Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:20

*Heb gezocht maar kan er geen topic over vinden, als die er toch blijkt te zijn, sorry!*

Vanmiddag heb ik mijn moeder nog even heel duidelijk gezecht dat mocht me iets gebeuren, ik donor wil zijn.
Ben 'nog maar' 15, maar als je het mij vraagt kun je niet vroeg genoeg duidelijk maken dat je donor wilt zijn.
Als ik verhalen lees over mensen die wachten op een donororgaan of op tv zie hoe mensen 'kapot' gaan door het wachten op een orgaan.. en sommige overlijden, terwijl er maar 1 iemand nodig is om zo iemand te redden. 1 orgaan van iemand die overleden is, en er zelf toch niks meer aan heeft...

Wat ik wil doneren als ik overleden ben;
Hart, Nieren, Longen, Alvleesklier, Dunne darm, Huid, Hoornvlies, Botweefsel, Peesweefsel, Hartklep, Slagader... Eigenlijk alles dus :)

Wat ik wil doneren als ik 18 ben (En het kan);
Bloed
Nier

Waarom;
Als ik overleden ben heb ik het allemaal toch niet meer nodig, en als je alles doneert kun je ongeveer 10 mensen een beter leven geven.. dat vindt ik mooi :j

Nou ben ik heel benieuwd wat jullie doneren en waarom :)

kimmie88

Re: Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:23

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:24

je hebt geloof ik een stuk of 3 opties als je donor bent?
Ik heb dan voor de meest milde optie gekozen geloof ik, dus niet voor medische wetenschap maar wel organen doneren.

Medische wetenschap is zeker nuttig natuurlijk, maar vind ik gewoon geen fijn idee.
Buitenkant wil ik ook wel netjes houden :o maar organen mogen ze er wel uithalen :D

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:27

Ze mogen van mij alles hebben wat ze gebruiken kunnen(maar liever niet voor de wetenschap). Bloed, plasma, plaatjes, beenmerg in uitzonderlijke gevallen dat het een goede match is. Een nier zou ik liever bewaren voor familie indien het echt nodig zou zijn. Dat heeft toch wel een impact op de donor.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:27

Ik ben ook donor, ze mogen van mij alles hebben.

Waarom? Ik moet zelf ooit een hoornvliestransplantatie op beide ogen. Ik vind het dan egoistisch om niet te geven als je weet dat je zelf ook wat nodig heb.
Tweede reden is, dat ik dan toch al dood ben of zo slecht ben dat je waarschijnlijk als kasplantje door het leven zou moeten. Als ik dan andere mensen kan helpen met mijn organen, dan graag!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 22:30

kimmie88 schreef:
[MW] ben jij ook donor ???

Maar ja, ik ben donor, behalve mijn hoornvlies

Dat topic is meer voor waarom ben je wel of geen donor toch?
Ik vind de 'verhalen' achter waarom je iets wél doneerd interesanter dan waarom je het niet doneert, haha :Y)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:31

Maar dat staat allemaal in het topic ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:32

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:40

Ook ik ben donor om de simpele reden dat ik mijn organen toch niet meer gebruik als ik het loodje leg.

Dan kan ik er net zo goed een ander een goed leven mee geven. :j

Ze mogen bij mij alles hebben behalve mijn hoornvliezen. Ik vind dat namelijk een vreselijk eng idee, ondanks dat ik dood ben. Heb een beetje een ogenfobie..

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 07:08

Gewoon alles!!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 07:13

Ik heb alles aangekruisd (ook wetenschap) en was het al vanaf mijn 8ste!!!!
Dit omdat ik hoop door de wetenschap dat er ooit iemand op mijn leert die mogelijk later door die kennis een goede arts word en daar weer levens mee kan redden :)

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 07:15

Wat ik wil doneren als ik overleden ben;
Niets.

Wat ik wil doneren als het nodig is voor familie is etc;
Alles.

Als ik 18 ben;
Wil ik ook wel bloed afgeven.

Waarom;
Misschien verandert mijn gedachte in de loop van de jaren nog wel, maar voor nu blijft het toch echt dat ze niet aan mij mogen komen als ik zou overlijden. Ik wil helemaal 'heel' begraven worden en niets afstaan. Misschien enigszins egoïstisch? Ja, absoluut maar het is mijn lichaam en iedereen mag daar zelf over beslissen. Zolang er nu iets van mij nodig is voor familie of eventueel bloed voor 'vreemden' zou ik dat van harte afstaan. Maar ik vind het een fijner idee dat als ik 'weg ben' dat mijn lichaam intact blijft.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 07:28

Ik ben ook donor. :j Voor alles behalve huid en hoornvlies, omdat ik dat een eng idee vind. :o
Als ik een orgaan nodig zou hebben, zou ik ook ontzettend blij zijn als ik die van iemand zou mogen ontvangen. :) Je redt er levens mee en maakt veel mensen gelukkig. :)

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:37

Daphne__ schreef:
Ben 'nog maar' 15, maar als je het mij vraagt kun je niet vroeg genoeg duidelijk maken dat je donor wilt zijn.

