de ander heeft het liever niet. Verschilt toch heel erg denk ik!
Ik had op die leeftijd wel oude clipoorbellen van m'n moeder en dat deed genoeg pijn dat ik keurig gewacht heb tot ik ouder was haha!

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:38

ik was 3 jaar toen ik mijn gaatjes kreeg.
ik heb er nooit problemen mee gehad.
en ze zitten er nu nog steeds in :P

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:39

Volgens mij had ik ook die leeftijd. Héél schattig hoor!
Zo'n klein meisje met de leukste oorbelletjes, ideale kadootjes zijn het ook..

IkenVin

Ik was zelf bijna 6 toen ik mijn eerste gaatjes kreeg. 9 toen mijn 2de gaatjes erin kwamen. Dus ik vind 6 opzich niet te jong. Bij mij heeft mijn oma het gedaan die heeft een professioneel apparaat en die gaatjes deed schieten voor haar werk. Als je een goed adres heb (gewoon een juwelier denk ik dat het beste is) kunnen ze je daar ook wel verder helpen met hoelang ze niet mag zwemmen ofzo.

Wietsje92

Ik heb ook al oorbelletjes gekregen toen ik geloof ik een jaar of 7 was. Er zijn zoveel mensen die kinderen al weg vroeg oorbelletjes geven. Ik zou het persoonlijk wel doen.

blokje

Ik was 1,5 jaar oud toen ik oorbellen kreeg :D

Mijn zussen allemaal tussen de 3 en 5 jaar. Ik vond het geweldig nooit spijt van gehad. Niemand bij ons thuis trouwens.

DeadxStar

Ik vind het niet jong hoor, het zijn maar oorbellen :P
Ik had mijn eerste paar gaatjes al toen ik een week of 8 was.. :o :D

En 2e paar toen ik een jaar of 9 was ofzo..

En over of ze het straks nog wel leuk vind.. Ten eerste haal je de oorbellen er zo uit en zie je er niets van.
En 9 van de 10 meisjes dragen toch echt wel oorbellen hoor.. :)

Ik heb het nooit jammer gevonden. Was er alleen maar blij mee!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:40

Hallo!!

Mijn reactie, niet teveel zorgen!
Ik was een jaar of 4, gaatjes doen het nog steeds prima en heb geen trauma ofziets :-p Even antwoord op je vragen.
1. Jaar of 4 dus, wel met 2 tegelijk geschoten.
2. uit mn hoofd ca 6 weken, je hebt ook van die leuke met een steentje/kleurtje enzo. Volgens mij mocht ik gewoon zwemmen maar kan je misschien googlen of even navragen bij juwelier?
3. Je kan een flesje schoonmaakspul meenemen, dat (vooral int begin) even paar keer per dag (stuk of 2x) erop druppelen en paar keer per dag oorbel even draaien (kan dochterlief ws wel zelf)..

Qua adres, ik zou even bij de betere (duurdere/luxere) juweliers naar binnenlopen en vooral even vragen of ze idd met 2 tegelijk schieten. Bij mij in de omgeving doen ze het iig op die adressen.

Succes, maar ik zeg vooral.. Niet te druk maken, ze kunnen er ook weer uit als ze het niet meer leuk vind en in de oren is volgens mij toch niet te verglijken met bijv. neus/tong etc.
Wel goed het vooraf gezette puntje bekijken, ik zie nu veel mensen waar de oorbel niet mooi in het midden van het oorlelletje zit, dat vind ik echt zonde!

Succes!

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:41

Ik heb sinds mijn 7e oorbellen. Ik wilde ze ook graag. Ik loop nu stage op een basisschool in groep 4 (leeftijd nu nog ong 7) en zie toch dat bijna alle meisjes al oorbelletjes hebben.

Je moet ze 6 weken inhouden, en ook de eerste 6 weken met sterilon oid schoonmaken.

Je mag naar mijn weten er wel gewoon mee zwemmen :)

just_kiki

ik was 3, wou ze heel graag!

Ik zie er geen probleem in met 6 jaar oud :)

JulienSVU

Is daar een minimum leeftijd voor dan? Ik was ook 6 ofzo..
Ja dan krijg je dat he.. ;)
En achteraf ben ik er blij mee.. want die gaatjes zijn je hele leven nuttig ;)
Daar is toch niets mis mee?

