Hoe ziek iemand uit een dip houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xingridx

Hoe ziek iemand uit een dip houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 15:24

Vorige week hebben wij de diagnose gehad dat mijn oma chronische leukemie heeft.
Nogal heftig, hoewel ze wel zeggen dat ze het met chemo dmv pillen onder controle kunnen houden.

Vorige week donderdag kregen we deze uitslag, vrijdag direct begonnen met de eerste kuur van 4 dagen...en nu?
Ligt oma op bed, heeft ze een rol- en postoel en is ze bang om te lopen omdat ze bang is te vallen en iets te breken...Wijkverpleging is ook al aangevraagd want oma is ook nog eens alleen, en mijn ouders wonen wel in de buurt maar kunnen ook niet alles opvangen..

De artsen hebben gezegd dat ze zoveel mogelijk moest bewegen om alles zo sterk mogelijk te houden, en omdat ze eigenlijk in vrij goede conditie was, gingen we ervanuit dat dat niet zo'n probleem zou zijn.

Wel dus...ze leek het in eerste instantie erg goed op te pakken, wil er ook echt wel tegen vechten, maar is nu toch even in een behoorlijke dip aan het zakken, ze heeft ook pijn en ervaring leert dat oma daar vrij makkelijk in blijft hangen en dat als we niet uit kijken, ze nog 2 weken op bed ligt, terwijl ze zich na de chemo met paar dagen in principe weer goed zou moeten voelen...

We hebben hier ook verder nog weinig ervaring mee, 3 jaar terug is opa overleden aan kanker, maar die hebben ze nooit behandeld, die was al zo ziek dat hij na de diagnose nog maar 2 weken heeft geleefd.
De opluchting was dus aan de ene kant groot dat dit bij oma niet het geval was...maar nu krijgen we dus het volgende voor ons kiezen...

En we doen het met liefde, maar het is enorm zwaar.
Ik baal vooral dat ik van openbaar vervoer afhankelijk ben en doordeweeks dus niet zomaar even langs kan gaan om mijn ouders ook wat te ontlasten, want m'n moeder staat al op instorten en we zijn pas een week onderweg..

Wat ik eigenlijk zoek is tips en advies hiermee om te gaan, hoe oma toch te motiveren om, zodra het weer enigszins kan, de draad weer beetje op te pakken en in ieder geval te proberen om naar buiten te gaan en in beweging te blijven...

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:00

Hallo Ingrid wat naar voor je oma en jullie dat de diagnose leukemie gesteld is .
In jouw verhaal herken ik iig veel wat mijn moeder verleden jaar heeft meegemaakt die heeft nl de ziekte van Kahler (botkanker) en ging ook vol goede moed de chemokuur in maar na de eerste kuur van 4 dagen was ze erg ziek geworden en moest ze met een infectie opgenomen worden in het ziekenhuis.
De chemo is niet zomaar van de een op de andere dag uitgewerkt en het duurt gewoon even voordat ze zich weer beter zal gaan voelen.
Ook al heeft ze pillen en geen infuus zo'n chemo kuur het is toch erg ingrijpend.Het verzwakt namelijk je afweer en je voelt je erg moe.

Heeft je oma geen thuiszorg want die kunnen nl ook veel taken van je ouders opvangen ,heeft ze een alarmering want dat is denk ik voor je ouders ook een hele geruststelling.

Ik hoop dat het met je oma gauw weer wat beter gaat en dat ze weer gauw opknapt ,bij mijn moeder heeft het driekwart jaar geduurd voordat het weer wat beter met haar ging en dat was pas een aantal maanden nadat ze met de kuren gestopt was.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:05

Jeetje, wat een nare situatie :(:)
Misschien is het een idee om fysiotherapie aan huis te laten komen? Vaak stimuleert het enorm als iemand voelt dat bewegen veilig en zelfs prettig is. Er bestaan ook bewegingsgroepjes voor mensen die chemotherapie krijgen, maar dat is in het geval van je oma geen oplossing denk ik want daar zou ze voor moeten reizen.

xingridx

Re: Hoe ziek iemand uit een dip houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 20:15

Hi Marcella, ja oma heeft ook de ziekte van Kahler..en is vanavond inderdaad weer opgenomen in het ziekenhuis met ontstekingen en ze kon niet meer op haar benen staan dus het is niet meer verantwoord om haar alleen thuis te laten snachts.

Zodra ze weer thuis is zal er thuiszorg komen voor iig de verzorgende taken die ze zelf niet kan op zo'n moment..

De chemokuren zullen maandelijks blijven terugkeren, tot het moment dat het zo goed gaat dat ze poosje ermee kan stoppen, maar verwachten niet dat dat snel zal zijn..

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:21

Hai, wat vreselijk dat je oma nu zoiets overkomt.
Voor oudere mensen is het niet goed om hele dagen op bed te liggen, rust roest zeggen ze weleens en volgens mij is dat ook zo. Natuurlijk vergt de behandeling veel energie en volgens mij moet alleen al het horen dat je een ziekte hebt, veel van je vergen en niet erg goed zijn voor je motivatie om nog veel te ondernemen.
Een paar ideeen waar je misschien iets aan hebt:
- Thuiszorg kan jullie heel wat uit handen nemen. Het ligt eraan voor hoeveel uur je thuiszorg kunt krijgen, maar mocht het mogelijk zijn kunnen zij lekker samen met je oma naar buiten of gezellig koffie drinken.
- Zijn er misschien buren of vriendinnen van je oma, die op een vaste middag op bezoek kunnen komen?
- Er zijn verschillende stichtingen die vrijwilligers hebben die graag bij oudere mensen op bezoek gaan en met hen leuke dingen ondernemen.
-Heeft je oma bepaalde hobby's of activiteiten die ze graag doet (misschien wel bridgen, naar de kerk, vrouwenclubje oid, waar ze alsnog naar toe kan gaan). Het lijkt me fijn als ze die toch zoveel mogelijk probeert te doen, dan blijft ze onder de mensen. (Mocht het vervoer een probleem zijn, volgens kun je een bepaalde taxivergoeding krijgen voor medische redenen en anders kunnen oudere mensen goedkoop reizen met een deeltaxi).
- Hebben jullie wel eens gedacht aan dagbesteding (als ze zich weer wat beter voelt)? Sommige ouderen vinden dat erg leuk (we hebben geprobeerd om mijn 93jarige oma zover te krijgen om een paar keer per week naar een dagbesteding te gaan, maar ze vertelde ons haarfijn dat ze wel oud was, maar nog niet gek :Y), voor niet iedereen is dat dus weggelegd ;-))
- Zowieso lijkt het me het fijnst als er elke dag iets in de agenda staat van je oma, al is het maar thee drinken met de buurvrouw. Dat is iets om naar uit te kijken en naar toe te leven.
Heel veel beterschap aan je oma en ook aan jou en je familie succes en sterkte toegewenst.

xingridx

Re: Hoe ziek iemand uit een dip houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 20:25

Oei, dingen als dagbesteding enzo krijgen we er bij oma echt niet in hoor, dat vindt ze vreselijk :D

Oma's hobby's bestaan voornamelijk uit haar gezin (wij dus := ) ze heeft 1 vriendin die haar komt helpen ook met het huishouden enzo, en een buurvrouw die een oogje in het zeil houdt, maar verder heeft ze weinig behoefte aan mensen, dat is een kleine complicatie...
Ze heeft voldoende aan haar gezin, na opa's overlijden is haar aandacht volledig op ons gericht...wat heel fijn is, en heel beklemmend af en toe en érg lastig in dit soort situaties ;)