TS (en anderen), je hoeft niet tot je achttiende te wachten voor je inschrijving. Het kan vanaf je twaalfde al! Gewoon op http://www.donorregister.nl/ :j

Ik ben donor voor alles. Ik wil gecremeerd worden en of ik nou met of zonder organen/huid/hoornvlies de fik in ga, dat maakt dan toch niks meer uit. Mijn opa heeft een aantal jaar terug een donornier ontvangen, en hoe die man daarna is opgeknapt en weer kon gaan léven, dat gun ik iedereen :j

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:15

Voor mensen die geen donor willen zijn, vraag ik mij altijd af: stel nou dat je zelf een orgaan nodig lijkt te hebben, wil je dat dan wel?

Ik ben zelf wel donor, volgens mij doneer ik alles (of alleen geen hoornvlies, weet ik even niet zeker). Ook geef ik bloed. Ik doe dit omdat ik na mijn dood toch niets meer aan mijn organen e.d. denk te hebben, en ik er andere mensen misschien nog een toekomst mee kan geven. Zelf zou ik ook heel graag willen dat er een orgaan voor mij beschikbaar is als ik er een nodig zou hebben.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:21

Van mij mogen ze alles hebben. Als ik een kind krijg die iets nodig heeft en dat niet mogelijk is zou ik dat verschikkelijk vinden en als ik met mijn overleden lichaam een paar mensen kan helpen zou dat toch super zijn. Als ik onder de grond lig is het voor de diertjes, die me op eten. Dus dan kan ik het beter aan mensen geven. Ook heb ik geen probleem met de wetenschap, daardoor kunnen ze weer nieuwe dingen ontdekken en maken waardoor en in de toekomst misschien nieuwe en betere methodes ed zijn om mensen beter te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:23

Van mij mag alles hergebruikt worden. Ik kan er niets meer mee en het kan een ander het leven redden of veraangenamen. Dus ik zeg: recyclen dat lijf van mij :j

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:54

Ik ben ook donor, direct vanaf mijn 18e.

Na de dood heb je je lichaam niet meer nodig en zijn er genoeg anderen, die de organen wel nodig hebben. Lijkt mij meer dan reden genoeg.

De redenen om geen donor te worden als "Straks krijgt een crimineel/roker mijn organen." vind ik nonsens. Ik snap de redenatie wel, maar als je daar over nadenkt, denk dan ook na dat als een groot deel zo denkt de 'goeden' op de donorlijst ook maanden/jaren langer op de lijst staan of het zelfs voor hun ook al te laat kan zijn. Dus tja, dan liever een roker/crimineel helpen, dan een goeden extra lang te laten wachten, lijkt mij dan toch!?

Super actie van Hyves en eigenlijk best erg dat er nog zoveel niet-donoren rondlopen. Van mij zouden ze mogen instellen dat je vanaf je 18e pas op de wachtlijst voor een donor mag, als je zelf je codicil aanvraagt. Heel hard, ik weet het, maar ik vind het heel erg dat sommigen het blijkbaar niets interesseert wat een ander overkomt. Onze @O#%U#@$-individualistische maatschappij......

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:09

Ik doneer alles, ik heb het toch niet meer nodig.
    Ik ben oo bloeddonor, ik wil me nog opgeven als beenmergdonor, maar die extra nier houdt ik toch nog eventjes zelf. Dat vind ik dan weer een te grote stap. Voor familie zou ik het overigens wel doen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:10

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:10

ik ben ook donor :)
    ook alles, alleen ik kan ivm mijn suiker geen bloed of nieren, alvleesklier afstaan. maar ze nodig hebben mogen ze gebruiken

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:10

Joyckuh schreef:
    Ik doneer alles, ik heb het toch niet meer nodig.
    Ik ben oo bloeddonor, ik wil me nog opgeven als beenmergdonor, maar die extra nier houdt ik toch nog eventjes zelf. Dat vind ik dan weer een te grote stap. Voor familie zou ik het overigens wel doen.

waarom voor familie wel en niet voor iemand die hem op dat moment ook heel hard nodig heeft?

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:12

als ik iemand ermee kan helpen mogen ze ALLES hebben

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:18

Ik ben bloed en stamceldonor (beenmerg) (dat laatste is zeldzaam als ze je daarvoor nodig hebben, maar mocht het zo zijn dan ben ik beschikbaar) en als ik kom te overlijden mogen ze alles hebben.
    Kan ik nu iemand helpen met een nier dan sta ik die ook af.
    Als ik op tv zie hoe mensen op zo'n orgaan wachten dan ben vind ik het een fijn idee dat ik zo iemand help als ik overlijd.

Als ik zelf een orgaan nodig blijk te hebben zou ik die met 2 handen aangrijpen als het beschikbaar is.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:21

ik ben ook 15 hoor TS, en ze mogen alles van me hebben, kan er toch niks meer mee :) gister alweer over gehad met ouders.. ik zei zo anders gebruiken ze me maar voor de wetenschap; maar dat vonden mijn ouders niet goed..

Ik zie dat je een nier wilt doneren als je 18 bent, dat vind ik dan toch een eng idee, misschien krijg ik wel wat met die andere nier , en kan die er niet meer uit.. lijkt me toch een eng idee..

(M'n broer is ook donor )