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:42

Ik vind het niet jong hoor, ik was 2,5 voglens mij :P
De eerste oorbellen moeten geloof ik een week of 6 zitten en behandeld worden met sterilon, eerst 3x daags dan 2x daags en daarna nog maar 1x daags, tot het genezen is, maar daar kan de juwelier of gaatjesschieter je wel over informeren. En ik weet wel dat je met piercings niet mag zwemmen maar of dat met oorbellen ook zo is weet ik niet

Donna_

Ik heb ze ook voor mijn A-diploma gehad! :)
Wb. het niet mogen zwemmen, daar heb ik nog nooit iets over gehoord. Chloor is toch juist ontsmettend? :+
En schoonhouden, dat zou ik even vragen aan de persoon waar je laat doen. Vaak krijg je van die echte gouden of zilveren oorbelletjes mee, die moeten 6 weken in blijven zitten. Elke dag even ronddraaien word geloof ik aangeraden, zodat ze niet zullen 'verkleven' en misschien als het rood wordt een keertje met sterilon spoelen.
Verder zou ik wel aanraden om de eerste paar jaar sowieso alleen echt gouden/zilveren oorbelletjes te kopen, omdat ik vaak hoor dat kinderen allergische reacties krijgen van nep goud/zilver (o.a mijn zusje).

Michelle_

ik was een week of 4-5 , doen het nogsteeds prima,
lekker doen dus!

vanLotje

als ze ze echt zo graag wil, en je erbij verteld dat het echt wel even zeer kan doen, zie ik niet waarom niet.

Wat ik schokkend vind is dat sommige ouders de oren van kids laten piercen die nog niet eens kunnen praten, dus er duidelijk niet zelf voor hebben gekozen.

*edit*
zoals blokje's ouders dus, ik snap dat echt niet :)
no offence, trouwens.

Aieshja

In de Surinaamse cultuur krijgen baby's al 1 van de eerste dagen gaatjes, ik dus ook.

Heb nooit ergens last van gehad hoor

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:43

ik vindt het ook makkelijk kunnen! ik was een jaar of 4 :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 12:43

Ach ja... ik heb ze zelf dus niet :o en ik mis ze ook niet.
Het merendeel hier zegt tot nu toe dus gewoon doen. Ga idd maar eens wat juweliers hier bevragen.
En ze is idd handig genoeg om zelf de knopjes te draaien :D

Edit: ohja ik heb verteld dat het even pijn doet en ze beet even nadenkend op haar lip. Toen zij ze peinzend: daar kan ik wel tegen hoor. Ik wil ze TOCH!
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 15-10-10 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Jeanine_x

Ik weet wel dat ik heel jong was :o
En zusje ook, voordat ik naar school ging had ik al gaatjes :o

Talonius

Onze dochter was ook 6 jaar hoor! Ze wist zeker dat ze ze wilde en ik heb gezegd dat het best even zeer kon doen, maar mevrouw wilde ze persé hebben. Ik ben in Woerden naar een juwelier gegaan (een wat ouder stel runt dat) en die mevrouw gaf ook aan dat als ze maar de minste indruk heeft dat het kind het niet wil, dan schiet ze de gaatjes niet.

Vroeger maakte het schietpistool herrie, maar tegenwoordig' knijpen' ze de oorbellen en doorheen en maakt het apparaat vrijwel geen geluid. Dochter heeft een halve dag gloeiende oortjes gehad, maar verder niets.
Helaas zitten er nu een paar meiden in haar klas die hangers in hebben, maar dat vind ik veels te gevaarlijk met spelen. Ik heb zelf een uitgescheurd gaatje (blijven hangen in de motorhelm), dus wil niet dat zij dat mee hoeft te maken :+

Yannicke

Ik kreeg ze volgens mij rondom mijn communie of ook voor mijn zwemdiploma, draag ze nu nog steeds. Heb op mijn 12e ook nog in beide oren een tweede gaatje laten schieten maar die gebruik ik eigenlijk niet. Je ziet en merkt er niks van. Denk dat het prima kan hoor, zijn er veel die ze al jonger krijgen. Zou het wel doen als cadeautje voor het behalen van haar zwemdiploma, mooie beloning. :)

Kwanyin

Mijn zus was ook zoiets van 5 à 6 jaar. Ik heb zelf nooit gaatjes gehad (shocking! :P )

Als ze het over jaar opeens niets vindt, is het geen probleem. Oorbel uit, gat groeit terug dicht. En zelfs al zou dat niet zijn, dan is het nog maar zo miniscuul dat het geen schoonheidsfout zou zijn. Ik zou alleen uitkijken dat het kleine oorbelletjes zijn, niet er zo van die zigeunerinneachtige inhangen, maar dat zal je zelf ook wel beseffen :D .

Maar misschien ook wel je dochter vertellen dat het prikje wel eventjes pijn kan doen, misschien bedenkt ze zich wel :P .

Iorrr

Gewoon doen. Ik ken echt helemaal niemand die spijt heeft dat ze gaatjes in haar oren heeft!

Ik was zelf 4 bij de eerste gaatjes (ook na het afzwemmen) en 6 bij de tweede gaatjes.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:44

En als ze geen oorbellen meer wilt kan ze de gaatjes gewoon weer dicht laten groeien!